Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 31 mar 2025, 18:34
Alpha schreef: 31 mar 2025, 16:56 Als je mijn reacties echt gelezen had
Het is denk ik het probleem dat je niet overtuigend bent.
Jezus kon de meeste farizeeërs ook niet overtuigen.
Ondanks een overvloed aan bewijzen en wonderen.
Toch gebruik ik dezelfde argumenten.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 31 mar 2025, 18:38
Alpha schreef: 31 mar 2025, 17:06 Ik heb NOOIT de intentie iets te ontwijken!

Ik probeer te tonen wat de Bijbel leert, meer niet en gebruik daarvoor relevante informatie.

Dat past jou kennelijk niet.
Ik kittel daarom geen oren. (2 Timotheüs 4:3, 4).

Jezus zei: "„Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.” — JOHANNES 17:17.
Je creëert een hoop mist, afleiding en onduidelijkheid om maar niet te hoeven toegeven dat het 10 gebod betekent dat je slaven mag houden. Misschien moet je eens een berichtje aan dat BL van jullie sturen dat ze die tekst aan moeten passen.
Voor jou is kennelijk het goede nieuws gesluierd. (2Kor 4:3, 4)
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 01 apr 2025, 09:27
Messenger schreef: 31 mar 2025, 18:34
Het is denk ik het probleem dat je niet overtuigend bent.
Bij mij is het de B L boodschap die totaal niet bij mij past.
Een overtuiging die voor mij gelijk staat aan een knellend, onaantrekkelijk pak, verlaagt mijn
levensvreugde (= persoonlijk welzijn ) en daar ga ik niet voor. Dat het BL hetzelfde pak wel prettig vindt om te dragen, is aan het BL.
Ik roep ook niet dat het BL een ander pak moet aantrekken. Een ieder de eigen pak-keuze.
Inderdaad, sommigen kiezen voor de knellende smalle weg, anderen voor de brede.

1 Korinthiërs 15:32b ‘laten we dan eten en drinken, want morgen sterven we’. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 09 apr 2025, 14:04
Alpha schreef: 09 apr 2025, 12:44 Jammer dat je dat zo ziet, het is juist extreem belangrijk.

Stauros heeft geen kruisvorm, het is een rechtopstaande paal.
Vandaar dat in het Latijn stauros met crux simplex wordt weergegeven.
Men geeft dat ook wel ligno (boom) weer.

Lukas 16:
13 Een knecht kan niet twee meesters dienen: óf hij zal de een haten en van de ander houden, óf hij zal juist aan de eerste gehecht zijn en de ander verachten. Je kunt niet God én de Rijkdom dienen.’ NWV
13 Geen huisslaaf kan twee heren dienen, want hij zal of de ene haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de ene hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon. HSV.

Handelingen 17:16 Terwijl Paulus in Athene op hen wachtte, begon hij zich te ergeren aan de vele afgodsbeelden die hij in de stad zag.

1 Korinthiërs 10:14 Daarom, mijn lieve vrienden, ontvlucht afgoderij. NWV.

Paulus zag tussen de vele afgodsbeelden een beeld voor de onbekende God.
Hij maakte daar gebruik van.

Handelingen 17:
22 Paulus ging midden op de Areopagus staan en zei: ‘Mannen van Athene, ik zie aan alles dat jullie blijkbaar meer ontzag voor de goden hebben dan anderen.
23 Toen ik bijvoorbeeld rondliep en jullie heiligdommen bekeek, zag ik zelfs een altaar met het opschrift: “Aan een onbekende God”. Wat jullie aanbidden zonder het te kennen, dat maak ik jullie bekend.
24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat daarin is, die Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensen gebouwd zijn. 25 Hij wordt ook niet door mensenhanden verzorgd, alsof hij iets nodig heeft, want hijzelf geeft aan iedereen leven en adem en alle dingen. NWV.

