Petra schreef: 15 jun 2025, 14:43
Reiziger schreef: 15 jun 2025, 13:27
Het enige dat ik, persoonlijk, kan doen is schriftelijk getuigen van wat me wezenlijk bezig houdt en dan ‘hopen’ dat een ander dat ‘getuigenis’ oppikt en er verder over nadenkt.
Ja. Laten we eens aanvangen dan met wat inzichten uitwisselen.
Ik ben benieuwd wat jij uit getuigenissen van anderen hier hebt opgepikt waar je verder over na ging denken.
Wat voor inzichten heb je opgedaan? Wat heb je er van geleerd?
NB:
Accent door Reiziger. Let dus op het werkwoord: getuigen.
In een reactie op dat van jou, schreef Mullog:
In zijn openingspost schrijft reiziger.
"Op het forum schrijf en reageer ik uitsluitend vanuit mijn hoedanigheid als christen communiceer ik, met name, in beelden of voorstellingen, die ik aan de Bijbel ontleen."
Ik heb dat altijd geïnterpreteerd als dat reiziger vooral zendt. Dat hij niet openstaat voor wat anderen inbrengen.
Ik vraag me in alle redelijk af wat "ik" als Reiziger nu verkeerd doe?
Naar mijn mening is er niemand op dit forum iets anders doet dan uitsluitend zijn of haar inzichten uiten. Het zonder commentaar citeren van andermans werk is, terecht, niet toegestaan.
Wie mijn berichten leest en ze niet per definitie als niet terzake doende afserveert, ontdekt dat ook de inzichten van Reiziger zich wel degelijk verdiepen en/of aan verandering onderhevig zijn.
Het punt is echter, dat jullie bij de eerste de beste zinsnede al in de pen klimmen om te reageren en direct met jullie eigen inzichten op de proppen komen. En als jullie iets lezen, waar je niets op kunt of wilt zeggen, dan doen jullie gewoon alsof jullie neus bloedt en negeren vervolgens hetgeen ik schrijf.
Ik schrijf mijn vingers blauw aan de berichten, waarvan ik denk dat ze vol staan met voor jullie al dan niet nieuwe inzichten. Jullie trachten echter alles wat ik opmerk, onder te brengen in dat wat jullie, ieder voor zich, al als leerstelling of dogma hebt aangenomen.
De vraag: "
Wat voor inzichten heb je opgedaan? Wat heb je er van geleerd?" is dus lariekoek. Ik zou zeggen: probeer eens iets 'echt' begrijpend te lezen van wat ik schrijf. Ik lees veel van jullie berichten heel aandachtig (ik geef toe, niet allemaal, want de tijd daartoe ontbreekt me eenvoudig), maar het enige dat ik, persoonlijk, leer, is dat mijn inzichten niet met die van jullie overeenkomen.
Overigens wil ik in mijn berichten geen 'stellingen' neerzetten en/of verdedigen, maar doodeenvoudig getuigen van waar ik het liefst me bezig ben. Mijn spreken krijgt als het ware handen en voeten op "Geloofsgesprek"; dat is het enige dat ik hier kan en wil doen.
Aan leerstellingen en/of dogma's heb ik geen boodschap. Ik heb geen inzichten die daarmee in verband staan en dus ook geen veranderende of verdiepende.
Voor het overige zoeken jullie het maar uit; het zal me worst zijn.