Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
peda
Berichten: 20660
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 13 nov 2023, 10:31
peda schreef: 13 nov 2023, 10:15 Wie deskundig is op gebied A kan met een zeker gezag spreken over gebied A. Wie evenwel ditzelfde gezag aanwendt om over gebied B te spreken waar niet over deskundigheid wordt beschikt, ratelt in mijn optiek richting toehoorders met valse autoriteit. In wetenschappelijke kring wordt valse autoriteit door deskundigen op gebied B in de praktijk wel na korte of langere tijd gefalsificeerd. Schoenmaker houd je bij de leest, is in de wetenschappelijke omgeving, wel zo verstandig. Laat de "' bias "" welke deze ook moge zijn, niet de "'baas"' zijn over de gewenste uitkomst.
Dat ben ik met je eens.

Helaas werkt het vaak niet zo op het internet en verwijzen ze vaak naar B en verklaren hem ook tot expert over A.
Op forums ontmoeten in de regel geen vak deskundigen elkaar, maar treffen zich qua visie totaal verschillende "'kleur"'-overtuigden.
Zelf verbind ik daarbij "' kleur "" met eigen waarheid ofwel "'bias "'. De "' biassen "' zitten zodanig vast in de hoofden van de forum deelnemers , dat de eigen bias hooglijk wordt gewaardeerd en de bias van de ander niet de moeite van het benoemen waard is. Niets nieuws onder de zon.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Petra »

Pyro_123 schreef: 13 nov 2023, 10:28 Ik ben het trouwens met Dingo eens, wat hier gebeurt is een vorm van reli bashing.
Ik doe hier niet verder aan mee.
Joh, nu al. :lol: Join the club.
Alle afhakers zijn U al voorgegaan.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Petra »

peda schreef: 13 nov 2023, 12:31 Niets nieuws onder de zon.
Aap Noot Mies in het kwadraat ;) :lol:
Vooruit.. we doen nog een rondje.

En nog eentje
En nog eentje..
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Mullog »

Pyro_123 schreef: 13 nov 2023, 10:28 ...
Ik ben het trouwens met Dingo eens, wat hier gebeurt is een vorm van reli bashing.
Ik doe hier niet verder aan mee.
Ik lees dit nu. Maar ik lees ook een boekbespreking waarin het taalgebruik beïnvloed wordt door levensbeschouwelijke emoties. Misschien zijn filosofisch opgeleide theologen, als ik jou info mag geloven, niet in staat een zakelijke boekbespreking te doen. Want daar begint het mee. Het zet de sfeer.

Ik heb ook de indruk dat de bespreking op zich op een einde is gekomen.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3620
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door dingo »

Mullog schreef: 13 nov 2023, 18:10
Pyro_123 schreef: 13 nov 2023, 10:28 ...
Ik ben het trouwens met Dingo eens, wat hier gebeurt is een vorm van reli bashing.
Ik doe hier niet verder aan mee.
Ik lees dit nu. Maar ik lees ook een boekbespreking waarin het taalgebruik beïnvloed wordt door levensbeschouwelijke emoties. Misschien zijn filosofisch opgeleide theologen, als ik jou info mag geloven, niet in staat een zakelijke boekbespreking te doen. Want daar begint het mee. Het zet de sfeer.

Ik heb ook de indruk dat de bespreking op zich op een einde is gekomen.
Ik heb ruim 40 pagina's geleden al aangegeven dat de manier van reageren van R. Carrier op christelijke wetenschappers ook niet de schoonheidsprijs verdient. Misschien is het hele vakgebied niet in staat tot het zakelijk beschouwen van elkaars werk.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Dat_beloof_ik »

dingo schreef: 13 nov 2023, 18:52
Mullog schreef: 13 nov 2023, 18:10
Ik lees dit nu. Maar ik lees ook een boekbespreking waarin het taalgebruik beïnvloed wordt door levensbeschouwelijke emoties. Misschien zijn filosofisch opgeleide theologen, als ik jou info mag geloven, niet in staat een zakelijke boekbespreking te doen. Want daar begint het mee. Het zet de sfeer.

