Wat de historische Jezus aan zijn leerlingen over het Licht en de Liefde die in Hem waren leerde, werd later door de Evangelisten vastgelegd. Vandaar dat de Bijbel en met name het NT ontstond. Maar als iemand de Bijbel niet leest/gelezen heeft is hij/zij zeker niet uitgesloten.Tufkah schreef: ↑02 apr 2024, 14:50De Evangelisten hebben mooi werk geleverd, zeker. Doch de wijsheid van het Evangelie is alleen achteraf vast te stellen.Yours schreef: ↑02 apr 2024, 13:40
Dag Tufkah,
Zie het door mij vetgedrukte: zonder de historische Jezus Christus die na zijn fysieke sterven als astrale geest aan Maria Magdalena en anderen verscheen, zou het Woord zoals jij dat veelvuldig vanuit de daarna ontstane Bijbel/Evangeliën citeert om je gelijk aan te tonen er never/nooit zijn geweest. Tevens dus met dank aan de Evangelisten van het NT: anders zouden we als mensen nu flink meer dwalende geweest zijn.
Wat een astrale geest is, daar ben ik nog altijd niet achter. Wel begrijp ik uit jouw tekst dat het 'verschijnt' en dus (fijn)stoffelijk is. Dat is niet wat ik beschouw als het Christus-beginsel (de oergrond) zoals het omschreven wordt in Joh 1. Dat is licht en licht heeft geen beeltenis. Verder ben ik van mening (en dat zegt Jezus ook) dat ieder mens kan zijn 'als de kinderen'. Het kan niet zo zijn dat mensen die nooit een Bijbel hebben gelezen uitgesloten zijn.
De astrale geest is inderdaad fijnstoffelijk: Maria Magdalena en de anderen zagen het innerlijk licht in die verrezen gestalte van Jezus de Christus. Daarom zie ik ook veel liever die lichtende gestalte afgebeeld in plaats van de gekruisigde mens Jezus.