Met deze reactie geef je ook te kennen hoe je de wereld ziet. Gelukkig zie je je fout zelf al in;-)Mullog schreef: Gisteren, 11:22Wellicht ten overvloede, dat geldt ook voor Tufkah.Tufkah schreef: Gisteren, 09:34 We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien de dingen zoals wij zijn. Deze uitspraak uit de wereld van joodse wijsheden stemt tot nadenken. En tot bescheidenheid. ‘Wij zien de dingen niet zoals ze zijn’. Als alle mensen nu eens begonnen zichzelf daarvan te overtuigen.
https://hmaria.nl/2022/11/01/we-zien-de ... n-talmoed/
Maar de kwestie heeft ook een andere kant: iedereen op dit forum laat zien hoe hij of zij de wereld ziet. Daar kun je aan aflezen hoe iemand is.
Met enige zelfreflectie mijnerzijds. Ik lees in dit soort posts altijd dat het over iedereen gaat behalve over Tufkah. Heeft iets met de toonzetting te maken, denk ik. Fout van mij, maar het is niet anders.
Algemeen spreekuur.
-
- Man/Vrouw: M
Re: Algemeen spreekuur.
Alzo dan een ieder van u, die niet verlaat alles wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
-
Jij dus niet. Want misschien bedoel je het goed maar die toonzetting ...Tufkah schreef: Gisteren, 12:15Met deze reactie geef je ook te kennen hoe je de wereld ziet. Gelukkig zie je je fout zelf al in;-)Mullog schreef: Gisteren, 11:22
Wellicht ten overvloede, dat geldt ook voor Tufkah.
Met enige zelfreflectie mijnerzijds. Ik lees in dit soort posts altijd dat het over iedereen gaat behalve over Tufkah. Heeft iets met de toonzetting te maken, denk ik. Fout van mij, maar het is niet anders.
-
De quote uit de Talmoed leert dat we de dingen niet zien zoals ze zijn, maar dat wij zijn zoals we de dingen zien. Wat ik uit jouw zienswijze opmaak is dat je je stoort aan mijn attitude. (Je bent niet de eerste) In je voorgaande post vermoedde je al dat het over iedereen gaat behalve over Tufkah.
De realiteit echter is dat ik mij bewust ben van de subjectieve zienswijze die ieder mens bezit. Anders zou ik de bewuste quote ook niet plaatsen. In zuiver objectieve zin zien we de wereld allemaal op dezelfde wijze, maar door de toevoeging van de subjectieve zienswijze leven we allemaal in verschillende werelden. En toch is er maar één wereld.
Alleen al bewust worden van je eigen subjectiviteit is een hele vooruitgang. En dan gaat het niet over jou en mij, maar met dat principe doe je mensenkennis op. En dat is waar ik naar verwees om 09:34. En dan is het op een forum (Of FB of whatever) heel gemakkelijk zien in wat voor wereld deze of gene leeft. Hoe kan dat? I.r.l. verbergen mensen hun subjectiviteit een beetje. Maar op internet zijn mensen veel ongeremder.
Alzo dan een ieder van u, die niet verlaat alles wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
-
Maar dat is precies waarover het gaat. Dat belerende van jou op een toonzetting en met formuleringen die op zijn zachtst sterk de indruk geven dat het jou niet betreft. Alsof jij het allemaal al achter je hebt gelaten terwijl het brengen juist impliceert dat je nog niet zo ver bent.Tufkah schreef: Gisteren, 12:56De quote uit de Talmoed leert dat we de dingen niet zien zoals ze zijn, maar dat wij zijn zoals we de dingen zien. Wat ik uit jouw zienswijze opmaak is dat je je stoort aan mijn attitude. (Je bent niet de eerste) In je voorgaande post vermoedde je al dat het over iedereen gaat behalve over Tufkah.Mullog schreef: Gisteren, 12:41
Jij dus niet. Want misschien bedoel je het goed maar die toonzetting ...
De realiteit echter is dat ik mij bewust ben van de subjectieve zienswijze die ieder mens bezit. Anders zou ik de bewuste quote ook niet plaatsen. In zuiver objectieve zin zien we de wereld allemaal op dezelfde wijze, maar door de toevoeging van de subjectieve zienswijze leven we allemaal in verschillende werelden. En toch is er maar één wereld.
