Ik heb geen idee of iemand hier een antwoord weet op de volgende vraag (ik kan het in ieder geval online NIET vinden).
Stel dat een broer en een zus met elkaar het bed delen en er komt een kind.
Broer ontkent vaderschap en zus wil dat vaderschap toch zien te bewijzen.
Is dat dan via DNA onderzoek te bewijzen?
Iemand een verlossend antwoord?
vaderschapsonderzoek
-
- Site Admin
- Man/Vrouw: M
Re: vaderschapsonderzoek
Dat denk ik wel als ik dit bericht lees: https://www.theatlantic.com/health/arch ... st/677791/Freerk schreef: 24 jun 2025, 23:26 Ik heb geen idee of iemand hier een antwoord weet op de volgende vraag (ik kan het in ieder geval online NIET vinden).
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
Kijk. dat biedt perspectief maar kan dat in Nederland dan ook al?dingo schreef: 25 jun 2025, 00:04Dat denk ik wel als ik dit bericht lees: https://www.theatlantic.com/health/arch ... st/677791/Freerk schreef: 24 jun 2025, 23:26 Ik heb geen idee of iemand hier een antwoord weet op de volgende vraag (ik kan het in ieder geval online NIET vinden).
-
- Site Admin
Ja het wordt in de regel alleen niet vergoed maar bijvoorbeeld https://www.cwz.nl/onderzoeken/vaderschapstest/Freerk schreef: 25 jun 2025, 00:13Kijk. dat biedt perspectief maar kan dat in Nederland dan ook al?dingo schreef: 25 jun 2025, 00:04
Dat denk ik wel als ik dit bericht lees: https://www.theatlantic.com/health/arch ... st/677791/
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
- Moderator
Ik weet dat een Y chromosoom zo'n 200 mutaties heeft tussen vader en zoon. Daarmee kan je een hele stamboom ontrafelen. Zelfs wanneer niet duidelijk is van welke broer het kind afkomstig is, of van andere familieleden is dit te bepalen. Andere chromosomen hebben natuurlijk hetzelfde.
Het is best grappig dat het te vergelijken is met het overschrijven van een bijbel door een monnik. Ook die maakt wat foutjes Als je een stapel overgeschreven bijbels hebt, kan je ze op volgorde leggen.
Het is best grappig dat het te vergelijken is met het overschrijven van een bijbel door een monnik. Ook die maakt wat foutjes Als je een stapel overgeschreven bijbels hebt, kan je ze op volgorde leggen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
-
Het is meestal wel voor 100% zekerheid aan te tonen dat het niet zo is.Freerk schreef: 24 jun 2025, 23:26 Ik heb geen idee of iemand hier een antwoord weet op de volgende vraag (ik kan het in ieder geval online NIET vinden).
Het omgekeerde is nooit helemaal zeker, het is maar hoeveel zekerheid men wil hebben.
99.99% betrouwbaar lijkt heel zeker maar is het in wezen niet.
(Lucia de B werd op zoiets ten onrechte veroordeeld)
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Een positieve DNA test is nooit 100% zeker omdat het is gestoeld op statistieken en er altijd een bijna oneindig minieme kans is dat het toch niet klopt. Meestal wordt er op 20-22 punten getest, terwijl er in feite oneindig veel zijn. Het is ondoenlijk om die allemaal te testen.Tiberius Claudius schreef: 25 jun 2025, 10:24Het is meestal wel voor 100% zekerheid aan te tonen dat het niet zo is.Freerk schreef: 24 jun 2025, 23:26 Ik heb geen idee of iemand hier een antwoord weet op de volgende vraag (ik kan het in ieder geval online NIET vinden).
Het omgekeerde is nooit helemaal zeker, het is maar hoeveel zekerheid men wil hebben.
Maar dat is statistiek. Het is niet voor niets dat rechters veroordelen op positieve DNA tests.
Een negatieve DNA uitslag is wel 100% omdat er dan zodanig veel markers niet overeenkomen dat het zeker is dat er geen verwantschap is.
Dat was niet de reden dat ze onterecht was veroordeeld.Tiberius Claudius schreef: 25 jun 2025, 10:24
Het is meestal wel voor 100% zekerheid aan te tonen dat het niet zo is.
Sterker: er zijn nooit DNA sporen gevonden die op haar wezen, dat was juist een probleem voor de onderzoekers: er was in die zaak geen enkel direct bewijs.
Voor zover ik weet is er nog nooit iemand vrijgesproken die op grond van een DNA test was veroordeeld.
Omgekeerd wel: er zijn heel veel mensen vrijgesproken op grond van DNA, die in eerste instantie waren veroordeeld.
-
Ik heb via enkele mensen hier en via wat andere kanalen het antwoord wat ik zocht. Dank daarvoor, van mij mag deze draad gesloten worden.