Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Leon »

Alpha schreef: 04 sep 2023, 15:50
Leon schreef: 04 sep 2023, 15:45 Als Jehova Getuige is Alpha helemaal ingesteld op agressieve reacties over en weer. Dit zou te maken kunnen hebben met een claim op Waarheid, die verafschuwd wordt.
Ik ben hier niet degene die agressief is.

Zoals de Bijbel belooft zal de waarheid mensen vrij maken.
Vandaar ook dat Jezus zei: Uw woord is waarheid.

Helaas verdragen veel mensen dat niet, daarom is Jezus vermoord door "gelovigen" en werden zijn discipelen vervolgd.
Er is nog hoop.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 04 sep 2023, 14:43
Mullog schreef: 21 aug 2023, 16:34
Kwestie van begrijpend lezen, denk ik. In heel mijn lijstje komt het woord "geslacht" niet voor. Maar wel de woorden "nu", "binnenkort", "spoedig" en "nabij".

Er staat wat er staat. Dus het had allemaal allang gebeurd moeten zijn. En als de bijbelschrijvers dat anders bedoeld hadden, hadden ze het anders op moeten schrijven. Dat begrijpt een kind. Zoals een kind ook begrijpt dat als iemand schrijft "Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg." dat we dan geen 2.000 (tweeduizend !) jaar hoeven te gaan zitten wachten. Een kwestie van weken, maximaal, de stoomboot is bijna in Nederland, 5 december komt er nu aan, en niet over 10 jaar, zullen we maar zeggen.

En als Trygve Gulbranssen al te hulp moet worden geroepen om de bijbel uit te leggen dan is het einde zoek, lijkt mij.
Nogmaals een geslacht kan over meerdere generaties uitgerold zijn.

Kennelijk ontgaat je het feit dat en dag van JHWH duizend jaar kan zijn.
Tijd speelt hem geen rol.
Zijn reactie op de zondeval begint al in Gen 3:15.
Een paar duizend jaar later verschijnt Jezus, precies volgens de profetieën over hem.
Tenslotte werd er voorzegt dat de tijd van Gods ingrijpen gekentekend zal zijn door oorlogen, epidemieën, aardbevingen ect.
De mensheid vernietigd zichzelf als de schepper niet ingrijpt.
Vandaar dat hij zegt: het komt niet te laat.

Vandaar ook deze waarschuwing:

Markus 13:33 Let op en blijf wakker, want jullie weten niet wanneer de vastgestelde tijd is. NWV.
Wat begrijp je niet aan dat het woord geslacht in het hele verhaal niet voorkomt?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 04 sep 2023, 14:33
Messenger schreef: 21 aug 2023, 16:09
Een God van pure liefde eist niets. Pure liefde is om niet en eist niets terug.

JHWH weet heel goed wat pure liefde is.
Ook heeft een almachtige God niets nodig van de mens.

De schrijvers van de bijbel hadden daar nog geen benul van.
Jij kennelijk ook niet. :(
En inhoudelijker wordt het weer niet he Alpha?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 04 sep 2023, 14:45
J-W schreef: 22 aug 2023, 07:09

Jij kan maar niet loslaten dat volgens jou iedereen die geen JG is een misdadiger is en verantwoordelijk is voor alle narigheid op deze wereld. Probeer dat beeld eens los te laten, kijk om je heen en constateer dan zelf dat mensen met een ander of helemaal geen geloof ook zonder hun normen en waarden uit de bijbel te halen maar elders minstens evengoed kunnen zijn als een JG.
Ach ja, mensen kunnen ook aan het verkeer deelnemen zonder verkeersregels.
Verkeersregels zijn wél onmisbaar. Maar zoals alle regelgeving, het is mensenwerk.
Laatst gewijzigd door Messenger op 04 sep 2023, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Michelangelo2 schreef: 04 sep 2023, 15:44 Ik val in herhaling :)
Dat overkomt Alpha ook nogal eens... :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Leon »

Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
Correctie, zij dienen HUN heer (lees WTG) en laten HUN bijbel leven.

Ik heb daar niet zo'n problemen mee. Alleen met de arrogantie waarmee ze dat doen en het historische ongelijk wat ze nooit zullen toegeven. Christenen schijnen daar meer problemen mee te hebben.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 04 sep 2023, 16:57
Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
Correctie, zij dienen HUN heer (lees WTG) en laten HUN bijbel leven.

Ik heb daar niet zo'n problemen mee. Alleen met de arrogantie waarmee ze dat doen en het historische ongelijk wat ze nooit zullen toegeven. Christenen schijnen daar meer problemen mee te hebben.
Historie staat niet vast. Snap jij waarom Christenen meer problemen hebben? Beschouwen ze de JG als afvalligen, of is het omdat de JG laten voelen dat je zelf afvallig bent?
[uit principe ben ik voor principes]
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 04 sep 2023, 15:38Jij snapt dus niet wat ik snap.
Ik snap heel goed wat jij snapt, je lees de bijbel als een schriftgeleerde. Regeltjes regeltjes regeltjes. En de kern, de Liefde, die mis je. Je hebt geen idee wat je daarmee aan moet.
Laatst gewijzigd door HJW op 04 sep 2023, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
Ik heb weinig tegen het JG geloof, afgezien van de uitsluitingen en dat pedofielen feitelijk vrij spel hebben.
Wat me tegenstaat is de stuitend arrogante houding en gedrag, het altijd zichzelf op de borst kloppen, altijd menen een betere gelovige te zijn dan een ander.
Voor hen ben jij geen medegelovige, je bent een ongelovige.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Leon »

HJW schreef: 04 sep 2023, 17:05
Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
Ik heb weinig tegen het JG geloof, afgezien van de uitsluitingen en dat pedofielen feitelijk vrij spel hebben.
Wat me tegenstaat is de stuitend arrogante houding en gedrag, het altijd zichzelf op de borst kloppen, altijd menen een betere gelovige te zijn dan een ander.
Voor hen ben jij geen medegelovige, je bent een ongelovige.
Een afvallige dus? Dat zal wel kunnen kloppen. De waarheid kan hard zijn. Voor mij dan he.
[uit principe ben ik voor principes]
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 04 sep 2023, 15:45 Ik geloof in datgene wat de Bijbel belooft.
In tegenstelling tot jou ben ik geen monotone robot en dreun geen teksten op die je graag wilt horen.

Jg sjokken niet en vertellen de mensen datgene wat zij in de Bijbel hebben ontdekt.
Er komt een wereld waar geen oorlogen, ziektes, honger en dat soort problemen meer zijn.
Je mag zelf kiezen in welke wereld je wilt wonen, de huidige corrupte wereld of de toekomstige.
Je gelooft wat het BL je opdraagt om te geloven.
En ja hoor, daar is weer zo’n treurige jij-bak. Wees eens origineel, is leuker dan dat papagaaien.

Je moet er eens bij zin als de JG langskomen, ze vallen nog net niet om. Treurig om te zien.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Leon schreef: 04 sep 2023, 17:07
Een afvallige dus? Dat zal wel kunnen kloppen. De waarheid kan hard zijn. Voor mij dan he.
Of ik een JG afvallige ben ? Nee hoor, nooit iets mee te maken gehad.
Bij mijn vorige werk gehad ik 2 JG collega’s. Bijzonder aardige mensen, we hebben het niet over het geloof gehad overigens.
Ik heb niets tegen de mensen an sich, wel tegen de stuitende houding,
Michelangelo2
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
Jehovah's getuigen zijn christenen die ik beschouw als mijn broeders en zusters. Vraag hen eens of dat wederzijds is? Dan krijg je meestal een ontkennend antwoord. JG maken een ongewenst verschil tussen christendom en christenheid. Bovendien wordt er door hen vanuit gegaan dat zij bijbel onderzoekers zijn. Ik zet daar vraagtekens bij. Het lezen van de periodieke wtg lectuur maakt je nog lang geen bijbel onderzoeker. Ik probeer regelmatig een informeel gesprek te beginnen als ze hier in de winkelstraat staan met hun karretje. Maar om een of andere reden lukt dat nooit. Telkens komt die vervelende ipad op tafel en krijg ik te horen wat het WTG schrijft. Ik zou zo graag eens weten wat ze zelf denken en voelen. Ik vervolg dan meestal mijn weg met teleurstelling, irritatie en vooral medelijden. Maar nooit met een warm gevoel van broederschap. Ik vind het oprecht heel erg jammer.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Mullog schreef: 04 sep 2023, 16:12
Alpha schreef: 04 sep 2023, 14:43 Nogmaals een geslacht kan over meerdere generaties uitgerold zijn.

Kennelijk ontgaat je het feit dat en dag van JHWH duizend jaar kan zijn.
Tijd speelt hem geen rol.
Zijn reactie op de zondeval begint al in Gen 3:15.
Een paar duizend jaar later verschijnt Jezus, precies volgens de profetieën over hem.
Tenslotte werd er voorzegt dat de tijd van Gods ingrijpen gekentekend zal zijn door oorlogen, epidemieën, aardbevingen ect.
De mensheid vernietigd zichzelf als de schepper niet ingrijpt.
Vandaar dat hij zegt: het komt niet te laat.

Vandaar ook deze waarschuwing:

Markus 13:33 Let op en blijf wakker, want jullie weten niet wanneer de vastgestelde tijd is. NWV.
Wat begrijp je niet aan dat het woord geslacht in het hele verhaal niet voorkomt?
Probleem voor Alpha is dat dan zijn hele theologie omvalt, en kiezend tussen BL en bijbel kiest hij dan voor het BL.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
De intenties lijken me okay.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 04 sep 2023, 17:34 Ik probeer regelmatig een informeel gesprek te beginnen als ze hier in de winkelstraat staan met hun karretje. Maar om een of andere reden lukt dat nooit. Telkens komt die vervelende ipad op tafel en krijg ik te horen wat het WTG schrijft. Ik zou zo graag eens weten wat ze zelf denken en voelen. Ik vervolg dan meestal mijn weg met teleurstelling, irritatie en vooral medelijden. Maar nooit met een warm gevoel van broederschap. Ik vind het oprecht heel erg jammer.
Broederschap koet van twee kanten komen en JG’ers zullen zich nooit jouw broeder voelen. Als je dat accepteert, dan voorkomt dat teleurstelling en irritatie.
Wat ze zelf denken en voelen ? Als je bij de JG komt, moet je dat uitschakelen. Daar is het helaas zo dat als iemand een afwijkende mening zou hebben, dat er dan gelijk een ouderling op de stoep om de eigen mening de kop in te drukken.
De controle over leven en gedachten is compleet. Dat is geen aanval maar een constatering.

Daarom zij ze ook erg van de kennis en in net geheel niet van de liefde. De controle over de kennis is compleet, je kunt mensen niet controleren als het over de liefde gaat, de liefde laat zich niet insnoeren door regeltjes.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 04 sep 2023, 17:00
Mullog schreef: 04 sep 2023, 16:57
Correctie, zij dienen HUN heer (lees WTG) en laten HUN bijbel leven.

Ik heb daar niet zo'n problemen mee. Alleen met de arrogantie waarmee ze dat doen en het historische ongelijk wat ze nooit zullen toegeven. Christenen schijnen daar meer problemen mee te hebben.
Historie staat niet vast. Snap jij waarom Christenen meer problemen hebben? Beschouwen ze de JG als afvalligen, of is het omdat de JG laten voelen dat je zelf afvallig bent?
Ik heb helemaal geen gevoel bij wat JG zeggen. Ze zitten historisch gezien kilometers naast hun voorspellingen en dat gaat al bij het begin mis. Maar ze zijn niet in staat dat toe te geven. Wat een interessant aspect is van de menselijke geest.

Om dat inhoudelijk te duiden; De kleitablet VAT 4956 plaatst het 37ste regeringsjaar van Nebukadnezar II in 568 voor christus zoals op VAT 4956 and the Timing of the Babylonian Captivity mooi te zien is (vooral het diagram onder aan de pagina is verhelderend) terwijl het voor de profetie in 587/588 zou moeten zijn

Hun hele theologie is gebaseerd op het boek Daniël. Dat gaat dus vanaf het begin al mis. En dan ook nog eens dat de consensus is dat Daniël sowieso een hoax is

Voor mij is dat ook een argument dat Jezus historisch niet bestaan heeft. Je kunt mensen van alles wijsmaken blijkt hieruit. Ik sluit mezelf daar overigens niet van uit. Maar dat is bezijden dit topic
Laatst gewijzigd door Mullog op 04 sep 2023, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
De zuurheid ontstaat door de arrogantie, niet door het aanspreken op arrogantie.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

Wat ge voor de minste mijner broeders doet, doet ge voor Mij. Dat komt dus niet van twee kanten, maar van één kant. We richten ons op de Heer en ook JG behoren tot zijn kudde.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Mullog schreef: 04 sep 2023, 17:47
Ik heb helemaal geen gevoel bij wat JG zeggen. Ze zitten historisch gezien kilometers naast hun voorspellingen en dat gaat al bij het begin mis. Maar ze zijn niet in staat dat toe te geven. Wat een interessant aspect is van de menselijke geest.
Dat is hoe hersenspoeling werkt. Je eigen denken wordt volledig ontmanteld en telkens, jarenlang, wordt je verteld dat het BL de absolute waarheid verkondigt die onherroepelijk gevolgd dient te worden. Dan slik je op een gegeven moment alles.
voor mij is dat ook een argument dat Jezus historisch niet bestaan heeft. Je kunt mensen van alles wijsmaken blijkt hieruit. Ik sluit mezelf daar overigens niet van uit.
Omdat Daniël een hoax zou zijn heeft Jezus niet bestaan, voorlopig ontgaat mij nog even volledig de logica van deze stelling.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 04 sep 2023, 17:49 Wat ge voor de minste mijner broeders doet, doet ge voor Mij. Dat komt dus niet van twee kanten, maar van één kant. We richten ons op de Heer en ook JG behoren tot zijn kudde.
Dat is dan idd eenzijdig. Volgens de JG behoor jij niet tot de kudde.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 04 sep 2023, 17:53
Tufkah schreef: 04 sep 2023, 17:49 Wat ge voor de minste mijner broeders doet, doet ge voor Mij. Dat komt dus niet van twee kanten, maar van één kant. We richten ons op de Heer en ook JG behoren tot zijn kudde.
Dat is dan idd eenzijdig. Volgens de JG behoor jij niet tot de kudde.
Alleen de Heer bepaalt wie tot de kudde behoort. We kennen het verhaal, de Heer is duizendmaal verheugder over het dwalende schaap wat terugkeert dan de velen die al in de kudde zijn..........
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
HJW
Berichten: 6106
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 04 sep 2023, 17:55
Alleen de Heer bepaalt wie tot de kudde behoort. We kennen het verhaal, de Heer is duizendmaal verheugder over het dwalende schaap wat terugkeert dan de velen die al in de kudde zijn..........
Dat is opvallend, want net stel je dat de JG bij de kudde horen. Blijkbaar bepaal jij dat dus.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 04 sep 2023, 16:46 Ik snap niet goed wat er tegen Jehova Getuigen is. De sfeer is erg zuur. Zij dienen de Heer, en laten de Bijbel leven.
Het is een van de vele wegen tot God en alle wegen zijn prima. Zelfs als je de weg van niet-gelovige volgt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.