Alleen al bewust worden van je eigen subjectiviteit is een hele vooruitgang. En dan gaat het niet over jou en mij, maar met dat principe doe je mensenkennis op. En dat is waar ik naar verwees om 09:34. En dan is het op een forum (Of FB of whatever) heel gemakkelijk zien in wat voor wereld deze of gene leeft. Hoe kan dat? I.r.l. verbergen mensen hun subjectiviteit een beetje. Maar op internet zijn mensen veel ongeremder.
-
Dat heeft met toonzetting niets te maken maar met de beelden die jij als ontvanger van het woord koestert over de werkelijkheid en jezelf.Mullog schreef: Gisteren, 11:22Tufkah schreef: Gisteren, 09:34 We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien de dingen zoals wij zijn. Deze uitspraak uit de wereld van joodse wijsheden stemt tot nadenken. En tot bescheidenheid. ‘Wij zien de dingen niet zoals ze zijn’. Als alle mensen nu eens begonnen zichzelf daarvan te overtuigen.
https://hmaria.nl/2022/11/01/we-zien-de ... n-talmoed/
Maar de kwestie heeft ook een andere kant: iedereen op dit forum laat zien hoe hij of zij de wereld ziet. Daar kun je aan aflezen hoe iemand is.
Wat men ziet (en wat niet) op deze wereld is inderdaad een reflectie van jezelf. Daarom kan men het Koninkrijk niet zien zolang men niet wederomgeboren wordt. Zelfontlediging is paradoxaal genoeg randvoorwaarde voor zelfkennis. Het is niet echt paradoxaal maar in woorden lijkt dat zo voor de natuurlijke mens.
Het soefisme zegt “Wie zichzelf kent zal zijn Heer kennen”.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
Jon zegt het goed, wat men in de wereld ziet is een reflectie van jezelf. Bijvoorbeeld één van de forumdeelnemers alhier ziet overal haat. Vooral natuurlijk daar waar hij zich mee identificeert. Deze forumdeelnemer verteld dagelijks wat over zichzelf. Naar mij wijzen heeft geen zin, deze man die doet dat zelf.
Op het moment dat een mens stopt met oordelen over wat hij allemaal in de wereld ziet dan gaan we de wereld meer zien zoals zij daadwerkelijk ook is. En dan valt je de subjectieve werkelijkheid waarin mensen leven je ook op. En uiteraard valt er aan enige subjectiviteit niet te ontkomen.
Op het moment dat een mens stopt met oordelen over wat hij allemaal in de wereld ziet dan gaan we de wereld meer zien zoals zij daadwerkelijk ook is. En dan valt je de subjectieve werkelijkheid waarin mensen leven je ook op. En uiteraard valt er aan enige subjectiviteit niet te ontkomen.
-
Tufkah schreef: Gisteren, 14:42 Jon zegt het goed, wat men in de wereld ziet is een reflectie van jezelf. Bijvoorbeeld één van de forumdeelnemers alhier ziet overal haat. Vooral natuurlijk daar waar hij zich mee identificeert. Deze forumdeelnemer verteld dagelijks wat over zichzelf. Naar mij wijzen heeft geen zin, deze man die doet dat zelf.

VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Je hebt de eerste zin van mijn betoog weggelaten en jiet eens met puntjes o.i.d aangegeven dat je tekst heb weggelaten.Jon schreef: Gisteren, 13:42Dat heeft met toonzetting niets te maken maar met de beelden die jij als ontvanger van het woord koestert over de werkelijkheid en jezelf.Mullog schreef: Gisteren, 11:22
Wat men ziet (en wat niet) op deze wereld is inderdaad een reflectie van jezelf. Daarom kan men het Koninkrijk niet zien zolang men niet wederomgeboren wordt. Zelfontlediging is paradoxaal genoeg randvoorwaarde voor zelfkennis. Het is niet echt paradoxaal maar in woorden lijkt dat zo voor de natuurlijke mens.
Het soefisme zegt “Wie zichzelf kent zal zijn Heer kennen”.
Daarnaast is de zender verantwoordelijk voor het goed overbrengen van de boodschap. Deze dient rekening te houden met wat de ontvanger zou kunnen interpreteren. Ik vind dat ik vrij duidelijk ben naar Tufkah. Namelijk dat hij zijn boodschappen brengt alsof hij deze zelf reeds achter zich heeft gelaten en er dus boven staat.
Voor een deel heb je wel een punt maar zelfkennis heeft naar mijn mening weinig te maken met (geestelijke, dus verzonnen) koninkrijken en als wedergeboren worden in de betekenis die jij hanteert.