Sommige luisterden en werden gelovigen.
Ik weet nu bijna zeker dat jij uitsluitend dmv wat hulpmiddelen reageert. Je tikt een kernwoord in en het BL geeft jou passende bijkbelteksten omkleed met wat tekst. In mijn geval helemaal ernaast.
Ik vroeg je te reageren op de woorden van Jezus dat de moordenaar aan het kruis zonder bijbelstudie het paradijs mocht betreden.
Jij ging daar de eerste keer niet op in maar viel over het woord kruis.
Ik vroeg je opnieuw te reageren omdat het mij er niet om ging hoe Jezus gestorven is maar om zijn uitspraak richting moordenaar.
Vervolgens krijg ik weer geen antwoord op mijn vraag, ik krijg nu een betoog over afgoden.
Ik weet nu werkelijk niet meer hoe ik jou als Alpha zijnde kan bereiken.
Ik citeer slechts relevante teksten uit de Bijbel.
Ik gebruik vaker meerdere vertalingen naast elkaar.

Iedereen heeft een keuze.
Jezus liet de rijke man zelf zijn keuze bepalen.
Dat werd hem vermoedelijk fataal.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 09 apr 2025, 14:17 Ren zo snel mogelijk naar de koninkrijkzaal en koester U in de door het JG-BL ontwikkelde geloofsdoctrines.
Of deze geloofsdoctrines individueel nu passen of niet, is niet van belang.
Hoofdzaak de doctrines passen bij het BL en het BL weet precies wat past bij de JG gelovigen aan de basis.
Gewoon ophouden zelf na te denken over het geloof en het geloofs-denken overlaten aan het BL, ofwel overlaten aan de gezonde bijbelse leer "" JG-goeroes "".
Het BL beschikt over eerste hand informatie, de JG volgers mogen meedoen met datgene dat het BL hen doet toekomen.
Het menselijk geluk ligt in het kritiekloos volgen van de B L leringen. Dus Amen !!
In tegelstelling tot de christenheid kennen JG geen doctrines of dogma's.
Jg tonen gewoon wat de Bijbel werkelijk leert.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Gisteren, 12:19
Mullog schreef: 31 mar 2025, 18:38
Je creëert een hoop mist, afleiding en onduidelijkheid om maar niet te hoeven toegeven dat het 10 gebod betekent dat je slaven mag houden. Misschien moet je eens een berichtje aan dat BL van jullie sturen dat ze die tekst aan moeten passen.
Voor jou is kennelijk het goede nieuws gesluierd. (2Kor 4:3, 4)
Ik weet niet wat er versluierd is maar in het artikelOp onze hoede voor hebzucht staat bij jullie ook nog steeds dat je de slaven van een ander niet mag begeren. Dat staat namelijk gewoon in het 10e gebod. Dat kan natuurlijk alleen als je toestaat dat slaven gehouden mogen worden.
Leon

Bericht door Leon »

Alpha schreef: Gisteren, 12:29
peda schreef: 09 apr 2025, 14:17 Ren zo snel mogelijk naar de koninkrijkzaal en koester U in de door het JG-BL ontwikkelde geloofsdoctrines.
Hoofdzaak de doctrines passen bij het BL en het BL weet precies wat past bij de JG gelovigen aan de basis.
Gewoon ophouden zelf na te denken over het geloof en het geloofs-denken overlaten aan het BL, ofwel overlaten aan de gezonde bijbelse leer "" JG-goeroes "".
Het BL beschikt over eerste hand informatie, de JG volgers mogen meedoen met datgene dat het BL hen doet toekomen.
Het menselijk geluk ligt in het kritiekloos volgen van de B L leringen. Dus Amen !!
Hallo Alpha, wat leren de JG over Hebreeen 5-8, ik haal daar zelf uit dat Jehova twee soorten kerk sticht, een met een Hoge priester, en een voor hart en ziel.
[uit principe ben ik voor principes]
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef: Gisteren, 12:29
Het JG -dogma is : SPREEK HET B L NOOIT TEGEN !!!
Alpha

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 09 apr 2025, 14:20 De Heilige Schrift keurt slavernij helemaal niet goed maar ook hier weer;;;;;; studie Theologie en de daaraan verbonden Filosofie zou op zijn plaats zijn.
Wat leerde Paulus nu over filosofie?

