Ruben schreef: 29 jun 2025, 10:27
Dat_beloof_ik schreef: 29 jun 2025, 10:16
De teksten zijn heel duidelijk, voor zowel moslims als Joden: zij zijn Gods uitverkoren mensen en alle anderen zijn minderwaardig en moeten meestal worden gedood
Met zulke teksten zet je menen niet naast maar tegen elkaar en creëer je oorlog.
Dat zijn slechts missconcepties binnen de Abrahamitische traditie.
Het gaat niet over fysieke dood of oorlog, maar metafysisch.
(Deuteronomium 20:16-17) Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft. Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft
(Jozua 11:14) En al den roof dezer steden, en het vee, roofden de kinderen Israels voor zich; alleenlijk sloegen zij al de mensen met de scherpte des zwaards, totdat zij hen verdelgden; zij lieten niet overblijven wat adem had.
Hoezo misconcepties? De teksten (openbaringen, zoals jij ze noemt) laten niets aan onduidelijkheid over. Het ligt niet aan de 'verkeerde conceptie' die mensen van deze teksten kunnen hebben.
Je schreef eerder over 'naast elkaar staan'. Van waar dan deze 'openbaring'? (Genesis 25:23) En de HEERE zeide tot haar: Twee volken zijn in uw buik, en twee natien zullen zich uit uw ingewand van een scheiden; en het ene volk zal sterker zijn dan het andere volk; en de meerdere zal den mindere dienen
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)