Ik heb ook de indruk dat de bespreking op zich op een einde is gekomen.
Ik heb ruim 40 pagina's geleden al aangegeven dat de manier van reageren van R. Carrier op christelijke wetenschappers ook niet de schoonheidsprijs verdient. Misschien is het hele vakgebied niet in staat tot het zakelijk beschouwen van elkaars werk.
Het bezitten van lange tenen ligt niet aan degene die langs loopt.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Balthasar »

Mullog schreef: 13 nov 2023, 18:10
Pyro_123 schreef: 13 nov 2023, 10:28 ...
Ik ben het trouwens met Dingo eens, wat hier gebeurt is een vorm van reli bashing.
Ik doe hier niet verder aan mee.
Ik lees dit nu. Maar ik lees ook een boekbespreking waarin het taalgebruik beïnvloed wordt door levensbeschouwelijke emoties.
Zo wil jij het graag framen. In feite heb je nog geen enkele keer laten zien dat ik afwijk van wat wetenschappelijk de norm is, en je hebt ook niet laten zien dat de vermeende emotie die jij waarneemt te maken heeft met levensbeschouwing. Als ik bijv iemand incompetent noem omdat diegene een potje maakt van wat Paulus in het Grieks geschreven zou moeten hebben of omdat iemand ernstig verdraait wat er in een bron staat, dan is dat geen levensbeschouwelijk beïnvloed oordeel maar gewoon een controleerbare conclusie.
Misschien zijn filosofisch opgeleide theologen, als ik jou info mag geloven, niet in staat een zakelijke boekbespreking te doen. Want daar begint het mee. Het zet de sfeer.
Ik ben geen filosofisch opgeleide theoloog.
Ik heb ook de indruk dat de bespreking op zich op een einde is gekomen.
Nee hoor, ik heb niet altijd evenveel tijd om aan dit forum te besteden.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2599
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Tiberius Claudius »

Dat_beloof_ik schreef: 13 nov 2023, 20:50 Het bezitten van lange tenen ligt niet aan degene die langs loopt.
Het probleem komt pas als men er op gaan staan.
Dat is soms moeilijk te vermijden als ze heel erg lang zijn. :)
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3620
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door dingo »

Tiberius Claudius schreef: 13 nov 2023, 21:35
Dat_beloof_ik schreef: 13 nov 2023, 20:50 Het bezitten van lange tenen ligt niet aan degene die langs loopt.
Het probleem komt pas als men er op gaan staan.
Dat is soms moeilijk te vermijden als ze heel erg lang zijn. :)
Oh vandaar alle ongefundeerde kritiek op gelovige wetenschappers: jullie hebben allebei gewoon erg lange tenen waar Balthasar op is gaan staan.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Balthasar »

Tiberius Claudius schreef: 12 nov 2023, 08:37
dingo schreef: 11 nov 2023, 12:45
Ik denk eerder dat jij en TC vanuit een vals superioriteitsgevoel redeneren dat elke gelovige wetenschapper (niet alleen christelijke) minderwaardig is aan een atheïstische wetenschapper. En daarmee ten onrechte de credibility van deze wetenschappers in twijfel trekt.
De wetenschappelijke methode is voor iedereen gelijk dus tenzij je methodische kritiek hebt, ben je hier gewoon christenen aan het bashen. Onnodig om te zeggen dat ik dat laatste niet erg kan waarderen.
e behoort voor een ieder gelijk zijn.
Helaas kunnen gelovigen gehinderd door dat geloof niet altijd wetenschappelijk te werk gaan.
Het betreft wel wat ze geloven, een christen kan heel goed onderzoek doen naar wordingsgeschiedenis van de Germanen.

Maar iemand die fel geloofd dat er historische Jezus is geweest die uit Nazareth kwam,kan geen wetenschappelijk bijdrage over het bestaan van Nazareth aan het begin van onze jaartelling.
Je hebt een totaal verkeerde beeldvorming van de stand van zaken in de wetenschap. Je hebt tot nu toe ook geen enkel bewijs geleverd van je bewering dat de meeste wetenschappers de archeologische conclusies van Dark, Alexandre, Pfann, Rupuano en anderen verwerpen.

Dit is dus het probleem: types als Carrier vinden een gretig gehoor bij mensen als jij die enkel een vaag gevoel hebben dat alles wat naar christelijk riekt niet kan kloppen. Je hebt alleen niet door dat je zelf in een complotbubbel bent beland. Als was je een FvD-er roep je bij elke wetenschapper die voorbij komt dat diegene deel uitmaakt van het kartel.

