Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20657
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Dat in het christendom Jezus als immanent in de wereld wordt gezien, is duidelijk.
Maar voor diegenen die niet in de '' goddelijkheid "' van Jezus geloven, is het een lastige om de Immanentie van God in de wereld te beschrijven.
Hoe, waar en op welke wijze Handelt/ Reageert/ Inspireert de dan niet meer Transcendente in de stoffelijke wereld.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 10:30 Als mens zijn we tijdelijk en aan een plaats gebonden.
In een menselijk leven zijn we tijdelijk en aan een plaats gebonden. Onze ziel gaat telkens een nieuw leven beginnen.
Alle ervaring van alle zielen zijn uiteindelijk de ervaring van de Ene Ziel die al die ervaring opdoet.
Tufkah schreef: God kan ook niet 'niet' op een plaats tegenwoordig zijn, want dan zou God niet alomtegenwoordig zijn. God is dus immanent in mij en transcendente (overstijgend) aan mij. Dat is een universeel principe. Tenzij we een God zoals Odin verzinnen, die is 'daar' (in het walhalla) en niet 'hier'. Daarom is de Waarheid dat er maar één God is en de rest zijn verzonnen goden.
God is overstijgend in transcendentie, omdat de transcendente God alles weet en de immanente God (zielen) 'vrijwillig vergeten is' alwetend te zijn. Het besef God te zijn is verdwenen.
Er is geen superioriteit tussen de transcendente en immanente God. Beiden ondersteunen elkaar. De immanente ziel (deel van God) maakt de empirische ervaring mogelijk terwijl de transcendente God alle gekozen uitkomsten mogelijk maakt.

De Waarheid kent vele interpretaties, verschillend van geloof en verschillend van gelovige. Maar het gaat over dezelfde God.
Vrijwel elk geloof heeft overeenkomsten met de andere gelovigen. Het is de interpretatie die verschilt en het vaak moeilijk maakt.

Overeenkomsten tussen vele geloven:
God is liefde
De mens heeft een vrije wil
God is almachtig
God is alomtegenwoordig, alles omvatten
God is alziend
God is alwetend
God is onkwetsbaar
God is volmaakt
God heeft niets nodig

Ik denk dat veel gelovigen in hun achterhoofd dit zelfde rijtje kunnen accepteren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

peda schreef: 30 nov 2023, 10:54 Dat in het christendom Jezus als immanent in de wereld wordt gezien, is duidelijk.
Maar voor diegenen die niet in de '' goddelijkheid "' van Jezus geloven, is het een lastige om de Immanentie van God in de wereld te beschrijven.
Dat valt wel mee hoor. Ik ben rechtstreeks door (volgens mij) God geraakt en geïnspireerd. Jezus heb ik niet waargenomen. En de ervaring was liefdevol, uiterst vriendelijk en geruststellend.
Peda schreef: Hoe, waar en op welke wijze Handelt/ Reageert/ Inspireert de dan niet meer Transcendente in de stoffelijke wereld.
Transcendent neemt God de stoffelijke wereld waar in totaliteit. Om een metafoor te gebruiken, God heeft het spel des levens ontworpen en op een dvd gezet. Het spel is af zoals ook het schaakspel af is. Elke keer als je het spel speelt (je kunt ook denken aan een moderne adventure game) overziet de transcendente God de keuzes die je maakt en de uitkomsten die je oproept uit de zee van oneindige mogelijkheden. De immanente Godsziel is blanco en ziet de stoffelijke wereld als zowel vredig als bedreigend. Te midden van alle Godszielen is die Godsziel sterk gehecht aan het lichaam en de wereld waarin hij/zij leeft en waarin dierbare relaties worden geschapen en dat beëindigen van dat leven uiterst moeilijk maakt en dat leven diep gekoesterd wordt, zelfs als sprake is van uitzichtloos lijden en angsten voor het einde van dit 'enkele' leven dat men zou hebben gekregen.

De transcendente God ontvangt je na het voorbije leven en brengt je helemaal up-to-date over het avontuur dat je hebt ervaren en dat je weliswaar eindeloos leeft, maar wel in verschillende vormen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 30 nov 2023, 10:52
En waarom zou die ene God ook niet verzonnen kunnen zijn?

PS.
Het bestaan van Odin (met de rest) lijkt me verdedigbaarderr als die ene God.
Zolang je die ene God denkt is Hij ook verzonnen, dan heb je er een beeld bij. Doch God staat omschreven in de Bijbel als Ik ben, die Ik ben (Exodus 3;14) , waarmee duidelijk is dat God het Zijn zelf is. God is. Dat is het sterkste 'bewijs' voor God. Als mens zijn we het geschapen 'zijn' (we 'zijn' geschapen).

Odin en consorten zijn verzonnen goden, die komen niet tot leven omdat iemand ze verzint, net zoals SF op planeet X niet tot leven komt omdat een schrijver dat verzint.

Bewijs tussen aanhalingstekens, want een daadwerkelijk bewijs voor God is dat niet. Dat zal ook nooit geleverd worden in externe zin. Toch kan er natuurlijk wat over gezegd worden. Wat was er voor de schepping? Voor de oerknal zo je wilt? Wat is oorzakelijk aan de schepping? Wie heeft het startsein gegeven? Je kunt natuurlijk zeggen dat de schepping zomaar zin had om geschapen te worden en zichzelf heeft geschapen. Maar dat lijkt me een onzinnig standpunt. God is de eerste oorzaak zonder Zelf ergens oorzaak van te zijn.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 nov 2023, 10:59
God is overstijgend in transcendentie, omdat de transcendente God alles weet en de immanente God (zielen) 'vrijwillig vergeten is' alwetend te zijn. Het besef God te zijn is verdwenen.
Er is geen superioriteit tussen de transcendente en immanente God. Beiden ondersteunen elkaar. De immanente ziel (deel van God) maakt de empirische ervaring mogelijk terwijl de transcendente God alle gekozen uitkomsten mogelijk maakt.

De Waarheid kent vele interpretaties, verschillend van geloof en verschillend van gelovige. Maar het gaat over dezelfde God.
Vrijwel elk geloof heeft overeenkomsten met de andere gelovigen. Het is de interpretatie die verschilt en het vaak moeilijk maakt.

Overeenkomsten tussen vele geloven:
God is liefde
De mens heeft een vrije wil
God is almachtig
God is alomtegenwoordig, alles omvatten
God is alziend
God is alwetend
God is onkwetsbaar
God is volmaakt
God heeft niets nodig

Ik denk dat veel gelovigen in hun achterhoofd dit zelfde rijtje kunnen accepteren.
Als we christelijk gezien stellen dat God zowel transcendent als immanent is, dan is er sowieso geen sprake van een God die alles weet en een God die vrijwillig alles vergeten is. God is één.

Waarheid is maar voor 1 interpretatie vatbaar, kent het vele interpretaties dan is het geen Waarheid, maar relatieve opvattingen. Dan staat iedere gelovige weer voor eigen parochie te preken. De Waarheid welke vertegenwoordigd wordt door Jezus is een eeuwige, onbetwistbare en onveranderlijke Waarheid.

Met een term als 'God is liefde' , wat ook in de Bijbel staat, daar kun je eigenlijk niets mee. Dat zullen de moslims ook wel zeggen en (andere religies). Als je niet weet wat die liefde is dan blijft het holle retoriek welke alle religies verkondigen. Jezus biedt daadwerkelijk de liefde van de Vader aan, het is zelfs het hoogste gebod om God lief te hebben. Jezus biedt een plaats aan in Gods Koninkrijk. Maar niet voor allen, alleen voor hen die God daadwerkelijk lief hebben.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 nov 2023, 11:14

De transcendente God ontvangt je na het voorbije leven en brengt je helemaal up-to-date over het avontuur dat je hebt ervaren en dat je weliswaar eindeloos leeft, maar wel in verschillende vormen.
Hoe kan dat eigenlijk als je zelf God bent? Jij beweert dat je zelf God bent, dan kun je toch niet jezelf ontvangen na de dood? Redelijkerwijs kom je dan uit bij de atheïstische visie en is er niks na de dood. Messenger is in dit leven God en als dit leven voorbij is dan is het over en uit met Messenger.

Als je dan weer verschillende vormen presenteert, dan kom je weer uit bij de mens, die bestaat inderdaad uit verschillende vormen. 8 miljard.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 12:34 Als we christelijk gezien stellen dat God zowel transcendent als immanent is, dan is er sowieso geen sprake van een God die alles weet en een God die vrijwillig alles vergeten is. God is één.
God is ook één, maar ook een soort Yin en Yang. De God die vergeten is om het leven te ervaren kun je zien als Yin en de God die alles weet kun je zien als Yang. Zelf ben je ook niet slechts bewogen of onbewogen, je bent het allebei.
Tufkah schreef: Waarheid is maar voor 1 interpretatie vatbaar, kent het vele interpretaties dan is het geen Waarheid, maar relatieve opvattingen. Dan staat iedere gelovige weer voor eigen parochie te preken. De Waarheid welke vertegenwoordigd wordt door Jezus is een eeuwige, onbetwistbare en onveranderlijke Waarheid.
Iedere gelovige staat uiteindelijk voor eigen parochie te preken over de Waarheid. Dat is omdat iedereen vanuit een uniek perspectief een unieke perceptie creëert.
Tufkah schreef: Met een term als 'God is liefde' , wat ook in de Bijbel staat, daar kun je eigenlijk niets mee. Dat zullen de moslims ook wel zeggen en (andere religies). Als je niet weet wat die liefde is dan blijft het holle retoriek welke alle religies verkondigen. Jezus biedt daadwerkelijk de liefde van de Vader aan, het is zelfs het hoogste gebod om God lief te hebben. Jezus biedt een plaats aan in Gods Koninkrijk. Maar niet voor allen, alleen voor hen die God daadwerkelijk lief hebben.
Inderdaad weten vele gelovigen niet wat de hoogste, meest pure en zuivere liefde (Goddelijke liefde) inhoudt.
Dus halen er dingen bij zoals geboden om God lief te hebben, is er geen zekerheid dat je in Gods Koninkrijk komt. Dat je Gods wil moet doen...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 12:38
Messenger schreef: 30 nov 2023, 11:14

De transcendente God ontvangt je na het voorbije leven en brengt je helemaal up-to-date over het avontuur dat je hebt ervaren en dat je weliswaar eindeloos leeft, maar wel in verschillende vormen.
Hoe kan dat eigenlijk als je zelf God bent? Jij beweert dat je zelf God bent, dan kun je toch niet jezelf ontvangen na de dood? Redelijkerwijs kom je dan uit bij de atheïstische visie en is er niks na de dood. Messenger is in dit leven God en als dit leven voorbij is dan is het over en uit met Messenger.
Ik word toch ook ontvangen in dit leven waar ik onnoemelijk veel individuaties van God tegenkom?
Het alwetende deel van God onthaalt het onwetende deel van God (Messenger die blanco een leven begon en herinneringen opdeed), daar is niks raars aan.
Tufkah schreef: Als je dan weer verschillende vormen presenteert, dan kom je weer uit bij de mens, die bestaat inderdaad uit verschillende vormen. 8 miljard.
Eigenlijk leef je alle geleefde levens, alle andere en verschillende vormen van jou. Dat zijn veelvouden van die 8 miljard.

Robert Frans deelde dit korte filmpje op Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=h6fcK_fRYaI
Die animatie legt het geweldig uit. Ik kan er nog wel wat kritische noten aan toevoegen, maar ben het voor het meeste eens.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Hallo Messenger,

Ik ken het verhaal van The Egg, het circuleert al jaren op internet in talloze versies. De leukste versie vond ik die waarin de overledene bij Petrus voor de hemelpoort komt en hoort dat hij iedereen is. Ik ken ook de spirituele kringen waaruit het vandaan komt. Het is een beetje new age vermengd met wat oosterse filosofie. Er zit ook wel een grond van waarheid in, maar helaas...het is niet waar. De werkelijkheid is dat er niemand is teruggekomen uit de dood (Behalve Jezus natuurlijk) om te vertellen hoe het daar aan toe gaat.

Er is wel enige zicht op wat werkelijk is en dat staat dan weer in de Bijbel. En die werkelijkheid is dat we in het fysieke domein zonden kunnen bedrijven. Degenen die de zonde bedrijven, zijn de afvallers in het leven die nooit bij de Vader aan komen. Of we gaan voor de liefde van de Vader of we gaan voor de zonde, meer keuzes zijn er niet. De mens die zich afkeert van de zonde, voor hem wordt de Vader een daadwerkelijke Vader: een Vader die zich om zijn kinderen bekommert. Wie de zonde doet, voor hem is er de eeuwige cirkel van begeerte. Metaforisch gezien is degene die de zonde doet als een ezel die achter zo'n wortel aanloopt die aan hemzelf zit vastgebonden. Hij krijgt de wortel nooit te pakken.

Alleen Jezus kan de mens verlossen van de zonde. Dan sterft de behoefte om te zondigen, dan is er alleen maar de wil van Christus.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 14:14
Ik ken het verhaal van The Egg, het circuleert al jaren op internet in talloze versies. De leukste versie vond ik die waarin de overledene bij Petrus voor de hemelpoort komt en hoort dat hij iedereen is. Ik ken ook de spirituele kringen waaruit het vandaan komt. Het is een beetje new age vermengd met wat oosterse filosofie. Er zit ook wel een grond van waarheid in, maar helaas...het is niet waar. De werkelijkheid is dat er niemand is teruggekomen uit de dood (Behalve Jezus natuurlijk) om te vertellen hoe het daar aan toe gaat.
Voor mij is het niet helder dat Jezus heeft bestaan en is opgestaan uit de dood.
Tufkah schreef: Er is wel enige zicht op wat werkelijk is en dat staat dan weer in de Bijbel. En die werkelijkheid is dat we in het fysieke domein zonden kunnen bedrijven. Degenen die de zonde bedrijven, zijn de afvallers in het leven die nooit bij de Vader aan komen. Of we gaan voor de liefde van de Vader of we gaan voor de zonde, meer keuzes zijn er niet. De mens die zich afkeert van de zonde, voor hem wordt de Vader een daadwerkelijke Vader: een Vader die zich om zijn kinderen bekommert. Wie de zonde doet, voor hem is er de eeuwige cirkel van begeerte. Metaforisch gezien is degene die de zonde doet als een ezel die achter zo'n wortel aanloopt die aan hemzelf zit vastgebonden. Hij krijgt de wortel nooit te pakken.

Alleen Jezus kan de mens verlossen van de zonde. Dan sterft de behoefte om te zondigen, dan is er alleen maar de wil van Christus.
Tja ik kan niet veel met de bijbel. Het gaat al snel mis als de vrije wil opzij wordt geschoven en er wordt gesproken over de zonde van de mens. Ik heb een ander Godsbeeld en ben blij dat de boodschap ook in animatiefilmpjes wordt verteld.
Ieder het zijne.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 14:14 Hallo Messenger,

Ik ken het verhaal van The Egg, het circuleert al jaren op internet in talloze versies. De leukste versie vond ik die waarin de overledene bij Petrus voor de hemelpoort komt en hoort dat hij iedereen is. Ik ken ook de spirituele kringen waaruit het vandaan komt. Het is een beetje new age vermengd met wat oosterse filosofie. Er zit ook wel een grond van waarheid in, maar helaas...het is niet waar. De werkelijkheid is dat er niemand is teruggekomen uit de dood (Behalve Jezus natuurlijk) om te vertellen hoe het daar aan toe gaat.
Jezus' Opstanding heeft door zijn verschijningen na zijn fysieke dood daadwerkelijk duidelijk gemaakt dat er Léven is na de dood.
Tufkah schreef: 30 nov 2023, 14:14 Er is wel enige zicht op wat werkelijk is en dat staat dan weer in de Bijbel. En die werkelijkheid is dat we in het fysieke domein zonden kunnen bedrijven. Degenen die de zonde bedrijven, zijn de afvallers in het leven die nooit bij de Vader aan komen. Of we gaan voor de liefde van de Vader of we gaan voor de zonde, meer keuzes zijn er niet. De mens die zich afkeert van de zonde, voor hem wordt de Vader een daadwerkelijke Vader: een Vader die zich om zijn kinderen bekommert. Wie de zonde doet, voor hem is er de eeuwige cirkel van begeerte. Metaforisch gezien is degene die de zonde doet als een ezel die achter zo'n wortel aanloopt die aan hemzelf zit vastgebonden. Hij krijgt de wortel nooit te pakken.

Alleen Jezus kan de mens verlossen van de zonde. Dan sterft de behoefte om te zondigen, dan is er alleen maar de wil van Christus.
Er is voor iedere 'zondaar' in het fysieke domein Hoop. Degenen die hun begeerten aan banden weten te leggen en zich anderzijds geheel durven te geven vòòr anderen, krijgen door de wedergeboorte in Jezus Christus weer verbinding met de Bron. En worden dan dus weer deel van de Ene.

Vraag aan Tufkah: Wat versta jij precies onder de wil van Christus?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Yours schreef: 30 nov 2023, 15:12
Tufkah schreef: 30 nov 2023, 14:14 Hallo Messenger,

Ik ken het verhaal van The Egg, het circuleert al jaren op internet in talloze versies. De leukste versie vond ik die waarin de overledene bij Petrus voor de hemelpoort komt en hoort dat hij iedereen is. Ik ken ook de spirituele kringen waaruit het vandaan komt. Het is een beetje new age vermengd met wat oosterse filosofie. Er zit ook wel een grond van waarheid in, maar helaas...het is niet waar. De werkelijkheid is dat er niemand is teruggekomen uit de dood (Behalve Jezus natuurlijk) om te vertellen hoe het daar aan toe gaat.
Jezus' Opstanding heeft door zijn verschijningen na zijn fysieke dood daadwerkelijk duidelijk gemaakt dat er Léven is na de dood.
Tufkah schreef: 30 nov 2023, 14:14 Er is wel enige zicht op wat werkelijk is en dat staat dan weer in de Bijbel. En die werkelijkheid is dat we in het fysieke domein zonden kunnen bedrijven. Degenen die de zonde bedrijven, zijn de afvallers in het leven die nooit bij de Vader aan komen. Of we gaan voor de liefde van de Vader of we gaan voor de zonde, meer keuzes zijn er niet. De mens die zich afkeert van de zonde, voor hem wordt de Vader een daadwerkelijke Vader: een Vader die zich om zijn kinderen bekommert. Wie de zonde doet, voor hem is er de eeuwige cirkel van begeerte. Metaforisch gezien is degene die de zonde doet als een ezel die achter zo'n wortel aanloopt die aan hemzelf zit vastgebonden. Hij krijgt de wortel nooit te pakken.

Alleen Jezus kan de mens verlossen van de zonde. Dan sterft de behoefte om te zondigen, dan is er alleen maar de wil van Christus.
Er is voor iedere 'zondaar' in het fysieke domein Hoop. Degenen die hun begeerten aan banden weten te leggen en zich anderzijds geheel durven te geven vòòr anderen, krijgen door de wedergeboorte in Jezus Christus weer verbinding met de Bron. En worden dan dus weer deel van de Ene.

Vraag aan Tufkah: Wat versta jij precies onder de wil van Christus?
Begeren naar een leven na de dood, is ook begeren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Er is dan geen begeerte meer, maar:
Dit is wat blijft: Geloof, Hoop en Liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de Liefde.

1 Korintiërs 13
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 30 nov 2023, 15:12 Er is voor iedere 'zondaar' in het fysieke domein Hoop. Degenen die hun begeerten aan banden weten te leggen en zich anderzijds geheel durven te geven vòòr anderen, krijgen door de wedergeboorte in Jezus Christus weer verbinding met de Bron. En worden dan dus weer deel van de Ene.

Vraag aan Tufkah: Wat versta jij precies onder de wil van Christus?
De wil van Christus is het opgeven van de eigen wil. Zoals Jezus het ons leerde: Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij weg; doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede! Binnen de zonde doet men wat men zelf wil. Grosso modo kunnen we wel stellen dat 'men' de eigen wil volgt. Ook onder christenen, want wat DBI schrijft dat klopt. Begeren naar een leven na de dood is ook begeren. Mensen zoals Augustinus en Eckhart hebben de weg van dienstbare belangenloosheid gepredikt. Een hiernamaals is een belang.

Dat hiernamaals is een farce, lees maar eens aandachtig Efeziërs 3 , dan wordt het duidelijk dat het daar niet om gaat, maar om de gaven Gods. Het gaat er om dat we de lengte, de hoogte, de breedte en de diepte begrijpen. De mens kan volstromen met Gods volkomenheid. En i.m.o. verhindert de mens het volstromen van Gods volkomenheid door verwachtingen betreffende de toekomst.

De zondaren lachen om Gods volkomenheid. Zij zijn in de ban van aardse zaken en/of hiernamaalse zaken. Voor veel mensen is het geloof niet meer dan een 'verzekeringspolis' om voort te bestaan na de dood. Maar zo werkt het niet, in Gods Koninkrijk is absolute rechtvaardigheid. Dat wat we daadwerkelijk liefde (Gods volkomenheid) kunnen noemen, dat kent geen spiegelbeeld. En dat is dan weer een stukje mystiek, want wie 'het' (de liefde) daadwerkelijk kent, her'kent het ook in de medemens. Indien aanwezig natuurlijk. Je kunt alleen iets her'kennen als het je eerst te kennen is gegeven.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

https://www.mijnkerk.nl/zinvol-leven-vo ... eckhart-2/
Twee van de stromingen in de christelijke mystiek zijn de Liefdesmystiek en de Wezensmystiek. Volgens de eerste zoekt de mens naar de Geliefde (God) met wie hij zich uiteindelijk verenigt. Deze komt van Augustinus. Volgens de Wezensmystiek moet de mens al het weten loslaten, terecht komen in een niet-weten, in een louter ‘zijn’. God en mens vallen dan samen. Eckhart was de grondlegger voor deze mystiek.
In dit verband zijn Augustinus en Eckhart interessant, ik ben het namelijk met beiden eens, hoewel ze ogenschijnlijk een tegenstelling presenteren. Liefde en Wezen (zijn) zijn twee verschillende zaken. Binnen de Liefde is geen spoortje Wezen te bekennen en vice versa. Als de mens alle verwachtingen en daarmee de eigen wil weet op te geven, dan belandt de mens in een niets waar de Volheid Gods dermate stroomt, dat de mens op zichzelf niet meer terug kan uit de stroom Gods. God schenkt de mens dan een plaatsje in zijn eigen Wezen waar dan weer geen spoortje liefde te bekennen is. Dat Wezen vinden we vervolgens weer terug in Johannes 14:2. In het huis van mijn Vader zijn veel kamers. Als dat niet zo was, zou Ik het jullie wel gezegd hebben. Ik ga er nu heen om alles voor jullie in orde te maken.

Het klinkt misschien vreemd in de oren, maar voor ieder mens is er een kamer in het huis van de Vader helemaal voor jou alleen.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 nov 2023, 14:19
Tja ik kan niet veel met de bijbel. Het gaat al snel mis als de vrije wil opzij wordt geschoven en er wordt gesproken over de zonde van de mens. Ik heb een ander Godsbeeld en ben blij dat de boodschap ook in animatiefilmpjes wordt verteld.
Ieder het zijne.
Ja, de mens heeft een vrije wil. (Daar zijn we het over eens) Anders kan de mens ook niet de zonde doen. En de mens kan met hulp van Jezus ook de vrije wil opgeven en daarmee ook zichzelf opgeven. Over dat laatste zijn we het oneens.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 18:49 Dat hiernamaals is een farce
Als er iets van een hiernamaals getuigt is het wel de opstanding van Jezus Christus na zijn fysieke dood waarna hij, na vele malen verschenen te zijn te beginnen bij Maria Magdalena, uiteindelijk na 40 dagen ten hemel vaart.

De 4 belangrijkste evangelisten spreken over deze verrijzenis, zo ook de apostel Paulus.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 19:13
Messenger schreef: 30 nov 2023, 14:19
Tja ik kan niet veel met de bijbel. Het gaat al snel mis als de vrije wil opzij wordt geschoven en er wordt gesproken over de zonde van de mens. Ik heb een ander Godsbeeld en ben blij dat de boodschap ook in animatiefilmpjes wordt verteld.
Ieder het zijne.
Ja, de mens heeft een vrije wil. (Daar zijn we het over eens) Anders kan de mens ook niet de zonde doen. En de mens kan met hulp van Jezus ook de vrije wil opgeven en daarmee ook zichzelf opgeven. Over dat laatste zijn we het oneens.
Het is juist dat de wil vrij is. Met een vrije wil kun je geen zonde doen. En je hoeft die ook niet op te geven omdat Gods liefde en jouw vrije wil onvoorwaardelijk en om niet zijn.
Je kunt niet zondigen met een vrije wil en met een God van onvoorwaardelijke liefde die onbegrensd zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 30 nov 2023, 19:21
Tufkah schreef: 30 nov 2023, 18:49 Dat hiernamaals is een farce
Als er iets van een hiernamaals getuigt is het wel de opstanding van Jezus Christus na zijn fysieke dood waarna hij, na vele malen verschenen te zijn te beginnen bij Maria Magdalena, uiteindelijk na 40 dagen ten hemel vaart.

De 4 belangrijkste evangelisten spreken over deze verrijzenis, zo ook de apostel Paulus.

Je mag van mij de begeerte naar een hiernamaals overeind houden. Dat zullen de meeste mensen doen. Maar daarmee ontken je de zelfverloochening welke Jezus predikt.

https://www.dirkjanjansen.nl/wat-is-zelfverloochening/
De allerbelangrijkste les die een gelovige moet leren is ook tegelijk de meest moeilijke: God heeft niet alleen onze zonden op het kruis geoordeeld, maar Hij heeft ook de zondaar meegekruisigd! Daarom moeten wij leren: We zijn ten opzichte van de zonde dood! Dit leest u in Romeinen 6. Het leven voor God kan pas beginnen als we weten dat de oude mens gestorven is. De bron van zonde in ons, moeten wij, door het geloof, in de plaats van de dood houden en er niets van verwachten. De meeste gelovigen echter, komen met pogingen van hun oude zelf-leven voor God en raken iedere keer weer teleurgesteld dat ze maar niet verder komen. Daarom heeft God maar één weg: het kruis. Wij moeten leren dat er in onze eigen natuur niets goed woont, we moeten onszelf verloochenen. Het woord ‘verloochenen’ klinkt niet lekker in onze oren. Toch bewerkt het zegen. Wat is er nodig?
Ik ben het met deze schrijver eens dat in onze eigen natuur niets goeds leeft. Ik ben ook van mening dat waar Jezus over 'leven' spreekt, hij er niet hetzelfde onder verstaat als dat wij doen.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 30 nov 2023, 19:45
Yours schreef: 30 nov 2023, 19:21

Als er iets van een hiernamaals getuigt is het wel de opstanding van Jezus Christus na zijn fysieke dood waarna hij, na vele malen verschenen te zijn te beginnen bij Maria Magdalena, uiteindelijk na 40 dagen ten hemel vaart.

De 4 belangrijkste evangelisten spreken over deze verrijzenis, zo ook de apostel Paulus.

Je mag van mij de begeerte naar een hiernamaals overeind houden.
Ik hoef helemaal niets overeind te houden: de dood/opstanding/verschijningen en Hemelvaart van Jezus Christus spreken voor zichzelf.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 30 nov 2023, 21:00
Tufkah schreef: 30 nov 2023, 19:45


Je mag van mij de begeerte naar een hiernamaals overeind houden.
Ik hoef helemaal niets overeind te houden: de dood/opstanding/verschijningen en Hemelvaart van Jezus Christus spreken voor zichzelf.
Het hiernamaals bestaat in de mens alleen als een idee , de zaken die Paulus beschrijft zijn tegenwoordig. Moeten we Paulus met zijn beweringen maar negeren dan? Of Jezus zelf? (Johannes 3:6 bijvoorbeeld) Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Dat lijkt me heldere taal van Jezus. De mens moet wederom geboren worden. Voor de oude mens is nergens plaats. De oude mens is zondig.

Of vers 8 : De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zó is een ieder, die uit de Geest geboren is.

Vers 8 gaat over tegenwoordigheid van geest en waar die tegenwoordigheid van geest heen gaat weet gij niet. In tegenwoordigheid van geest vervallen de ideeën over een hiernamaals.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Gezellig, die verschillende interpretaties. Aan mogelijkheden geen gebrek! 8-) :)

Maar sja, hoe stellig beweringen ook gebracht kunnen worden..(kan Alpha nog wat van leren ;) ) het enige dat we écht zeker te weten zeker weten is... dat er vele vele vele verschillende geloofsstromingen zijn met zelfs daarbinnen vele vele vele verschillende persoonlijke overtuigingen. En dat ís de enige aantoonbare Waarheid over dé Waarheid/Waarheden. :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20657
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Nagenoeg de gehele metafysica gaat er van uit dat het met de biologische dood op aarde niet het einde is van/met het "' bewustzijn ''. In welke "' vorm "' het bewustzijn na de dood gestalte "' zal krijgen, wordt in een veelheid van totaal verschillende concepten nu juist in de metafysica behandeld. In de metafysica wordt het bewustzijn nu juist niet gezien als een emergentie van de stof, maar als een eigen, onstoffelijke "' entiteit "'.
Dat is het verschil in inzicht tussen de emergentie-volgende naturalist en de meeste metafysica volgers. Na de biologische dood, is het "" bewustzijn "' niet dood, maar vervolgt haar weg. Hoe die "' weg "' er uit ziet, lees de vele hoofdstukken daarover in het boekwerk metafysica. Interessante lectuur, zeker weten, althans voor mij.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Petra schreef: 01 dec 2023, 10:30 Gezellig, die verschillende interpretaties. Aan mogelijkheden geen gebrek! 8-) :)

Maar sja, hoe stellig beweringen ook gebracht kunnen worden..(kan Alpha nog wat van leren ;) ) het enige dat we écht zeker te weten zeker weten is... dat er vele vele vele verschillende geloofsstromingen zijn met zelfs daarbinnen vele vele vele verschillende persoonlijke overtuigingen. En dat ís de enige aantoonbare Waarheid over dé Waarheid/Waarheden. :flower1:
Tja, ieder de eigen visie….. :flower1:

Maar als we de kinderen nu eens laten spreken? Wellicht weten die de Waarheid betreffende de vraag of we meerdere levens hebben?
Daarom haal ik graag aan wat jij eerder schreef over de onderzoeken van de in elk geval meer dan 1.700 kinderen die zich er spontaan van bewust zijn een eerder leven te hebben gehad, wat duidelijk geverifieerd is kunnen worden. Waarvan er ook nog eens 276 kinderen waren die zich de pauze tussen hun levens voorafgaand aan hun eigen leven konden herinneren.
Petra schreef: 26 nov 2023, 10:48
"Reïncarnatieonderzoekers hebben meer dan 2.500 gevallen verzameld van mensen (meestal kinderen) die spontane herinneringen uit vorige levens beschrijven. Hiervan zijn er meer dan 1.700 opgelost, wat betekent dat de identiteit van de vorige incarnatie van het kind is ontdekt aan de hand van informatie over of gegeven door het kind en geverifieerd door middel van gegevens of getuigengeheugen. In een steekproef van 1200 van dergelijke kinderen verklaarden 276 (23%) dat ze zich de pauze (de tijd tussen levens) voorafgaand aan hun huidige leven herinnerden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Dat volwassen zondaren geestelijk wedergeboren moeten in Christus is overigens ook een feit. Daar heeft Tufkah een punt. En daar komt de zelfverloochening zeker om de hoek kijken.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens