Leon schreef: 25 apr 2022, 21:02
Maar ik begrijp dat je het beeld van Gruwelgod overtuigender vindt?
Leon schreef: 26 apr 2022, 08:19
Waaruit begrijp je dat?
Het zijn steeds de retorische vragen, waarin je je eigen suggestie van het tegendeel van wat je net leest, ventileert.
Waarom zou ik me steeds in de verdediging laten drukken, als uit niets blijkt dat ik hier reden voor heb aangegeven?
Maria K schreef: 25 apr 2022, 19:44
De moraal van de Machtige God in het OT.
Daar op baseerde ik de vraag of je meer aandacht gaf aan de gruwelgod. Excuses als het rethorisch overkwam, was niet mijn bedoeling.
Verheij baseert zich zeker ook op het OT.
Om te beginnen al Kain en Abel, dat verhaal komt als een rode draad terug in zijn betoog.
Het is retorisch vragen.
Zo wordt dat algemeen taalkundig gezien en ook volgens de regeks van de retorica, inclusief het effect dus.
Welbewust of ongewild maakt niet uit.
Wat wsl. niet je bedoeling is, dat het ook suggererend en aanvallend over kan komen, afhankelijk van het onderwerp.
Nogmaals waar het me om gaat:
Zoals ik je lees lijkt het je gewoonte om in je reacties de ander zo te benaderen, dat je het tegendeel concludeert van wat er wordt geschreven.
Vandaar dat er een valse stemming ontstaat van suggesties, sterk dualisme uitgelokt wordt op gevaar af van polarisering, waar er dat niet is.
Mede door ook generaliseringen binnen de suggererende vargen ipv. van open vragen.
En reacties, als "onjuist" en "het klopt niet zoals jij mij begrijpt", waardoor idd. de gedachtenwisseling vol dualisme overkomt en heel stroef kan gaan verlopen.
Je hebt mij nooit het woord gruwelgod uit mezelf zien bezigen.
Het heeft voor mij een connotatie, waar ik me absoluut niet bij thuisvoel.
Een term, die tegenwoordig vaak wordt gebruikt, moet je een licht op doen gaan over het waarom.
Nl. binnen een discussie als het gaat om totaal andere normen en waarden, die in het heden in onze westerse maatschappij ook anders zijn dan tweeduizend jaar geleden.
De God van OT is zeker niet uitsluitend een gruwelgod. Niet voor iedereen.
Maar wordt door gelovigen gezien als almachtig schepper, liefhebbend, maar ook rechtvaardig.
Let hier op het altijd gebezigde woordje "maar" in gelovige kringen.
Waarbij met rechtvaardig vooral bedoeld wordt:
Belonend of afstraffend al naar gelang ze gehoorzamen of niet.
Vooral als het gaat om zijn volk te verhogen en te beschermen.
Met een ethiek en moraal, die vaak voor onze begrippen prehistorisch is, maar in die tijd de norm bij volkeren onderling en ook intern.
En dat laatste is waar het mij nu om gaat, als we het hebben over ethiek en moraal, die verschillend kan zijn en veranderlijk is.
Met het voortschrijdende inzicht zijn onze (westerse) normen en waarden veranderd, zo ook ons ethisch denken en godsbeeld.
Dat alles hangt nauw samen.
Dat is wat ik bedoel met een nieuw tijdperk, cultuur incl. de veranderingen binnen religieus denken, dat zich ontwikkeld in de loop van de tijden.
En later, die van begrip hebbend voor de menselijke aard.
En liefde, genade en vergeving voor hen die feilbaar zijn, en die dat inzien.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.