https://bindu.nl/waarnemen-zonder-te-oordelen/Messenger schreef: 10 jun 2025, 11:03Zen is de stille waarnemer in mij zonder enig oordeel.Tufkah schreef: 09 jun 2025, 09:57 Zen is een woord uit het Sanskriet wat zoiets als concentratie betekent. Het is niet iets wat moeilijk is, of wat je middels een cursus of leraar moet leren, maar wat al van nature in de mens aanwezig is als 'stilte'. Alleen wordt deze stilte steeds maar weer overstemd door allerlei conflicterende gedachten en emoties. Zen is dus niet iets wat je kunt leren, je kunt alleen "zen zijn" door iets af te leren. Zen is in het moment leven (waar zou je anders moeten leven?!) en het ontwikkelen wat reeds aanwezig is in jou. Zen is niks anders dan "samenvallen met jezelf" terwijl je de wereld met rust laat. Het is er wel erg eenzaam, dat dan weer wel.
Iemand ervaring met zen?
Ik voel me zo zen....
-
- Man/Vrouw: M
Re: Ik voel me zo zen....
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
-
Wel grappig. Als oer-calvinist scoorde ik nét geen 10 op een examen over BoeddhismePetra schreef: 10 jun 2025, 06:37Dat klopt. Het komt immers uit het Japans. Met name het zen-boeddhisme. Het beschrijft een staat van innerlijke rust en harmonie. In het boeddhisme is er geen sprake van een godsdienstige overtuiging. De Boeddha wordt niet gezien als een God of bovennatuurlijk wezen, maar als een mens die een weg naar bevrijding van lijden onderwees.Freerk schreef: 09 jun 2025, 23:44 Mij "zen" voelen heeft bij mij weinig te maken met geloof in een god of in G'd.
Zen is niet "godsafhankelijk" volgens mij maar ervaringsafhankelijk.

Er zijn echter veel overlappingen maar dat moet je dan wel "ZiEN" zeg maar.
In de kerken groeten we elkaar met "vrede zij jou" bijvoorbeeld. Dat is in een andere stroming óók het geval!
-
- Man/Vrouw: V
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Iets met voorouders, geschiedenis, opvoeding, dat soort dingen.
Maar het was als grap bedoelt want veel van het calvinisme heb ik geen last van

-
- Man/Vrouw: V
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
-
Ik zit ook wel aardig in de lijn van Calvijn hoor maar veel van de latere interpretatie (lees:dooorgeschoten calvinisme) heb ik niets mee. Als je zijn Instutie leest dan is dat toch wel anders dan wat wij er met elkaar van gebakken hebben.Petra schreef: 20 jun 2025, 06:53Ahh. Ik las het als geloofsstroming naar de leer van Calvijn. En begreep dus de connectie naar Boeddhisme niet.