Robert Frans schreef: 31 mar 2024, 18:52
Zuiverheid kun je mijns inziens echter alleen afmeten aan de oorspronkelijke bedoeling. Water is zuiver als er geen vuil in zit en vuil kun je alleen herkennen als je weet hoe zuiver water eruit ziet. Appelsap is echter alleen zuiver als er naast water ook appel in zit. Destilleer je de appel eruit, dan krijg je weer water. Doe je er andere ingrediënten bij, dan krijg je vervuilde appelsap of simpelweg een ander drankje.
De vraag is dus dan eerder: zijn we op zoek naar water of naar appelsap? En hoe weten we waar we naar moeten zoeken? Sommigen menen bijvoorbeeld dat het katholicisme van alles zou hebben toegevoegd aan wat ooit een zuivere, 'historische' leer zou zijn. Maar wat nu als die toevoegingen precies door God gewild zijn, omdat Hij de drank steeds meer wil verrijken en verfijnen? Dan wordt het zoeken naar minder ineens volstrekt zinloos. Daar we God niet enkel met de rede kunnen kennen, hebben we echter openbaring nodig om daarover uitsluitsel te krijgen.
Kortom, zonder een door alle partijen aanvaarde maatstaf of bron van openbaring zegt het begrip zuiverheid niet zoveel. Als je beiden een totaal andere kijk hebt op wat water of zou moeten zijn, zegt het begrip 'zuiver water' enkel iets over wat je zelf daarover gelooft.
Wat zuiver is staat in bv psalm 36 10-11. God is een licht in Zichzelf en in Zijn licht zien we het licht. Het is niet zo dat het niet in de Bijbel staat, God is een licht in Zichzelf, maar ook een verborgen en ontoegankelijk licht. In dat licht kan de mens God kennen door zelf dat licht te
zijn, dat is de oorspronkelijkheid in die zin dat het de (geestelijke) Oorsprong is waar we als mens aan ontsprongen zijn.
Maar moeten 'alle partijen' dit aanvaarden dan verwaterd de boel want dan moeten er consessies gedaan worden. Ik interpreteer het Evangelie dusdanig dat we mét Jezus wandelen in het licht. Daarom verhoog ik of verlaag ik Jezus niet op enige wijze, ik volg/wandel met Jezus in het licht. (Joh 8:12). Wat dat licht voor betekenis heeft, dat valt niet zomaar te weten. Ik kan als individu allerlei opinies (van wie dan ook) vernemen, maar die gaan op zijn best
over het licht, woorden kun het licht nimmer weergeven.
Wat betreft de verrijzenis leert de katholieke kerk dat er twee levensbepalende momenten zijn in het leven van een gelovige: de wedergeboorte bij het doopsel en de opstanding uit de doden. De wedergeboorte maakt je tot kind van God, verlost je ziel van de erfzonde en vergeeft al je zonden. Weliswaar kun je dan nog vrij tegen God kiezen en dus zondigen, omdat je vrije wil intact blijft en het kwaad je zal blijven aanvallen, maar je blijft zijn kind, bent in staat gemeenschap met Hem te hebben en je ziel draagt voor eeuwig zijn merkteken.
Bij de opstanding wordt je verlossing voltooid, dus zowel je ziel als je lichaam. Je staat dus niet op zoals je nu bent, maar als ten volle jezelf, bekleedt met een verheerlijkt opstandingslichaam. Je hebt ook dan nog steeds je vrije wil intact, alleen heeft deze nu definitief gekozen en is deze daar volmaakt in volgroeid.
Hier zie ik idd de katholieke leer in terug. Ik kan het daar niet mee eens zijn, het doopsel kreeg ik als kind. Ik heb hier geen weet van, want toen was ik nog 'als de kinderen'. Het is op geen enkele wijze levensbepalend geweest voor mij. Ergo: in het licht van Jezus' leer is het zelfs zinloos om een kind te dopen, omdat deze van nature al voldoet aan de criteria voor het Koninkrijk. Hij moet immers zijn zondige leven nog beginnen. En je zult toch eerst zondig moeten zijn en de zonde moeten kennen om deze te kunnen verzaken. De erfzonde moet nog in werking treden.
Bij de opstanding van de doden geef je niet aan om welke doden het gaat, vermoedelijk niet als wat ik als 'dood' omschreef, maar de mensen welke in hun graf liggen. Dat is inderdaad de klassieke Roomse leer zoals ik die onderwezen heb gekregen als kind. Doch ik lees niks over Joh 3 5-6. Als de mens niet opnieuw geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Opnieuw geboren betekent dat het oude eerst dient te sterven (de zelfverloochening) voordat het nieuwe geboren kan worden. Vers 8 verhaalt ook wat voor betekenis een dergelijke mens geboren uit Geest is. Zelf noem ik dat tegenwoordigheid van geest.
Bijbels gezien is een wedergeboorte uit Geest noodzakelijk om het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Het staat omschreven als een voorwaarde. Net zoals dat iemand die kwaad doet (de zonde) het licht haat. Het is het kwaad c.q. de zonde welke verhindert om het licht te ontvangen van God. Naarmate de mens dit licht gewaar wordt zal moeiteloos de zonde worden afgezegd. Doch met mijn doopsel heeft het niet van doen , ik ben zelf degene die besluit om in zonde te leven of samen met Jezus in het licht te wandelen. En vele mensen uit heden en verleden getuigen van dit licht. Ook hen die nooit een doopsel ontvingen of christelijk zijn.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.