Het voorbeeld dat je ergens noemt, van het bordje op het kruis dat in Rome ligt, is typerend. Uiteraard is er geen serieuze wetenschapper die zegt dat die authentiek is, alleen katholieke zeloten. Even googelen levert trouwens op dat Emile Puech een van degenen was die de authenticiteit aan de kant schoven; Puech is zelf katholiek. En zou dus volgens jou deel van het kartel moeten zijn.

In de documentaire waar Pyro naar verwees, waarin ook uitgebreid wordt ingegaan op het bordje en de authenticiteit van het relikwie, komen veel wetenschappers van een vorige generatie in voor die ik ken uit de literatuur, en enkele van hen heb ik ook geciteerd in mijn wetenschappelijke publicaties.

Helaas zijn veel mensen het slachtoffer van gepolariseerde beeldvorming. Ze kennen in feite alleen apologetiek en propaganda. En denken daarom dat wetenschappers die historische opvattingen huldigen die toevallig deels overeenkomen met traditionele christelijke standpunten, in een soort kartel zitten. Ze praten daarom vooral hun eigen bubbel na, en gevraagd naar onderbouwingen blijft het akelig stil, want je mag natuurlijk niet de eigen predikers tegenspreken.

Neem bijvoorbeeld Bart Ehrman. Zijn werk is gewoon mainstream wetenschap (ook al is er natuurlijk te discussiëren over de kwaliteit van sommige van zijn populariserende boeken en over sommige wetenschappelijke standpunten van hem, maar dat doet er niet toe voor mijn punt). Maar volgens sommige christenen is hij de baarlijke duivel vanwege zijn kritische opvattingen. Maar Carrier belastert hem dan weer voor alles wat mooi en lelijk is en insinueert bijvoorbeeld dat Ehrman een cryptochristen is vanwege zijn vrouw. Dat is het niveau van het pseudowetenschappelijke, apologetische kamp van de denialists.

Maar het begin van dit subonderwerp ging over de waarschijnlijkheid dat men voor Jezus een herkomst uit Nazaret zou verzinnen. Tot nu toe heb ik geen deugdelijk, wetenschappelijk verantwoord argument gezien waarom men dat zou doen. Niet verwonderlijk, want nagenoeg alle historici denken dat het niet verzonnen is, om de door mij eerder genoemde redenen. Je moet dus een stuk genialer zijn dan 's werelds historici om dat punt onderuit te krijgen. Of in complotten geloven natuurlijk.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Mullog »

dingo schreef: 13 nov 2023, 18:52
Mullog schreef: 13 nov 2023, 18:10
Ik lees dit nu. Maar ik lees ook een boekbespreking waarin het taalgebruik beïnvloed wordt door levensbeschouwelijke emoties. Misschien zijn filosofisch opgeleide theologen, als ik jou info mag geloven, niet in staat een zakelijke boekbespreking te doen. Want daar begint het mee. Het zet de sfeer.

Ik heb ook de indruk dat de bespreking op zich op een einde is gekomen.
Ik heb ruim 40 pagina's geleden al aangegeven dat de manier van reageren van R. Carrier op christelijke wetenschappers ook niet de schoonheidsprijs verdient. Misschien is het hele vakgebied niet in staat tot het zakelijk beschouwen van elkaars werk.
Mee eens. Maar mijn idee is ook dat als een wandelaar voor mij zijn rommel in de berm gooit dat niet wil zeggen dat ik mijn rommel niet in een vuilnisbak hoef te gooien. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Mullog »

