Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Als ik het zo lees wordt er veel op los gefantaseerd.
peda
Berichten: 20660
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Na de komma, wordt er een kleurrijk domein aangetroffen.
Diegenen die de komma niet zien, missen de kleurrijkdom.
Het is als met het biologische kleuren kunnen zien.
Wie daar wegens kleurblindheid niet toe in staat is, mist het kleuren zien evenwel niet.
Voor de kleurblinden bestaat de kleurenwereld niet, eveneens simple comme bonjour. :lol:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 15 mar 2024, 11:02
peda schreef: 15 mar 2024, 10:55

Het is wel de "' filmrol "' die wordt gespeeld op basis van vooraf in de Hemel vrijwillig genomen ervaringswensen.
Niet klagen dus dat op aarde de "' filmrol "' niet bevalt.
Tuurlijk wel... als je de klaagrol op je hebt genomen..moet je juist klagen bij de vleet. :lol:
:lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 12:47 Als ik het zo lees wordt er veel op los gefantaseerd.
De menselijke fantasie is grenzenloos. Hoe zei Einstein dat ook al weer? Oh ja: Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Snelheid
Berichten: 10845
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 12:47 Als ik het zo lees wordt er veel op los gefantaseerd.
Inderdaad en grote zelfrechtvaardiging rotzooi er maar op las komt allemaal goed NIET dus....................alleen de rechtvaardigen en navolgers van de Heilige Verlosser zullen de Hemel beerven................... wij zien ze er hier niet tussen tja......................Jammer.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10135
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 15 mar 2024, 17:29
Mullog schreef: 15 mar 2024, 12:47 Als ik het zo lees wordt er veel op los gefantaseerd.
Inderdaad en grote zelfrechtvaardiging rotzooi er maar op las komt allemaal goed NIET dus....................alleen de rechtvaardigen en navolgers van de Heilige Verlosser zullen de Hemel beerven................... wij zien ze er hier niet tussen tja......................Jammer.
Jij bent er toch als lichtend voorbeeld? ;)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 15 mar 2024, 14:29
Mullog schreef: 15 mar 2024, 12:47 Als ik het zo lees wordt er veel op los gefantaseerd.
De menselijke fantasie is grenzenloos. Hoe zei Einstein dat ook al weer? Oh ja: Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Maar Einstein heeft het over menselijke domheid. Ik heb het over fantasie. Dat is wat anders.

Dat brengt mij op de volgende uitspraak
Als ik het zo lees wordt er veel op los geleuterd
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 17:57
Tufkah schreef: 15 mar 2024, 14:29

De menselijke fantasie is grenzenloos. Hoe zei Einstein dat ook al weer? Oh ja: Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Maar Einstein heeft het over menselijke domheid. Ik heb het over fantasie. Dat is wat anders.

Dat brengt mij op de volgende uitspraak
Als ik het zo lees wordt er veel op los geleuterd
Het is wat anders, maar domheid en fantasie is wel nauw verwant aan elkaar.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 15 mar 2024, 17:29
Mullog schreef: 15 mar 2024, 12:47 Als ik het zo lees wordt er veel op los gefantaseerd.
Inderdaad en grote zelfrechtvaardiging rotzooi er maar op las komt allemaal goed NIET dus....................alleen de rechtvaardigen en navolgers van de Heilige Verlosser zullen de Hemel beerven................... wij zien ze er hier niet tussen tja......................Jammer.
Het zal saai worden. Allemaal dezelfde kleur.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 15 mar 2024, 17:59
Mullog schreef: 15 mar 2024, 17:57
Maar Einstein heeft het over menselijke domheid. Ik heb het over fantasie. Dat is wat anders.

Dat brengt mij op de volgende uitspraak
Als ik het zo lees wordt er veel op los geleuterd
Het is wat anders, maar domheid en fantasie is wel nauw verwant aan elkaar.
Daar zal Einstein het niet mee eens zijn. Veel van zijn inzichten, van niet geringe intellectuele kwaliteit, komen van door hem gefantaseerde gedachten experimenten.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2599
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 18:07
Tufkah schreef: 15 mar 2024, 17:59

Het is wat anders, maar domheid en fantasie is wel nauw verwant aan elkaar.
Daar zal Einstein het niet mee eens zijn. Veel van zijn inzichten, van niet geringe intellectuele kwaliteit, komen van door hem gefantaseerde gedachten experimenten.
Daar maakte hij zelfs een soort spelletje van met Nils Bohr.
Het duiveltje met het schuifje is wel een van de bekendste.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
HJW
Berichten: 6108
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 18:05
Het zal saai worden. Allemaal dezelfde kleur.
Toch vind je de andere kleuren maar geleuter en fantasie. Je zou ook kunnen genieten van de andere kleuren, ook als het dus niet jouw kleur is.
Het zijn alleen andere kleuren, geen slechtere of betere kleuren.
Geniet ervan, leer ervan, lees het. Verwonder je dat anderen zich helemaal kunnen vinden in die andere kleur.
Anders wordt het inderdaad saai.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

