Reli-consumentisme of New Age
-
- Man/Vrouw: M
Reli-consumentisme of New Age
Nu de kerken sluiten is er toch binnen de bevolking behoefte aan 'spiritualiteit'. Al sedert de jaren 60-70 is er een toevloed van allerlei spirituele rommel, met The Beatles en de Baghwan als hoogtepunt/dieptepunt. (Afhankelijk van de positie van de beschouwer). Love, peace and happiness. En natuurlijk nog een snufje transcendente mediatie erbij, desnoods samen met wat drugs. En vergeet vooral niet 'namasté' te zeggen als je iemand ontmoet. (Sanskriet: ik buig voor jou)
Dit verschijnsel is er omdat de wereld steeds kleiner is geworden door allerlei technologische ontwikkelingen. En ook omdat veel mensen van binnen toch een religieuze behoefte voelen, waaraan de kerken niet meer voldoen. Dus trok men naar India en andere Aziatische landen om kennis te nemen van hun religie. Uiteraard trok men nooit naar Papoea-Nieuw-Guinea om eens een dwarsstraat te noemen, want die zijn niet mysterieus genoeg met hun peniskokers.
Multi-religieus klinkt natuurlijk ook heel modern en inclusief. Alle religies gaan immers over dezelfde God! (Maar niet heus). Mindfulness, tantra en kundalini zijn ook intrigerend om je eigen te maken, daar kan je wellicht op een feestje leuk over praten of mee pronken.
Homo consumentis is onverzadigbaar.....
Dit verschijnsel is er omdat de wereld steeds kleiner is geworden door allerlei technologische ontwikkelingen. En ook omdat veel mensen van binnen toch een religieuze behoefte voelen, waaraan de kerken niet meer voldoen. Dus trok men naar India en andere Aziatische landen om kennis te nemen van hun religie. Uiteraard trok men nooit naar Papoea-Nieuw-Guinea om eens een dwarsstraat te noemen, want die zijn niet mysterieus genoeg met hun peniskokers.
Multi-religieus klinkt natuurlijk ook heel modern en inclusief. Alle religies gaan immers over dezelfde God! (Maar niet heus). Mindfulness, tantra en kundalini zijn ook intrigerend om je eigen te maken, daar kan je wellicht op een feestje leuk over praten of mee pronken.
Homo consumentis is onverzadigbaar.....
Van de grap des levens krijgt men postuum de clou...
-
Re: Reli-consumentisme of New Age
En met een korte snelcursus Hebreeuws van AI en een video van een of andere goeroe uit India stap je gewoon even naar de kerk om daar te gaan les geven.
De wachtlijst in de GGZ helaas lang.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
HAHAHAHAHAHAHA XD
Hebben jullie niet iets te melden dat voedt?
Hebben jullie niet iets te melden dat voedt?
-
Het gaat me er meer om dat iedere religie/filosofie binnen een bepaalde traditie/cultuur is ontstaan. Het is een bepaald bouwwerk, waar je niet zomaar wat hap-snap uit kan halen. Je treedt iets binnen waar je je in onderdompelt.Jon schreef: 29 jun 2025, 18:23 En met een korte snelcursus Hebreeuws van AI en een video van een of andere goeroe uit India stap je gewoon even naar de kerk om daar te gaan les geven.
-
Op zich zijn er verlossingsgedachten in allerlei stromingen, dat komt wel op hetzelfde neer, maar ik zie dat niet terug bij Ruben.Tufkah schreef: 29 jun 2025, 19:04Het gaat me er meer om dat iedere religie/filosofie binnen een bepaalde traditie/cultuur is ontstaan. Het is een bepaald bouwwerk, waar je niet zomaar wat hap-snap uit kan halen. Je treedt iets binnen waar je je in onderdompelt.Jon schreef: 29 jun 2025, 18:23 En met een korte snelcursus Hebreeuws van AI en een video van een of andere goeroe uit India stap je gewoon even naar de kerk om daar te gaan les geven.
Ik stoor me aan de te grote stelligheid waarmee allerlei geloofsinhoud wordt geponeerd. Alsof het allemaal taalconstructie is.
Het gaat voorbij aan de stressvolle ervaring van “ontwaken” of “wedergeboren” worden. Nu lijkt het allemaal theorie.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Theorie en praktijk zijn natuurlijk andere werelden.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:24Op zich zijn er verlossingsgedachten in allerlei stromingen, dat komt wel op hetzelfde neer, maar ik zie dat niet terug bij Ruben.Tufkah schreef: 29 jun 2025, 19:04
Het gaat me er meer om dat iedere religie/filosofie binnen een bepaalde traditie/cultuur is ontstaan. Het is een bepaald bouwwerk, waar je niet zomaar wat hap-snap uit kan halen. Je treedt iets binnen waar je je in onderdompelt.
Ik stoor me aan de te grote stelligheid waarmee allerlei geloofsinhoud wordt geponeerd. Alsof het allemaal taalconstructie is.
Het gaat voorbij aan de stressvolle ervaring van “ontwaken” of “wedergeboren” worden. Nu lijkt het allemaal theorie.
Ik heb lang de theorie bestudeerd en koester nu de ervaring.
Ik wil dit graag delen, komt uit een goed hart.
God heeft mij echter in mijn jeugd laten strijden, dat mag er nu wat vanaf.
Ik erken de scherpe randjes..
-
Om effectief te delen zal je mogelijk meer moeten doen dan theorie brengen. Ik hoop dat dat duidelijk is.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:28Theorie en praktijk zijn natuurlijk andere werelden.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:24
Op zich zijn er verlossingsgedachten in allerlei stromingen, dat komt wel op hetzelfde neer, maar ik zie dat niet terug bij Ruben.
-
Het is zinvoller om de verschillen tussen bv het christendom en het boeddhisme te accentueren dan om overal maar wat losse rommel uit te trekken onder het uiten van allerlei spirituele kreten. Ik begrijp dat jij je momenteel verdiept in de spiritualiteit van de Jehova's getuigen. Dat is niet mijn kopje thee, maar jij kunt er straks wel beter over meepraten dan ik.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:24Op zich zijn er verlossingsgedachten in allerlei stromingen, dat komt wel op hetzelfde neer, maar ik zie dat niet terug bij Ruben.Tufkah schreef: 29 jun 2025, 19:04
Het gaat me er meer om dat iedere religie/filosofie binnen een bepaalde traditie/cultuur is ontstaan. Het is een bepaald bouwwerk, waar je niet zomaar wat hap-snap uit kan halen. Je treedt iets binnen waar je je in onderdompelt.
https://historiek.net/new-age-betekenis ... en/153652/
Esoterie en mystiek heeft altijd al op een brede belangstelling mogen rekenen. Maar juist in die breedte komt er allerlei rommel mee, zoals geloof in UFO's. Juist als je gaat roepen dat alle religies hetzelfde zijn krijg je dat soort neveneffecten. Verder volgt een serieuze gelovige Jezus (of een ander) en gaat niet switchen onderwijl. Het Woord wordt zo gemixt met trillingen en kwantumvelden.Vooral in de jaren 1970 en 1980 werd New Age een populaire metafysische stroming onder bepaalde bevolkingsgroepen. De belangrijkste volgers van de beweging waren mensen die geïnteresseerd waren in esoterische, mystieke kennis van de wereld.
-
Beetje lastig he via een forumLeon schreef: 29 jun 2025, 19:33Om effectief te delen zal je mogelijk meer moeten doen dan theorie brengen. Ik hoop dat dat duidelijk is.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:28
Theorie en praktijk zijn natuurlijk andere werelden.

Maar volgens mij zijn we nog niet bij het punt waarop ik echt oefeningen kan delen, maar misschien ook wel niet. Ik zal een post aanmaken!
-
Dat jij de verbanden niet kan zien betekent niet dat ze er niet zijnTufkah schreef: 29 jun 2025, 19:38Het is zinvoller om de verschillen tussen bv het christendom en het boeddhisme te accentueren dan om overal maar wat losse rommel uit te trekken onder het uiten van allerlei spirituele kreten. Ik begrijp dat jij je momenteel verdiept in de spiritualiteit van de Jehova's getuigen. Dat is niet mijn kopje thee, maar jij kunt er straks wel beter over meepraten dan ik.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:24
Op zich zijn er verlossingsgedachten in allerlei stromingen, dat komt wel op hetzelfde neer, maar ik zie dat niet terug bij Ruben.
https://historiek.net/new-age-betekenis ... en/153652/
Esoterie en mystiek heeft altijd al op een brede belangstelling mogen rekenen. Maar juist in die breedte komt er allerlei rommel mee, zoals geloof in UFO's. Juist als je gaat roepen dat alle religies hetzelfde zijn krijg je dat soort neveneffecten. Verder volgt een serieuze gelovige Jezus (of een ander) en gaat niet switchen onderwijl. Het Woord wordt zo gemixt met trillingen en kwantumvelden.Vooral in de jaren 1970 en 1980 werd New Age een populaire metafysische stroming onder bepaalde bevolkingsgroepen. De belangrijkste volgers van de beweging waren mensen die geïnteresseerd waren in esoterische, mystieke kennis van de wereld.
-
Het is helemaal niet lastig om interesse voor een ander te tonen, vanuit naastenliefde, en dan te vragen naar diens visie, en dan eventueel een alternatieve visie te brengen. Nu kom je, ongevraagd, met bendes aan woorden, die ongerelateerd zijn.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:39Beetje lastig he via een forumLeon schreef: 29 jun 2025, 19:33
Om effectief te delen zal je mogelijk meer moeten doen dan theorie brengen. Ik hoop dat dat duidelijk is.
Maar volgens mij zijn we nog niet bij het punt waarop ik echt oefeningen kan delen, maar misschien ook wel niet. Ik zal een post aanmaken!
-
Ze zijn helemaal niet ongerelateerd. Het zijn gewoon andere woorden voor dezelfde dingen, alleen binnen het abrahamitische sferen heerst het idee van superioriteit. En dat is een ziekte die niet van Christus komt.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:44Het is helemaal niet lastig om interesse voor een ander te tonen, vanuit naastenliefde, en dan te vragen naar diens visie, en dan eventueel een alternatieve visie te brengen. Nu kom je, ongevraagd, met bendes aan woorden, die ongerelateerd zijn.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:39
Beetje lastig he via een forum
-
Een onderzoeker komt met vragen, niet met antwoorden. het kan zijn dat iemand zich verbeeldt dat deze al is uitgezocht, maar dan moet je wel specifiek kunnen relateren.Tufkah schreef: 29 jun 2025, 19:38
Het is zinvoller om de verschillen tussen bv het christendom en het boeddhisme te accentueren dan om overal maar wat losse rommel uit te trekken onder het uiten van allerlei spirituele kreten. Ik begrijp dat jij je momenteel verdiept in de spiritualiteit van de Jehova's getuigen. Dat is niet mijn kopje thee, maar jij kunt er straks wel beter over meepraten dan ik.
-
Je hebt het duidelijk niet begrepen. Sorry punt uit.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:49Ze zijn helemaal niet ongerelateerd. Het zijn gewoon andere woorden voor dezelfde dingen, alleen binnen het abrahamitische sferen heerst het idee van superioriteit. En dat is een ziekte die niet van Christus komt.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:44
Het is helemaal niet lastig om interesse voor een ander te tonen, vanuit naastenliefde, en dan te vragen naar diens visie, en dan eventueel een alternatieve visie te brengen. Nu kom je, ongevraagd, met bendes aan woorden, die ongerelateerd zijn.
-
En kan je dat ook onderbouwen? Ik kan mijn stelling namelijk wel onderbouwen, op heel veel manierenLeon schreef: 29 jun 2025, 19:50Je hebt het duidelijk niet begrepen. Sorry punt uit.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:49
Ze zijn helemaal niet ongerelateerd. Het zijn gewoon andere woorden voor dezelfde dingen, alleen binnen het abrahamitische sferen heerst het idee van superioriteit. En dat is een ziekte die niet van Christus komt.

-
Dat Tufkah! dat met zijn mystieke kreten al doet is meer dan genoeg.Tufkah schreef: 29 jun 2025, 19:38Het is zinvoller om de verschillen tussen bv het christendom en het boeddhisme te accentueren dan om overal maar wat losse rommel uit te trekken onder het uiten van allerlei spirituele kreten. ........Leon schreef: 29 jun 2025, 19:24
-
Ik heb een post daarvoor aangemaakt, kom maar op met je tegenstellingenJ-W schreef: 29 jun 2025, 22:03Dat Tufkah! dat met zijn mystieke kreten al doet is meer dan genoeg.Tufkah schreef: 29 jun 2025, 19:38
Het is zinvoller om de verschillen tussen bv het christendom en het boeddhisme te accentueren dan om overal maar wat losse rommel uit te trekken onder het uiten van allerlei spirituele kreten. ........

-
Ik realiseer me net wel dat ik op het verkeerde forum zit... Ik geloof helemaal niet...
Het enige dat ik geloof is dat de zon morgen opkomt, want in de creatie kan alles immers zomaar anders zijn..
Het enige dat ik geloof is dat de zon morgen opkomt, want in de creatie kan alles immers zomaar anders zijn..
-
Weet je Ruben? Er zijn twee soorten profeten. Profeten die vanuit 'zijn' profeteren en profeten die vanuit 'schijn' (identificatie) profeteren. Veel succes met je zoektocht.Ruben schreef: 29 jun 2025, 22:46 Ik realiseer me net wel dat ik op het verkeerde forum zit... Ik geloof helemaal niet...
-
Ik weet inderdaad dat er neppe en echte mensen zijn, maar dat zijn de extremen, iedereen zit op een balans van (h)erkenningTufkah schreef: 29 jun 2025, 23:26Weet je Ruben? Er zijn twee soorten profeten. Profeten die vanuit 'zijn' profeteren en profeten die vanuit 'schijn' (identificatie) profeteren. Veel succes met je zoektocht.Ruben schreef: 29 jun 2025, 22:46 Ik realiseer me net wel dat ik op het verkeerde forum zit... Ik geloof helemaal niet...
-
Het voelt gewoon te lekker voor veel mensen om het beter te weten dan een ander, ze hebben altijd een zondebok nodig..
Terwijl er in de realiteit niemand goed is, behalve God.
Terwijl er in de realiteit niemand goed is, behalve God.
-
Gods bevestiging dat we echt vrij en geborgen zijn
https://www.youtube.com/watch?v=_cr46G2K5Fo
https://www.youtube.com/watch?v=_cr46G2K5Fo
-
Het is niet bepaald sjiek om mensen als ggz patiënt te kenmerken, enkel omdat ze een geloof aanhangen. Bedenk dat jij volgens die normen daar dan ook onder valt.Jon schreef: 29 jun 2025, 18:23 En met een korte snelcursus Hebreeuws van AI en een video van een of andere goeroe uit India stap je gewoon even naar de kerk om daar te gaan les geven.
-
Dat is ook niets anders dan een vorm van massahysterie en groepsdruk, mensen horen tevoren wat ze zullen moeten gaan ervaren en dat ervaren ze dan ook, want ja, stel je voor zeg, dat je niets voelt.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:24
Past perfect in het rijtje van de openingspost.
-
je getuigt van een zeker inzicht, maar waar je het vandaan haalt?Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 06:17Dat is ook niets anders dan een vorm van massahysterie en groepsdruk, mensen horen tevoren wat ze zullen moeten gaan ervaren en dat ervaren ze dan ook, want ja, stel je voor zeg, dat je niets voelt.Leon schreef: 29 jun 2025, 19:24
Past perfect in het rijtje van de openingspost.