Balthasar schreef: 13 nov 2023, 21:26
Mullog schreef: 13 nov 2023, 18:10 Ik lees dit nu. Maar ik lees ook een boekbespreking waarin het taalgebruik beïnvloed wordt door levensbeschouwelijke emoties.
Zo wil jij het graag framen. In feite heb je nog geen enkele keer laten zien dat ik afwijk van wat wetenschappelijk de norm is, en je hebt ook niet laten zien dat de vermeende emotie die jij waarneemt te maken heeft met levensbeschouwing. Als ik bijv iemand incompetent noem omdat diegene een potje maakt van wat Paulus in het Grieks geschreven zou moeten hebben of omdat iemand ernstig verdraait wat er in een bron staat, dan is dat geen levensbeschouwelijk beïnvloed oordeel maar gewoon een controleerbare conclusie.
Dat is nogal makkelijke kritiek op iemand die zelf aan heeft gegeven het hele vakgebied niet te kennen. En met alle respect Balthasar het bleef niet beperkt tot alleen de term incompetent.
Balthasar schreef: 13 nov 2023, 21:26
Misschien zijn filosofisch opgeleide theologen, als ik jou info mag geloven, niet in staat een zakelijke boekbespreking te doen. Want daar begint het mee. Het zet de sfeer.
Ik ben geen filosofisch opgeleide theoloog.
De opmerking was aan Pyro. Feit blijft dat ik niet weet wie je bent en dus geen idee heb of jij competent bent
Balthasar schreef: 13 nov 2023, 21:26
Ik heb ook de indruk dat de bespreking op zich op een einde is gekomen.
Nee hoor, ik heb niet altijd evenveel tijd om aan dit forum te besteden.
Ik zie het met belangstelling tegemoet.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Pyro_123 »

Mullog schreef: 14 nov 2023, 06:52 De opmerking [over opgeleid zijn] was aan Pyro.
Het gaat je om de sfeer die het taalgebruik van Balthasar bij jou oproept. Met theologie en filosofie heeft dat allemaal niets te maken.
Alleen met lange tenen hebben vermoed ik.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Dat_beloof_ik »

Balthasar schreef: 13 nov 2023, 23:39 Maar het begin van dit subonderwerp ging over de waarschijnlijkheid dat men voor Jezus een herkomst uit Nazaret zou verzinnen. Tot nu toe heb ik geen deugdelijk, wetenschappelijk verantwoord argument gezien waarom men dat zou doen. Niet verwonderlijk, want nagenoeg alle historici denken dat het niet verzonnen is, om de door mij eerder genoemde redenen. Je moet dus een stuk genialer zijn dan 's werelds historici om dat punt onderuit te krijgen. Of in complotten geloven natuurlijk.
Waarschijnlijkheid aantonen is één ding. Of iets echt is gebeurd, is een andere vraag.
Als ik 10 keer met een dobbelsteen gooi is het erg waarschijnlijk dat ik een 3 gooi.
Geen probleem om aan te tonen dat die waarschijnlijkheid groot is.
Tot nu toe heb ik geen deugdelijk, wetenschappelijk verantwoord argument gezien waaruit het tegendeel blijkt
Niet verwonderlijk, want nagenoeg alle statistici denken dat het niet verzonnen is.
Maar als ik vanmorgen 10 keer heb gegooid, is nooit aan te tonen dat daar een 3 bij zat.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2599
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Tiberius Claudius »

Dat_beloof_ik schreef: 14 nov 2023, 11:33
Balthasar schreef: 13 nov 2023, 23:39 Maar het begin van dit subonderwerp ging over de waarschijnlijkheid dat men voor Jezus een herkomst uit Nazaret zou verzinnen. Tot nu toe heb ik geen deugdelijk, wetenschappelijk verantwoord argument gezien waarom men dat zou doen. Niet verwonderlijk, want nagenoeg alle historici denken dat het niet verzonnen is, om de door mij eerder genoemde redenen. Je moet dus een stuk genialer zijn dan 's werelds historici om dat punt onderuit te krijgen. Of in complotten geloven natuurlijk.
Waarschijnlijkheid aantonen is één ding. Of iets echt is gebeurd, is een andere vraag.
Als ik 10 keer met een dobbelsteen gooi is het erg waarschijnlijk dat ik een 3 gooi.
Geen probleem om aan te tonen dat die waarschijnlijkheid groot is.
Tot nu toe heb ik geen deugdelijk, wetenschappelijk verantwoord argument gezien waaruit het tegendeel blijkt
Niet verwonderlijk, want nagenoeg alle statistici denken dat het niet verzonnen is.
Maar als ik vanmorgen 10 keer heb gegooid, is nooit aan te tonen dat daar een 3 bij zat.
De kans dat je geen drie hebt gegooid is misschien groter dan je denkt: 0.1615055828
Dus nagenoeg 1/6 .
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Dat_beloof_ik »

Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 09:44
Mullog schreef: 14 nov 2023, 06:52 De opmerking [over opgeleid zijn] was aan Pyro.
Het gaat je om de sfeer die het taalgebruik van Balthasar bij jou oproept. Met theologie en filosofie heeft dat allemaal niets te maken.
Alleen met lange tenen hebben vermoed ik.
Het gaat toch echt om het taalgebruik van Balthasar zelf.
Neem nou alleen maar het begin zijn laatste post, bepaald geen lichtend voorbeeld van een evenwichtige wetenschappelijke benadering.
Zo is de uitdrukking ‘geboren uit een vrouw’ afdoende verklaard. Maar niet voor Carrier natuurlijk. Omdat hij een bepaalde uitkomst wil, en Jezus van de aarde en een aardse moeder weg wil toveren, moet hij allerlei overbodige hypothesen verzinnen om dat voor elkaar te krijgen.
De onderstreepte woorden of zinsdelen zijn stuk voor stuk suggestief en beschuldigend en hebben een negatieve connotatie die Balthasar er toch echt zelf in legt.
peda
Berichten: 20660
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door peda »

Op een doorsnee forum treffen zich "' vogels van diverse pluimage"', die in mijn optiek veelal als deelnemersdoelstelling hebben om de eigen "' bias "' als uiterst waardevol de mede deelnemers te presenteren, waarbij dan tevens niet geschroomd wordt om een andere als de eigen overtuiging als een "' flut "" overtuiging weg te zetten. Dat het wegzetten van de "" flut "" overtuiging dan regelmatig niet plaats vindt middels gebruik van de meest edele bewoordingen, is ook zichtbaar. De ene spreekt dan over gebruik van de "' hooligan "' en ander heeft het over "' lange tenen "'. Zuivere wetenschap zou in mijn optiek min of meer emotieloos gelezen en behandeld kunnen worden. Waarom, oh waarom.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Pyro_123 »

Dat_beloof_ik schreef: 14 nov 2023, 12:10
Zo is de uitdrukking ‘geboren uit een vrouw’ afdoende verklaard. Maar niet voor Carrier natuurlijk. Omdat hij een bepaalde uitkomst wil, en Jezus van de aarde en een aardse moeder weg wil toveren, moet hij allerlei overbodige hypothesen verzinnen om dat voor elkaar te krijgen.
De onderstreepte woorden of zinsdelen zijn stuk voor stuk suggestief en beschuldigend en hebben een negatieve connotatie die Balthasar er toch echt zelf in legt.
Natuurlijk is er een negatieve connotatie. Die is er op grond van inhoud die Balthasar vervolgens dan ook weerlegt.
Het is niets bijzonders dat je in een kritiek de onjuiste elementen in negatieve bewoordingen benoemt.
Daarbij blijft het gewoon om onderbouwde inhoud gaan.
Als je kritiek op de kritiek wilt hebben, dan doe je dat niet op basis van een toontje wat je niet bevalt, maar op controleerbare inhoudelijke gronden.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Dat_beloof_ik »

Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 12:43
Dat_beloof_ik schreef: 14 nov 2023, 12:10

De onderstreepte woorden of zinsdelen zijn stuk voor stuk suggestief en beschuldigend en hebben een negatieve connotatie die Balthasar er toch echt zelf in legt.
Natuurlijk is er een negatieve connotatie. Die is er op grond van inhoud die Balthasar vervolgens dan ook weerlegt.
Het is niets bijzonders dat je in een kritiek de onjuiste elementen in negatieve bewoordingen benoemt.
Daarbij blijft het gewoon om onderbouwde inhoud gaan.
Als je kritiek op de kritiek wilt hebben, dan doe je dat niet op basis van een toontje wat je niet bevalt, maar op controleerbare inhoudelijke gronden.
Ik bepaal zelf wel waar ik kritiek op wil leveren.
In dit geval is dat op de toon die hij aan slaat.
In andere gevallen is dat overigens ook op de inhoud van zijn commentaar.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Pyro_123 »

