De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:De 10 stammen zijn in de diaspora en dus verstrooid onder alle volkeren.
God heeft gewoon alle 12 stammen verstooid over de aarde met de Eeuwige belofte om ze weer terug te brengen in het Beloofde land, zoals Hij in 1948 heeft gedaan. Wat een genade en een Liefde en een trouw aan Zijn Woord en Zijn uitverkoren Volk israel.
Wilsophie schreef:Welke stammen het land nu bewonen zou ik niet weten. Er zijn veel mensen in Israël gaan wonen ook veel Europeanen.
Je weet denk ik heel goed Wilsohie dat een Jood zich altijd keurig aanpast in het land en zich nooit als Jood bekent maakt, maar zich Nederlander, Duitser, Fransman, Belg etc noemt en geen Jood.
Jood is namelijk als enige een volk van God en niet een bedacht volk door de mensen zelf.
De vele Europeanen waar jij over spreekt Wilsohie waren Joden en zijn daarvoor nagenoeg in datzelfde ellendige Europa uitgeroeid, ten kwade geholpen door grote delen van onze christelijke kerken, die OOK onterecht meenden dat ze Jezus hadden vermoord. Deze bijna uitgeroeide Joodse Europeanen hadden nakomelingen die nergens meer echt veilig meer waren of veilig Jood konden zijn. Vele overlevenden en hun kroost zijn in het Beloofde Land Israel gaan wonen nadat God het grootste wonder van de voorgaande eeuw heeft gedaan door Israel te laten heroprichten !
Denk je nu werkelijk dat als ze geen werkelijke Jood zouden zijn, ze in dat kleine stukje land zouden gaan of blijven wonen dat zo door de satan en de wereld en islam (+ deel christelijke kerk) wordt gehaat?

Eerst vermoord Europa + groot deel christelijke kerk de Joden in Europa mdat ze Joods waren en nu 80 jaar later ontkent hetzelfde Europa + groot deel van de christelijke kerk, dat deze overlevenden van die uitroei poging, echt Joden zijn? Schande Wilsohie! In een woord grove schande ! ga je schamen! :oops:
Het schaamrood is op mijn wangen nu dat iemand zo schrijft en zich christen noemt, sorry.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Eerst vermoord Europa + groot deel christelijke kerk de Joden in Europa mdat ze Joods waren en nu 80 jaar later ontkent hetzelfde Europa + groot deel van de christelijke kerk, dat deze overlevenden van die uitroei poging, echt Joden zijn? Schande Wilsohie! In een woord grove schande ! ga je schamen! :oops:
Het schaamrood is op mijn wangen nu dat iemand zo schrijft en zich christen noemt, sorry.
Ik heb je vraag beantwoord niets meer en niets minder. Wat jij ervan maakt is voor jouw rekening. Ik denk dat wij verschillen van het begrip "Jood" en dat jij er een invulling aangeeft die ik niet deel.
Er waren 70 volkeren Ericjan en niet alleen een Joods volk op aarde zo lees ik in de Bijbel.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:God heeft gewoon alle 12 stammen verstooid over de aarde met de Eeuwige belofte om ze weer terug te brengen in het Beloofde land, zoals Hij in 1948 heeft gedaan. Wat een genade en een Liefde en een trouw aan Zijn Woord en Zijn uitverkoren Volk israel.]
Het woord "gewoon" is niet op zijn plaats want God heeft de 10 stammen weggestuurd met een scheidbrief.
Daar had ik een antwoord op gegeven.
God heeft in 1948 niets gedaan Ericjan, het waren mensen die in ongeloof het land in bezit namen. De Eeuwige belofte was van een andere orde.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het begrip "Jood" is pas ontstaan na de Babylonische ballingschap.
Bij de Sinai werd Israël gevormd tot een volk en sluit God een verbond wat het Sinaitisch verbond heet.
Een verbond aan voorwaarden verbonden en idd met de belofte dat het goede aan Israël ten deel zal vallen. Exodus 19 vers 5, 6.
Er was ooit een onvoorwaardelijk verbond met Abram, Izak en jacob , maar een voorwaardelijk verbond met het volk Israël.
Zoek in 2 Sam 7 vers 8 enh Psalm 89 vers 4 en 5 eb 29 en 30 en Jeremia 33 vers 17 enz...
D.w.s. dat nu in onze dagen dit volk moet bestaan met een op de troon gezeten nakomeling van David.
Is dat nu zo?
Nee.
De 2 huizen zijn gesplitst en beide huizen deden wat kwaad is in de ogen van de Heer. Omri kocht de berg Samaia en stichtte Samaria en lees Micha 6 vers 16 en je ziet dat de inzettingen in strijd waren met de Sinaïtische wet.
Omri volgde het systeem van de rijken van Babylon en in de dagen van Pekah werd het volk naar Assyrië gevoerd. En de zwarte Obelisk van Salmaneser waarop de feiten zijn vastgelegd, wordt Israël aan geduid als Beth Omri en het land werd Bit Humria genoemd en in het 9e jaar van Hosea werd heel Israël weggevoerd.

