Religieus · Religieus programma
NPO 2 · Straks · 09:45 - 12:35
Inauguratie paus Leo XIV

Nadat de nieuwe paus werd afgekondigd, verscheen hij na enige tijd op het centrale balkon van de St. Pieterskerk om de apostolische zegen Urbi et Orbi te geven. Tegenwoordig houdt de paus daarbij ook een korte toespraak, maar dat is niet verplicht.Freerk schreef: 19 mei 2025, 00:09Misschien kun je voor de niet katholieken hier wat dingen uitleggen over de procedure die er loopt na het "we hebben een paus"?
Is het mogelijk dat je bij dit soort mededelingen iets meer achtergrond vermeldt?Snelheid schreef: 19 mei 2025, 23:52 Pau Leo 14 zal aan komende woensdag 16 .55 uur het graf bezoeken van de Heilige Apostel Paulus in de Basiliek St Paulus Buiten de Muren.
![]()
Is dit typerend voor de katholieke gelovige? "Zoek het zelf maar uit?"Snelheid schreef: 20 mei 2025, 00:06 Zelf aan de slag @Freek wat zou je daar van denken.
Kom je er van zelf achter.
Hij werd paus op het moment dat hij tijdens het conclaaf het ambt aanvaardde, door het uitspreken van het 'Accepto', wat Latijn is voor 'Ik aanvaard'. De inauguratie was enkel de formele bevestiging daarvan. Net zoals bij ons Willem-Alexander direct koning werd zodra Beatrix haar abdicatie ondertekende, nog vóór de inhuldiging.Freerk schreef: 19 mei 2025, 23:39 Helder! Dank je.
Betekent dit dat de paus al paus was voor hij paus was?
(eerst verkozen en dan later pas ingezegend o.i.d. ) ?
Wat ik had begrepen, staan ze voor de drie kruiswonden van Jezus: de twee spijkers door zijn handen en de ene spijker door zijn voeten.In de stola zitten drie spelden, vertegenwoordigen die Vader, Zoon en Geest? Zo nee: wat dan wel ?
Het Vaticaan kent vier pauselijke kathedralen: de Sint-Pietersbasiliek, de Sint-Jan van Lateranen, de Basiliek van Santa Maria de Meerdere en de Basiliek van Sint-Paulus buiten de Muren. Op deze foto's bezoekt de paus dus de laatste kathedraal, waar (naar verluidt) de apostel Paulus begraven is. Het zijn de enige vier grote basilieken wereldwijd, de Basilica Maior, met een bijzondere betekenis voor de kerk. Ook neemt hij de komende tijd in allevier de kathedralen de bisschopszetel in bezit door tijdens een speciale mis simpelweg er voor het eerst op plaats te nemen. Als paus blijft hij immers ook bisschop.Freerk schreef: 20 mei 2025, 00:03 Is het mogelijk dat je bij dit soort mededelingen iets meer achtergrond vermeldt?
Iets over het waarom, waartoe, wat dan en dat soort dingen?
Er zal vast een reden zijn waarom hij dit gaat doen namelijk.
Je bericht komt nu over als "Pieter gaat op bezoek bij de slager van zijn achternicht" ofwel, niets meer dan een mededeling. Terwijl er vast een reden is waarom dit gaat gebeuren.
Als je die weet wil je die dan ook delen?
Nou zeg je weer iets wat je niet kan weten beetje dom.peda schreef: 20 mei 2025, 09:46 Robert Frans geeft in mijn optiek altijd duidelijke uitleg en weet waar hij het over heeft ( argumentele kwaliteit ), over de inbreng ook mijn dank.
Anderen beschikken niet over uitlegkwaliteiten. Wat er niet in zit, komt er ook nooit uit.
Volledig off-topic maar het valt op dat jij nooit ergens écht op reageert.Snelheid schreef: 20 mei 2025, 10:24Nou zeg je weer iets wat je niet kan weten beetje dom.peda schreef: 20 mei 2025, 09:46 Robert Frans geeft in mijn optiek altijd duidelijke uitleg en weet waar hij het over heeft ( argumentele kwaliteit ), over de inbreng ook mijn dank.
Anderen beschikken niet over uitlegkwaliteiten. Wat er niet in zit, komt er ook nooit uit.![]()
Het is zelfs een van mijn vak gebieden alleen iedereen als hij /zij iets wil weten kan daar achter komen,maar ja te lui wellicht.
Dit forum is geen hulpverlenings instantie en een ieder maakt zelf uit of hij/zij wil reageren of niet daar ga jij niet over.Maak helemaal zelf uit wat ik hier zeg of niet.Freerk schreef: 22 mei 2025, 00:19Volledig off-topic maar het valt op dat jij nooit ergens écht op reageert.Snelheid schreef: 20 mei 2025, 10:24
Nou zeg je weer iets wat je niet kan weten beetje dom.![]()
Het is zelfs een van mijn vak gebieden alleen iedereen als hij /zij iets wil weten kan daar achter komen,maar ja te lui wellicht.
Dat kan en dat mag kennelijk maar als iemand vanuit interesse een vraag stelt dan kun je daar ook antwoord op geven.
Je wilt kennelijk dat iedereen lid van de RK wordt maar je doet geen enkele moeite om ook maar één ziel te bekeren![]()
Ik heb niets tegen je maar wel een mening over hoe je hier omgaat met mensen die vragen stellen.
Als er iemand oprecht een vraag stelt over de RK of over Leo 14 dan verwijs jij enkel naar "zoek het zelf maar op". Dit betekent dat jij óf geen kenner bent óf dat je niet de intentie hebt om de ander verder te helpen.
De eerste is te vergeven, de tweede optie is laakbaar.
Mij idee is dat je inhoudelijk meedoet in een draad of dat je gewoon afwezig blijft.
Je kunt allicht bijdragen qua inhoud en er zijn users die dat op prijs stellen.
Dus: even je voorbehouden houding afzetten en ons voorlichten?