Michelangelo2 schreef: 03 dec 2024, 23:14
Dit wordt inderdaad de zoveelste zinloze monoloog op dit forum.
Misschien. Dat hangt eigenlijk af van jouw reactie op mijn ‘antwoord’ dat ik nu geef op jouw bericht. Je kunt namelijk óf dit bericht negeren, door er überhaupt niet op in te gaan óf jouw mening verder uiteenzetten, zonder die af te stemmen op wat ik hieronder allemaal zeg. Jij bepaalt dus zelf of mijn bericht ‘gewauwel’ bevat of niet.
Overigens, geef je in jouw bericht zoveel statements dat het voor mij praktisch onmogelijk is overal op in te gaan. Ik zal me dus in deze reactie beperken tot enkele hoofdpunten. Als je over iets wat ik schrijf een vraag hebt, stel deze dan maar gerust. Als je echter een vraag hebt, die ik enkel vanuit de Bijbel zelf kan beantwoorden, zal ik dat doen in „Reiziger’s Kleine Catechismus“. Ik weet dat je daar wel kunt lezen, maar niet kunt reageren. Maar het maakt het schrijven voor mij wat eenvoudiger, omdat ik me dan niet hoef te verdedigen tegen lezers die problemen hebben met de ‘fundamenten’ van mijn geloof.
Uiteraard is alles wat ik schrijf, zoals bekend, puur een weergave van mijn eigen mening. Ik ben dan ook enkel maar gevoelig voor argumenten (en dus niet voor meningen!) die vanuit en door de Bijbel worden onderbouwd. Wat een ander (of theologie) zegt of beweert, doet voor mij niet ter zake.
Jezus is de Christus
Jezus is de Christus. Hij is degene die door onschuldig te sterven meteen opgewekt werd en daarmee de dood definitief verslagen heeft.
De eerste gedachte die bij mij opkomt als ik dit lees is: „Heb je er wel enig idee van wat het betekent, dat Jezus dé Christus is?“ Is dit voor jou een theorie? Of is dit ‘praktijk’ in jouw leven?
Zonde
Jezus is niet gestorven om begane zonden teniet te doen. Want als hij beladen met onze zonden gestorven zou zijn dan was hij niet langer onschuldig. Toch?
Nee. Jezus is niet gestorven om begane zonden teniet te doen. Hij is gestorven, zodat de ‘vergeving’ die God ruimhartig wil geven, nu effectief is.
De redenatie: „als hij beladen met onze zonden gestorven zou zijn dan was hij niet langer onschuldig“ snap ik niet. Jezus was niet ‘beladen met onze zonden’; Hij heeft de verantwoording voor het ‘zondigen’ van ons overgenomen. Hij heeft de plaats ingenomen van de eerste Adam en is daarom de ware Adam, de eerstverantwoordelijke van een vernieuwde mensheid.
Vergeving
1. God vergaf al genadig en ruimhartig doorheen het hele oude testament. Dus daar kwam Jezus niet voor naar de aarde.
2. Jezus kwam als boodschapper van God. Vervuld van diens Geest kon Jezus de mens God leren kennen.
3. Jezus was als een werktuig in God's handen.
4. Maar Jezus was geen gewoon mens.
5. Hij bestond al vóór zijn geboorte.
6. Na zijn dood werd hij verheerlijkt als zoon aan God's rechterhand.
7. Maar we mogen nooit uit het oog verliezen dat het om God gaat.
8. En niet om Jezus. Jezus is als zoon dienstbaar aan God de Vader.
1. Ja, dat ben ik met je eens;
2. Ja, Hij was een Boodschapper, maar Hij was veel meer dan dat;
3. Ja, Jezus was een werktuig in de handen van God,, maar Hij was veel meer dan dat;
4. Ja, Jezus was geen gewoon mens: Hij was als Enige in staat om weerstand te bieden aan de verzoeking van de ‘slang’ om te eten van de ‘boom van kennis van goed en kwaad’;
5. Jezus bestond voor Zijn geboorte
alleen nog in het ‘plan’ of het ‘voornemen’ van God;
6. Jezus werd ‘verheerlijkt’ op het moment (en niet eerder!) dat Hij als Heer plaats heeft genomen op de troon (heerschappij) aan de rechterhand van God. De ‘rechterhand van God’ is een symbool voor de werkzaamheid van de Heilige Geest;
7. Nee, het gaat niet om God. Waarom niet? Omdat het God zelf niet gaat om Hemzelf! God zelf vestigt alle aandacht op Christus Jezus en dus is de aandacht voor God in de praktijk onchristelijk of zelfs anti-christelijk;
8. Inderdaad is Jezus volkomen dienstbaar aan God. Daarom heeft God Hem en alleen Hem uitermate verhoogd en Hem een plaats gegeven boven alle heerschappij en macht in hemel én op aarde. In Zijn dienstbaarheid aan God is Jezus hét voorbeeld voor ons, waar we ons aan vast kunnen/mogen houden.
Bijbellezen
Zoals ik al eerder stelde begint het probleem bij de volgorde van bijbellezen. Een boek begint bij het begin. Dus bij Genesis. Terwijl nieuwe gelovigen meestal aangeraden wordt om te beginnen bij de evangeliën. Liefst Johannes. Dan begint de ellende. Want ineens is Jezus gelijk aan God en verruilen we de aarde voor de hemel. (JG hebben dit zeker niet zelf bedacht maar wel correct geïnterpreteerd.)
In welke volgorde de Bijbel leest is om het even. Wat bepalend is, is jouw persoonlijke startpunt; welke kennis heb je al opgedaan?
Als je nog niets weet (of meent te weten) van de Bijbel en haar boodschap, dan hangt het af van waar jouw basis-interesse naar uitgaat. Wil je iets weten over het ontstaan van alles? Wil je weten wie of wat God is? Wil je weten waarom de ‘wereld’ is zoals die is?
Tegenwoordig is het praktisch onmogelijk de Bijbel onbevooroordeeld te lezen; de Bijbel is het meest gelezen boek op aarde.
Vervangingstheologie
En tel daarbij op die hardnekkige vervangingstheologie: Fysiek Israël heeft het koninkrijk verspeeld (Mattheüs 21:43) en werd vervangen door het geestelijk Israël. Dit geestelijk Israël (de gemeente en de JG) trekt meteen alle bijbelse zegeningen naar zich toe en vergeet voor het gemak de vervloekingen. Lees Romeinen 11 om te begrijpen dat God Israël niet verstoot.
De vervangingstheologie is het gevolg van een verkeerde interpretatie van de boodschap van de Bijbel.
Kort door de bocht, komt de Bijbelse boodschap, met betrekking tot de vervangingstheologie, neer op het volgende:
1. De Gemeente is een voortzetting van het Ware ( = Geestelijke) Israël“ dat al onder het ‘oude’ verbond bestond, maar nog geen vrucht had gedragen;
2. Dat Ware Israël is dus voortgekomen uit het natuurlijke Israël;
3. Het natuurlijke Israël staat en stond onder het ‘oude verbond’;
4. Het Geestelijke Israël staat onder het ’nieuwe verbond’;
5. De Kerk is niet gelijk aan de Gemeente, de Kerk is het werk van mensen en de Gemeente is het werk van Christus;
6. De Kerk ‘bevat’ delen van de ‘Gemeente’, net zoals het natuurlijke Israël delen bevat van het ‘Geestelijke’ Israël’.