Deze wegvoering in de inscripties van Behistun vertellen deze wapenfeiten en zij vermelden de wegvoering van Israël, het staat er in drie talen, in het Perzisch , het Susisch en het Babylonisch, de namen van Israël waren dan ook in het Perzisch, Scythia of Saka en de
Susiaanse naam was Scythis en de Babylonische naam was Kummeri of Gimri.
En zo verdwijnt het huis Israël uit Palestina en komt in Syrië terecht.
Verder wordt in de Bijbel niets meer over de geschiedenis en de verloren stammen gesproken.
Ook het Huis Juda met Benjamin werd uit Palestina verdreven en naar Babylon gevoerd.
Koning Zedekia werd nadat zijn zonen voor zijn ogen gedood waren en men hem de ogen had uitgestoken in kettingen naar Babal gevoerd waar hij is gestorven.
Het huis Israël naar Syrië
Het huis Juda is na een ballingschap van 70 jaar gedeeltelijk naar Palestina terug gekeerd en het Huis Israël is nooit teruggekeerd.

Jood is de naam die nà de ballingschap aan het Huis van Juda is gegeven.
Het heeft nooit op de volkeren van het 10 stammen rijk geslagen en dat wil ik scherp stellen.

IN de loop der eeuwen zijn vreemde volkingsgroepen in Oost - Europa zoals de Chassaren tot het Joodse geloof overgegaan en hebben zich vermengd met de oorspronkelijke echte nakomelingen van Juda, de Joden.
Zij zijn dus nooit als Jood geboren maar zijn Jood geworden.
Slechts een klein gedeelte van de hedendaagse Joden zijn werkelijk afstammelingen van Juda.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ericjan schreef:God heeft gewoon alle 12 stammen verstrooid over de aarde met de Eeuwige belofte om ze weer terug te brengen in het Beloofde land, zoals Hij in 1948 heeft gedaan. Wat een genade en een Liefde en een trouw aan Zijn Woord en Zijn uitverkoren Volk Israël.]
Het woord "gewoon" is niet op zijn plaats want God heeft de 10 stammen weggestuurd met een scheidbrief.
Daar had ik een antwoord op gegeven.
God heeft in 1948 niets gedaan Ericjan, het waren mensen die in ongeloof het land in bezit namen. De Eeuwige belofte was van een andere orde.
De ongelovigen zouden precies eender hebben gedacht Wilsophie, toen God voor Israël streed en hun vijanden Eigenhandig ombracht en liet ombrengen door Zijn Uitverkoren Volk.
De ongelovigen destijds dachten ook dat Israël het Zelf had gedaan en niet een god of God. Maar jij die God zegt te kennen zou toch beter moeten weten dat God door mensen werkt?
Wanneer jij dus destijds zou hebben geleefd als niet-Jood had je het OOK niet geloofd.