HJW schreef: 15 mar 2024, 18:55
Mullog schreef: 15 mar 2024, 18:05
Het zal saai worden. Allemaal dezelfde kleur.
Toch vind je de andere kleuren maar geleuter en fantasie. Je zou ook kunnen genieten van de andere kleuren, ook als het dus niet jouw kleur is.
Het zijn alleen andere kleuren, geen slechtere of betere kleuren.
Geniet ervan, leer ervan, lees het. Verwonder je dat anderen zich helemaal kunnen vinden in die andere kleur.
Anders wordt het inderdaad saai.
Ik geef antwoord op een reactie van snelheid. Je haalt mijn reactie uit de context en opeens lijkt het dat ik geen kleur zou willen.

Verder is mijn opmerking in een bredere context. Ik heb hier gelezen van Tufkah dat "Uw wil geschiede..." betekent dat we een vrije wil hebben terwijl dat als je dat helemaal leest dat hij zegt dat hij doet wat zijn vader wil. En dat bedoel ik in dit verband met geleuter en fantasie. Niet gehinderd door enige kennis van zaken plukt men halve zinnen uit de bijbel, of welk boek dan ook, en maakt daarmee zijn eigen wereld en waarheid.

Ik lees het als uitspraken van mensen met beperkingen. Men heeft geen idee wat men zegt. Het is niet doordacht.
HJW
Berichten: 6108
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 20:15 Ik geef antwoord op een reactie van snelheid. Je haalt mijn reactie uit de context en opeens lijkt het dat ik geen kleur zou willen.

Verder is mijn opmerking in een bredere context. Ik heb hier gelezen van Tufkah dat "Uw wil geschiede..." betekent dat we een vrije wil hebben terwijl dat als je dat helemaal leest dat hij zegt dat hij doet wat zijn vader wil. En dat bedoel ik in dit verband met geleuter en fantasie. Niet gehinderd door enige kennis van zaken plukt men halve zinnen uit de bijbel, of welk boek dan ook, en maakt daarmee zijn eigen wereld en waarheid.

Ik lees het als uitspraken van mensen met beperkingen. Men heeft geen idee wat men zegt. Het is niet doordacht.
Het “geleuter” en “het niet doordacht” en “fantasie” zijn jouw reacties op de beleving en ervaring van anderen. Misschien ben jij degene wel met beperkingen, wie zal het zeggen. Misschien ben ik degene wel.
Maar blijkbaar heb jij kennis van zaken zodat je kan beoordelen dat anderen dat niet hebben…
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

HJW schreef: 15 mar 2024, 20:23
Mullog schreef: 15 mar 2024, 20:15 Ik geef antwoord op een reactie van snelheid. Je haalt mijn reactie uit de context en opeens lijkt het dat ik geen kleur zou willen.

Verder is mijn opmerking in een bredere context. Ik heb hier gelezen van Tufkah dat "Uw wil geschiede..." betekent dat we een vrije wil hebben terwijl dat als je dat helemaal leest dat hij zegt dat hij doet wat zijn vader wil. En dat bedoel ik in dit verband met geleuter en fantasie. Niet gehinderd door enige kennis van zaken plukt men halve zinnen uit de bijbel, of welk boek dan ook, en maakt daarmee zijn eigen wereld en waarheid.

Ik lees het als uitspraken van mensen met beperkingen. Men heeft geen idee wat men zegt. Het is niet doordacht.
Het “geleuter” en “het niet doordacht” en “fantasie” zijn jouw reacties op de beleving en ervaring van anderen. Misschien ben jij degene wel met beperkingen, wie zal het zeggen. Misschien ben ik degene wel.
Maar blijkbaar heb jij kennis van zaken zodat je kan beoordelen dat anderen dat niet hebben…
Ik weet niet of ik kennis van zaken heb. Maar ik kan wel beoordelen of iemand een halve uit zijn context gehaalde zin een heel andere betekenis geeft dan een hele zin in context. En dat is maar een voorbeeld.
HJW
Berichten: 6108
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 21:12
Ik weet niet of ik kennis van zaken heb. Maar ik kan wel beoordelen of iemand een halve uit zijn context gehaalde zin een heel andere betekenis geeft dan een hele zin in context. En dat is maar een voorbeeld.
Als iemand een halve zin uit context haalt en een geheel andere betekenis geeft….en daarmee voor zichzelf een weg gevonden heeft om haar/zijn pad met het goddelijke te gaan, zal ik dat alleen maar toejuichen.
Dan is die andere context en andere betekenis een mooie stimulans voor die persoon.
Andere kleur….
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Het gaat niet om uit de Bijbel geplukte zinnen, Jezus onderwijst om de eigen wil op te geven. Dan moet er natuurlijk wel eerst een eigen wil zijn. Het opgeven van de eigen wil is niet alleen Jezus volgen, maar ook om deze wereld als schijn (verschijning) te herkennen. Het is zelfs de kern van Jezus' leer: geheel leeg van zelf en daarmee leeg van een eigen wil zijn. Dat is daadwerkelijk 'arm van geest' zijn ofwel: zijn als de kinderen. Uiteraard begrijp ik dat Mullog dat allemaal niet begrijpt. Voor hem is dit leven, deze wereld werkelijkheid.

Pas als men daadwerkelijk arm van geest is, is duidelijk dat ik mijzelf heb bepaald aan de hand van deze wereld. Het is deze zelf-bepaling welke fantasie is, niet werkelijk. Maar voor Mullog is hij echt. Doch elkaar voor fantast uitmaken is geen productieve houding op een forum....

Derhalve zal er ook geen zogeheten levensschouw zijn na mijn dood. De illusie van dit bestaan is reeds doorbroken.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1286
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Teresa van Avila heeft het omschreven.

https://www.mystieknetwerk.nl/teresa-va ... e-verstaan
Het laatste gebedsstadium: onverwachts valt de regen. De ziel hoeft niets te doen, alleen maar nat worden. Het is moeilijk er iets over te zeggen. Het is pure ervaring. De ziel voelt zich verenigd met God en weet met zekerheid dat dit nooit verloren gaat. Voor Teresa duurde een dergelijke beleving soms een half uur en soms dagenlang. Ze kent maar één verlangen: God te zien. Contact met de wereld vindt ze afschuwelijk, want het leven is niets anders dan een komedie en zit vol tegenstrijdigheden. Toch betekent het geenszins dat de mens nu volmaakt is.
De Goddelijke vereniging is een geestelijke vereniging waarbij de ziel geen verlangens meer kent naar 'de wereld'. De mens kan bij zichzelf een verlangen naar God opwekken en zo ontvankelijk worden voor God. Wereldse begeertes (het willen) valt daarin weg en daarmee uiteraard ook het zondig willen zijn.
God spreekt tot haar zonder te spreken. De taal is hemels en op aarde moeilijk te verstaan. Wat de Heer je wil doen begrijpen legt hij in het diepst van de ziel, zonder beeld, zonder uitgesproken woorden.
God spreekt niet met aan maat gebonden woorden.
Onze ziel is te beschouwen als een burcht, helemaal gemaakt van slechts één diamant of uit een helder kristal. Ze omvat vele vertrekken, net zoals er veel woningen zijn in de hemel (Joh. 14:2). (55)

Het is duidelijk dat de ziel de burcht niet hoeft binnen te gaan, daar ze de burcht zelf is.
Johannes 14:2 is interessant in dit opzicht. In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Jezus bedoeld hier met die 'woningen' de menselijke ziel die verenigd is met God. Die ziel ben je zelf!
Er wordt gezegd dat de ziel ‘in zichzelf treedt’. Men is reeds in de burcht voor men aan God begon te denken. Men hoorde het gefluit van de Herder, ik weet niet waar of hoe. Niet langs het gehoor, want er wordt niets gehoord, maar een zacht naar binnen getrokken worden. Wie het ondervond zal het weten.
De ziel is 'dat' wat God verstaat, niet ik als mens-zelf. De ziel is dan ook zuiver geestelijk van aard. Dat is Thuis komen bij de Vader.
Met de zintuigen en de vermogens zou de ziel nog in geen duizend jaar kunnen inzien wat zij hier in één ogenblik begrijpt.
De zintuigelijke mens leeft per definitie een illusionair bestaan. Dat gelooft de zintuigelijke mens natuurlijk niet en juist daarom blijft de mens in de zelf-illusie leven.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Mullog
Berichten: 3866
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

HJW schreef: 15 mar 2024, 21:27
Mullog schreef: 15 mar 2024, 21:12
Ik weet niet of ik kennis van zaken heb. Maar ik kan wel beoordelen of iemand een halve uit zijn context gehaalde zin een heel andere betekenis geeft dan een hele zin in context. En dat is maar een voorbeeld.
Als iemand een halve zin uit context haalt en een geheel andere betekenis geeft….en daarmee voor zichzelf een weg gevonden heeft om haar/zijn pad met het goddelijke te gaan, zal ik dat alleen maar toejuichen.
Dan is die andere context en andere betekenis een mooie stimulans voor die persoon.
Andere kleur….
Het is niet dat ik iemand zijn pad niet gun ofzo. Maar als je toch de volledige vrijheid neemt om je eigen levensbeschouwing te ontwikkelen waarom zou je dan jezelf tot de bijbel of het christendom beperken. Waarom neem je de Koran of Veda's niet mee of stort je jezelf niet in New Age. Kleuren te over.

En als je argumenteert dat iemands keuze daarin vrij is, wat natuurlijk zo is, dan heb ik ook het recht om te zeggen dat ik het vreemd vind dat halve uit hun context gehaalde zinnen een andere betekenis hebben dan wat de schrijver of spreker bedoeld heeft. En dat je dan niet moet claimen Jezus te volgen want die zei gewoon wat anders.

Zoals gezegd, als men daar gelukkig mee is vooral volhouden.
HJW
Berichten: 6108
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Mullog schreef: 16 mar 2024, 09:03 Het is niet dat ik iemand zijn pad niet gun ofzo. Maar als je toch de volledige vrijheid neemt om je eigen levensbeschouwing te ontwikkelen waarom zou je dan jezelf tot de bijbel of het christendom beperken. Waarom neem je de Koran of Veda's niet mee of stort je jezelf niet in New Age. Kleuren te over.
Dat kan en dat zie je mensen ook doen. Je ziet hier op het forum dat die mengelingen ook naar voren komen.
De één heeft er behoefte aan om dat te doen, de ander beperkt zich liever tot één godsdienst.
Zelf heb ik wel meerdere godsdiensten onder de loep genomen. Ik vind in de woorden van de bijbel (hoewel ik geen christen ben) genoeg inspiratie om stappen gezet te hebben. Waarom me dan breder oriënteren ? Ik zoek verdieping, geen verbreding.
Zo maakt iedereen haar/zijn eigen keuze.
En als je argumenteert dat iemands keuze daarin vrij is, wat natuurlijk zo is, dan heb ik ook het recht om te zeggen dat ik het vreemd vind dat halve uit hun context gehaalde zinnen een andere betekenis hebben dan wat de schrijver of spreker bedoeld heeft. En dat je dan niet moet claimen Jezus te volgen want die zei gewoon wat anders.
Je hebt het volledige recht dat te zeggen. Wat me wel opvalt is dat mensen (en jij hier ook) blijkbaar goed op de hoogte bent van wat de schrijver toen bedoeld heeft.....het is geschreven in een heel ander tijdvak, een andere cultuur, andere omstandigheden. Alles anders. Maar toch weet iedereen wel wat de schrijver heeft bedoeld. Ik weet dat niet. Ik kan alleen zien of en hoe het mij in deze tijd kan inspireren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 16 mar 2024, 09:03
Het is niet dat ik iemand zijn pad niet gun ofzo. Maar als je toch de volledige vrijheid neemt om je eigen levensbeschouwing te ontwikkelen waarom zou je dan jezelf tot de bijbel of het christendom beperken. Waarom neem je de Koran of Veda's niet mee of stort je jezelf niet in New Age. Kleuren te over.
Joh... :lol: :lol:
Waar denk je dat al die karma-, Bron-, reïncarnatie- , Godsvonk-, begeertes opgeven-, ontwaken- , spirituele groei, Licht en Liefde-overtuigingen, etc. etc. vandaan komen?! (Tip; niet door beperken uit de bijbel of het christendom hoor).

Je ziet juist een enorme mengelmoes met invloeden uit vele religies en geloofsovertuiging. Vooral Hindoeïsme, Boeddhisme, New Age, Theosofie. De door Peda zo vaak benoemde bricoleur. (Oh nee... meestal schrijft ie brocoleur ;)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 16 mar 2024, 09:03 ... En dat je dan niet moet claimen Jezus te volgen want die zei gewoon wat anders.
:lol: :lol: Whoehahahahahhahaha... join the club!

De...-Enige Echte Juiste Waarheid van wat Jezus zei en bedoelde- club.

De -Enige Echte Gods Wil kenner /Heilige Geest verstaander- is ook een leuke club.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10845
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Ook bij deze draad dring het advies op voor de meesten hier...................studie Theologie zou op zijn plaats zijn.
Jammer er was al ruis nu nog meer ruis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 15 mar 2024, 17:57
Tufkah schreef: 15 mar 2024, 14:29

De menselijke fantasie is grenzenloos. Hoe zei Einstein dat ook al weer? Oh ja: Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Maar Einstein heeft het over menselijke domheid. Ik heb het over fantasie. Dat is wat anders.

Dat brengt mij op de volgende uitspraak
Als ik het zo lees wordt er veel op los geleuterd
Imo veel betere (zeker weten :lol: ) en toepasselijker quotes van Einstein:

‘Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.’

‘Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is.’
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 15 mar 2024, 17:39
Jij bent er toch als lichtend voorbeeld? ;)
:lol: :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas