peda schreef: 11 jan 2025, 11:16
Bastiaan73 schreef: 11 jan 2025, 11:07
Betekent dit volgens jou dat als iemand aan 'negatieve theologie' doet, het 'logisch' is dat die persoon denkt dat hij niet meer denkt?
Neen. Ook over of binnen de negatieve theologie kan er worden gedacht, alleen levert zulk denkwerk in mijn optiek geen positieve god-kennis op.
Is mystiek toch een vorm van met het verstand verkregen "' kennis "" of is het een vorm van
"' ingeboren intuïtief "" weten.
De mystici neigen tot het laatste en dat kom je ook tegen in de m.i. goede metafysica.
Inderdaad!
Tufkah redeneert in bewoordingen die hij zonder uitzondering aan de 'positieve' Theologie ontleent. Echter zijn uitkomsten zijn consequent negatief. Die (negatieve) consequentie ziet hij als de ultieme waarheid. Daarom is hij altijd onderweg, maar weet hij niet waarnaartoe; hij staat zichzelf niet toe een doel te hebben en dus maakt hij zichzelf wijs dat het doel het onderweg zijn is.
Hij heeft gelijk dat we God niet kunnen 'zien'. Dat vertelt de Bijbel mij ook! Maar de Bijbel vertelt mij ook dat we wél de effecten kunnen 'zien' van Zijn aanwezigheid. We 'zien' die effecten (de werken van God!) in de persoon Jezus. Met andere woorden: we zien God nog altijd niet, maar kunnen Hem wel (in z'n werken) herkennen in Christus. Christus kunnen we zien (ons voorstellen of een beeld vormen) met ons denken.
Nu is het punt dat het 'beeld' van Christus niet door de mens zelf wordt gegenereerd, maar door de Geest van God zelf: "
Maar, gelijk geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben. Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods." 1 Corinthiërs 2:9-10 (NBG1951)
Conclusie:
God zelf kunnen we nog altijd niet zien en dat zullen we waarschijnlijk ook nooit! Maar wie we wel kunnen zien is Christus in wie 'de werken van God' zichtbaar zijn. Maar omdat Jezus zelf onttrokken is aan de zichtbare realiteit, is ons de Geest gegeven: "
Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was". Johannes 7:38-39 (NBG1951).
Het is die Heilige Geest die ons Christus Jezus toont, met eer en heerlijkheid gekroond. Dat is het getuigenis van Jezus dat God zelf van Hem aflegt. Door zijn Geest die zich verbonden heeft met die van ons.
Overigens kun je dit getuigenis altijd negeren en/of ontkennen. Of, zoals Tufkah consequent doet: van de positieve uitspraak een negatieve maken. Daarom is wat hij zegt altijd zo verwarrend; hij stuurt je letterlijk (woordelijk!) met een boom terug in het bos, waardoor je altijd het idee krijgt te verdwalen. Maar dat is nu juist de bedoeling (volgens Tufkah).