Swami Vivekananda 1893
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Swami Vivekananda 1893
In 1893, gaf Swami Vivekananda zijn impactvolle speech bij de World's Parliament of Religions in Chicago, een introductie van Hinduism to het westen en sprak over religieuze tolerantie.
Ik wil deze eigenlijk graag in de kerk bij mij gaan vertellen, maar ben eerst benieuwd wat jullie ervan vinden.
Hier is een audio opname ervan: https://www.youtube.com/watch?v=cdTy8e7XMxA
En hier is een volledige transcript te vinden: https://archive.org/details/AddressesAt ... 5/mode/2up
Ik wil deze eigenlijk graag in de kerk bij mij gaan vertellen, maar ben eerst benieuwd wat jullie ervan vinden.
En hier is een volledige transcript te vinden: https://archive.org/details/AddressesAt ... 5/mode/2up
-
Re: Swami Vivekananda 1893
Waarom wil je dat doen, wat is je doel?
-
- Man/Vrouw: V
Daar durf ik vanaf deze plek geen uitspraak over te doen.Ruben schreef: 27 jun 2025, 22:20 In 1893, gaf Swami Vivekananda zijn impactvolle speech bij de World's Parliament of Religions in Chicago, een introductie van Hinduism to het westen en sprak over religieuze tolerantie.
Tot welke kerk behoor je precies, Ruben?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Ik wil gewoon dat iedereen weet dat religies niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar...
De kerk waar ik heen ga is gelukkig wel wat vrijer, maar wel bijbelgetrouw, ze zijn protestants
De kerk waar ik heen ga is gelukkig wel wat vrijer, maar wel bijbelgetrouw, ze zijn protestants
-
Nu is het een best lange video en niet iedereen kent Engels (goed genoeg om zo'n speech te volgen). Ook is het bibberende 'subscribe'-logo constant onderin het beeld behoorlijk irritant en zal zeker mensen afleiden. Ik zou dus sowieso niet de video zelf tonen, maar een eigen presentatie houden waarbij je uit de speech citeert. Misschien een idee om hier even samen te vatten waar de speech over gaat?Ruben schreef: 28 jun 2025, 11:22Ik wil gewoon dat iedereen weet dat religies niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar...
Het is sowieso verstandig om een hindoestaan bij de presentatie uit te nodigen, die voor de lokale hindoestaanse gemeenschap voldoende representatief of gezaghebbend is. Deze kan dan eventuele vragen naderhand beantwoorden en aanvullen wat in de presentatie ontbreekt.
Ik neem aan dat je dit in goed overleg met de kerkenraad doet?
Vrede en alle goeds
-
Dat is een goede gedachte.Ruben schreef: 28 jun 2025, 11:22 Ik wil gewoon dat iedereen weet dat religies niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar...
Het lijkt ook mij nodig dat je eerst in gesprek gaat met de kerkenraad. Volgens mij staat men wat dat betreft meestal niet te trappelen om andere religies te introduceren binnen de eigen denominatie.De kerk waar ik heen ga is gelukkig wel wat vrijer, maar wel bijbelgetrouw, ze zijn protestants
Ik denk dat je nog jong bent en vol zit met idealen.

Of heb ik het mis?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Ik was inderdaad niet van plan morgen zo binnen te lopen en te beginnen, maar ik wil wel graag de 33 nog halen 
En ik vroeg om inhoudelijke reflectie..
Elke religie is een openbaring van God, maar mensen maken er in onbegrip een potje van. Zo simpel is het, en iedereen die zegt te geloven in 1 God dient dat te erkennen, anders geloven ze niet in de alomvattendheid van God en zijn ze misleid door ego concepten. Dat doet zo'n pijn, broeders die vechten, maar eigenlijk hetzelfde bedoelen..
De kerk hoort gewoon elke dag open te zijn. Elke dag een plek te zijn waar mensen de liefde van God kunnen voelen. Waar mensen altijd heen kunnen om te weten dat God ze niet verlaten is en dat er altijd een andere mogelijkheid is. Dat is waarom ik graag naar de kerk wil om het te vertellen, ik zie mezelf niet als christen, maar wel als een kind van de Ene en daarmee als een Moeder voor al het leven, heel zijn creatie..

Elke religie is een openbaring van God, maar mensen maken er in onbegrip een potje van. Zo simpel is het, en iedereen die zegt te geloven in 1 God dient dat te erkennen, anders geloven ze niet in de alomvattendheid van God en zijn ze misleid door ego concepten. Dat doet zo'n pijn, broeders die vechten, maar eigenlijk hetzelfde bedoelen..
De kerk hoort gewoon elke dag open te zijn. Elke dag een plek te zijn waar mensen de liefde van God kunnen voelen. Waar mensen altijd heen kunnen om te weten dat God ze niet verlaten is en dat er altijd een andere mogelijkheid is. Dat is waarom ik graag naar de kerk wil om het te vertellen, ik zie mezelf niet als christen, maar wel als een kind van de Ene en daarmee als een Moeder voor al het leven, heel zijn creatie..
-
Ik hoef niet in de kerk te zijn om de liefde van de Vader te voelen, integendeel.....
Van de grap des levens krijgt men postuum de clou...
-
Het gaat er ook niet om dat dat moet, maar dat het zonde is dat dat gebouw voor het grootste deel van de tijd leeg is.Tufkah schreef: 28 jun 2025, 13:33 Ik hoef niet in de kerk te zijn om de liefde van de Vader te voelen, integendeel.....
Er zijn wel heel veel mensen God kwijt, en die kunnen alleen maar naar die diensten, echte verbinding is er nog weinig...
-
Het is nooit goed om dergelijke oordelen uit te spreken over mensen die anders geloven. Wanneer iemand iets anders gelooft dan jij, dan hoeft dat niet meteen uit egoïstische motieven te zijn. Net zoals het niet egoïstisch is om er vanuit te gaan dat de aarde rond is en mensen die dat ontkennen er volkomen naast zitten.Ruben schreef: 28 jun 2025, 12:46Elke religie is een openbaring van God, maar mensen maken er in onbegrip een potje van. Zo simpel is het, en iedereen die zegt te geloven in 1 God dient dat te erkennen, anders geloven ze niet in de alomvattendheid van God en zijn ze misleid door ego concepten.
Het enige wat relevant is, is of een veronderstelde openbaring waar is. Niet of zij nederig, vredelievend, alomvattend, eigentijds, of watdanook is. Een onaangenaam klinkende stelling is te prefereren boven een prettig klinkende stelling als de onaangenaam stelling de waarheid weergeeft. Er is daarbij geen enkele levensbeschouwing die níét misbruikt kan worden voor bedenkelijke doeleinden. Ook als een idee je juist heel open en pascifistisch overkomt, kan het zodanig worden verdraaid, geperverteerd of vervuild met nietsontziende oordelen jegens andersdenkenden, dat mensen er alsnog zonde mee bedrijven.
Ik geloof zelf niet dat elke religie een openbaring van God is. Ze kunnen meer of minder waarheid bevatten, maar de volle openbaring van Hem ontvangen we van Christus door zijn Kerk. Daar waar andere religies verschillen van het christendom, heeft het christendom het bij het juiste eind. Dit van harte belijden hoeft een respectvolle, ruimhartige omgang met andersgelovigen of andersdenkenden niet in de weg te staan. Integendeel, dit besef kan juist meer recht doen aan elkaars levensbeschouwingen, omdat je elkaar niet tot een soort van veelal ongewenst syncretisme hoeft te forceren.
Tenslotte kunnen wij Gods alomvattendheid volstrekt niet bevatten met onze beperkte breintjes. We kunnen dus niet uit onszelf beredeneren wat wel of geen recht zou doen daaraan. We zijn daarvoor afhankelijk van openbaring. Wat Hij ons openbaart daarover is als enige maatgevend, ongeacht of wij de openbaring hierin kunnen begrijpen of niet.
Vrede en alle goeds
-
Wat mooi gezegd Ruben.Ruben schreef: 28 jun 2025, 12:46 Ik was inderdaad niet van plan morgen zo binnen te lopen en te beginnen, maar ik wil wel graag de 33 nog halen
Wij waren bij vrienden. Toen vertelde de hindoestaanse buuf dat haar zoon een christelijk meisje had. Gaat dat wel samen? Vroeg dat meisje. Toen zei de buuf.. kind wij hebben al zoveel Goden, die ene van jou kan er ook nog wel bij.
Dat vond ik zo lief.
