Dat_beloof_ik schreef: 29 apr 2025, 17:18
Alpha schreef: 29 apr 2025, 15:53
Je bent je eigen plank kwijt.
Wat zijn de apocriefe evangeliën echt?.
In vergelijking met de canonieke evangeliën is duidelijk dat ze niet door God geïnspireerd zijn.
2 Timotheüs 1:13 Blijf vasthouden aan de norm van gezonde woorden die je van mij hebt gehoord, met het geloof en de liefde die het gevolg zijn van eenheid met Christus Jezus.
Geschreven door mensen die Jezus of zijn apostelen nooit hebben gekend en onthullen geen verborgen waarheid over Jezus en het christendom.
Ze bevatten juist foutieve, verzonnen en bizarre verhalen die ons totaal niet helpen om Jezus en zijn onderwijs beter te begrijpen.
1 Timotheüs 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid. NWV.
Weer ga je niet in op wat ik stelde:
Je gebruikt het argument "ja maar dit zijn ideeën die worden gepresenteerd alsof ze van Jezus zijn" om een idee af te wijzen.
Als dát je argumentatie is, heb je een probleem met het NT want bestaat
alleen maar uit ideeën die worden gepresenteerd alsof ze van Jezus zijn.
Nérgens presenteert Jezus zelf ideeën.
Je begint nu over wel of niet apocrief. Dat is een heel andere discussie.
De ideeën van Jezus zijn uitvoerig in de Bijbel beschreven.
De apostel Lukas heeft die uitvoerig gecontroleerd.
Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus, 4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
Hij was een arts.
Apocriefen zijn aantoonbaar niet door God geïnspireerd.
De Apocriefen vormen zelf het beste bewijs dat ze niet canoniek zijn.
Flavius Josephus schreef in "Tegen Apion, I, 8": „Bij ons vindt men geen ontelbare onderling afwijkende en met elkander strijdige boeken, maar slechts twee-en-twintig [het equivalent van de 39 boeken van de Hebreeuwse Geschriften volgens de huidige indeling], welke het gansche verleden omvatten en terecht voor goddelijk gehouden worden.”
The Interpreter’s Dictionary of the Bible (Deel 1, blz. 166) geeft het volgende commentaar: „Vele ervan zijn triviaal, sommige zijn hoogst theatraal, sommige zijn weerzinwekkend, ja, verfoeilijk”.
De joodse geschiedschrijver Josephus toont aan dat alleen de Hebreeuwse canon werd erkend.
De Griekse Canon werden uitgebreid door meerdere "kerkvaders" erkend.
Het is een feit dat geen van de christelijke bijbelschrijver ooit een aanhaling uit deze boeken heeft gedaan.
De apocriefen werden pas erkend in 397 in het concilie van Carthago.
Overeenkomstig de Bijbelse profetieën werd die afvallig.