Maar dan nog dit: De bijbel leert dat God Zijn Beloofde land voor Eeuwig aan de joden heeft gegeven toch?
10 Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,
11 door te zeggen: Ik zal u het land Kanaän geven,
het gebied dat uw erfelijk bezit is
.
(Psalm 105)

Wie anders mogen er dan wonen met God Zijn toestemming dan de Joden?
Niemand, want God heeft het Beloofde Land tijdens de afwezigheid van de Joden braak laten liggen. Zoals God hier zegt is geschied. Israël was eeuwenlang een braakliggend verwoest land.
33 Ik zal u dan onder de heidenvolken verstrooien en Ik zal achter u een zwaard trekken. Uw land zal een woestenij worden en uw steden een puinhoop.
34 Dan zal het land behagen scheppen in zijn sabbatsjaren, alle dagen dat het verwoest ligt en u in het land van uw vijanden bent. Dan zal het land rusten en zal het behagen scheppen in zijn sabbatsjaren.
35 Alle dagen dat het verwoest ligt, zal het rusten, omdat het niet rustte gedurende uw sabbatten, toen u het bewoonde.
(Lev 26)

Ook dit is nu volop gaande:
11 Op die dag zal Ik oprichten
de vervallen hut van David.
Zijn scheuren zal Ik dichtmaken,
en wat aan hem is afgebroken, zal Ik oprichten,
Ik zal hem opbouwen als in de dagen van oude tijden af
;

(Amos 9)

[Modbreak Peter79: quote goed gezet]
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

[Modbreak Peter79: bericht verwijderd: op de persoon]
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wil je de quotes even goed zetten in de voorlaatste post.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jazeker ERicjan de vervallen hut van David zal opgebouwd worden door God Zelf.
Wij zien echter tot op de dag van heden, dat de Joden de Messias niet erkend hebben en het is belangrijk om te zien dat met Jood niet altijd de Israëliet bedoeld wordt en v.v. en van daaruit zien we dat Israël zichzelf niet herkent en dat slechts een klein gedeelte zoals van eeuwen her deze en mijn Messias als hun Heer en Heiland aanvaardt.
Dit gedeelte mag zich werkelijk tot nu toe waarlijk "Israël" noemen en wij kennen althans ik ken , erken en herken dit gedeelte als de Gemeente van onze Here Jezus Christus.

Israël heeft een grote toekomst voor zich maar zal eerst nog een moeilijke tijd doormaken en al zien wij misschien alles vastlopen en ogenschijnlijk fout gaan zo weten wij dat God Zijn plan met de natie van 12 stammen in vervulling zal laten gaan.
Maar pas als de Gemeente is weggenomen van de aarde. Daarvoor zal zeker een 10 statenbond gevormd worden.
En wat de wet betreft, die zal gedeeltelijk in ere hersteld worden speciaal voor het volk Israël. Bepaalde diensten zullen weer ingevoerd worden, en het gaat hier over de wet, en dat zal in de 70e week van Daniël een plaats gaan innemen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: God heeft in 1948 niets gedaan Ericjan, het waren mensen die in ongeloof het land in bezit namen. De Eeuwige belofte was van een andere orde.
Ik heb indertijd aantekeningen gemaakt van wat de Joodse Hanna Stranders zei. Dat gaat over de vijgenboom uit Matt. 24:

32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
33 Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur.

In Matt. 24 worden allemaal tekenen genoemd die aan de wederkomst van Christus vooraf gaan.
Dan zeggen de mensen meestal: ach, ja maar, dat hebben we altijd al gehad. Aardbevingen en hongersnoden zijn er altijd al geweest. En nu we de TV in de kamer hebben, krijgen we de hongersnoden en rampen van de hele wereld te zien. Al die dingen komen nu veel dichter bij. Toch zeggen wetenschappers dat al dit soort gebeurtenissen in toenemende mate en in verhevigde mate zich voordoen. Maar hoe dan ook, Jezus noemt één element waarvan we niet kunnen zeggen: dat hebben we altijd al gehad. Dat element staat aan het einde van de lijst signalen en dan noemt Hij de vijgenboom. Hij zegt: Let op als de vijgenboom weer gaat bloeien, als het hout van de vijgenboom weer vochtig wordt, als er bladeren gaan uitspruiten. Die generatie die dat meemaakt, dat is de generatie die mijn wederkomst meemaakt. De vijgenboom staat in de bijbel symbool voor Israël als natie. Niet ieder volk is een natie, denk bijvoorbeeld aan het volk van de zigeuners, dat is een zwervend volk. Ze hebben geen eigen land en worden dan ook niet een natie genoemd. Israël was vroeger een natie. Tweeduizend jaar is Israël een volk geweest dat geen natie was, omdat het geen land had. En nu sinds 1948 is Israël weer een natie. De bijbel gebruikt daarvoor het symbool “de vijgenboom”.

Veel mensen realiseren zich dat niet, maar mensen die iets van de bijbel weten en bijv. op zondagschool zijn geweest, die kennen dan wel dat verhaal van de vijgenboom die verdorde, de vijgenboom waarover een vervloeking zou zijn uitgesproken. Dat laatste hebben overigens de Bijbelvertalers boven de perikoop geschreven. Ze noemen dat "de vervloeking van de vijgenboom", maar die vijgenboom wordt niet vervloekt. Er wordt alleen maar gezegd dat die vijgenboom voor wat betreft zijn bladeren en zijn takken zal verdorren. (De vijgenboom was vanaf de wortel verdord, dus de wortel niet - Markus 11:20). Dan staat er, in het Grieks is dat heel duidelijk: die boom zal verdorren voor een eeuwigheid, voor een bepaalde tijd. Een paar hoofdstukken verder haalt Jezus diezelfde vijgenboom weer aan en zegt dan tegen de discipelen: denk erom, als die vijgenboom weer gaat bloeien, dus als het hout weer vochtig wordt, als het weer sappen optrekt, dan is dat het teken, dat die generatie die dat meemaakt, zal leven gedurende mijn wederkomst. Daarom is het gebeuren in Israël zo belangrijk, Dat heeft zijn inzet gekregen in 1948.

Israël is hèt teken van de naderende wederkomst van Jezus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Martine

Bericht door Martine »

Adinomis schreef:Israël is hèt teken van de naderende wederkomst van Jezus.
Amen!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Jazeker ERicjan de vervallen hut van David zal opgebouwd worden door God Zelf.
Wij zien echter tot op de dag van heden, dat de Joden de Messias niet erkend hebben en het is belangrijk om te zien dat met Jood niet altijd de Israëliet bedoeld wordt en v.v. en van daaruit zien we dat Israël zichzelf niet herkent en dat slechts een klein gedeelte zoals van eeuwen her deze en mijn Messias als hun Heer en Heiland aanvaardt.
Lees de OT profetieen eens rustig door Wilsohie en zie dat de volgorde steeds is:
-1. Eerst de Joden terugbrengen naar het Beloofde land.
-2. Daarna God Zijn wraak in Christus op de vijanden van Israel.
-3. Daarna de Geest van geloof in Christus schenken aan HEEL Israel die Hij heeft doen opstaan uit de dood (Ezechiel 37) en hen zalig maken, hun schulden vergeven.

Het eerste, terugkeren naar het Beloofde Land is volop aan de gang. Het tweede en derde zullen nog geschieden.
Wilsophie schreef:Israël heeft een grote toekomst voor zich maar zal eerst nog een moeilijke tijd doormaken
Helaas inderdaad, de grote verdrukking door de wereld, islam en een deel van onze misleide christelijke kerk zullen nog gaan plaatsvinden. :(
Wilsophie schreef: Maar pas als de Gemeente is weggenomen van de aarde.
Na het wegnemen van de christelijke gemeente zal de bevolking op aarde alleen nog maar bestaan uit vijanden van Israel die de grote verdrukking volop ten uitvoer zullen brengen: te weten ongelovigen, afgoden aanbidders en helaas misleide "christenen".
marianne

Bericht door marianne »

