Mijn opinie is dat het de mens is die reflecteert en dat de Zoon zonder reflectie is. Ik haal dat uit 1 Korinthiërs 13:12peda schreef: 24 okt 2024, 10:49Ik denk dat de gehele metafysica draait om "' reflecteren ''. Wie Of Wat is de ( Bovennatuurlijke ) Bron die ""gereflecteerd"' wordt alsmede wie "' reflecteert "" en wat zijn de inhoud en de bedoeling van de reflectie.
Zowel De ( Bovennatuurlijke ) Bron wordt onderling totaal anders gezien, als ook wie ( ziel, het zelf, godsvonk of hoe ook te noemen ) reflecteert en ten leste is de bedoeling van de reflectie ook nog eens zeer verschillend.
Daarom ook de voortdurende onderlinge onenigheid bij de invulling van de "" plaatjes "", waarbij plaatje dan weer bij mij staat voor "" beeld "'.
De positieve theologie neemt het dan over, omdat in mijn voorstelling over de negatieve theologie niets te zeggen valt en er derhalve geen "' invulling "' te maken is.
Tufkah heeft daaromtrent een andere mening, dat is mij bekend.
In ieder geval is er volop sprake van een enorme veelkleurigheid.
Omdat precies dezelfde woorden ook nog eens totaal verschillende betekenis hebben , ligt de Babylonische spraakverwarring op de loer met als logisch gevolg de bekende kakafonie.
Ik hoop dat er op Reizigers tafelgesprekken wat licht in de duisternis zal gaan schijnen met goede aandacht voor de onderlinge verschillen.
Ik wacht het zelf wel af. In ieder geval is de positie van Reiziger voor mij redelijk helder ( het licht ) en zie ik ook concreet de verschillen tussen Reiziger en andere inbrengers.
Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
Deze vers gaat ook over reflectie (de spiegel). De duistere rede van de mens verhindert dat we het Christuslicht gewaar worden. Die duistere rede wordt veroorzaakt door het denkvermogen (kennis van goed en kwaad) welke we te boven moeten zien te komen. Het Christuslicht is reeds aanwezig bij ieder mens komende in de wereld, want een pasgeboren baby heeft die duistere rede nog niet. Waar we het hier over hebben is het "Ken Uzelve".
De mens dient dus wat aan die duistere rede te doen, anders gaat hij de zaken nooit helder zien. Wat in de praktijk een losmaking is van alles wat de wereld te bieden heeft.