Jon schreef: 26 jun 2025, 13:16
Leon schreef: 26 jun 2025, 12:15
Dank.
Waarbij het handig is je te realiseren dat het omgekeerde waar is. In de gevallen wereld wordt alles gespiegeld weergegeven, dat geldt ook voor de terminologie.
God laat Zich kennen in de negatieve theologie, terwijl in de positieve theologie alleen beelden van God kenbaar zijn. Een beetje te vergelijken met de grot van Plato. De positieve theologie beschrijft de beelden op de wand waar de grotbewoners naar kijken. De
negatieve theologie aanschouwt dit schouwspel van buiten de grot. En de reacties van de grotbewoners kunnen onder andere op dit forum en andere fora regelmatig worden aanschouwd.
Om het licht te kunnen zien moeten de grotbewoners zich omkeren. De bekering. Niet door slaafs de bevelen van het Wachttorengenootschap op te volgen om lid te mogen blijven van hun grotclub, maar door de smalle Weg naar binnen te gaan. Het Koninkrijk is binnen in u, waar Tufkah vaak op heeft gewezen.
Het Wachttorengenootschap beschrijft de beelden op de muur van de grot van Plato. En Walsch ontkent simpelweg de grot door zijn ogen te sluiten en zijn eigen fantasiewereld te fantaseren.
Een interessante formulering.
Interessant voor mij is jouw opmerking dat God zich laat kennen in de negatieve theologie.
Dat is ook de visie van Tufkah, maar het is niet mijn visie.
God Onkenbaar ( negatieve theologie ) neem ik serieus. Buiten de grot van Plato is het in mijn optiek de Onkenbare Wereld en ook de schaduw beelden op de grotwand geven in mijn optiek geen uitsluitsel over "' buiten de grot "'.
De negatieve theologie kan derhalve naar mijn mening het schouwspel buiten de grot niet aanreiken.
De smalle weg naar binnen die jij en Tufkah aangeven, teneinde buiten de grot te kunnen kijken, is in mijn optiek niet te vinden.
Iedereen is en blijft grot-bewoner en komt niet verder als grot-bewoning toelaat.
Buiten de grot kijken is in mijn optiek onmogelijk, ook niet door de smalle weg naar binnen te gaan.
De filosofische gedachte van Kant met het "" Ding an sich "" dat op geen enkele wijze kenbaar wordt.
Dit is precies mijn verschil met Tufkah.
Of God een Relationele God is Die Zich kenbaar wil maken ( positieve theologie ) aan de schepselen, zoals de Openbaring aangeeft, is voor mij dus niet zeker te weten. Daarom ben ik zeer bewust en beargumenteerd agnost en omarm geen geloofs-axioma's ( positieve theologie ).