Adinomis schreef:Ik heb indertijd aantekeningen gemaakt van wat de Joodse Hanna Stranders zei. Dat gaat over de vijgenboom uit Matt. 24: 32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is. 33 Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur. In Matt. 24 worden allemaal tekenen genoemd die aan de wederkomst van Christus vooraf gaan.Dan zeggen de mensen meestal: ach, ja maar, dat hebben we altijd al gehad. Aardbevingen en hongersnoden zijn er altijd al geweest. En nu we de TV in de kamer hebben, krijgen we de hongersnoden en rampen van de hele wereld te zien. Al die dingen komen nu veel dichter bij. Toch zeggen wetenschappers dat al dit soort gebeurtenissen in toenemende mate en in verhevigde mate zich voordoen. Maar hoe dan ook, Jezus noemt één element waarvan we niet kunnen zeggen: dat hebben we altijd al gehad. Dat element staat aan het einde van de lijst signalen en dan noemt Hij de vijgenboom. Hij zegt: Let op als de vijgenboom weer gaat bloeien, als het hout van de vijgenboom weer vochtig wordt, als er bladeren gaan uitspruiten. Die generatie die dat meemaakt, dat is de generatie die mijn wederkomst meemaakt. De vijgenboom staat in de bijbel symbool voor Israël als natie. Niet ieder volk is een natie, denk bijvoorbeeld aan het volk van de zigeuners, dat is een zwervend volk. Ze hebben geen eigen land en worden dan ook niet een natie genoemd. Israël was vroeger een natie. Tweeduizend jaar is Israël een volk geweest dat geen natie was, omdat het geen land had. En nu sinds 1948 is Israël weer een natie. De bijbel gebruikt daarvoor het symbool “de vijgenboom”. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar mensen die iets van de bijbel weten en bijv. op zondagschool zijn geweest, die kennen dan wel dat verhaal van de vijgenboom die verdorde, de vijgenboom waarover een vervloeking zou zijn uitgesproken. Dat laatste hebben overigens de Bijbelvertalers boven de perikoop geschreven. Ze noemen dat "de vervloeking van de vijgenboom", maar die vijgenboom wordt niet vervloekt. Er wordt alleen maar gezegd dat die vijgenboom voor wat betreft zijn bladeren en zijn takken zal verdorren. (De vijgenboom was vanaf de wortel verdord, dus de wortel niet - Markus 11:20). Dan staat er, in het Grieks is dat heel duidelijk: die boom zal verdorren voor een eeuwigheid, voor een bepaalde tijd. Een paar hoofdstukken verder haalt Jezus diezelfde vijgenboom weer aan en zegt dan tegen de discipelen: denk erom, als die vijgenboom weer gaat bloeien, dus als het hout weer vochtig wordt, als het weer sappen optrekt, dan is dat het teken, dat die generatie die dat meemaakt, zal leven gedurende mijn wederkomst. Daarom is het gebeuren in Israël zo belangrijk, Dat heeft zijn inzet gekregen in 1948. Israël is hèt teken van de naderende wederkomst van Jezus.
Markus 11: 14 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid! .... 20 En toen zij er 's morgens vroeg voorbijgingen, zagen zij dat de vijgenboom verdord was, van de wortels af. 21 En Petrus, die het zich herinnerde, zei tegen Hem: Rabbi, kijk, de vijgenboom die U vervloekt hebt, is verdord.

Hoe verklaar jij in dit verband de gemeente die met Pinksteren ontstond? Dat waren wel Joden!
ericjan

Bericht door ericjan »

marianne schreef: Hoe verklaar jij in dit verband de gemeente die met Pinksteren ontstond? Dat waren wel Joden!
Pas op dat w hier geen appels met peren gaan vergelijken: Een Olijfboom is heel iets anders dan een vijgenboom.
marianne

Bericht door marianne »

ericjan schreef:
marianne schreef:Hoe verklaar jij in dit verband de gemeente die met Pinksteren ontstond? Dat waren wel Joden!
Pas op dat w hier geen appels met peren gaan vergelijken: Een Olijfboom is heel iets anders dan een vijgenboom.
Maar het evangelie was toen nog niet naar de heidenen gegaan, dat was pas verderop in Handelingen.
ericjan

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
ericjan schreef:
marianne schreef:Hoe verklaar jij in dit verband de gemeente die met Pinksteren ontstond? Dat waren wel Joden!
Maar het evangelie was toen nog niet naar de heidenen gegaan, dat was pas verderop in Handelingen.
Dat doet hier denk ik niet ter zaken, wat ik aan tracht te geven is dat je niet iets in de bijbel over de olijfboom kunt gaan parallel trekken met een vijgenboom, dat zijn totaal verschillende bomen.
marianne

Bericht door marianne »

ericjan schreef:
marianne schreef:
ericjan schreef:
Dat doet hier denk ik niet ter zaken, wat ik aan tracht te geven is dat je niet iets in de bijbel over de olijfboom kunt gaan parallel trekken met een vijgenboom, dat zijn totaal verschillende bomen.
Ik had het ook niet over de olijfboom, daar begon jij over.
Ik vroeg iets over de vijgenboom uit Mat. 24 en de vijgenboom uit Mar. 11.
ericjan

Bericht door ericjan »

marianne schreef: Ik had het ook niet over de olijfboom, daar begon jij over.
Ik vroeg iets over de vijgenboom uit Mat. 24 en de vijgenboom uit Mar. 11.
Oke excuus daarvoor, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Maar het is wel weer heel bijzonder dat het topic over gebed en jou reactie daar, hier wederom terug komt :D

Want Jezus heeft in Markus 11 Zelf het antwoord waarom Hij dat deed: Namelijk om te tonen hoe krachtig gebed is wanneer er vertrouwen is in God. ;)
22 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Heb geloof in God.
23 Want, voorwaar, Ik zeg u: wie tegen deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven dat wat hij zegt, gebeuren zal, het zal hem gebeuren wat hij zegt.
24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.[/quote][/quote]
Vertrouwen in God dus.

maar ook nog een heel belangrijke voorwaarde: (Misschien een antwoord?)
25 En wanneer u staat te bidden, vergeef als u tegen iemand iets hebt, opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, u uw overtredingen vergeeft.
26 Maar als u niet vergeeft, zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.
marianne

Bericht door marianne »

ericjan schreef:Oke excuus daarvoor, dan heb ik je verkeerd begrepen.Maar het is wel weer heel bijzonder dat het topic over gebed en jou reactie daar, hier wederom terug komt
Ja heel bijzonder, want ik heb helemaal niet gereageerd in het topic over het gebed. Sterker nog, ik heb het niet eens gelezen. :D
ericjan schreef: Want Jezus heeft in Markus 11 Zelf het antwoord waarom Hij dat deed: Namelijk om te tonen hoe krachtig gebed is wanneer er vertrouwen is in God. ;)
23 Want, voorwaar, Ik zeg u: wie tegen deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven dat wat hij zegt, gebeuren zal, het zal hem gebeuren wat hij zegt.
24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.
Vertrouwen in God dus.

25 En wanneer u staat te bidden, vergeef als u tegen iemand iets hebt, opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, u uw overtredingen vergeeft.
26 Maar als u niet vergeeft, zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.
Dit is niet echt een antwoord op mijn vraag, die staat in verband met de reactie van Adinomus.
ericjan

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
ericjan schreef:Oke excuus daarvoor, dan heb ik je verkeerd begrepen.Maar het is wel weer heel bijzonder dat het topic over gebed en jou reactie daar, hier wederom terug komt
Ja heel bijzonder, want ik heb helemaal niet gereageerd in het topic over het gebed. Sterker nog, ik heb het niet eens gelezen. :D
Ppff je hebt gelijk, ik verwarde jou en Martine...... Tijd om maar eens aan mijn weekend te beginnen dus, was net ook al een reactie in de email aan het typen ipv op het forum :w Tijd voor rust dus.

marianne schreef:
ericjan schreef: Want Jezus heeft in Markus 11 Zelf het antwoord waarom Hij dat deed: Namelijk om te tonen hoe krachtig gebed is wanneer er vertrouwen is in God. ;)
24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.
Vertrouwen in God dus.