Kolossenzen 2:
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus; SV.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus HSV.
8 Weest op uw hoede, zorgt dat ge u niet laat meeslepen door waardeloze, bedrieglijke theorieën, puur menselijke bedenksels, die de machten van de kosmos verheerlijken maar Christus bestrijden. WB 1975
8 Past op, dat niemand u meesleept door de wijsbegeerte of ijdele drogredenen, die op de overlevering der mensen zijn gegrond, of op de leerbeginselen der wereld, maar niet op Christus. PC.
8 Kijkt uit dat er niet iemand zal zijn die u meesleept door zijn filosofie en hol bedrog overeenkomstig de overlevering van de mensen, overeenkomstig de elementen van de wereld en niet overeenkomstig Christus,- Naardense
Alpha

Bericht door Alpha »

Leon schreef: Gisteren, 12:34
Alpha schreef: Gisteren, 12:29 In tegelstelling tot de christenheid kennen JG geen doctrines of dogma's.
Hallo Alpha, wat leren de JG over Hebreeen 5-8, ik haal daar zelf uit dat Jehova twee soorten kerk sticht, een met een Hoge priester, en een voor hart en ziel.
Jammer dat je de tekst niet citeert.

Het woord dat met kerk is vertaald is in het Grieks Ecclesia en dat betekent gemeente.

Hebr 5:
5 Zo heeft ook de Christus niet zichzelf de eer gegeven hogepriester te worden. Dat deed degene die tegen hem zei: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.’
6 Ergens anders zegt hij ook: ‘Jij bent voor eeuwig een priester zoals Melchizedek. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: Gisteren, 12:34
Alpha schreef: Gisteren, 12:19 Voor jou is kennelijk het goede nieuws gesluierd. (2Kor 4:3, 4)
Ik weet niet wat er versluierd is maar in het artikelOp onze hoede voor hebzucht staat bij jullie ook nog steeds dat je de slaven van een ander niet mag begeren. Dat staat namelijk gewoon in het 10e gebod. Dat kan natuurlijk alleen als je toestaat dat slaven gehouden mogen worden.
De Joodse wet, w.o. de 10 geboden, is niet op Jezus volgelingen van toepassing.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 09 apr 2025, 15:17
Alpha schreef: 09 apr 2025, 11:53 Het echte probleem is dat sommige mensen niet overtuigd willen worden.
Dat ondervond Jezus ook al.
Terwijl hij als onderwijzer bekend stond.
Ik ben overtuigd door God zelf.
Dan zou je begrijpen, wat ik uit Gods woord citeer.

Niemand kan God zien èn leven.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 09 apr 2025, 15:24
Alpha schreef: 09 apr 2025, 13:00 Begrijpend lezen is best lastig niet waar?
Kennelijk is dat een probleem voor jou.
Niet echt.
Helaas is het lastig om te reageren op kerkleer.
Zoveel kerken, zoveel meningen, die vaak ook nog tegenstrijdig zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 15 apr 2025, 11:21
Alpha schreef: 15 apr 2025, 11:00 Dat is duidelijk.
Vandaar dat je net als A & E zelf wilt bepalen wat goed of verkeerd is.
Goed en verkeerd zijn concepten van de mens, niet van God want vrije wil.
Alpha schreef: Die tendens is over bekend.
De Bijbelse normen en waarden zijn "ouderwets".
Het resultaat daarvan kan je dagelijks om je heen zien.
Wetteloosheid en geweld is nu "heel normaal".
Zelf kinderen doen daar aan mee!
De bijbeltijd was mogelijk nog veel gewelddadiger. Met minder mensen toen.
Geweld is van alle tijden en normen en waarden worden alleen door de mens aangepast en bedacht.
Wel de eerste mens, gesouffleerd door Satan, wilde net als God zijn kennende goed en kwaad.

De schepper kende goed en kwaad, de mens nog niet.
Zij werden door Satan "geholpen".

In Gods koninkrijk zal nooit meer geweld of oorlog zijn.

Jes 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht,
ze zullen niet meer in het hart opkomen.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. NWV.
Maria K
Man/Vrouw: V

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: Gisteren, 12:14
Maria K schreef: 31 mar 2025, 16:29
Je hebt er weer veel werk van gemaakt.
Jammer, dat ik er niets wijzer van geworden ben voor wat betreft een reactie op mijn opmerkingen.

Wat een slaaf is, weet ik.
Ook wat erover in de Bijbel staat.
Ik gaf je NB zelf de teksten.

Dat het christendom velerlei uitleg geeft van Bijbelteksten is bekend.
Daar is de Leer van de JG bijgekomen.
Nee, die "leer" is er niet bijgekomen.
Het is de oorspronkelijke leer, zonder on-Bijbelse toevoegingen, en is ook Gods naam Jehovah weer hersteld!

Het is duidelijke dat dit is gebeurd:

Hand 20:
29 Ik weet dat er na mijn vertrek onderdrukkende wolven bij jullie zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen.
30 En uit jullie eigen midden zullen mannen opstaan die de waarheid zullen verdraaien om de discipelen achter zich aan te trekken
Dit heb je al eerdere geschreven.
Dit is bijna 2000 jaar geleden.
En vele malen gebeurd door mensen, die dachten het ware geloof aan te hangen.

Daar de Bijbelse canon de eerste 300 jaar is samengesteld door mensen uit teksten, die al dan niet als de Christus leer werden aangenomen.
Veel andere teksten werden verketterd en zijn door niemand daarna nog te lezen geweest.
Ook niet door de JG.
Veel teksten werden als waar aangenomen, daar dat de Romeinen goed uitkwam in die tijd.

Dus wat is de basis van het ware geloof?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
J-W

Bericht door J-W »

Alpha schreef: Gisteren, 11:55
..........De moordenaar zag in dat Jezus onschuldig werd veroordeeld en HIJ had duidelijk berouw van zijn daden.
Je geeft dus eindelijk toe wat ik opmerkte, geloof in JC en berouw van zonden is voldoende om het paradijs in te mogen.
Jullie voegen daar als extra eis een bijbelstudie aan toe. Wellicht handig om de bijbel in zijn geheel te kunnen begrijpen en om het goede nieuws te kunnen brengen maar meer ook niet.
Jezus vroeg immers niet aan de moordenaar of hij de bijbelverhalen kende en begreep, berouw over zijn zonde was voldoende en waarom zou dat in 2025 anders zijn?
Snelheid

Bericht door Snelheid »

ALDUS J-W;Jezus vroeg immers niet aan de moordenaar of hij de bijbelverhalen kende en begreep, berouw over zijn zonde was voldoende en waarom zou dat in 2025 anders zijn?
Het Ware Geloof is heel eenvoudig je bekeren en nalaten wat niet goed is en Hem de Verrezen Heer Jezus de Christus navolgen!!!!!

Wie schuilt onder de vleugels van de Allerhoogste zal eeuwig leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: Gisteren, 12:56
Waarom heb je die afgeschaft als dit in de Bijbel staat?
Mattheüs 5:17
  • 17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
    18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Maria K

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: Gisteren, 13:00
Niet echt.
:thumb1:
peda

Bericht door peda »

In de JG omgeving bepaalt het BL de interpretatie/ het verhaal van het "" gezond bijbel lezen "".
De JG volgelingen voeren over de gehele wereld de opdracht van het B L uit rond het hoe de bijbel op gezonde wijze gelezen moet worden.
Wie ingaat tegen wat het B L voorschrijft, vliegt uit de organisatie, het J G- dogma.
Volledige gehoorzaamheid aan de JG Apen-rots-zitters, dat is een vereiste om met de JG gemeenschap mee te kunnen doen.
Voor mij is zulks niets, daarom ook geen wandeling naar de koninkrijkzaal om de gezonde door het B L voorgeschreven bijbel lezing in
ontvangst te nemen.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: Gisteren, 13:00Niet echt.
De trinitarische geloofsgemeenschappen zijn echter vele malen eensgezinder over de belangrijkste geloofswaarheden dan de unitarische geloofsgemeenschappen. In het unitarisch spectrum is het echt een compleet zooitje, waar men het vrijwel nergens met elkaar over eens is als het gaat om wie God is, wie en wat Jezus is en hoe je Hem dient te volgen.
Vrede en alle goeds
Leon

Bericht door Leon »

Alpha schreef: Gisteren, 12:53
Leon schreef: Gisteren, 12:34

Jammer dat je de tekst niet citeert.

Het woord dat met kerk is vertaald is in het Grieks Ecclesia en dat betekent gemeente.

Hebr 5:
5 Zo heeft ook de Christus niet zichzelf de eer gegeven hogepriester te worden. Dat deed degene die tegen hem zei: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.’
6 Ergens anders zegt hij ook: ‘Jij bent voor eeuwig een priester zoals Melchizedek. NWV.
Hebr. 7

15 En dit is nog veel meer openbaar, zo er naar gelijkenis van Melchizedek een ander priester opstaat:
16 Die dit niet naar de wet des vleselijken gebods is geworden, maar naar de kracht des onvergankelijken levens.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/hebr/7.html

dus aan de ene kant de Paus en aan de andere kant de protestanten???
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Gisteren, 12:56
Waarom staat er dan een artikel als Op onze hoede voor hebzucht met een hele toelichting op het 10e gebod bij jw.org?
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Gisteren, 13:00
Niet echt.
Je bent je ervan bewust dat jullie leer en jullie kerk ook tot die verzameling tegenstrijdigheden hoort. Daar ook onderdeel vanuit maakt. Dat de JG een bijdrage leveren aan de verwarring en tegenstrijdigheden. Dat jullie niet anders zijn dan al die anderen die roepen dat ze de enige ware leer verkondigen.

Nee, dat zal wel niet want jullie hebben natuurlijk de enige ware leer uit de bijbelweten te peuteren
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: Gisteren, 12:41
Snelheid schreef: 09 apr 2025, 14:20 De Heilige Schrift keurt slavernij helemaal niet goed maar ook hier weer;;;;;; studie Theologie en de daaraan verbonden Filosofie zou op zijn plaats zijn.
Wat leerde Paulus nu over filosofie?

Kolossenzen 2:
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus; SV.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus HSV.
8 Weest op uw hoede, zorgt dat ge u niet laat meeslepen door waardeloze, bedrieglijke theorieën, puur menselijke bedenksels, die de machten van de kosmos verheerlijken maar Christus bestrijden. WB 1975
8 Past op, dat niemand u meesleept door de wijsbegeerte of ijdele drogredenen, die op de overlevering der mensen zijn gegrond, of op de leerbeginselen der wereld, maar niet op Christus. PC.
8 Kijkt uit dat er niet iemand zal zijn die u meesleept door zijn filosofie en hol bedrog overeenkomstig de overlevering van de mensen, overeenkomstig de elementen van de wereld en niet overeenkomstig Christus,- Naardense

Wat er werkelijk staat in Kolossenzen 2 is dat je niet laat bedriegen door mensen met holle ideeën. Dat je je niet laat bedriegen op de basisprincipes van de wereld. Maar dat je louter en alleen verlaat op Christus. En dus niet op het B.L.........
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.