Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 15 mar 2024, 23:22 Teresa van Avila heeft het omschreven.

https://www.mystieknetwerk.nl/teresa-va ... e-verstaan

Het laatste gebedsstadium: onverwachts valt de regen. De ziel hoeft niets te doen, alleen maar nat worden.
Hoezeeeeeeee.. niets doen, hoe eenvoudig kan het zijn. Opgelost en klaar.. is mijn gedachte. :D


Waarom er dan weer een heleboel doen en laten.. achteraan komt ... :roll: :naughty: :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

De H.Teresa van Avila heeft het omschreven. Tja @Tufkha de meesten zullen er hier van eerst van horen niet te hoog gegrepen wellicht ;)

Het nodige van haar moeten leren bij studie en je moeste het echt weten,ze is ook een van de Leraren der Kerk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Snelheid schreef: 16 mar 2024, 12:02 De H.Teresa van Avila heeft het omschreven. Tja @Tufkha de meesten zullen er hier van eerst van horen niet te hoog gegrepen wellicht ;)

Het nodige van haar moeten leren bij studie en je moeste het echt weten,ze is ook een van de Leraren der Kerk.
Teresa van Avila heeft de Weg nauwkeurig omschreven en die omschrijving sluit precies aan bij het Evangelie. Maar haar lezen en haar in de praktijk brengen is natuurlijk weer wat anders. Petra cherrypickt er een zinnetje uit (je hoeft niks te doen) en verkracht daarmee de geloofstaal die Teresa van Avila bezigt.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 16 mar 2024, 11:00 Ook bij deze draad dring het advies op voor de meesten hier...................studie Theologie zou op zijn plaats zijn.
Jammer er was al ruis nu nog meer ruis.
Ben je mal. Welke studie theologie, een katholieke, orthodox katholieke of een protestantse variant? Ruis en nog meer ruis
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Iedereen zie ik op het forum wel als lichtend voorbeeld voor zijn/ haar specifieke kleur.
Gode zij dank dat niet iedereen alhier in precies hetzelfde pak rondloopt.
Het pak dat beschouwer A precies om het lijf gegoten zit, past bij beschouwer B van geen kant.
In een pak rondlopen dat helemaal niet bij de beschouwer past, beweegt in mijn optiek alleen maar
de lachspieren. :lol:
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 16 mar 2024, 09:03
Het is niet dat ik iemand zijn pad niet gun ofzo. Maar als je toch de volledige vrijheid neemt om je eigen levensbeschouwing te ontwikkelen waarom zou je dan jezelf tot de bijbel of het christendom beperken. Waarom neem je de Koran of Veda's niet mee of stort je jezelf niet in New Age. Kleuren te over.
Er is niks mis mee om de Koran of de Veda's te bestuderen, maar in de praktijk komt niemand tot de Vader dan door Mij. Dus ja, dwalen buiten de Bijbel is prima, dat heb ik ook gedaan. Om uiteindelijk toch weer terug te keren bij met name het Evangelie en ik heb geconstateerd dat het de Zoon is die mij naar de Vader brengt.

Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Deze kennis (Veda betekent trouwens ook kennis, begrijpen, weten) is waarheid. Waarmee de Zoon zelf die waarheid blijkt te zijn.

En zolang er nog dwalen is, is er ook fantasie, gezwets en zo. Jammer, maar zo is het. Wijs niet met 1 vinger naar een ander, want dan wijzen er 3 naar jezelf.....
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 16 mar 2024, 12:15 Iedereen zie ik op het forum wel als lichtend voorbeeld voor zijn/ haar specifieke kleur.
Gode zij dank dat niet iedereen alhier in precies hetzelfde pak rondloopt.
Het pak dat beschouwer A precies om het lijf gegoten zit, past bij beschouwer B van geen kant.
In een pak rondlopen dat helemaal niet bij de beschouwer past, beweegt in mijn optiek alleen maar
de lachspieren. :lol:
De waarheid is dan ook zonder kleur (inkleuring) of overtuiging , dan is de mens thuis bij de Vader. Dus tot die tijd: lang leve de brocoleure. Of bricolleure, daar wil ik van af zijn.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 16 mar 2024, 12:12
Snelheid schreef: 16 mar 2024, 11:00 Ook bij deze draad dring het advies op voor de meesten hier...................studie Theologie zou op zijn plaats zijn.
Jammer er was al ruis nu nog meer ruis.
Ben je mal. Welke studie theologie, een katholieke, orthodox katholieke of een protestantse variant? Ruis en nog meer ruis
Gekke reactie ach laat maar :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Tufkah schreef: 16 mar 2024, 12:11
Snelheid schreef: 16 mar 2024, 12:02 De H.Teresa van Avila heeft het omschreven. Tja @Tufkha de meesten zullen er hier van eerst van horen niet te hoog gegrepen wellicht ;)

Het nodige van haar moeten leren bij studie en je moeste het echt weten,ze is ook een van de Leraren der Kerk.
Teresa van Avila heeft de Weg nauwkeurig omschreven en die omschrijving sluit precies aan bij het Evangelie. Maar haar lezen en haar in de praktijk brengen is natuurlijk weer wat anders. Petra cherrypickt er een zinnetje uit (je hoeft niks te doen) en verkracht daarmee de geloofstaal die Teresa van Avila bezigt.
Geheel mee eens @Tufkha. :!: :!:

Zeg niet voor niets laten ze is een studie theologie doen maar ja 6 a 7 jaar lang en alles wat daar bij komt hebben ze geen zin in dus ze roepen maar wat.Jammer.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 16 mar 2024, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Theologie is de studie van God cq studie van religieuze geschriften.
Omdat er schier eindeloze verschillende god-overtuigingen bestaan, berustende op velerlei Openbaring en nog meer berustende op interpretatie van Openbaring, bestaat DE THEOLOGIE niet.
Ook theologie doet mee in veel kleuren land, hoezeer de specifieke theologen zulks ontkennen en claimen over de Enig Juiste Godskennis te beschikken. Beroepen op theologie= beroepen op een godsdienstige kleur.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 16 mar 2024, 12:34 Theologie is de studie van God cq studie van religieuze geschriften.
Omdat er schier eindeloze verschillende god-overtuigingen bestaan, berustende op velerlei Openbaring en nog meer berustende op interpretatie van Openbaring, bestaat DE THEOLOGIE niet.
Ook theologie doet mee in veel kleuren land, hoezeer de specifieke theologen zulks ontkennen en claimen over de Enig Juiste Godskennis te beschikken. Beroepen op theologie= beroepen op een godsdienstige kleur.
Voor de onwetende gaat deze bewering op. Voor wie weet waar hij op moet letten gelden er andere regels. Wie weet waar hij op moet letten, die schuift de prullaria al snel terzijde. De kwestie is: waar gaat de Bijbel überhaupt over? Als men niet weet waar het over gaat, ja dan bestaat de theologie niet.

Jij en ik kunnen dezelfde methode hanteren. Waar Teresa van Avila over schrijft daar herken ik zaken in. (Anders zou ik haar ook niet aan halen) Het gepraat over de historische Jezus echter geloof ik wel een beetje. Als we aan de historische Jezus gaan twijfelen dan valt het hele fundament weg.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Mullog schreef: 16 mar 2024, 12:12
Ben je mal. Welke studie theologie, een katholieke, orthodox katholieke of een protestantse variant? Ruis en nog meer ruis
De bijbel geeft aan dat het in het hart geschreven zal worden (Jeremia 31 vers 33).

Als het in het hart geschreven staat......is elk boek overbodig, zijn de regels irrelevant en zijn studies achterhaald.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tufkah schreef: 15 mar 2024, 23:22 Teresa van Avila heeft het omschreven.

https://www.mystieknetwerk.nl/teresa-va ... e-verstaan
Het laatste gebedsstadium: onverwachts valt de regen. De ziel hoeft niets te doen, alleen maar nat worden. Het is moeilijk er iets over te zeggen. Het is pure ervaring. De ziel voelt zich verenigd met God en weet met zekerheid dat dit nooit verloren gaat. Voor Teresa duurde een dergelijke beleving soms een half uur en soms dagenlang. Ze kent maar één verlangen: God te zien. Contact met de wereld vindt ze afschuwelijk, want het leven is niets anders dan een komedie en zit vol tegenstrijdigheden. Toch betekent het geenszins dat de mens nu volmaakt is.
De Goddelijke vereniging is een geestelijke vereniging waarbij de ziel geen verlangens meer kent naar 'de wereld'. De mens kan bij zichzelf een verlangen naar God opwekken en zo ontvankelijk worden voor God. Wereldse begeertes (het willen) valt daarin weg en daarmee uiteraard ook het zondig willen zijn.
God spreekt tot haar zonder te spreken. De taal is hemels en op aarde moeilijk te verstaan. Wat de Heer je wil doen begrijpen legt hij in het diepst van de ziel, zonder beeld, zonder uitgesproken woorden.
Onze ziel is te beschouwen als een burcht, helemaal gemaakt van slechts één diamant of uit een helder kristal. Ze omvat vele vertrekken, net zoals er veel woningen zijn in de hemel (Joh. 14:2). (55)

Het is duidelijk dat de ziel de burcht niet hoeft binnen te gaan, daar ze de burcht zelf is.
Johannes 14:2 is interessant in dit opzicht. In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Jezus bedoeld hier met die 'woningen' de menselijke ziel die verenigd is met God. Die ziel ben je zelf!
Er wordt gezegd dat de ziel ‘in zichzelf treedt’. Men is reeds in de burcht voor men aan God begon te denken. Men hoorde het gefluit van de Herder, ik weet niet waar of hoe. Niet langs het gehoor, want er wordt niets gehoord, maar een zacht naar binnen getrokken worden. Wie het ondervond zal het weten.
De ziel is 'dat' wat God verstaat, niet ik als mens-zelf. De ziel is dan ook zuiver geestelijk van aard. Dat is Thuis komen bij de Vader.
Met de zintuigen en de vermogens zou de ziel nog in geen duizend jaar kunnen inzien wat zij hier in één ogenblik begrijpt.
De zintuigelijke mens leeft per definitie een illusionair bestaan. Dat gelooft de zintuigelijke mens natuurlijk niet en juist daarom blijft de mens in de zelf-illusie leven.
Het leven een illusie, ja dat denk ik ook steeds meer.
Er gaat niets boven de directe ervaring. Die is niet in woorden uit te drukken, die kun je eigenlijk alleen maar ervaren, zijn.
Het wereldse valt weg, ik herken het.
Het ligt in je hart, zonder woorden. Ik ben het er helemaal mee eens.

Zintuigen zijn beperkt, aards bewustzijn is beperkt. Zonder dat te ontstijgen gaat het niet lukken, in mijn optiek.
Openstaan voor het goddelijke.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Aldus Tufkha;Voor de onwetende gaat deze bewering op
De spijker weer op zijn kop. Beweren van alleen en roepen van alles alleen het zaagt geen hout :D
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 16 mar 2024, 12:55
Het leven een illusie, ja dat denk ik ook steeds meer.
Er gaat niets boven de directe ervaring. Die is niet in woorden uit te drukken, die kun je eigenlijk alleen maar ervaren, zijn.
Het wereldse valt weg, ik herken het.
Het ligt in je hart, zonder woorden. Ik ben het er helemaal mee eens.

Zintuigen zijn beperkt, aards bewustzijn is beperkt. Zonder dat te ontstijgen gaat het niet lukken, in mijn optiek.
Openstaan voor het goddelijke.
Alleen de waarheid kan de mens bevrijden van het illusionaire bestaan hier op aarde. Het illusionaire bestaan wat inderdaad op het zintuigelijke/aards bewustzijn is gebaseerd, de geest der wereld.

Mijn geest der wereld is uiteraard niet verdwenen bij mij, anders zou ik hier niet eens kunnen schrijven, maar de geest der waarheid is andere koek dan de geest der wereld.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Snelheid schreef: 16 mar 2024, 13:21
Aldus Tufkha;Voor de onwetende gaat deze bewering op
De spijker weer op zijn kop. Beweren van alleen en roepen van alles alleen het zaagt geen hout :D
Men kan alleen tot weten komen door de onwetendheid af te leggen.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

In het exoterische christendom draait het nu juist om je te gedragen in de materiële wereld zoals de geestelijke zorgverzekeraar het voorschrijft. Stap in de trein van de geestelijke zorgverzekeraar, volg de daar gegeven voorschriften en U bent gered. Lukt het niet om te voldoen aan de voorschriften, dan ga naar de biechtstoel, zo één der zorgverzekeraars. Mystici spelen in de geloofstrein geen rol. De reizigers weten nauwelijks wat mystici zijn. Gewoon in de trein gaan zitten, doen wat de beroepsgelovigen voorschrijven en het persoonlijk Heil volgt automatisch. Er zijn miljoenen geloofs-treinreizigers, die zich laten rijden. Simple comme bonjour.
Laatst gewijzigd door peda op 16 mar 2024, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

peda schreef: 16 mar 2024, 15:39 In het exoterische christendom draait het nu juist om je te gedragen in de materiële wereld zoals de geestelijke zorgverzekeraar het voorschrijft. Stap in de trein van de geestelijke zorgverzekeraar, volg de daar gegeven voorschriften en U bent gered. Lukt het niet om te voldoen aan de voorschriften, dan ga naar de biechtstoel, zo één der zorgverzekeraars. Mystici spelen in de geloofstrein geen rol. De reizigers weten nauwelijks wat mystici zijn. Gewoon in de trein gaan zitten, doen wat de beroepsgelovigen voorschrijven en het persoonlijk Heil volgt automatisch. Er zijn miljoenen geloofs-treinreizigers, die zich laten rijden. Simple comme bonjour.
Op zich niks mis mee. Ieder gaat haar/zijn eigen pad. De één is een mysticus, de ander een volger van beroepsgelovigen.
Die mensen moeten gewoon lekker in de trein gaan zitten.
Mij persoonlijk spreekt het niet aan, dus ik kies een ander pad.
Geen beter pad, gewoon een ander pad.
Misschien zijn de treinreizigers die zich laten rijden wel eerder op de plek van bestemming dan ik. Het is ze gegund.
Dan nog ga ik mij eigen pad.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 16 mar 2024, 12:24
Zeg niet voor niets laten ze is een studie theologie doen maar ja 6 a 7 jaar lang en alles wat daar bij komt hebben ze geen zin in dus ze roepen maar wat.Jammer.
6 a 7 jaar studie... voor ....
Snelheid schreef: 14 mar 2024, 10:50 Het is heel eenvoudig ........................tja zo moeilijk is het allemaal niet.
Hoelang moet je dan wel niet studeren voor dingen die niet zo eenvoudig zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 16 mar 2024, 12:48
Als het in het hart geschreven staat......is elk boek overbodig, zijn de regels irrelevant en zijn studies achterhaald.
Yep!
Spreuken 4:23:
"Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven. "
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Petra schreef: 17 mar 2024, 08:51 Hoelang moet je dan wel niet studeren voor dingen die niet zo eenvoudig zijn.
De hele cursus tovenaar duurt 125 jaar.
Noel2
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 feb 2024, 16:53
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Noel2 »

Pyro_123 schreef: 17 mar 2024, 09:18
Petra schreef: 17 mar 2024, 08:51 Hoelang moet je dan wel niet studeren voor dingen die niet zo eenvoudig zijn.
De hele cursus tovenaar duurt 125 jaar.
:D :) :lol: :flower1:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Pyro_123 schreef: 17 mar 2024, 09:18
Petra schreef: 17 mar 2024, 08:51 Hoelang moet je dan wel niet studeren voor dingen die niet zo eenvoudig zijn.
De hele cursus tovenaar duurt 125 jaar.
Whoeehahahaha.. gelukkig heeft Tita ook daar een oplossing voor. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Petra schreef: 17 mar 2024, 08:51
Snelheid schreef: 16 mar 2024, 12:24
Zeg niet voor niets laten ze is een studie theologie doen maar ja 6 a 7 jaar lang en alles wat daar bij komt hebben ze geen zin in dus ze roepen maar wat.Jammer.
6 a 7 jaar studie... voor ....
Snelheid schreef: 14 mar 2024, 10:50 Het is heel eenvoudig ........................tja zo moeilijk is het allemaal niet.
Hoelang moet je dan wel niet studeren voor dingen die niet zo eenvoudig zijn.
Theologen zijn typisch mensen die uitermate ingewikkeld en moeilijk doen over zaken die ten diepste gemakkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

peda schreef: 17 mar 2024, 10:31
Petra schreef: 17 mar 2024, 08:51

6 a 7 jaar studie... voor ....



Hoelang moet je dan wel niet studeren voor dingen die niet zo eenvoudig zijn.
Theologen zijn typisch mensen die uitermate ingewikkeld en moeilijk doen over zaken die ten diepste gemakkelijk zijn.
Ik heb gehoord dat ze vaak tijdens de studie Theologie van hun geloof vallen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.