Dit is niet echt een antwoord op mijn vraag, die staat in verband met de reactie van Adinomus.
In zoverre dat Jezus in de bijbel Zelf uitlegt waarom Hij de vijgenboom had verdord, dat blijft een feit, ook al heeft het geen directe boodschap voor jou inderdaad. ;)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

marianne schreef:
Adinomis schreef:Ik heb indertijd aantekeningen gemaakt van wat de Joodse Hanna Stranders zei. Dat gaat over de vijgenboom uit Matt. 24: 32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is. 33 Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur. In Matt. 24 worden allemaal tekenen genoemd die aan de wederkomst van Christus vooraf gaan.Dan zeggen de mensen meestal: ach, ja maar, dat hebben we altijd al gehad. Aardbevingen en hongersnoden zijn er altijd al geweest. En nu we de TV in de kamer hebben, krijgen we de hongersnoden en rampen van de hele wereld te zien. Al die dingen komen nu veel dichter bij. Toch zeggen wetenschappers dat al dit soort gebeurtenissen in toenemende mate en in verhevigde mate zich voordoen. Maar hoe dan ook, Jezus noemt één element waarvan we niet kunnen zeggen: dat hebben we altijd al gehad. Dat element staat aan het einde van de lijst signalen en dan noemt Hij de vijgenboom. Hij zegt: Let op als de vijgenboom weer gaat bloeien, als het hout van de vijgenboom weer vochtig wordt, als er bladeren gaan uitspruiten. Die generatie die dat meemaakt, dat is de generatie die mijn wederkomst meemaakt. De vijgenboom staat in de bijbel symbool voor Israël als natie. Niet ieder volk is een natie, denk bijvoorbeeld aan het volk van de zigeuners, dat is een zwervend volk. Ze hebben geen eigen land en worden dan ook niet een natie genoemd. Israël was vroeger een natie. Tweeduizend jaar is Israël een volk geweest dat geen natie was, omdat het geen land had. En nu sinds 1948 is Israël weer een natie. De bijbel gebruikt daarvoor het symbool “de vijgenboom”. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar mensen die iets van de bijbel weten en bijv. op zondagschool zijn geweest, die kennen dan wel dat verhaal van de vijgenboom die verdorde, de vijgenboom waarover een vervloeking zou zijn uitgesproken. Dat laatste hebben overigens de Bijbelvertalers boven de perikoop geschreven. Ze noemen dat "de vervloeking van de vijgenboom", maar die vijgenboom wordt niet vervloekt. Er wordt alleen maar gezegd dat die vijgenboom voor wat betreft zijn bladeren en zijn takken zal verdorren. (De vijgenboom was vanaf de wortel verdord, dus de wortel niet - Markus 11:20). Dan staat er, in het Grieks is dat heel duidelijk: die boom zal verdorren voor een eeuwigheid, voor een bepaalde tijd. Een paar hoofdstukken verder haalt Jezus diezelfde vijgenboom weer aan en zegt dan tegen de discipelen: denk erom, als die vijgenboom weer gaat bloeien, dus als het hout weer vochtig wordt, als het weer sappen optrekt, dan is dat het teken, dat die generatie die dat meemaakt, zal leven gedurende mijn wederkomst. Daarom is het gebeuren in Israël zo belangrijk, Dat heeft zijn inzet gekregen in 1948. Israël is hèt teken van de naderende wederkomst van Jezus.
Markus 11: 14 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid! .... 20 En toen zij er 's morgens vroeg voorbijgingen, zagen zij dat de vijgenboom verdord was, van de wortels af. 21 En Petrus, die het zich herinnerde, zei tegen Hem: Rabbi, kijk, de vijgenboom die U vervloekt hebt, is verdord.

Hoe verklaar jij in dit verband de gemeente die met Pinksteren ontstond? Dat waren wel Joden!
Dat waren inderdaad Joden. Een deel van de Joden had de Here Jezus als Verlosser aangenomen. Maar als natie, als volk hadden ze Hem verworpen.
Is dat een antwoord op je vraag?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Helaas inderdaad, de grote verdrukking door de wereld, islam en een deel van onze misleide christelijke kerk zullen nog gaan plaatsvinden. :(
Nee de Grote Verdrukking of de benauwdheid van Jacob gedurende 2 keer 3 en een half jaar is een verdrukking niet door de wereld, maar van Godswege en zeker niet van een misleidende Christelijke kerk die bestaat helemaal niet.
De echte Gemeente is opgenomen en meer smaken zijn er niet.
Het is Gods toorn en niet een verdrukking van de wereld of de islam of de chistenen, dat staat werkelijk nergens in de Bijbel.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