Dat_beloof_ik schreef: 14 nov 2023, 14:43
Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 12:43 Natuurlijk is er een negatieve connotatie. Die is er op grond van inhoud die Balthasar vervolgens dan ook weerlegt.
Het is niets bijzonders dat je in een kritiek de onjuiste elementen in negatieve bewoordingen benoemt.
Daarbij blijft het gewoon om onderbouwde inhoud gaan.
Als je kritiek op de kritiek wilt hebben, dan doe je dat niet op basis van een toontje wat je niet bevalt, maar op controleerbare inhoudelijke gronden.
Ik bepaal zelf wel waar ik kritiek op wil leveren.
In dit geval is dat op de toon die hij aan slaat.
Daar ben je vanzelfsprekend vrij in.
Niet onderbouwde kritiek is simpelweg een lange-tenen verhaal.
In andere gevallen is dat overigens ook op de inhoud van zijn commentaar.
Dat is een beter idee. Doe dat bij voorkeur dan wel met vermelding van de (wetenschappelijke) bron(nen) waar je je op baseert.
Al moet je dat natuurlijk ook gewoon zelf weten.
Laatst gewijzigd door Pyro_123 op 14 nov 2023, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Mullog »

Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 09:44
Mullog schreef: 14 nov 2023, 06:52 De opmerking [over opgeleid zijn] was aan Pyro.
Het gaat je om de sfeer die het taalgebruik van Balthasar bij jou oproept. Met theologie en filosofie heeft dat allemaal niets te maken.
Alleen met lange tenen hebben vermoed ik.
Nee, dat jij mij vertelde dat Balthasar theologie en filosofie gestudeerd heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2599
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 14 nov 2023, 15:04
Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 09:44
Het gaat je om de sfeer die het taalgebruik van Balthasar bij jou oproept. Met theologie en filosofie heeft dat allemaal niets te maken.
Alleen met lange tenen hebben vermoed ik.
Nee, dat jij mij vertelde dat Balthasar theologie en filosofie gestudeerd heeft.
Er bestaat niet niet eens een studie filosofie.
Een ieder kan zich dan ook filosoof noemen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Dat_beloof_ik »

Mullog schreef: 14 nov 2023, 15:04
Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 09:44
Het gaat je om de sfeer die het taalgebruik van Balthasar bij jou oproept. Met theologie en filosofie heeft dat allemaal niets te maken.
Alleen met lange tenen hebben vermoed ik.
Nee, dat jij mij vertelde dat Balthasar theologie en filosofie gestudeerd heeft.
Zoals Pyro dat zelf zegt: zonder onderbouwing stelt het niet veel voor.
Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 15:00 beter idee. Doe dat bij voorkeur dan wel met vermelding van de (wetenschappelijke) bron(nen) waar je je op baseert.
Zonder duiding van wie of wat blijft het een opmerking zonder waarde.
Terecht vroeg je laatst dan ook : "Wie ben je eigenlijk".
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Pyro_123 »

Mullog schreef: 14 nov 2023, 15:04
Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 09:44
Het gaat je om de sfeer die het taalgebruik van Balthasar bij jou oproept. Met theologie en filosofie heeft dat allemaal niets te maken.
Alleen met lange tenen hebben vermoed ik.
Nee, dat jij mij vertelde dat Balthasar theologie en filosofie gestudeerd heeft.
In de context: een opleiding heeft niets te maken met taalgebruik.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reacties op R. Carrier - On the Historicity of Jesus

Bericht door Mullog »

Pyro_123 schreef: 14 nov 2023, 18:41
Mullog schreef: 14 nov 2023, 15:04
Nee, dat jij mij vertelde dat Balthasar theologie en filosofie gestudeerd heeft.
In de context: een opleiding heeft niets te maken met taalgebruik.
Ik schreef
Misschien zijn filosofisch opgeleide theologen, als ik jou info mag geloven, niet in staat een zakelijke boekbespreking te doen. Want daar begint het mee. Het zet de sfeer.
Dat deed ik op basis van wat jij schreef
Wat betreft de avatar op dit forum, dat is iemand die is gepromoveerd op theologie en filosofie, en universitair docent is geweest. Ik ga geen namen roepen, dat mag Balthasar zelf doen als 'ie daar zin in heeft. Zo niet begrijp ...
Blijkbaar klopt jou info ook niet. Ik kan daar natuurlijk iedere conclusie uit trekken die ik wil. Ik heb de indruk dat in de discussies over dit onderwerp alle partijen de conclusie trekken die ze het beste uitkomt. Ik zie niet in waarom ik daar niet vrolijk aan mee mag doen ;) :flower1: