Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Sterker nog, ik denk dat het binnen dit topic hetzelfde is.
Mensen met Bijna Dood Ervaring
-
- Man/Vrouw: M
Re: Mensen met Bijna Dood Ervaring
-
Ik heb me wellicht niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt. Een mystieke ervaring kan geen fantasie zijn. Maar een mens kan natuurlijk wel een fantasie hebben en dat mystiek noemen. Binnen dit topic: als een mens nabij de dood is en zichzelf stervende waarneemt van een afstand, dan is dat een mystieke ervaring. Maar een mens kan nabij de dood ook een door de eigen geest geschapen visioen waarnemen en dan is het fantasie, vergelijkbaar met een lucide droom.Dat_beloof_ik schreef: 01 jun 2025, 06:10Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Sterker nog, ik denk dat het binnen dit topic hetzelfde is.
Alzo dan een ieder van u, die niet verlaat alles wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
-
Uiteraard kan een mystieke ervaring wel fantasie zijn. Zeker binnen dit topic is het vaak hetzelfde, men noemt het dan een mystieke ervaring om serieus te worden genomen.Tufkah schreef: 01 jun 2025, 09:14Ik heb me wellicht niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt. Een mystieke ervaring kan geen fantasie zijn. Maar een mens kan natuurlijk wel een fantasie hebben en dat mystiek noemen. Binnen dit topic: als een mens nabij de dood is en zichzelf stervende waarneemt van een afstand, dan is dat een mystieke ervaring. Maar een mens kan nabij de dood ook een door de eigen geest geschapen visioen waarnemen en dan is het fantasie, vergelijkbaar met een lucide droom.Dat_beloof_ik schreef: 01 jun 2025, 06:10
Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Sterker nog, ik denk dat het binnen dit topic hetzelfde is.
-
Dat is het probleem met mystiek, je kunt het niet bewijzen en iedereen kan wat roepen. Doch vanuit mijn ervaring herken ik sommige Nabij-de-dood-ervaringen. Het geestelijk onderscheidingsvermogen blijft in sommige gevallen intact. Maar dan moet je wel weten wat geestelijk onderscheidingsvermogen is. Daarom schuif ik 90 % van de NDE gevallen terzijde, maar niet allemaal .Dat_beloof_ik schreef: 03 jun 2025, 07:46Uiteraard kan een mystieke ervaring wel fantasie zijn. Zeker binnen dit topic is het vaak hetzelfde, men noemt het dan een mystieke ervaring om serieus te worden genomen.Tufkah schreef: 01 jun 2025, 09:14
Ik heb me wellicht niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt. Een mystieke ervaring kan geen fantasie zijn. Maar een mens kan natuurlijk wel een fantasie hebben en dat mystiek noemen. Binnen dit topic: als een mens nabij de dood is en zichzelf stervende waarneemt van een afstand, dan is dat een mystieke ervaring. Maar een mens kan nabij de dood ook een door de eigen geest geschapen visioen waarnemen en dan is het fantasie, vergelijkbaar met een lucide droom.
Alzo dan een ieder van u, die niet verlaat alles wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
-
Bijna dood ervaring................ tja en maar babbelen;hen die dat mee gemaakt hebben kunnen er over verhalen daar buiten niemand.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Oei, dan zou jij over zo'n beetje alles waar je over schrijft je mond moeten houden.Snelheid schreef: 03 jun 2025, 09:48 Bijna dood ervaring................ tja en maar babbelen;hen die dat mee gemaakt hebben kunnen er over verhalen daar buiten niemand.
Ik ben bewusteloos geweest en daarvan bijgekomen. Dat anderen dat perse BDE noemen vind ik onzin, maar ik kan er over mee praten. Anderen die het niet zelf mee maakten maar wel enige kennis ter zake hebben kunnen ook mee laten.
-
Ik ben nooit bewusteloos of bijna dood geweest en neem daarom verhalen over buiten het lichaam te zijn getreden, een verlichte poort te hebben gezien of een vredig landschapje wel serieus maar verbind er geen consequenties aan. Het kan allemaal te maken hebben met chemische reacties in de hersenen, neurotransmitters. Heeft dan niets te maken met mystiek of een leven van de menselijke geest na de dood. Zo heb ik vanuit de sport wel ervaring met een overmatige aanmaak van het stofje endorfine, een bijzondere ervaring maar goed verklaarbaar.