Laatst gewijzigd door Petra op 28 jun 2025, 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Enig en volledig is een contradictie, ego concepten.. Als je ogen hebt om te zien, zie je overal de handtekening van God, maar het is aan mensen hoe daarmee om te gaan.Robert Frans schreef: 28 jun 2025, 14:19Het is nooit goed om dergelijke oordelen uit te spreken over mensen die anders geloven. Wanneer iemand iets anders gelooft dan jij, dan hoeft dat niet meteen uit egoïstische motieven te zijn. Net zoals het niet egoïstisch is om er vanuit te gaan dat de aarde rond is en mensen die dat ontkennen er volkomen naast zitten.Ruben schreef: 28 jun 2025, 12:46Elke religie is een openbaring van God, maar mensen maken er in onbegrip een potje van. Zo simpel is het, en iedereen die zegt te geloven in 1 God dient dat te erkennen, anders geloven ze niet in de alomvattendheid van God en zijn ze misleid door ego concepten.
Het enige wat relevant is, is of een veronderstelde openbaring waar is. Niet of zij nederig, vredelievend, alomvattend, eigentijds, of watdanook is. Een onaangenaam klinkende stelling is te prefereren boven een prettig klinkende stelling als de onaangenaam stelling de waarheid weergeeft. Er is daarbij geen enkele levensbeschouwing die níét misbruikt kan worden voor bedenkelijke doeleinden. Ook als een idee je juist heel open en pascifistisch overkomt, kan het zodanig worden verdraaid, geperverteerd of vervuild met nietsontziende oordelen jegens andersdenkenden, dat mensen er alsnog zonde mee bedrijven.
Ik geloof zelf niet dat elke religie een openbaring van God is. Ze kunnen meer of minder waarheid bevatten, maar de volle openbaring van Hem ontvangen we van Christus door zijn Kerk. Daar waar andere religies verschillen van het christendom, heeft het christendom het bij het juiste eind. Dit van harte belijden hoeft een respectvolle, ruimhartige omgang met andersgelovigen of andersdenkenden niet in de weg te staan. Integendeel, dit besef kan juist meer recht doen aan elkaars levensbeschouwingen, omdat je elkaar niet tot een soort van veelal ongewenst syncretisme hoeft te forceren.
Tenslotte kunnen wij Gods alomvattendheid volstrekt niet bevatten met onze beperkte breintjes. We kunnen dus niet uit onszelf beredeneren wat wel of geen recht zou doen daaraan. We zijn daarvoor afhankelijk van openbaring. Wat Hij ons openbaart daarover is als enige maatgevend, ongeacht of wij de openbaring hierin kunnen begrijpen of niet.
-
Dank je hartelijkPetra schreef: 28 jun 2025, 14:25Wat mooi gezegd Ruben.Ruben schreef: 28 jun 2025, 12:46 Ik was inderdaad niet van plan morgen zo binnen te lopen en te beginnen, maar ik wil wel graag de 33 nog halen
Wij waren bij vrienden. Toen vertelde de hindoestaanse buuf dat haar zoon een christelijk meisje had. Gaat dat wel samen? Vroeg dat meisje. Toen zei de buuf.. kind wij hebben al zoveel Goden, die ene van jou kan er ook nog wel bij.
Dat vind ik zo lief.![]()
Onze God is 1, maar heeft veel namen en gezichten.
Laatst gewijzigd door Ruben op 28 jun 2025, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wat versta je dan onder 'enig' en volledig' en waarom spreken die elkaar tegen?
Vrede en alle goeds
-
Dat de bijbel de enige en volledige openbaring zou zijn. Dat is onzin, zijn creatie is zijn openbaring en Jezus als mens, maar niet exclusief. Het is aan ons om hem te volgen daarin, niet iedereen krijgt de bijbel in zijn leven, maar God is overal.Robert Frans schreef: 28 jun 2025, 14:27Wat versta je dan onder 'enig' en volledig' en waarom spreken die elkaar tegen?
-
Zelf geloof ik niet in het sola Scriptura, maar los daarvan: op welke gezagvolle openbaring is jouw these gegrond? En in hoeverre beschouw je Jezus zelf dan als Gods openbaring en hoe maak je die selectie?Ruben schreef: 28 jun 2025, 14:28Dat de bijbel de enige en volledige openbaring zou zijn. Dat is onzin, zijn creatie is zijn openbaring en Jezus als mens, maar niet exclusief.
Vrede en alle goeds
-
Op welke openbaring vraag je? Jij kent blijkbaar maar 1?Robert Frans schreef: 28 jun 2025, 18:40Zelf geloof ik niet in het sola Scriptura, maar los daarvan: op welke gezagvolle openbaring is jouw these gegrond? En in hoeverre beschouw je Jezus zelf dan als Gods openbaring en hoe maak je die selectie?Ruben schreef: 28 jun 2025, 14:28Dat de bijbel de enige en volledige openbaring zou zijn. Dat is onzin, zijn creatie is zijn openbaring en Jezus als mens, maar niet exclusief.
Je vraag gaat voorbij aan de inhoud die ik al gegeven heb.
Eeuwige eenheid wordt in heel veel talen onderwezen
Jezus, boeddha, Krishna, allen 1. Zelfde vader, andere incarnatie, zelfde identiteit.
Zo hebben wij allemaal onze ego identiteit op te offeren voor de christus identiteit, een alomvattende.
-
Kennis van God zelf wordt ons door Hem geopenbaard. Ook als je verschillende openbaringen aanhangt, kunnen die logischerwijs niet inconsistent met elkaar zijn. Mijn vraag is daarom op welke openbaring je je geloof grond.
Waar baseer je dat precies op?Eeuwige eenheid wordt in heel veel talen onderwezen
Jezus, boeddha, Krishna, allen 1. Zelfde vader, andere incarnatie, zelfde identiteit.
Zo hebben wij allemaal onze ego identiteit op te offeren voor de christus identiteit, een alomvattende.
Vrede en alle goeds
-
Ik heb alle teksten goed bestudeerd en geloof niet meer, maar weet.Robert Frans schreef: 28 jun 2025, 19:38Kennis van God zelf wordt ons door Hem geopenbaard. Ook als je verschillende openbaringen aanhangt, kunnen die logischerwijs niet inconsistent met elkaar zijn. Mijn vraag is daarom op welke openbaring je je geloof grond.
Waar baseer je dat precies op?Eeuwige eenheid wordt in heel veel talen onderwezen
Een voorbeeld
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
-
Welke teksten precies? Hoe heb je ze bestudeerd? Op welke gronden besloot je welke teksten openbaringsteksten waren en welke niet?Ruben schreef: 28 jun 2025, 19:40Ik heb alle teksten goed bestudeerd en geloof niet meer, maar weet.
Zelf blijf ik overigens gewoon geloven. Ik geloof, Heer, kom mijn ongeloof te hulp.
Vrede en alle goeds
-
Er zijn meerdere geschiften die eeuwige eenheid preken, ga bijvoorbeeld de toa te ching maar eens lezen. De Toa die benoemd kan worden is niet de echte ToaRobert Frans schreef: 28 jun 2025, 19:46Welke teksten precies? Hoe heb je ze bestudeerd? Op welke gronden besloot je welke teksten openbaringsteksten waren en welke niet?Ruben schreef: 28 jun 2025, 19:40Ik heb alle teksten goed bestudeerd en geloof niet meer, maar weet.
Zelf blijf ik overigens gewoon geloven. Ik geloof, Heer, kom mijn ongeloof te hulp.
-
Helaas, de meeste religies staan niet naast elkaar. Een paar stromingen wellicht, die op detail verschillen.Ruben schreef: 28 jun 2025, 11:22 Ik wil gewoon dat iedereen weet dat religies niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar...
Kijk maar naar de oorlogen in het midden Oosten.
-
Wat mensen met de openbaringen doen zegt niet direct wat over de intentie van die openbaringenDat_beloof_ik schreef: 28 jun 2025, 19:53Helaas, de meeste religies staan niet naast elkaar. Een paar stromingen wellicht, die op detail verschillen.Ruben schreef: 28 jun 2025, 11:22 Ik wil gewoon dat iedereen weet dat religies niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar...
-
De teksten zijn heel duidelijk, voor zowel moslims als Joden: zij zijn Gods uitverkoren mensen en alle anderen zijn minderwaardig en moeten meestal worden gedoodRuben schreef: 28 jun 2025, 19:55Wat mensen met de openbaringen doen zegt niet direct wat over de intentie van die openbaringenDat_beloof_ik schreef: 28 jun 2025, 19:53
Helaas, de meeste religies staan niet naast elkaar. Een paar stromingen wellicht, die op detail verschillen.
Met zulke teksten zet je menen niet naast maar tegen elkaar en creëer je oorlog.
-
Dat zijn slechts missconcepties binnen de Abrahamitische traditie.Dat_beloof_ik schreef: 29 jun 2025, 10:16De teksten zijn heel duidelijk, voor zowel moslims als Joden: zij zijn Gods uitverkoren mensen en alle anderen zijn minderwaardig en moeten meestal worden gedoodRuben schreef: 28 jun 2025, 19:55
Wat mensen met de openbaringen doen zegt niet direct wat over de intentie van die openbaringen
Met zulke teksten zet je menen niet naast maar tegen elkaar en creëer je oorlog.
Het gaat niet over fysieke dood of oorlog, maar metafysisch.