Tufkah schreef: 12 nov 2024, 12:24
De liefde van de Vader wordt niet intuïtief ervaren, maar
wezenlijk ervaren.
De Liefde van God kan door de nakomelingen van Adam nooit
wezenlijk worden ervaren. Hooguit worden vermoed. Dat 'vermoeden' ontstaat omdat Gods Liefde ontbreekt.
Hetzelfde geldt ook (bijvoorbeeld) voor Gods Vrede, of Gods Rust. Hoe kunnen we weten dat de mens geen utopieën najaagt? Als we Jezus Christus zien:
- Hebrews 2:7-9 (NBG1951) Gij hebt hem * voor een korte tijd beneden de engelen gesteld, met heerlijkheid en eer hebt Gij hem * gekroond, alle dingen hebt Gij onder zijn voeten onderworpen. Want bij dit: alle dingen [hem * ] onderworpen, heeft Hij niets uitgezonderd, dat hem * niet onderworpen zou zijn. Doch thans zien wij nog niet, dat hem * alle dingen onderworpen zijn; maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.
hem * = de 'gewone' mens, de nakomelingen van Adam.
Wat we dus
niet kunnen zien is die Kroon van heerlijkheid en eer. Want dat is een metafoor van het wezen van God: Heerlijkheid en Eer! Maar Christus Jezus, de als enige verheerlijkte mens, draagt deze. En Die mens kunnen we wel 'zien'. Als we tenminste in het bezit zijn van 'geestelijke' ogen die door de Heilige Geest geopend zijn.
Waar liefde voor mensen een object van liefde kent (liefde voor iemand), daar kent de liefde van de Vader geen object van liefde. Zoals het in Matteüs 22: 37 staat (Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.) kan in werkelijkheid niet eens. God liefhebben is het liefhebben zelve. Minnaar en Beminde zijn één.
Van liefde bestaat überhaupt geen beeld ( = object). Net zoals er van haat, vrede, onrust. chaos of harmonie geen beelden bestaan. Het is dus onzinnig om te spreken over deze abstractie begrippen, alsof ze wel in beelden te vatten zijn.
Je probeert iets te zeggen over een abstract begrip en doet dat in beelden die niet-abstract zijn en daar gaat het mis. Want abstracte beelden, bestaan niet. Ergo: je probeert een 'niet-begrip' te benoemen, door het 'begrip' te sprake te brengen.
Zoals je ziet, kan er best over gesproken worden.
Er kan enkel worden gesproken als iedere gespreksdeelnemer geen niet-beelden gebruikt. Anders ontstaan er direct gordiaanse knopen en die zijn niet meer te ontwarren.
Ja, de liefde van de Vader is een ervaring. Maar ook hier spreken we in negatie, want de liefde van de Vader is onmogelijk in de ik-jij verhouding (Ik hou van jou). God deelt Zichzelf mede in die ervaring. (Openbaring)
Het begrip 'de Vader' is een beeld, waar iedereen zich een voorstelling bij maakt.
Waar je het over wilt hebben is 'niet-Vader'. Maar van 'niet-vader' kan niemand zich een beeld vormen.
Jij zegt dan: "maar dat is juist de bedoeling, want ik wil spreken in de negatie". Echter, dat willen, begrijpen en accepteren we op dit forum niet. We zoeken namelijk naar wat 'iets' wél is, want we weten allang wat 'niet' is.
Beste, Tufkah, jij bent onderweg in het leven en vindt jouw bevrediging in het "Boeddhistische' principe dat het 'onderweg zijn' beter is dan het 'thuiskomen'. In jouw beleving is dat thuiskomen namelijk in het 'alles-omvattende niet-iets (het Nirvana of het NIETS). Ik kan me levendig voorstellen, dat je liever nog even onderweg blijft en alles dat een ander als eindbestemming voorstelt, afwijst. Logisch.
Daarom blijf je maar hangen bij jouw beelden, die uiteindelijk (vanwege de negatie) niets voorstellen.
Is Matteüs 22: 37 dan fout?
Nee, maar jouw uitleg is dat per definitie wél. omdat je altijd spreekt/denkt vanuit het niet-kennen.