Gods algehele herstelplan

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Gods algehele herstelplan

Bericht door Gaitema »

In het licht is gekomen wat God met Israël van plan is, maar wat is God in het geheel van Zijn schepping van plan?
Er is een zondeval geweest en wat is nu Zijn herstelplan ervan?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Zolderworm

Re: Gods algehele herstelplan

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:In het licht is gekomen wat God met Israël van plan is, maar wat is God in het geheel van Zijn schepping van plan?
Herstelplan is veel te menselijk gedacht. Je doet net alsof God de minister van financiën is, die de crisis moet bestrijden. Uiteraard maakt God geen fouten en is er ook geen herstelplan nodig. Het gaat zoals het moet gaan. Dat wij de zondeval als een foute gebeurtenis ervaren, is ook geheel en al onze simpele menselijke interpretatie. De zondeval is honderd procent bedoeld zoals het is, om het bewustzijn van de mensen een ontwikkeling te laten doormaken die het moet doormaken. Noem het een noodzakelijk kwaad. Maar een herstelplan is niet nodig.
Only dead fish go with the flow
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Zolderworm schreef: Herstelplan is veel te menselijk gedacht. Je doet net alsof God de minister van financiën is, die de crisis moet bestrijden. Uiteraard maakt God geen fouten en is er ook geen herstelplan nodig. Het gaat zoals het moet gaan. Dat wij de zondeval als een foute gebeurtenis ervaren, is ook geheel en al onze simpele menselijke interpretatie. De zondeval is honderd procent bedoeld zoals het is, om het bewustzijn van de mensen een ontwikkeling te laten doormaken die het moet doormaken. Noem het een noodzakelijk kwaad. Maar een herstelplan is niet nodig.
Nee God maakt geen fouten. Maar de mens wel. Zoals ik het zie heeft God bij de Schepping bewust een risico genomen, zeg maar geschapen.
bijbel schreef: Gen.6:5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.
Jes.5:7 Hij verwachtte goed bestuur, maar zie, het was bloedbestuur; rechtsbetrachting, maar zie, het was rechtsverkrachting.
De bijbel spreekt ook wel over "herstellen".
Daarom vind ik de titel van dit topic heel toepasselijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Adinomis schreef:
Nee God maakt geen fouten. Maar de mens wel. Zoals ik het zie heeft God bij de Schepping bewust een risico genomen, zeg maar geschapen.
Het lijkt mij dat bij aan nemen van risico automatisch de mogelijkheid tot het maken van fouten hoort.
Hoe het absolute (God), dat geen fouten maakt (anders was het niet absoluut), zich verhoudt tot tot het beperkte (zoals de mens), is denk ik een mysterie dat vanuit het beperkte (door ons dus), niet op te lossen is.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Anja

Bericht door Anja »

Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:In het licht is gekomen wat God met Israël van plan is, maar wat is God in het geheel van Zijn schepping van plan?
Herstelplan is veel te menselijk gedacht. Je doet net alsof God de minister van financiën is, die de crisis moet bestrijden. Uiteraard maakt God geen fouten en is er ook geen herstelplan nodig. Het gaat zoals het moet gaan. Dat wij de zondeval als een foute gebeurtenis ervaren, is ook geheel en al onze simpele menselijke interpretatie. De zondeval is honderd procent bedoeld zoals het is, om het bewustzijn van de mensen een ontwikkeling te laten doormaken die het moet doormaken. Noem het een noodzakelijk kwaad. Maar een herstelplan is niet nodig.
Ik ben het met je eens dat de mens een bewustzijnsontwikkeling te gaan heeft. Ik ben het niet met je eens dat dat zo bedoeld is, maar het is nou eenmaal wel zo gegaan. Er komt geen mens met een absoluut antwoord uit de discussie of de zondeval wel of niet de bedoeling was. Ik denk van niet, maar geen mens heeft het absolute antwoord op die vraag. Ik denk dat het nuttig is om in elk geval uit te gaan van de noodzaak van bewustzijnsontwikkeling in het hier en nu.

De vraag 'unde malum' blijft altijd een filosofische vraag, een mysterie. Niemand weet waar de slang vandaan kwam. Misschien wel uit een ander universum.
Laatst gewijzigd door Anja op 04 jun 2014, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Tin schreef:
Adinomis schreef:
Het lijkt mij dat bij aan nemen van risico automatisch de mogelijkheid tot het maken van fouten hoort.
Hoe het absolute (God), dat geen fouten maakt (anders was het niet absoluut), zich verhoudt tot tot het beperkte (zoals de mens), is denk ik een mysterie dat vanuit het beperkte (door ons dus), niet op te lossen is.
Ja, maar die mogelijkheid tot het maken van fouten werd bij de mens gelegd. Dit heeft naar mijn bescheiden mening ermee te maken dat de mens zou leren wat gehoorzaamheid is. Hij zou het proefondervindelijk moeten leren.
Zelfs de Zoon Jezus moest dat leren tijdens zijn tijd op aarde.

Hebr. 5: 8 Hoewel hij zijn Zoon was, heeft hij moeten lijden, en zo heeft hij gehoorzaamheid geleerd.

Op die manier werden wij geen willoze marionetten die geen keuze hadden, maar geeft God ook ons de mogelijkheid voor Hem te kiezen. Al had Hij ons zelf al lang verkozen.
Een echte relatie moet van twee kanten komen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ben db bd

Bericht door ben db bd »

even terug grijpend op de basisvraag:
In het licht is gekomen wat God met Israël van plan is, maar wat is God in het geheel van Zijn schepping van plan?
hier denk ik altijd aan de vrede onder de dieren; leeuwen die stro eten een wolf en een lam die samen verkeren, een adder samen met een kind in een putje enzovoort. Nu hebben wij nog regelmatig een havik of bunzing in het kippenhok, een smelleken of sperwer achter de mussen en mezen aanjagend, eksters die eieren roven en ga zo maar door.
Denk aan mensen welke de oorlog niet meer leren, leeftijden welke weer als vóór de zondvloed worden (een 100jarige wordt jongeling genoemd).
Het klimaat wordt m.i. ook weer als voor de zondvloed; geen ijskoude of bloedhete dagen meer, maar de zonnestralen weer heerlijk door een dikke waterdampkring breed verspreid over het hele aardoppervlak.
En wat denken we van het verwijderd worden van die vuige leugenaar, welke door de Heere Jezus de overste dezer wereld genoemd wordt? En al zijn politieke slaven, waarvan de antichrist (welke oogziende niet ver weg meer is) de vreselijkste is?
De wereldregering eindelijk ter hand genomen door de Messias Zelf, bijgestaan door zeer gelouterde mensen met een heerlijk opstandingslichaam, u en ik misschien wel, zoals de Heere Jezus Zelf.
Volgens Johan Huibers, van de ark, en meerdere zegslieden herstelt de Heere ook de stand van de aardas, zodat zomer en winter voorbij zijn en er het hele jaar door geoogst kan worden. Dat weten we ook van de nieuwe aarde, waar de bomen maandelijks hun vrucht zullen geven. (Openb.22:2)

Ja, de ongelovigen op deze aarde gaan nog een vreselijke Apocalyptische tijd tegemoet, maar die vreselijk tijd zal wel uitlopen op de wederkomst van Messias Jezus Christus!! en op Zijn 1000 jarig Vrederijk! (zes keer genoemd in Openb.20 maar niet geloofd in mijn gereformeerde kerk!)
Vóór die tijd verwachten wij, de Bijbelgelovigen, (inzake de hele Bijbel dus, gewoon zonder te verdraaien) de plotselinge opname, de wegrukking in een ondeelbaar ogenblik, de Heere tegemoet, om altijd bij Hem te mogen zijn. Daarbij zal ons lichaam gelijktijdig veranderen in net zo'n opstandings-lichaam als onze HEER Zelf heeft (als Eersteling). Wat een dag, wat een dag zal dat zijn !!