-
Je zegt weer zaken die je niet weet je zou is moeten weten.Dat_beloof_ik schreef: 04 jun 2025, 07:05Oei, dan zou jij over zo'n beetje alles waar je over schrijft je mond moeten houden.Snelheid schreef: 03 jun 2025, 09:48 Bijna dood ervaring................ tja en maar babbelen;hen die dat mee gemaakt hebben kunnen er over verhalen daar buiten niemand.
Ik ben bewusteloos geweest en daarvan bijgekomen. Dat anderen dat perse BDE noemen vind ik onzin, maar ik kan er over mee praten. Anderen die het niet zelf mee maakten maar wel enige kennis ter zake hebben kunnen ook mee laten.
Bewusteloos zijn is geen bijna dood ervaring dus;dus wat bijna dood ervaring is weet je niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Als je bijna dood bent en buiten bewustzijn, ben je bewusteloos. Het is hetzelfde.Snelheid schreef: 04 jun 2025, 09:30Je zegt weer zaken die je niet weet je zou is moeten weten.Dat_beloof_ik schreef: 04 jun 2025, 07:05
Oei, dan zou jij over zo'n beetje alles waar je over schrijft je mond moeten houden.
Bewusteloos zijn is geen bijna dood ervaring dus;dus wat bijna dood ervaring is weet je niet.
-
Niet dus.Dat_beloof_ik schreef: 04 jun 2025, 20:28Als je bijna dood bent en buiten bewustzijn, ben je bewusteloos. Het is hetzelfde.Snelheid schreef: 04 jun 2025, 09:30
Je zegt weer zaken die je niet weet je zou is moeten weten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Mensen die een "bijna-dood-ervaring" beleven, zijn niet "bewusteloos". Dat lijkt me een contradictie.
Geen mens 'weet' of 'ie bijna dood is, want er is niemand teruggekeerd van een 'ervaring' met de 'dood' zelf.
De dood is als een zwart gat; je kunt het niet zien maar je ziet wel dat er iets onweerstaanbaar in verdwijnt. Je weet echter niet wanneer de aanzuigende werking zo groot wordt dat je je er niet meer aan kunt onttrekken. Je probeert er dus zo lang mogelijk vandaan te blijven. Uiteindelijk kan niemand niemand aan de dood (het mysterieuze zwarte gat) ontkomen. Ik weet maar van één Mens die dat wél gelukt is.
Geen mens 'weet' of 'ie bijna dood is, want er is niemand teruggekeerd van een 'ervaring' met de 'dood' zelf.
De dood is als een zwart gat; je kunt het niet zien maar je ziet wel dat er iets onweerstaanbaar in verdwijnt. Je weet echter niet wanneer de aanzuigende werking zo groot wordt dat je je er niet meer aan kunt onttrekken. Je probeert er dus zo lang mogelijk vandaan te blijven. Uiteindelijk kan niemand niemand aan de dood (het mysterieuze zwarte gat) ontkomen. Ik weet maar van één Mens die dat wél gelukt is.
"Maar wij zien Jezus ... met heerlijkheid en eer gekroond."
-
Iemand die 'nabij' de dood is, kan er in sommige gevallen weet van hebben dat hij 'dood' is. Als de ziel zich scheidt van het lichaam dan kan blijken dat het waarnemingsvermogen nog intact is. Dan kom je uit bij het klassieke verhaal dat de 'overleden' patiënt zichzelf op de operatie tafel ziet liggen. Dan is de persoon dood en de ziel is nog betrokken bij de wereld waarin de persoon zich bevindt.
Er is dus wel een aantal mensen dat 'weet' heeft van het feit dat hij bijna dood is. Want de NDE's die zichzelf hebben aanschouwd, hebben zichzelf dood aanschouwd. Deze beperkte groep mensen heeft er dan op empirische wijze kennis van dat ziel en lichaam niet hetzelfde is. In de waarheid van Christus weten mensen dat ook.....
Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?
Er is dus wel een aantal mensen dat 'weet' heeft van het feit dat hij bijna dood is. Want de NDE's die zichzelf hebben aanschouwd, hebben zichzelf dood aanschouwd. Deze beperkte groep mensen heeft er dan op empirische wijze kennis van dat ziel en lichaam niet hetzelfde is. In de waarheid van Christus weten mensen dat ook.....
Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?
-
Begrijp je zelf deze constructie?Tufkah schreef: Gisteren, 12:53 Iemand die 'nabij' de dood is, kan er in sommige gevallen weet van hebben dat hij 'dood' is.
Iemand die 'nabij de dood' is, is blijkbaar niet 'dood'. Hoe kan hij dan 'weten' dat hij dood is? Als een mens 'dood' is, weet deze dan nog iets? Ik weet het niet, jij wel?
Tufkah is bedreven in het goochelen met woorden en het door elkaar gebruiken van (begrip)definities die, in context gebruikt, met elkaar strijdig zijn. Daarom lijken zijn stukjes dan zinvol en doordacht, maar zijn bij nader zien leeg en inhoudsloos. Verwarring ten top.
-
Altijd grappig van T. te lezen als hij een monoloog besluit met "en daarom kan er geen hiernamaals zijn" wat doorgaans weinig met het onderwerp te maken heeft. Ik denk dan maar "hij is zijn ei weer kwijt" maar als betoog stelt het weinig voor, voornamelijk wat nagepraat van Jezus en Paulus. Voor wie in de bijbel een beetje thuis is daarom gesneden koek en kun je volstaan met het lezen van de eerste en laatste regel 

-
- Man/Vrouw: V
Tufkah heeft inderdaad een wat moeilijk te begrijpen taalgebruik.Reiziger schreef: Gisteren, 13:39Begrijp je zelf deze constructie?Tufkah schreef: Gisteren, 12:53 Iemand die 'nabij' de dood is, kan er in sommige gevallen weet van hebben dat hij 'dood' is.
Iemand die 'nabij de dood' is, is blijkbaar niet 'dood'. Hoe kan hij dan 'weten' dat hij dood is? Als een mens 'dood' is, weet deze dan nog iets? Ik weet het niet, jij wel?
Tufkah is bedreven in het goochelen met woorden en het door elkaar gebruiken van (begrip)definities die, in context gebruikt, met elkaar strijdig zijn. Daarom lijken zijn stukjes dan zinvol en doordacht, maar zijn bij nader zien leeg en inhoudsloos. Verwarring ten top.
Hierbij de Ervaringen en beschrijvingen uit de link van Wikipedia over Bijna Dood Ervaringen die ik elders al gaf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-doo ... hrijvingenEen bijna-doodervaring (BDE) is een ervaring in een veranderde bewustzijnsstaat van een persoon die klinisch dood is.
Genoemde elementen van een bijna-doodervaring zijn onder andere:
* het gevoel dood te zijn
* een gevoel van vrede en pijnloosheid
* het gevoel zich buiten het lichaam te bevinden (uittreding)
* door een donkere ruimte, een tunnel, gaan
* aangetrokken worden door een helder licht aan het einde van de tunnel
* het gevoel in het licht liefde, vertrouwen, kennis, wijsheid en/of goddelijke aanwezigheid te ervaren
* buiten de tunnel een prachtig landschap zien (ook kleuren en/of muziek)
* een levensschouw, -film, -panorama en/of evaluatie van daden vanuit de beleving van de ander
* een vooruitblik op het resterende leven
* ontmoeting(en) met (een) overledene(n)
* het besef dat bij overschrijden van een grens - vaak in de vorm van een mededeling door een overleden familielid of bekende - geen terugkeer mogelijk is
* terugkeer in het, vaak pijnlijke, lichaam
* het niet in gewone taal kunnen vatten van de ervaring (onuitspreekbaarheid)
* het zien van de hemel/het paradijs
Bijna-doodervaringen worden soms gemeld na een ongeval, reanimatie na een hartstilstand of een andere levensbedreigende situatie. Bijna-doodervaringen kwamen in het Westen in de belangstelling door het werk van Raymond Moody, die in de jaren zestig tijdens een college van George Ritchie over diens BDE hoorde en het verschijnsel daarna ging onderzoeken. In 1975 verscheen zijn boek Life after life over dit onderwerp.
Extra aandacht vraag ik voor de vetgedrukte punten 1 en 3: het gevoel dood te zijn en het gevoel zich buiten het lichaam te bevinden (uittreding).
Tufkah heeft het hier in zijn beschrijving over: ‘Er weet van hebben dat hij ‘dood’ is’.
Dit betekent verder dat er een overeenkomst is tussen uittredingen die normaal kunnen plaatsvinden, zoals Zolderworm en ook Snelheid die ondervonden, en de Bijna Doodervaringen waar uittredingen onder levensbedreigende omstandigheden gebeuren.
posting.php?mode=quote&p=471572
Laatst gewijzigd door Yours op 05 jun 2025, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Reiziger schreef: Gisteren, 13:39Begrijp je zelf deze constructie?Tufkah schreef: Gisteren, 12:53 Iemand die 'nabij' de dood is, kan er in sommige gevallen weet van hebben dat hij 'dood' is.
Tufkah heeft gewoon gelijk. Men is dood bij een vlak ecg en een vlak eeg. Sommige mensen maken dan mee dat hun ziel gescheiden is van hun lichaam. Zij zien zichzelf (hun fysieke lichaam) liggen en kunnen vaak achteraf vele details vertellen over wat zij hebben gezien in de operatieruimte bijvoorbeeld. Details die daarna extern geverifieerd zijn en waar blijken te zijn. Wat ook heel interessant en veelzeggend is zijn de NDE’s van blinde mensen, zowel blind-geborenen als mensen met een verworven blindheid. Eenmaal buiten het lichaam konden die mensen zien. En ook zij beschrijven vele zaken die ze hebben gezien en die daarna extern geverifieerd zijn.
Niet alleen voor ongelovigen maar ook voor veel gelovigen is de informatie over deze Waarheid te confronterend. Daarom wijzen zij de Waarheid af en/of proberen die belachelijk te maken, of ze proberen de boodschapper te schaden.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
Ik als natuurlijke mens ben ook 'dood' en dat is geen gegoochel met woorden. Alleen de Geest maakt levend. Vandaar dat ik sommige NDE ervaringen kan interpeteren. Reiziger leeft nog nadrukkelijk met een grens welke we 'dood' noemen. Je lijkt maar niet te vatten dat de waarheid van Jezus Christus grenzenloos is.Reiziger schreef: Gisteren, 13:39Begrijp je zelf deze constructie?Tufkah schreef: Gisteren, 12:53 Iemand die 'nabij' de dood is, kan er in sommige gevallen weet van hebben dat hij 'dood' is.
-
Jon schreef: Gisteren, 14:17Reiziger schreef: Gisteren, 13:39
Begrijp je zelf deze constructie?
Tufkah heeft gewoon gelijk. Men is dood bij een vlak ecg en een vlak eeg. Sommige mensen maken dan mee dat hun ziel gescheiden is van hun lichaam. Zij zien zichzelf (hun fysieke lichaam) liggen en kunnen vaak achteraf vele details vertellen over wat zij hebben gezien in de operatieruimte bijvoorbeeld. Details die daarna extern geverifieerd zijn en waar blijken te zijn. Wat ook heel interessant en veelzeggend is zijn de NDE’s van blinde mensen, zowel blind-geborenen als mensen met een verworven blindheid. Eenmaal buiten het lichaam konden die mensen zien. En ook zij beschrijven vele zaken die ze hebben gezien en die daarna extern geverifieerd zijn.
Niet alleen voor ongelovigen maar ook voor veel gelovigen is de informatie over deze Waarheid te confronterend. Daarom wijzen zij de Waarheid af en/of proberen die belachelijk te maken, of ze proberen de boodschapper te schaden.
Belangrijk bij dit onderwerp is dat de ziel niet het lichaam/persoon is. Anders kan de ziel ook niet scheiden van het lichaam. En om het verwarrend te maken, de ziel is wel zelf , maar dan weer niet het lichamelijk zelf. De onwetende lezer zal dan denken: maar dan ben je toch schizofreen? Dat is niet het geval. De geloste ziel (Mattheüs 16:26) is daadwerkelijk zelf. Het zelf wat in waarheid leeft.
Dat fysiek blinden weer zien wekt geen verbazing, het is immers het lichamelijk zelf wat blind is. Daarom geneest Jezus ook de blinden.....
-
Heerlijk deze draad verwarring alom.................. is er een deskundige in de zaal
Tjonge wat een geneuzel.
Hen die kunnen verhalen over bijna dood ervaring is de man of vrouw die dat mee heeft gemaakt.
Een uittreding heeft met dat alles niets maar dan ook niets te maken;daar heb ik ervaring mee.
En bewusteloos zijn heeft met de boven twee genoemde niets te maken.
Maar goed het forum moet draaien dus dan heb je forumvullers nodig.
Maar goed een echte deskundige zou er een naar voren kunnen halen maar die wil niet;nog te begrijpen ook.

Tjonge wat een geneuzel.
Hen die kunnen verhalen over bijna dood ervaring is de man of vrouw die dat mee heeft gemaakt.
Een uittreding heeft met dat alles niets maar dan ook niets te maken;daar heb ik ervaring mee.
En bewusteloos zijn heeft met de boven twee genoemde niets te maken.
Maar goed het forum moet draaien dus dan heb je forumvullers nodig.
Maar goed een echte deskundige zou er een naar voren kunnen halen maar die wil niet;nog te begrijpen ook.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Tufkah schreef: Gisteren, 14:38Jon schreef: Gisteren, 14:17
Belangrijk bij dit onderwerp is dat de ziel niet het lichaam/persoon is. Anders kan de ziel ook niet scheiden van het lichaam. En om het verwarrend te maken, de ziel is wel zelf , maar dan weer niet het lichamelijk zelf. De onwetende lezer zal dan denken: maar dan ben je toch schizofreen? Dat is niet het geval. De geloste ziel (Mattheüs 16:26) is daadwerkelijk zelf. Het zelf wat in waarheid leeft.
Dat fysiek blinden weer zien wekt geen verbazing, het is immers het lichamelijk zelf wat blind is. Daarom geneest Jezus ook de blinden.....

Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
Hartelijk dank, Yours, jouw stuk heb ik met belangstelling gelezen. Ten overvloede, wil ik echter benadrukken dat we het hebben over 'bijna-dood-ervaringen' die niets zeggen over het 'dood-zijn' zelf.Yours schreef: Gisteren, 14:11 Hierbij de Ervaringen en beschrijvingen uit de link van Wikipedia over Bijna Dood Ervaringen die ik elders al gaf.
De ervaringen waar we het over hebben worden opgedaan door individuele geesten, bewustzijnen, ego's, die, hoe je het ook wendt of keert, nog niet dood zijn, maar bijna.
-
Graag gedaan, Reiziger.Reiziger schreef: Gisteren, 18:08Hartelijk dank, Yours, jouw stuk heb ik met belangstelling gelezen. Ten overvloede, wil ik echter benadrukken dat we het hebben over 'bijna-dood-ervaringen' die niets zeggen over het 'dood-zijn' zelf.Yours schreef: Gisteren, 14:11 Hierbij de Ervaringen en beschrijvingen uit de link van Wikipedia over Bijna Dood Ervaringen die ik elders al gaf.
De ervaringen waar we het over hebben worden opgedaan door individuele geesten, bewustzijnen, ego's, die, hoe je het ook wendt of keert, nog niet dood zijn, maar bijna.
Het is inderdaad ’bijna’.
Wat dat betreft is er eventueel nog maar 1 stap binnen dat proces te gaan. Daarom vestig ik nog even de aandacht op de 11de regel van de Ervaringen/beschrijvingen:
Als het je tijd is, dan ga je grens over, wordt het zilveren koord verbroken en is de dood een feit.* het besef dat bij overschrijden van een grens - vaak in de vorm van een mededeling door een overleden familielid of bekende - geen terugkeer mogelijk is
Als het je tijd niet is, dan ga je die grens/poort niet over/door en dan wordt het een Bijna Dood Ervaring door de terugkeer in je lichaam, waarna je het eventueel kunt
(na-)vertellen mocht je daartoe fysiek goed genoeg herstellen.
-
Ik kan me heel goed voorstellen, dat het 'niet-weten' wat er na het verbreken van het zilveren koord allemaal op je wacht, iemand bij bewustzijn kan vervullen met een grote angst. Het betreft echter veelmeer de vrees om te verliezen wat je allemaal zo moeizaam hebt opgebouwd tijdens het leven en hoeveel tijd je hebt verspilt met gebakken lucht.Yours schreef: Gisteren, 18:57 Wat dat betreft is er eventueel nog maar 1 stap binnen dat proces te gaan. Daarom vestig ik nog even de aandacht op de 11de regel van de Ervaringen/beschrijvingen:
Als het je tijd is, dan ga je grens over, wordt het zilveren koord verbroken en is de dood een feit.* het besef dat bij overschrijden van een grens - vaak in de vorm van een mededeling door een overleden familielid of bekende - geen terugkeer mogelijk is
Als het je tijd niet is, dan ga je die grens/poort niet over/door en dan wordt het een Bijna Dood Ervaring door de terugkeer in je lichaam, waarna je het eventueel kunt
(na-)vertellen mocht je daartoe fysiek goed genoeg herstellen.
-
Er worden geen zilveren koorden verbroken voor de verloste/geloste ziel.
-
Jij gaat inderdaad alle kanten op met de wind die niet weet waar die vandaan komt en waar die naar toe gaat.Tufkah schreef: Gisteren, 19:49 Er worden geen zilveren koorden verbroken voor de verloste/geloste ziel.