En weer zitten we in het verkeerde topic.
Ik doe het zelf ook verkeerd. Het gaat over de wet. :oops:
marianne

Bericht door marianne »

Adinomis schreef:
marianne schreef:
Markus 11: 14 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid! .... 20 En toen zij er 's morgens vroeg voorbijgingen, zagen zij dat de vijgenboom verdord was, van de wortels af. 21 En Petrus, die het zich herinnerde, zei tegen Hem: Rabbi, kijk, de vijgenboom die U vervloekt hebt, is verdord. Hoe verklaar jij in dit verband de gemeente die met Pinksteren ontstond? Dat waren wel Joden!
Dat waren inderdaad Joden. Een deel van de Joden had de Here Jezus als Verlosser aangenomen. Maar als natie, als volk hadden ze Hem verworpen. Is dat een antwoord op je vraag?
Nee eigenlijk niet, sorry. Geen vrucht in die eeuw, en toen de discipelen er 's morgens voorbijgingen was de boom vanaf de wortel verdort.
Dat deel van de Joden die Jezus wel aangenomen hadden, moet voor vrucht gerekend worden, tenminste als het over dezelfde boom gaat.
Dor is dor, en geen vrucht is geen vrucht en niet een klein beetje vrucht.
Mij lijkt het beter dat we die bomen los van elkaar moeten zien, ieder in z'n eigen context.
Wilsophie schreef:En weer zitten we in het verkeerde topic.
Je hebt gelijk, ik weet zo gauw niet waar ik het goede topic kan vinden?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Trajecto schreef:Niet op je lauweren rusten dus, maar bewust zijn en zien dat je nu het juiste wilt doen maar dat de drang om het niet te doen ook in je zit en je in andere richting wil drijven. Jij schuift dat weg en zegt dat God er toch niet mee rekent als je de fout in gaat. Paulus deed dat niet maar probeerde de zaken uit te leggen; en dat niet als kwinkslag, lijkt me.

Nu weet ik nooit waar die lauweren zitten, :) maar kun je dan uitleggen als de Bijbel leert dat wij de "rust zijn ingegaan" , maar volgens jou een drang zouden moeten hebben en vermaak in de wet Gods als ik het zo even mag invullen, hoe je dat practisch invult.
Wat is de activiteit van de gelovige mens om vermaak te hebben dus een genoegen om de wet Gods te volbrengen, en kan hij dat dan?

Ik heb een boekje over een chassidisch gezin in Amerika en dat heet de "vreugde der wet", maar als je het leest dan zie je hoe deze kinderen gebukt gaan onder het o.a. verplicht dragen van bepaalde kledij en niet mogen zwemmen in een badpak, enz... en dan is het bepaald geen vreugde, het boekje is wel heel erg leuk want veel is herkenbaar om mij heen op het voormalig eiland.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ericjan schreef:Helaas inderdaad, de grote verdrukking door de wereld, islam en een deel van onze misleide christelijke kerk zullen nog gaan plaatsvinden. :(
Nee de Grote Verdrukking of de benauwdheid van Jacob gedurende 2 keer 3 en een half jaar is een verdrukking niet door de wereld, maar van Godswege en zeker niet van een misleidende Christelijke kerk die bestaat helemaal niet.
De echte Gemeente is opgenomen en meer smaken zijn er niet.
De misleide christelijke kerkdeel zal niet worden opgenomen dus, deze horen dus niet echt bij de Gemeente, al menen ze dat van wel en roepen mogelijk het hardst daarvan onderdeel te zijn.
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.(Matteus 7)

22 Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.(Marcus 13)

Voorafgaand aan de grote verdrukking van israel door de Wereld zal er een tijd zijn van misleiding, ook van christenen.
Wilsophie schreef:Het is Gods toorn en niet een verdrukking van de wereld of de islam of de chistenen, dat staat werkelijk nergens in de Bijbel.
Lees Openbaring dan maar eens serieus.