Of de anderen van mijn kerkgenootschap, welke daar niet in geloven, omdat ze Gods Woord niet gewoon hebben leren lezen voor wat er staat, die opname dan niet zullen missen, weet ik niet hoor, maar lijkt mij wel een groot risico, vermits we daar wel voor gereedgemaakt moeten worden en onze binding met de aarde losjes genoeg zal zijn om die aantrekking door de Heere niet te verhinderen. .............. Wat denken jullie daarvan?
Sanne

Bericht door Sanne »

ben db bd schreef:even terug grijpend op de basisvraag:
hier denk ik altijd aan de vrede onder de dieren; leeuwen die stro eten een wolf en een lam die samen verkeren, een adder samen met een kind in een putje enzovoort. Nu hebben wij nog regelmatig een havik of bunzing in het kippenhok, een smelleken of sperwer achter de mussen en mezen aanjagend, eksters die eieren roven en ga zo maar door.
Denk aan mensen welke de oorlog niet meer leren, leeftijden welke weer als vóór de zondvloed worden (een 100jarige wordt jongeling genoemd).
Het klimaat wordt m.i. ook weer als voor de zondvloed; geen ijskoude of bloedhete dagen meer, maar de zonnestralen weer heerlijk door een dikke waterdampkring breed verspreid over het hele aardoppervlak.
En wat denken we van het verwijderd worden van die vuige leugenaar, welke door de Heere Jezus de overste dezer wereld genoemd wordt? En al zijn politieke slaven, waarvan de antichrist (welke oogziende niet ver weg meer is) de vreselijkste is?
De wereldregering eindelijk ter hand genomen door de Messias Zelf, bijgestaan door zeer gelouterde mensen met een heerlijk opstandingslichaam, u en ik misschien wel, zoals de Heere Jezus Zelf.
Volgens Johan Huibers, van de ark, en meerdere zegslieden herstelt de Heere ook de stand van de aardas, zodat zomer en winter voorbij zijn en er het hele jaar door geoogst kan worden. Dat weten we ook van de nieuwe aarde, waar de bomen maandelijks hun vrucht zullen geven. (Openb.22:2)
In Handelingen 3:21 wordt er over "herstel" gesproken; namelijk over een tijd "waarin alle dingen worden hersteld" - Statenvertaling. Als iets wordt hersteld, dan wordt het weer zoals het was. En de aarde was een paradijs. Dus inderdaad vrede tussen mens en dier en dieren onderling, zoals zo mooi beschreven in Jesaja 65:17-25.
Wel geloof ik dat de seizoenen zullen blijven bestaan. Dat werd namelijk na de vloed beloofd in Gen.8:22. "Voortaan zullen .. zomer en winter, niet ophouden".
En mensen zullen dan voor eeuwig mogen leven. De dood zal namelijk worden weggedaan! - Openbaring 21:4.

Verder geloof ik zelf dat de "vruchten" uit Opb.22 geestelijke voorzieningen zijn die de mensheid zal genezen van al zijn kwalen. Wat een geweldige hoop. En hoop is als een anker voor de ziel in deze moeilijke tijd.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Sanne schreef: En mensen zullen dan voor eeuwig mogen leven. De dood zal namelijk worden weggedaan! - Openbaring 21:4.
Ik neem aan dat er dan ook geen voortplanting meer is?
Anders wordt het een beetje vol.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
meribel

Bericht door meribel »

Nee geen voortplanting meer denk ik.
Zolderworm

Adinomis schreef:
Zolderworm schreef: Herstelplan is veel te menselijk gedacht. Je doet net alsof God de minister van financiën is, die de crisis moet bestrijden. Uiteraard maakt God geen fouten en is er ook geen herstelplan nodig. Het gaat zoals het moet gaan. Dat wij de zondeval als een foute gebeurtenis ervaren, is ook geheel en al onze simpele menselijke interpretatie. De zondeval is honderd procent bedoeld zoals het is, om het bewustzijn van de mensen een ontwikkeling te laten doormaken die het moet doormaken. Noem het een noodzakelijk kwaad. Maar een herstelplan is niet nodig.
Nee, mijns inziens heeft Hij het gedaan vanuit de zekerheid dat de zondeval ging geschieden. Hij heeft precies de juiste voorwaarden daartoe geschapen. De zondeval was namelijk (mijns inziens) een noodzakelijke gebeurtenis.
bijbel schreef: Gen.6:5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.
Jes.5:7 Hij verwachtte goed bestuur, maar zie, het was bloedbestuur; rechtsbetrachting, maar zie, het was rechtsverkrachting.
De bijbel spreekt ook wel over "herstellen".
Daarom vind ik de titel van dit topic heel toepasselijk.
Nou, de titel van dit topic mag van mij wel, hoor. Maar je kunt natuurlijk iets berouwen en evenzogoed inzien dat het noodzakelijk en onoverkomelijk was. Dat is net zoiets als dat ouders hun kind de vrijheid geven om zijn eigen weg te gaan, maar er niet blij mee zijn dat hij vervolgens soms dingen doet die zij niet goedkeuren. Dat wil dan niet zeggen dat het beter was geweest als zij hem voor de rest van leven hadden opgesloten in de kelder.
Zolderworm

Tin schreef:
Adinomis schreef:
Het heeft er mijn inziens mee te maken dat onze beperking slechts een illusie is ons opgelegd door ons bewustzijn.
ben db bd

Bericht door ben db bd »

@ Sanne, mogelijk blijven de seizoenen wel bestaan hoor, maar m.i. wordt je daar niet blijer van; 's winters te koud en 's zomers te warm? Plus ik zie het Goddelijke herstelplan natuurlijk op deze aarde plaats gaan hebben, tijdens het vrederijk. En dat het klimaat hersteld wordt heb ik wel wetenschappelijke verklaringen voor gelezen. Zo heeft bijvoorbeeld een hoger zuurstofpercentage grote invloed op groei en levensduur.

Openbaring 21 gaat natuurlijk niet over het 1000 jarig vrederijk, (dat speelt in hst.20) maar over de nieuwe aarde. In de gereformeerde theologie is het vrederijk weggegooid (nou ja, men beweert wel dat we daar nu in leven, maar daar moet je niet echt over doordenken natuurlijk) en wordt het in de leer overgeslagen. Daarom weten ze bij ons in de kerk ook geen raad met de profetieën en 'vergeestelijken' die dan maar, met de raarste beweringen tot gevolg.
In het vrederijk zullen wel weer hele hoge leeftijden voorkomen, maar dat valt uiteraard niet in de eeuwigheid. De nieuwe aarde valt daar wel in, inclusief eeuwig leven. En geen voortplanting meer, zoals de Heere Jezus de Sadduceeërs leerde. (die vrouw met die 7 mannen, weet je nog?)
Ben jij ook gereformeerd opgevoed?, omdat je de vruchten uit Openb.22 wilt vergeestelijken? Leer a.u.b. eerst nou eens gewoon te lezen wat er staat!
Heeft er ooit iemand jou wel eens uitgelegd hoe dat dan zou werken met die 'geestelijke voorzieningen' ? (mij konden ze dat niet hoor)

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat Bijbelse toekomst ons een heerlijk vergezicht geeft, waar je een geweldige hoop door krijgt. Daarom is er de duivel ook zoveel aan gelegen om ons die hoop te ontnemen door dat vergezicht te versluieren. (en wordt daar weinig tot niet over gepreekt)
Sanne

Bericht door Sanne »

ben db bd schreef:@ Sanne, mogelijk blijven de seizoenen wel bestaan hoor, maar m.i. wordt je daar niet blijer van; 's winters te koud en 's zomers te warm? Plus ik zie het Goddelijke herstelplan natuurlijk op deze aarde plaats gaan hebben, tijdens het vrederijk. En dat het klimaat hersteld wordt heb ik wel wetenschappelijke verklaringen voor gelezen. Zo heeft bijvoorbeeld een hoger zuurstofpercentage grote invloed op groei en levensduur.
Ik wordt ook niet blij van sommige winters. Niet de afgelopen, maar die vorige bijvoorbeeld, daar kwam geen einde aan. Brr. Maar als het net heeft gesneeuwd en het zonnetje schijnt, dan kan ik enorm genieten van de serene rust. Werkelijk een wonder. Het is dan niet vervelend om buiten te zijn. Ook niet om even de schaatsen onder te binden. Als alles in balans is, dan blijft elk seizoen genieten. Zeker als we volmaakt zijn en niet meer depressief of reumatisch worden van kortere dagen.
Ben jij ook gereformeerd opgevoed?, omdat je de vruchten uit Openb.22 wilt vergeestelijken? Leer a.u.b. eerst nou eens gewoon te lezen wat er staat!
Heeft er ooit iemand jou wel eens uitgelegd hoe dat dan zou werken met die 'geestelijke voorzieningen' ? (mij konden ze dat niet hoor)
In Opb.22:1,2 staat dat de rivier ontspringt bij de troon van God, dus niet op aarde. Toen Jezus op aarde was sprak hij ook over water dat eeuwig leven zou schenken. Zie Johannes 4:13-17.
In Johannes 7:37-39 zegt Jezus er verder nog het volgende over: "Indien iemand dorst heeft, hij kome tot mij en drinke! Wie in mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. Dit zei hij van de geest, welke zij, die tot geloof in hem kwamen, ontvangen zouden".
We kunnen wel zeggen dat de eerste christenen anderen levend water hebben gebracht met de hulp van de heilige geest.
En de geest en de bruid laten deze uitnodiging nog steeds weerklinken! - Opb.22:17.
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat Bijbelse toekomst ons een heerlijk vergezicht geeft, waar je een geweldige hoop door krijgt. Daarom is er de duivel ook zoveel aan gelegen om ons die hoop te ontnemen door dat vergezicht te versluieren. (en wordt daar weinig tot niet over gepreekt)
Er ligt inderdaad een sluier over het goede nieuws. We hebben Gods hulp en leiding nodig, zodat licht bij ons naar binnen kan vallen. - 2 Korinthiers 4:4-6.
Sanne

Bericht door Sanne »

Tin schreef:
Sanne schreef: En mensen zullen dan voor eeuwig mogen leven. De dood zal namelijk worden weggedaan! - Openbaring 21:4.
Ik neem aan dat er dan ook geen voortplanting meer is?
Anders wordt het een beetje vol.
De opdracht voor Adam en Eva was om de aarde te vullen met hun nageslacht; "wees vruchtbaar .. en bevolk de aarde". Er staat niet dat de aarde overbevolkt moest worden. Dus als de aarde vol is (niet overvol) met volmaakte mensen en alle dingen weer zijn hersteld, dan is het doel voor deze aarde bereikt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Sanne schreef:
De opdracht voor Adam en Eva was om de aarde te vullen met hun nageslacht; "wees vruchtbaar .. en bevolk de aarde". Er staat niet dat de aarde overbevolkt moest worden. Dus als de aarde vol is (niet overvol) met volmaakte mensen en alle dingen weer zijn hersteld, dan is het doel voor deze aarde bereikt.
... en vervalt de drang naar voortplanting (lees: behoefte aan sex) wil je zeggen?

Maar wat moeten we aan met bijvoorbeeld de behoefte aan voedsel?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Sanne

Bericht door Sanne »

Tin schreef:
Sanne schreef:
... en vervalt de drang naar voortplanting (lees: behoefte aan sex) wil je zeggen?

Maar wat moeten we aan met bijvoorbeeld de behoefte aan voedsel?

Sommige dingen zijn niet exact beschreven. We zullen het moeten afwachten. Wat we wel weten is wat er staat in Psalm 145:16: "Gij opent uw hand en verzadigt de begeerte van al wat leeft". Aan al onze behoeften zal worden voldaan.

Als ik in Opb. 20 lees dat Satan aan het einde van het 1000-jarige rijk nog mensen weet te verleiden, dan denk ik zelf dat hij een beroep zal doen op ontevredenheid. Hij zal ons wellicht, net als bij Adam en Eva, het gevoel willen geven dat we iets missen.
ben db bd

Bericht door ben db bd »

In Opb.22:1,2 staat dat de rivier ontspringt bij de troon van God, dus niet op aarde
misschien schop ik tegen een open deur aan hoor, maar omdat er nogal wat leringen zijn welke de chronologie van Openb.20-22 niet erkennen, wil ik toch even stellen dat voor wat ik (gewoon rechttoe rechtaan) lees in de laatste hoofdstukken van Gods Woord, Gods troon wel middels het Nieuwe Jeruzalem naar de nieuwe aarde zal zijn neergedaald. (Openb.21:1,2,3,4) De aardse volken welke zalig worden i.c. hun koningen, brengen ook hun heerlijkheid in de stad.
Persoonlijk hoop ik dan maar dat die zuivere rivier vanuit het hemelse Jeruzalem de daarbuiten gelegen aarde ook zal doorstromen ten behoeve van de heilzame werking.
Sanne

Bericht door Sanne »

ben db bd schreef:
In Opb.22:1,2 staat dat de rivier ontspringt bij de troon van God, dus niet op aarde
misschien schop ik tegen een open deur aan hoor, maar omdat er nogal wat leringen zijn welke de chronologie van Openb.20-22 niet erkennen, wil ik toch even stellen dat voor wat ik (gewoon rechttoe rechtaan) lees in de laatste hoofdstukken van Gods Woord, Gods troon wel middels het Nieuwe Jeruzalem naar de nieuwe aarde zal zijn neergedaald. (Openb.21:1,2,3,4) De aardse volken welke zalig worden i.c. hun koningen, brengen ook hun heerlijkheid in de stad.
Persoonlijk hoop ik dan maar dat die zuivere rivier vanuit het hemelse Jeruzalem de daarbuiten gelegen aarde ook zal doorstromen ten behoeve van de heilzame werking.
De vraag is in welke zin het Nieuwe Jeruzalem vanuit de hemel neerdaalt. Gaat het hier over een letterlijke stad of wordt er iets anders mee bedoelt. In Opb.21 wordt over haar afmetingen gesproken. Een letterlijke stad heeft deze afmetingen niet. Het is een hele grote kubus, met een omtrek van meer dan 2200 km. En de hoogte van de stad is ongeveer 560 km.

Toen God Israël de Wet gaf en een verbond met hen sloot, zei Hij tot hen in Lev.26:11,12 dat hij de tabernakel in hun midden zou plaatsen en in hun midden zou wandelen. Nu wandelde God niet letterijk in hun midden. Maar Hij gaf hun leiding. De tekst in Opb.21:3 vertoont overeenkomst hiermee.
ericjan

Bericht door ericjan »

Sanne schreef:
De vraag is in welke zin het Nieuwe Jeruzalem vanuit de hemel neerdaalt. Gaat het hier over een letterlijke stad of wordt er iets anders mee bedoelt. In Opb.21 wordt over haar afmetingen gesproken. Een letterlijke stad heeft deze afmetingen niet. Het is een hele grote kubus, met een omtrek van meer dan 2200 km. En de hoogte van de stad is ongeveer 560 km.
Er is toch sprake van een kubus, lengte hoogte en breedte zijn gelijk:
16 En de stad lag daar als een vierkant, haar lengte was even groot als haar breedte. En hij mat de stad met de meetlat op: twaalfduizend stadiën. Haar lengte, breedte en hoogte waren gelijk. de derdemachtswortel uit 12.000 m3 = 22,9 stadiën. Dus even uitgaand van 185m voor 1 stadiën maakt dat 4235 meter lang, breed en hoog. Daar zou het hart van het aardse Jeruzalem in Israël dus best inpassen. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Vanwege de toebereiding en ook herstel in Genesis 1 vanaf vers 2 tot aan Openbaring lees ik een proces die ik voor het gemak noem: "Hoe een oude schepping een nieuwe schepping voortbrengt"

In de Bijbel staat op een behoorlijk aantal plaatsen dat deze aarde opgerold zal worden als een doek ( boekrol) en weggedaan wordt.
De zee zal er niet meer zijn en er gebeurt ook wat met zon, maan en sterren. Op de nieuwe aarde die zal verschijnen zal het altijd licht zijn want dat beschrijft/zegt de Bijbel en noemt het dan het Licht van Christus.

Er gebeurt natuurlijk oneindig veel meer reeds fragmentarisch doch profetisch voorzegd.

Deze aarde en de 2 hemelen worden niet hersteld, maar compleet vernieuwd.
2 Petrus 5 vers 5-7 zegt dat deze aarde veroordeeld zal worden door vuur en wordt geworpen in de poel des vuurs, dit in tegenstelling tot die aarde die vanouds was, want die werd geoordeeld door water, waarmee ik niet de vloed van Noach bedoel.

" [..] "Maar de hemelen die nu zijn en de aarde, zijn door hetzelfde ( door het Woord Gods) woord als een schat weggelegd en worden ten vure bewaard tegen de dag des oordeels en der verderving der goddeloze mensen".

Op een andere plaats wordt gezegd dat deze aarde zwanger is en een nieuwe aarde zal voortbrengen.
Naar mijn mening is er geen sprake van een herstel, maar van een complete vernieuwing.

Overdrachtelijk is dat bij de gelovige ook het geval, er is geen sprake van herstel, maar van een vernieuwing ( wordt vernieuwd in uw denken) de oude mens wordt niet hersteld, maar compleet weggedaan en de nieuwe mens wordt geboren.
Daarom spreekt de Bijbel over "de hoop der schepping" of de wedergeboorte van Israël.
Het is weer het beeld van de rups en de vlinder. Zo onthoud ik het, het makkelijkst.
Zolderworm

Wilsophie schreef:Vanwege de toebereiding en ook herstel in Genesis 1 vanaf vers 2 tot aan Openbaring lees ik een proces die ik voor het gemak noem: "Hoe een oude schepping een nieuwe schepping voortbrengt"

In de Bijbel staat op een behoorlijk aantal plaatsen dat deze aarde opgerold zal worden als een doek (boekrol) en weggedaan wordt.
De zee zal er niet meer zijn en er gebeurt ook wat met zon, maan en sterren. Op de nieuwe aarde die zal verschijnen zal het altijd licht zijn want dat beschrijft/zegt de Bijbel en noemt het dan het Licht van Christus.

Er gebeurt natuurlijk oneindig veel meer reeds fragmentarisch doch profetisch voorzegd.

Deze aarde en de 2 hemelen worden niet hersteld, maar compleet vernieuwd.
2 Petrus 5 vers 5-7 zegt dat deze aarde veroordeeld zal worden door vuur en wordt geworpen in de poel des vuurs, dit in tegenstelling tot die aarde die vanouds was, want die werd geoordeeld door water, waarmee ik niet de vloed van Noach bedoel.

" [..] "Maar de hemelen die nu zijn en de aarde, zijn door hetzelfde ( door het Woord Gods) woord als een schat weggelegd en worden ten vure bewaard tegen de dag des oordeels en der verderving der goddeloze mensen".

Op een andere plaats wordt gezegd dat deze aarde zwanger is en een nieuwe aarde zal voortbrengen.
Naar mijn mening is er geen sprake van een herstel, maar van een complete vernieuwing.

Overdrachtelijk is dat bij de gelovige ook het geval, er is geen sprake van herstel, maar van een vernieuwing ( wordt vernieuwd in uw denken) de oude mens wordt niet hersteld, maar compleet weggedaan en de nieuwe mens wordt geboren.
Daarom spreekt de Bijbel over "de hoop der schepping" of de wedergeboorte van Israël.
Het is weer het beeld van de rups en de vlinder. Zo onthoud ik het, het makkelijkst.
Op zich is het volgens mij niet echt een vernieuwing, maar de overgang naar een wereld die er thans wel is, maar die wij niet met onze gewone zintuigen kunnen waarnemen. Die overgang maakt de oude Aarde overbodig, omdat deze niet meer bewoond zal zijn. Zij zal worden opgerold, dat wil zeggen afgeschaft. Logisch dat dan de zee er niet meer zal zijn, en dat de Zon en de Maan hun functie zullen verliezen. Hemelen die verbonden zijn met de oude Aarde zullen dan uiteraard ook verdwijnen. Er zal altijd licht zijn, omdat die wereld er een is van licht. Althans dat is de enige manier waarop wij die thans zouden kunnen beschrijven. De natuur zal er ook niet meer zijn, en al de zaken die daarmee verwant zijn, zoals de verdeling in geslachten. Ook zal er een ander zintuiglijkheid zijn, omdat onze huidige zintuiglijkheid nutteloos zal worden.
ben db bd

Bericht door ben db bd »

Vergun mij om wat orde in de beeldvorming te mogen brengen door gewoon terug te vallen op wat er aangaande de nieuwe aarde en het nieuwe Jeruzalem in de Bijbel staat:
Sanne stelt op 6-6, 9:18: (citaat): “In Openb.22:1,2 staat dat de rivier ontspringt bij de troon van God, dus niet op aarde.”
Antw.: Heel dat nieuwe Jeruzalem daalt vanuit de hemel naar de aarde neer. Omdat God daarin woont is het zelf ook hemels.
Voorts pleit ik er voor om water OOK gewoon water te mogen laten zijn, ondanks het veelvuldig Bijbels gebruik van dat woord in beeldspraak!

Citaat: “Er ligt inderdaad een sluier over het goede nieuws.”
Antw.: Die sluier maken ze in de gereformeerde theologie zelf door ongeloof voor wat er gewoon staat.

Dan is niet de omtrek van het nieuwe Jeruzalem ruim 2200 km Sanne, maar de zijde van de kubus.
Dan is dus ook niet de hoogte ongeveer 560 km, maar ook gewoon ruim 2200 km (het is een kubus)
Dan begint ericjan op 10-6, 16:32 van de berekening een potje te maken met dus foute uitkomsten.
Gewoon lezen wat er staat, ericjan, dat deed je wel goed, 12000 stadiën van 185 meter komt gewoon op ruim 2200 km. De lengte en de breedte en de hoogte van het nieuwe Jeruzalem zijn dus elk ruim 2200 km; van hier tot Rome of zoiets, en van hier tot Moskou of zoiets en dan ook nog eens even hoog !! Dat staat er gewoon en laat dat a.u.b. ook gewoon waar mogen zijn als de Heere op heeft laten schrijven wat Hij ons bedoelde mede te delen! Verzin daar niet iets anders van te maken a.u.b.
De inhoud van het nieuwe Jeruzalem is dus hemels heerlijk groot: > tienmiljard kubieke kilometer, geen ‘geestelijke’ kilometers, hoe fantasievol die er in de verbeelding van de filosofische theologie ook uit zouden mogen zien, maar gewone kilometers, zoals de teller van uw auto die ook registreert.

Die grote hoogte behoort uiteraard bij wat Wilsophie in haar voorstelling vlinders noemt. Ook ik denk bij mensen in hun nieuwe opstandingslichaam aan rupsen die bedoeld waren (en het ook zijn geworden !!) om vlinders te worden. Dat is wel beeldspraak Sanne, maar het drukt helemaal de werkelijkheid uit dat wij ons in het nieuwe Jeruzalem zullen kunnen teletransporteren met onze wil, net als de engelen en de Heere Jezus Zelf.

Zagen jullie dat ook?: Gisterenavond bij Knevel en v.d. Brink op TV was een verlamde man met een robotbroek aan, waarmee hij wel kon lopen.
Zo is men die robotbroek ook al aan het maken met aansluiting op de hersenen, zodat er geen knopjes voor de besturing meer nodig zullen zijn.
Dat principe is natuurlijk ook op vliegen toepasbaar. Maar bij de Heere gaat dat straks nog tijdloos ook, net als bij de opname van Zijn Gemeente.
Leuk hè? Gewoon geloven wat er staat hoor!!
Nou, Filippus mocht daar al een voorproefje van beleven, nadat hij de kamerling had geholpen Bijbelwijs te worden betreffende de redding door de Heere Jezus Christus, weten we nog?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Je vertelt het altijd zo leuk. Lees wat er staat, geloof wat er staat en je hèbt wat er staat! :kiss1:
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ben db bd schreef: Zagen jullie dat ook?: Gisterenavond bij Knevel en v.d. Brink op TV was een verlamde man met een robotbroek aan, waarmee hij wel kon lopen.
Zo is men die robotbroek ook al aan het maken met aansluiting op de hersenen, zodat er geen knopjes voor de besturing meer nodig zullen zijn.
Dat principe is natuurlijk ook op vliegen toepasbaar. Maar bij de Heere gaat dat straks nog tijdloos ook, net als bij de opname van Zijn Gemeente.
Leuk hè? Gewoon geloven wat er staat hoor!!
Nou, Filippus mocht daar al een voorproefje van beleven, nadat hij de kamerling had geholpen Bijbelwijs te worden betreffende de redding door de Heere Jezus Christus, weten we nog?
Ja, ik heb die uitzending van Knevel & vd Brink ook gezien en had ook die associatie.
Onze menselijke kennis m.b.t. informatie en communicatietechnologie heeft zich tot grote hoogte ontwikkeld. Maar 1 Kor. 13 zegt dat kennis verloren zal gaan. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. Uiteindelijk zal het de liefde van God zijn, die ons in gemeenschap met Christus tot ongekende hoogte brengt