Empirisch bewijs voor het bestaan van historische figuren is per definitie onmogelijk. Indirecte empirische onderbouwing echter is wel degelijk mogelijk en dat is wat historici doen. Dan geven we de kwestie over aan de mensen die er hun werk van hebben gemaakt om empirisch te onderbouwen. En de geschiedvorsers zeggen: Ja, de historische Jezus heeft bestaan. (Alleen geboren voor Christus, dat is dan wel weer grappig). Maar volgens de huidige wetenschappelijke methodes heeft Jezus historisch bestaan, geen enkele twijfel bij de wetenschap. Als man van de wetenschap kun je natuurlijk de wetenschap verwerpen, dat staat je vrij. Hetzelfde geldt voor Tiberius uiteraard. Doch op het éne terrein de wetenschap wel volgen en op het andere niet, is niet consistent.peda schreef: ↑09 apr 2024, 12:36
Wanneer de harde empirische wetenschap het bewijs geleverd heeft, dan is voor mij de fase van de argumentatie voorbij.
Harde wetenschap gaat bij mij boven argumenteren. Het bestaan van Pluto is gewoon vastgesteld, wie over het al of niet bestaan van Pluto nog wil argumenteren, of argumenteren over een platte of holle aarde, heb ik niet hoog in mijn waardering.
Bij het bestaan van de historische Jezus ja of neen, kan het bewijs gewoon niet op harde wijze geleverd worden en daarom is er ook argumentatie rond het onderwerp. De exercitie rond de historische Jezus is behoort niet tot de harde wetenschap. Literatuurwetenschap, menswetenschap, godsdienstwetenschap etc kennen uiteraard de wetenschappelijke methodiek, maar het is geen natuur- wetenschap. Dat ik zelf qua kleuring ga voor historisch bestaan ja, maar voor een historisch bestaan volgens 100 % N T beschrijving neen, is mijn persoonlijke overtuiging, die ik kan beargumenteren, maar niet hard kan bewijzen. Maar zulks is mijn insteek, een ander weegt mijn argumentatie- kralen-ketting anders en komt dan ook tot een andere conclusie.
Meerdere ( subjectieve ) uitkomsten zijn tegelijkertijd mogelijk, de vrucht van het niet hard kunnen bewijzen.
Daarnaast is er nog een andere wijze van onderbouwing, maar die zal jou niet aanspreken en atheïsten al helemaal niet. De opvattingen zoals die aan Jezus worden toegeschreven blijken waar te zijn. Verwar dat niet met opvattingen van gelovigen, want die zijn heel divers. Jezus sprak namens de Vader. Van zichzelf deed hij niets. Lang verhaal kort: wie Jezus volgt kan die waarheid in zichzelf vinden. Dat neemt alle twijfel rondom Jezus weg.
Er zijn dus twee methodes om Jezus te bewijzen, de empirische onderbouwing van de wetenschap én door de Weg naar binnen te gaan. Van die laatste kan ik uiteraard billijken dat atheïsten dat maar onzin vinden. Logisch, ze gaan zelf de Weg niet natuurlijk.