HJW schreef: ↑03 apr 2024, 11:12Tja....als je katholiek bent en het katholicisme zou de waarheid zijn, dan is dat mooi.
Maar wat als je als moslim geboren wordt en je daar thuis voelt ? Of boeddhist, of jood of hindoe of atheïst ?
Ik geloof dat je, als je al die tijd goedgezind oprecht vanuit liefde en waarheid probeerde te leven en je redelijkerwijs niet in staat was het Evangelie te leren kennen, dan alsnog de waarheid met vreugde zult begroeten en haar zult herkennen in wat je al die tijd geloofde. 'Dus het was U al die tijd.' In elke levensbeschouwing zijn immers sporen van licht en waarheid te vinden; Gods voorzienigheid beperkt zich niet enkel tot zijn Kerk en de oproep tot universele liefde en rechtvaardigheid beperkt zich niet enkel tot christenen. Maar de weg van Christus is wel de enige weg naar het heil, omdat Christus alle eeuwenoude, universele (mystieke) waarheden vervult en als enige ons met God verzoent. Zij die ogenschijnlijk buiten de Kerk om gered worden, zullen dat door Christus worden en ontdekken dat zij al die tijd blijkbaar toch niet buiten de Kerk stonden.
Jij gelooft in lineaire tijd. Ik niet.
Einstein zei al:
tijd en ruimte zijn geen omstandigheden waarin wij leven, maar systemen waarin wij denken.
Tijd is een aardse illusie. Ik moet er ook niet aan denken om eeuwig op deze aarde rond te lopen met een lichaam. Best lang hoor....
Ik weet te weinig van natuurkunde af om te weten wat nu precies tijd is. Wel ervaren we de tijd als lineair en heeft God ons geopenbaard dat we in dit aarde bestaan onze keuzes maken. En vanuit die ervaring en die openbaring spreken en leven wij. Net als met vrije wil: stel dat het natuurkundig gezien een illusie zou zijn, dan is de ervaring alsnog zo krachtig en onweerstaanbaar, zodanig dat we niet anders kunnen dan onze culturen en samenlevingen erop te blijven inrichten, dat ze net zo goed alsnog had kunnen bestaan.
Ik ga er dan vanuit dat God welbewust onze breinen zo heeft laten ontwikkelen, dat we de werkelijkheid ervaren zoals wij die nu ervaren. Blijkbaar is dat dus geheel naar zijn bedoeling en hebben wij dat nodig om het bestaan te kunnen bevatten. Net zoals ons ingeschapen godsverlangen en ons verlangen naar eeuwigheid en verlichting. In de hemel (en op de nieuwe hemel en aarde) zal het wellicht weer anders zijn, maar daar zijn wij nu niet, dus hebben wij nu te leven vanuit wat God ons nu geeft.