N T Geen Openbaring

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Ik ben benieuwd of Mart de betreffende psalm waar jij de christus in de mens mee verbindt, kan inpassen in een gnostisch begrijpen van het oude joodse geloof. Zelf krijg ik het niet voor elkaar.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

peda schreef: 09 sep 2022, 11:50 Ik ben benieuwd of Mart de betreffende psalm waar jij de christus in de mens mee verbindt, kan inpassen in een gnostisch begrijpen van het oude joodse geloof. Zelf krijg ik het niet voor elkaar.
Ik lees wat ik lees. En dat schrijf ik.. :)
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

thom schreef: 09 sep 2022, 11:51
peda schreef: 09 sep 2022, 11:50 Ik ben benieuwd of Mart de betreffende psalm waar jij de christus in de mens mee verbindt, kan inpassen in een gnostisch begrijpen van het oude joodse geloof. Zelf krijg ik het niet voor elkaar.
Ik lees wat ik lees. En dat schrijf ik.. :)
Groot gelijk.
Laatst gewijzigd door peda op 09 sep 2022, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

thom schreef: 09 sep 2022, 11:30
Mart schreef: 09 sep 2022, 11:21 Toon maar aan dat het christelijke Testament is gebaseerd op voortgaande openbaring. Iedereen kan wel vanalles claimen -- Dositheos de Samaritaan, Sjim'on bar Kochba, Sjabbataj Tsvi, Sjlomo Molcho, Jezus van Nazareth. Jezus is onder de Joden nooit populair geweest. Sjim'on bar Kochba en Sjabbataj Tsvi waren de twee Joodse messias-claimanten die het grootste deel van de Joden achter zich kregen -- zelfs de meeerderheid van de Joden. Jezus heeft zelfs nu nog niet eens 1% van de Joden achter zich. We hebben Jezus naar mijn mening terecht aangegeven en uitgeleverd. De gojiem mogen hem hebben.
Openbaring in de mens.

Het gaat Hem aan in ons. Het Licht zoekt het Licht.

Psalm 27
1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen? De HEERE is mijns levens kracht, voor wien zou ik vervaard zijn?

2 Als de bozen, mijn tegenpartijen, en mijn vijanden tegen mij, tot mij naderden, om mijn vlees te eten, stieten zij zelven aan, en vielen.

3 Ofschoon mij een leger belegerde, mijn hart zou niet vrezen; ofschoon een oorlog tegen mij opstond, zo vertrouw ik hierop.

4 Een ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de liefelijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.

5 Want Hij versteekt mij in Zijn hut, ten dage des kwaads; Hij verbergt mij in het verborgene Zijner tent; Hij verhoogt mij op een rotssteen.

6 Ook nu zal mijn hoofd verhoogd worden boven mijn vijanden, die rondom mij zijn, en ik zal in Zijn tent offeranden des geklanks offeren; ik zal zingen, ja, psalmzingen den HEERE.
Je citeert weer eens een psalm in plaats van iets aan te tonen. De vraag was of je kunt aantonen dat het christelijke Testament zou zijn gebaseerd op voortgaande openbaring. Of gaan we het in deze draad ook al hebben over de gnostiek?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Mart schreef: 09 sep 2022, 11:53
thom schreef: 09 sep 2022, 11:30

Openbaring in de mens.

Het gaat Hem aan in ons. Het Licht zoekt het Licht.

Psalm 27
1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen? De HEERE is mijns levens kracht, voor wien zou ik vervaard zijn?

2 Als de bozen, mijn tegenpartijen, en mijn vijanden tegen mij, tot mij naderden, om mijn vlees te eten, stieten zij zelven aan, en vielen.

3 Ofschoon mij een leger belegerde, mijn hart zou niet vrezen; ofschoon een oorlog tegen mij opstond, zo vertrouw ik hierop.

4 Een ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de liefelijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.

5 Want Hij versteekt mij in Zijn hut, ten dage des kwaads; Hij verbergt mij in het verborgene Zijner tent; Hij verhoogt mij op een rotssteen.

6 Ook nu zal mijn hoofd verhoogd worden boven mijn vijanden, die rondom mij zijn, en ik zal in Zijn tent offeranden des geklanks offeren; ik zal zingen, ja, psalmzingen den HEERE.
Je citeert weer eens een psalm in plaats van iets aan te tonen. De vraag was of je kunt aantonen dat het christelijke Testament zou zijn gebaseerd op voortgaande openbaring. Of gaan we het in deze draad ook al hebben over gnostiek?
Ik lees dat het Licht in de mens is, en dat het Licht getoond werd door de Christus. Dat is een openbaring, en verheerlijking.

Wanneer er in het OT een beschrijving is van waarin het Licht geopenbaard is, dan is het NT een voortgaande openbaring. Maar wanneer er in het OT geen verschijnsel beschreven wordt over de openbaring van het Licht doorheen de mens, dan is het pas in het NT dat de openbaring van het Licht doorheen de mens beschreven wordt.

En dan is de Zoon geopenbaard aan elk mens die dit Licht zich innerlijk bewust wordt.
Laatst gewijzigd door thom op 09 sep 2022, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door callista »

Seven schreef: 09 sep 2022, 09:57

Het is eigenlijk heel simpel. De Bijbel is waarheid en Jezus is God.
Meer hoef je eigenlijk niet te weten.
Dan heb je het antwoord op je vraag.
Dat is inderdaad wel heel erg simpel...... :roll:
Maar dat is vaak het resultaat van zelf niets onderzoeken, maar alles aannemen.

Heel vreemd dat er dan zoveel christelijke denominaties zijn met allemaal een andere mening en tevens elkaar de tent uitvechten.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

Mart schreef: 09 sep 2022, 11:40
Seven schreef: 09 sep 2022, 09:57
Hier is Jezus schuldig, terwijl in het christelijke Testament Jezus onschuldig is. Beiden zijn prima, maar ze spreken elkaar wel tegen. Persoonlijk volg ik gewoon de Bijbelwetenschap en Tekstkritiek en daaruit blijkt dat de historische Jezus verdraaid weinig met de christelijke Jezus van doen heeft.
Een historische Jezus bestaat ook helemaal net. Met historisch impliceer je iets wat is geweest. Maar Jezus is nog steeds. In het verleden was hij hier maar nu even niet. Maar ooit komt die weer terug. Jezus was niet maar jezus is Jezus is niet historisch. Hij is verleden, heden en toekomst.

Er is ook geen Christelijke Jezus. Jezus is Jezus. Er zijn Christenen die in Jezus geloven. Dat wil zeggen dat Jezus de Verlosser was die door God was beloofd. Dat hij onder de mensen is geweest en God aan ons heeft geopenbaard. Gestorven is aan het kruis voor onze zonden, uit de dood opgestaan en herrezen.
Laatst gewijzigd door Seven op 09 sep 2022, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door callista »

Seven schreef: 09 sep 2022, 10:32 Ja dat zou allemaal best zo zijn natuurlijk. Maar God doet niet aan overtuigingen.
God is nu eenmaal God.

En ooit op een dag staat iedereen voor zijn troon verantwoording af te leggen.
Of je nu wel geloofd of niet geloofd.
Dat is bangmakerij om zieltjes te winnen......de meesten hebben dat wel door.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Willempie »

callista schreef: 09 sep 2022, 12:02
Seven schreef: 09 sep 2022, 09:57

Het is eigenlijk heel simpel. De Bijbel is waarheid en Jezus is God.
Meer hoef je eigenlijk niet te weten.
Dan heb je het antwoord op je vraag.
Dat is inderdaad wel heel erg simpel...... :roll:
Maar dat is vaak het resultaat van zelf niets onderzoeken, maar alles aannemen.

Heel vreemd dat er dan zoveel christelijke denominaties zijn met allemaal een andere mening en tevens elkaar de tent uitvechten.
Dat wordt vaak heel erg overdreven. Er wordt veel tussen verschillende kerken samengewerkt. Ook zijn er ontelbare christelijke organisaties die volkomen interkerkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

thom schreef: 09 sep 2022, 12:00
Mart schreef: 09 sep 2022, 11:53 Je citeert weer eens een psalm in plaats van iets aan te tonen. De vraag was of je kunt aantonen dat het christelijke Testament zou zijn gebaseerd op voortgaande openbaring. Of gaan we het in deze draad ook al hebben over gnostiek?
Ik lees dat het Licht in de mens is, en dat het Licht getoond werd door de Christus. Dat is een openbaring, en verheerlijking.
Dat is gnostiek en dat werd zelfs al door het proto-orthodoxe christendom bestreden. Wat vind je van David die het al in Psalm 146:3 schreef: ''Stel geen vertrouwen in koningskinderen, in de mensenzoon, want in hem is geen redding'' (אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה)? En van het feit dat Adonikam (Ezra 2:13) - wat betekent "mijn Heer is opgestaan" - precies zeshonderd zes en zestig kinderen had? En dat Jezus' Hebreeuwse/Aramese naam (ישוע) exact dezelfde gematria heeft als דרך עצב wat ''De weg van de afgod'' (386) en ook het getal van אשפה (vuilnis) is?

Het laat simpelweg zien hoe eenvoudig iedereen vanalles kan beweren. Mocht je vinden dat het christelijke Testament voortgaande openbaring zou zijn, toon dit dan eens aan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

Seven schreef: 09 sep 2022, 12:08 Een historische Jezus bestaat ook helemaal net. Met historisch impliceer je iets wat is geweest. Maar Jezus is nog steeds. In het verleden was hij hier maar nu even niet. Maar ooit komt die weer terug. Jezus was niet maar jezus is Jezus is niet historisch. Hij is verleden, heden en toekomst. Er is ook geen Christelijke Jezus. Jezus is Jezus. Er zijn Christenen die in Jezus geloven. Dat wil zeggen dat Jezus de Verlosser was die door God was beloofd. Dat hij onder de mensen is geweest en God aan ons heeft geopenbaard. Gestorven is aan het kruis voor onze zonden, uit de dood opgestaan en herrezen.
Je verkondigt slechts je geloof zonder ook maar iets aan te tonen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door callista »

Willempie schreef: 09 sep 2022, 12:10
callista schreef: 09 sep 2022, 12:02

Dat is inderdaad wel heel erg simpel...... :roll:
Maar dat is vaak het resultaat van zelf niets onderzoeken, maar alles aannemen.

Heel vreemd dat er dan zoveel christelijke denominaties zijn met allemaal een andere mening en tevens elkaar de tent uitvechten.
Dat wordt vaak heel erg overdreven. Er wordt veel tussen verschillende kerken samengewerkt. Ook zijn er ontelbare christelijke organisaties die volkomen interkerkelijk zijn.
Nou valt tegen hoor.
Ik heb nog familie die in de Bijbelbelt wonen....vaak maken ze elkaar bijna af.....iets gechargeerd uitgedrukt.
Terwijl de meesten geen kennis hebben maar het wel zo doen voorkomen...

Het wemelt in Barneveld b.v. van de kerken..
Iedereen denkt gelijk te hebben maar argumenten blijven achterwege...alleen de teksten worden gegeven.

Maar dan heb ik het over de ultra orthodoxen....
Dat gedeelte wordt steeds kleiner...
Laatst gewijzigd door callista op 09 sep 2022, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Mart schreef: 09 sep 2022, 12:11
thom schreef: 09 sep 2022, 12:00

Ik lees dat het Licht in de mens is, en dat het Licht getoond werd door de Christus. Dat is een openbaring, en verheerlijking.
Dat is gnostiek en dat werd zelfs al door het proto-orthodoxe christendom bestreden. Wat vind je van David die het al in Psalm 146:3 schreef: ''Stel geen vertrouwen in koningskinderen, in de mensenzoon, want in hem is geen redding'' (אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה)? En van het feit dat Adonikam (Ezra 2:13) - wat betekent "mijn Heer is opgestaan" - precies zeshonderd zes en zestig kinderen had? En dat Jezus' Hebreeuwse/Aramese naam (ישוע) exact dezelfde gematria heeft als דרך עצב wat ''De weg van de afgod'' (386) en ook het getal van אשפה (vuilnis) is?

Het laat simpelweg zien hoe eenvoudig iedereen vanalles kan beweren. Mocht je vinden dat het christelijke Testament voortgaande openbaring zou zijn, toon dit dan eens aan.
Je hebt geen antwoord begrijp ik, want ik vraag aan jou of er in het OT het Licht geopenbaard is door een mens.

Zo niet, dan is het NT de openbaring van het Licht, van de Zoon, van de Christus in de mens.

Voor iedereen.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

Mart schreef: 09 sep 2022, 12:14
Seven schreef: 09 sep 2022, 12:08 Een historische Jezus bestaat ook helemaal net. Met historisch impliceer je iets wat is geweest. Maar Jezus is nog steeds. In het verleden was hij hier maar nu even niet. Maar ooit komt die weer terug. Jezus was niet maar jezus is Jezus is niet historisch. Hij is verleden, heden en toekomst. Er is ook geen Christelijke Jezus. Jezus is Jezus. Er zijn Christenen die in Jezus geloven. Dat wil zeggen dat Jezus de Verlosser was die door God was beloofd. Dat hij onder de mensen is geweest en God aan ons heeft geopenbaard. Gestorven is aan het kruis voor onze zonden, uit de dood opgestaan en herrezen.
Je verkondigt slechts je geloof zonder ook maar iets aan te tonen.
Nou nee. Dat heeft niets met geloof te maken. tegenwoordig heb je ik weet niet hoeveel Jezussen . Je hebt Historische Jezus, Christelijke Jezus, De liefdes Jezus, Lange haren Jezus. Van de film Jezus Christ Superstar. Maar dat zijn allemaal nep Jezsussen. Bedacht door critici of twijfelaars.
Al die Jezussen bestaan niet en hebben nooit bestaan. Er is maar één Jezus en dat Is "God Met Ons"
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door callista »

"God met ons" slaat alleen op God en niet op Jezus...of de Messias.
Jezus is geen God...dat is een dogmatisch concept.... uitgedokterd op een van de vele concilies.....ten behoeve van de Verzoeningsleer, wat ook een dogma is.

Het staat nergens in de Bijbel....ook de Drie-eenheid niet..
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

thom schreef: 09 sep 2022, 12:18 Ik vraag aan jou of er in het OT het Licht geopenbaard is door een mens.

Zo niet, dan is het NT de openbaring van het Licht, van de Zoon, van de Christus in de mens.

Voor iedereen.
Nogmaals, dat is gnostiek en het toont nergens iets aan. Je zou net zo goed kunnen vragen of er in de T'NaCH een eend in een matrozenpakje maar zonder onderbroek rondloopt. Zoniet, dan is Donald Duck de openbaring. Het OT (the Only Testament) heeft het nergens over de Christus in de mens. In de T'NaCH is de messias geheel anders dan wat het NT (No Testament) ervan maakt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

thom schreef: 09 sep 2022, 12:18
Mart schreef: 09 sep 2022, 12:11 Dat is gnostiek en dat werd zelfs al door het proto-orthodoxe christendom bestreden. Wat vind je van David die het al in Psalm 146:3 schreef: ''Stel geen vertrouwen in koningskinderen, in de mensenzoon, want in hem is geen redding'' (אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה)? En van het feit dat Adonikam (Ezra 2:13) - wat betekent "mijn Heer is opgestaan" - precies zeshonderd zes en zestig kinderen had? En dat Jezus' Hebreeuwse/Aramese naam (ישוע) exact dezelfde gematria heeft als דרך עצב wat ''De weg van de afgod'' (386) en ook het getal van אשפה (vuilnis) is?

Het laat simpelweg zien hoe eenvoudig iedereen vanalles kan beweren. Mocht je vinden dat het christelijke Testament voortgaande openbaring zou zijn, toon dit dan eens aan.
Je hebt geen antwoord begrijp ik, want ik vraag aan jou of er in het OT het Licht geopenbaard is door een mens.

Zo niet, dan is het NT de openbaring van het Licht, van de Zoon, van de Christus in de mens.

Voor iedereen.
Ik denk dat ook de meeste christenen zullen beamen dat in het O T een licht werd geOpenbaard, maar in het N T de Voortgaande Openbaring plaats vond van HET LICHT. Over de definitie van wat te verstaan onder HET LICHT, zijn de gnostiek en het kerkelijk christendom het vervolgens wel volledig oneens. Dat diegenen licht openbaring even onzinnig vinden als LICHT OPENBARING, is ook duidelijk, dat tref je op dit forum reeds bij de eerste inbreng duidelijk aan.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

Seven schreef: 09 sep 2022, 12:21
Mart schreef: 09 sep 2022, 12:14 Je verkondigt slechts je geloof zonder ook maar iets aan te tonen.
Nou nee. Dat heeft niets met geloof te maken. tegenwoordig heb je ik weet niet hoeveel Jezussen . Je hebt Historische Jezus, Christelijke Jezus, De liefdes Jezus, Lange haren Jezus. Van de film Jezus Christ Superstar. Maar dat zijn allemaal nep Jezsussen. Bedacht door critici of twijfelaars.
Al die Jezussen bestaan niet en hebben nooit bestaan. Er is maar één Jezus en dat Is "God Met Ons"
De echte Jezus is de Jezus van de wetenschap en tekstkritiek en deze was een heel andere dan de Jezus uit het christelijke Testament.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Snelheid »

Simpel gezegd het OT is de voor afschaduw van het NT en Openbaring zie de Theologie.
VERITAS VOS LIBERABIT.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Mart schreef: 09 sep 2022, 12:31
thom schreef: 09 sep 2022, 12:18 Ik vraag aan jou of er in het OT het Licht geopenbaard is door een mens.

Zo niet, dan is het NT de openbaring van het Licht, van de Zoon, van de Christus in de mens.

Voor iedereen.
Nogmaals, dat is gnostiek en het toont nergens iets aan. Je zou net zo goed kunnen vragen of er in de T'NaCH een eend in een matrozenpakje maar zonder onderbroek rondloopt. Zoniet, dan is Donald Duck de openbaring. Het OT (the Only Testament) heeft het nergens over de Christus in de mens. In de T'NaCH is de messias geheel anders dan wat het NT (No Testament) ervan maakt.
Maar het gaat niet over Donald Duck, maar over de messias inderdaad. En of die geopenbaard is.

Het OT zegt van niet blijkbaar, en het NT toont Hem in alle geschriften.

En Hem is dan geen Donald Duck, maar het Oorspronkelijke Leven, het Vaderhuis, de Geest-Mens zelf.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door callista »

Hahahaha....nou een voortgaande Openbaring is dat zeker niet....
Maar dat willen sommigen graag geloven....om het zg. "Oude Verbond" ----een afschuwelijke en beledigende, discriminerende uitspraak trouwens :naughty: -----naar de andere wereld te helpen.

En alsnog door evangelisten sommigen proberen zich tot Jezus te bekeren.....en maar blijven doorgaan....hoe respectloos en zinloos.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

callista schreef: 09 sep 2022, 12:43 Hahahaha....nou een voortgaande Openbaring is dat zeker niet....
Maar dat willen sommigen graag geloven....om het zg. "Oude Verbond" ----een afschuwelijke en beledigende, discriminerende uitspraak trouwens :naughty: -----naar de andere wereld te helpen.

En alsnog door evangelisten sommigen proberen zich tot Jezus te bekeren.....en maar blijven doorgaan....hoe respectloos en zinloos.
Ja die slogan is zo plat gewalst.. en zet de massa op het verkeerde been.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Het O T kent een hele reeks aan Verbonden met God. Niet zo vreemd dat daartussen ook nog een Nieuw Verbond opdoemt, waar het N T met de Voortgaande Openbaring bij aanhaakt. Wie het O T als Openbaring ziet en het N T niet ziet als Openbaring, vindt uiteraard zo'n binnenhalen als blasfemie. Iemand die de Voortgaande Openbaring volgt, ziet het N T als het Nieuwe Verbond. Een atheist die noch het O T , noch het N T als Openbaring ziet, zal het naar mijn insteek aan de billen roesten over welk verbond er gesproken wordt, immers de niet-bestaande heeft nooit een verbond gesloten. Verbond fantasie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

thom schreef: 09 sep 2022, 12:40 Maar het gaat niet over Donald Duck, maar over de messias inderdaad. En of die geopenbaard is.

Het OT zegt van niet blijkbaar, en het NT toont Hem in alle geschriften.

En Hem is dan geen Donald Duck, maar het Oorspronkelijke Leven, het Vaderhuis, de Geest-Mens zelf.
"De messias" staat niet eens in de T'NaCH. Deze term komt uit de Talmoediem, midrasjiem en Targoemiem. Als reeds een aantal malen gezegd, staat in de T'NaCH uitgebreid geschreven over wat er in אחרית הימים (de eindtijd, letterlijk: "het laatste van de dagen") zal plaatsvinden. In Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt (en niet in de T'NaCH), simpelweg omdat dit korter is dan "De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren", wat is hetgeen de T'NaCH zegt over de messias.

De messias van de T'NaCH bevindt zich niet in de mens, is niet het oorspronkelijke Leven en niet de Geest-Mens zelf... Dat is gnostiek. Toon eerst maar eens aan dat de messias van de T'NaCH zich in de mens zou bevinden, het oorspronkelijke Leven zou zijn en de Geest-Mens zelf zou zijn. Pas dan zou je claim gezaghebbende basis hebben. Maar daarin heb je reeds vele malen gefaald, noch heb je kunnen aantonen dat het christelijke Testament openbaring zou zijn.
Het OT zegt van niet blijkbaar, en het NT toont Hem in alle geschriften.
Exact! De messias van de T'NaCH is niet de messias van het christelijke Testament, maar geheel en essentieel anders. Aangezien de verschillen essentieel zijn, hoe kun je dan claimen dat het christelijke testament een goddelijke openbaring zou zijn?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Willempie »

callista schreef: 09 sep 2022, 12:15
Willempie schreef: 09 sep 2022, 12:10

Dat wordt vaak heel erg overdreven. Er wordt veel tussen verschillende kerken samengewerkt. Ook zijn er ontelbare christelijke organisaties die volkomen interkerkelijk zijn.
Nou valt tegen hoor.
Ik heb nog familie die in de Bijbelbelt wonen....vaak maken ze elkaar bijna af.....iets gechargeerd uitgedrukt.
Terwijl de meesten geen kennis hebben maar het wel zo doen voorkomen...

Het wemelt in Barneveld b.v. van de kerken..
Iedereen denkt gelijk te hebben maar argumenten blijven achterwege...alleen de teksten worden gegeven.

Maar dan heb ik het over de ultra orthodoxen....
Dat gedeelte wordt steeds kleiner...
Ja, ik kom zelf niet uit de bijbelbelt en heb daar dus geen ervaring mee maar ik heb er al rare verhalen over gelezen. ik neem aan wat je zegt.