Symboliek

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Dat_beloof_ik
Man/Vrouw: M

Re: Symboliek

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tjabber schreef: Vandaag, 08:56
Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 08:54

Daar lijkt het op. "Zweefteven haalt uw bezems van stal!".
te dom om te snappen en dan maar op de man spelen. Grote jongen!
Ik denk niet dat je dom bent, maar wel Ruben.
Als je nu eens antwoord zou hebben gegeven op één van de meerdere vragen die ik stelde, maar je komt niet verder dan "Wij zijn 1 in God".
Ja, heel mooi, dat is wat jij gelooft, maar gaat niet inhoudelijk op wat je stelde en ik vroeg.
En dat lijkt je ook niet te doen bij Mullog.
Vandaar o.a. de opmerking hierboven.

Jouw reactie daarop is veelzeggend, ik word direct gekwalificeerd als 'dom'.
Beetje jammer, daarom vriendelijk de vraag om inhoudelijk discussie te voeren als er serieuze vragen worden gesteld.
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:18
Tjabber schreef: Vandaag, 08:56

te dom om te snappen en dan maar op de man spelen. Grote jongen!
Als je nu eens antwoord zou hebben gegeven op één van de meerdere vragen die ik stelde, maar je komt niet verder dan "Wij zijn 1 in God".
Ja, heel mooi, dat is wat jij gelooft, maar gaat niet inhoudelijk op wat je stelde en ik vroeg.
En dat lijkt je ook niket te doen bij Mullog.

Beetje jammer, daarom vriendelijk de vraag om inhoudelijk discussie te voeren als er serieuze vragen worden gesteld.
De waarheid gaat voorbij het besef van onze hersenen.
Maar niet snappen wat iemand zegt en dan maar domme grapjes gaan maken, tsja...
Dat_beloof_ik

Tjabber schreef: Vandaag, 09:21
Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:18

En dat lijkt je ook niket te doen bij Mullog.

Ik maakte pas een grapje na om uitleg te hebben gevraagd die niet kwam.
En als je dan gaat beweren dat je letterlijk wil leven als Jezus, maar de teksten in de Bijbel niet letterlijk neemt, dan wordt het wel erg zweverig inderdaad.

Je blijft opmerkingen plaatsen die best mooi klinken maar bij dieper nadenken onzin zijn.
Nu ook weer: "De waarheid gaat voorbij aan het besef van onze hersenen".
Dat kan niet, want als iets ons begrip te boven gaat, dan kunnen we ook niet bepalen of het waar is of niet.
Toch, Ruben?
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Wanneer men hun eigen bekrompen menselijke oogpunt opoffert voor een individualiteit in Christus, zie je niet meer maar 1 kant, maar het geheel en zijn er geen verschillende percepties meer, maar verdiepende inzichten. Alles hangt samen, niks kan afzonderlijk bestaan, het leven is actie-reactie.
Laatst gewijzigd door Tjabber op 05 jul 2025, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:28

En als je dan gaat beweren dat je letterlijk wil leven als Jezus, maar de teksten in de Bijbel niet letterlijk neemt, dan wordt het wel erg zweverig inderdaad.

Je blijft opmerkingen plaatsen die best mooi klinken maar bij dieper nadenken onzin zijn.
Dat kan niet, want als iets ons begrip te boven gaat, dan kunnen we ook niet bepalen of het waar is of niet.
Toch, Ruben?
Mensen in het westen kennen niet het verschil tussen hun ego en hun bewustzijn. Met meditatie, in stilte, maak je het geschreeuw van hoofd stiller en krijg de stilte waarin God praat beter mee.
Maar ook onze hersenen hebben verschillende onderdelen die vanuit verschillende oogpunten handel. Hersenstam/reptielenbrein is voor overleving en frontale cortex voor plannen en dergelijke. Zo kan je binnen je hersenen verschillende percepties generen, bewust of dwangmatig.
Maar we kunnen ook overgeven aan ons tijdloze bewustzijn, voor abraham was, ik ben.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tjabber schreef: Vandaag, 03:06
Tufkah schreef: Gisteren, 23:11

Ik zie hier in de draad al weer dat alleen aan het woord "symboliek" een verschillende interpretatie wordt gegeven. Dan gaat men over symbolen kletsen, vanuit het discursieve denken dus. Intuïties worden geschonken aan de mens, maar voor de ongelovige medemens is dat luchtfietserij. Die blijft liever op zijn discursieve denken vertrouwen en in de droomwereld leven. (Over luchtfietsen gesproken.)

P.S. Het is eerste Adam die in de droomwereld leeft door gelijkvormig te zijn aan de wereld. De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levend makende Geest.
Het gaat er gewoon om, om letterlijk te leven als Jezus, daarvoor dien de symboliek in de tekst te kennen.
De tekst letterlijk herhalen brengt je daar namelijk niet.

Het maakt dan ook niet meer uit of het verhaal letterlijk waar is of niet.
Natuurlijk doet dat er toe. Als dat er niet toe doet , hoe kun je Jezus dan nog volgen?
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tjabber schreef: Vandaag, 09:34
Maar we kunnen ook overgeven aan ons tijdloze bewustzijn, voor abraham was, ik ben.
Het "Ik ben" is geen bewustzijn.
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Tufkah schreef: Vandaag, 09:44
Tjabber schreef: Vandaag, 03:06

Het gaat er gewoon om, om letterlijk te leven als Jezus, daarvoor dien de symboliek in de tekst te kennen.
De tekst letterlijk herhalen brengt je daar namelijk niet.

Het maakt dan ook niet meer uit of het verhaal letterlijk waar is of niet.
Natuurlijk doet dat er toe. Als dat er niet toe doet , hoe kun je Jezus dan nog volgen?
Omdat niet om een mens gaat, maar om bepaalde kwaliteiten.
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Tufkah schreef: Vandaag, 09:46
Hoe zou je het dan noemen, wanneer je niet denkt, maar wel een zijn ervaart?

Ik denk dus ik ben, zonder denken. Als ervaring.
Dat_beloof_ik

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:28

Toch, Ruben?
Mensen in het westen kennen niet het verschil tussen hun ego en hun bewustzijn. Met meditatie, in stilte, maak je het geschreeuw van hoofd stiller en krijg de stilte waarin God praat beter mee.
Maar ook onze hersenen hebben verschillende onderdelen die vanuit verschillende oogpunten handel. Hersenstam/reptielenbrein is voor overleving en frontale cortex voor plannen en dergelijke. Zo kan je binnen je hersenen verschillende percepties generen, bewust of dwangmatig.
Persoonlijk denk ik dat je hier wel heel veel mensen (het hele westen) over één kam scheert.
Ego en bewustzijn, dat zijn 2 heel verschillende zaken.
Ik begrijp dat jij het verschil niet wist, of je hebt laten aanpraten dat je dit niet wist.
Kennelijk had je geschreeuw in je hoofd ? Veel mensen hebben dat niet.

Je laatste zin is dan weer erg jammer, want 'een tijdloos bewustzijn voor Abraham' is helaas weer een nietszeggende term.
Dat_beloof_ik

Tjabber schreef: Vandaag, 09:55
Tufkah schreef: Vandaag, 09:46

Weer een mooi klinkende, maar inhoudelijk weinig voorstellende zin.
Je denkt, maar je denkt niet ? :roll:
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:58
Tjabber schreef: Vandaag, 09:55

Ik denk dus ik ben is een welbekende uitspraak hier in het westen, maar die gaat dus uit van ego activiteit
Denken is iets anders dan zijn. Wanneer je iets doet wat al je aandacht vraag, denk je niet meer maar doe en ervaar je gewoon.
Topsporters noemen dat ook wel "the zone" of anderen noemen het "flow state"

Het is de staat van zijn die we ook zijn tijdens droomloze slaap, zonder iets maar toch vervuld.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tjabber schreef: Vandaag, 10:01
Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:58

Ik denk dus ik ben is een welbekende uitspraak hier in het westen, maar die gaat dus uit van ego activiteit
Denken is iets anders dan zijn. Wanneer je iets doet wat al je aandacht vraag, denk je niet meer maar doe en ervaar je gewoon.

Het is de staat van zijn die we ook zijn tijdens droomloze slaap, zonder iets maar toch vervuld.

Welnee, dit is nonsens. In de droomloze slaap is er niks om van bewust te zijn. Het is in feite een soort van bewusteloos-zijn. Maar zodra je een geluid hoort (de wekker) kom je weer bij bewustzijn. Er is namelijk iets om van bewust te zijn. Wat dan? De wekker!

Daarom gaat de tijd ook zo snel in de droomloze slaap, je geest sluit zich af van "de wereld". Maar je zintuigen staan niet uit, want je kunt je oren niet uit zetten.
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Tufkah schreef: Vandaag, 10:37
Tjabber schreef: Vandaag, 10:01

Welnee, dit is nonsens. In de droomloze slaap is er niks om van bewust te zijn. Het is in feite een soort van bewusteloos-zijn. Maar zodra je een geluid hoort (de wekker) kom je weer bij bewustzijn. Er is namelijk iets om van bewust te zijn. Wat dan? De wekker!

Daarom gaat de tijd ook zo snel in de droomloze slaap, je geest sluit zich af van "de wereld". Maar je zintuigen staan niet uit, want je kunt je oren niet uit zetten.
Ik vind het bijzonder dat je dit zo kan te zeggen.

Van stilte en niks kan je je ook bewust zijn, dat jij dat niet ervaart betekent niet dat het nonsense is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tjabber schreef: Vandaag, 10:45
Tufkah schreef: Vandaag, 10:37

Van stilte en niks kan je je ook bewust zijn, dat jij dat niet ervaart betekent niet dat het nonsense is.
Ik weet wat er in de droomloze slaap gebeurd. Om bewust te kunnen zijn is er iets noodzakelijk om van bewust te zijn. In de droomloze slaap is er niets om van bewust te zijn. Je begrijpt kennelijk niets van bewustzijn an sich. En dat geeft niet, maar dan kun je hier niet gaan les geven.
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Tufkah schreef: Vandaag, 10:47
Tjabber schreef: Vandaag, 10:45

Ik weet wat er in de droomloze slaap gebeurd. Om bewust te kunnen zijn is er iets noodzakelijk om van bewust te zijn. In de droomloze slaap is er niets om van bewust te zijn. Je begrijpt kennelijk niets van bewustzijn an sich. En dat geeft niet, maar dan kun je hier niet gaan les geven.
Wat je zegt ben je zelf, met kont door de helft :P
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Er zijn heel veel verschillende mensen met bijna doodervaringen, de meesten beschrijven een wit licht of een tunnel en een goed gevoel, anderen beschrijven zwart en leegte, maar beide zijn bewust.
Dat_beloof_ik

Tjabber schreef: Vandaag, 10:55 Er zijn heel veel verschillende mensen met bijna doodervaringen, de meesten beschrijven een wit licht of een tunnel en een goed gevoel, anderen beschrijven zwart en leegte, maar beide zijn bewust.
Er zijn ook veel mensen zonder bijna dood ervaring. die zijn zich ervan bewust dat ze gewoon bewusteloos zijn geweest. Zonder dat hun ego hen verplicht tot andere verhalen.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 05 jul 2025, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 12:35
Tjabber schreef: Vandaag, 10:55 Er zijn heel veel verschillende mensen met bijna doodervaringen, de meesten beschrijven een wit licht of een tunnel en een goed gevoel, anderen beschrijven zwart en leegte, maar beide zijn bewust.
Er zijn ook veel mensen zonder bijna dood ervaring. die zijn zich ervan bewust dat ze gewoon bewusteloos zijn geweest. Zonder dat hun ego hen verplicht tot andere verhalen,
“Against stupidity we are defenseless. Neither protests nor force can touch it; arguments fall on deaf ears. Evil always carries the seeds of its own undoing - it creates unease. But stupidity feels self-satisfied, immune, and convinced of its own rightness. And that makes is far more dangerous."
"The fact that the stupid person is often stubborn must not blind us to the fact that he is not independent. In conversation with him, one virtually feels that one is dealing not at all with him as a person, but with slogans, catchwords, and the like that have taken possession of him."
― Dietrich Bonhoeffer
Dat_beloof_ik

Tjabber schreef: Vandaag, 12:39 “Against stupidity we are defenseless. Neither protests nor force can touch it; arguments fall on deaf ears. Evil always carries the seeds of its own undoing - it creates unease. But stupidity feels self-satisfied, immune, and convinced of its own rightness. And that makes is far more dangerous."
"The fact that the stupid person is often stubborn must not blind us to the fact that he is not independent. In conversation with him, one virtually feels that one is dealing not at all with him as a person, but with slogans, catchwords, and the like that have taken possession of him."
― Dietrich Bonhoeffer
Slogans? Zoals deze?
Tjabber schreef: Vandaag, 10:53
Tjabber schreef: Vandaag, 08:56 te dom om te snappen en dan maar op de man spelen. Grote jongen!
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 12:52
Tjabber schreef: Vandaag, 12:39 “Against stupidity we are defenseless. Neither protests nor force can touch it; arguments fall on deaf ears. Evil always carries the seeds of its own undoing - it creates unease. But stupidity feels self-satisfied, immune, and convinced of its own rightness. And that makes is far more dangerous."
― Dietrich Bonhoeffer
Slogans? Zoals deze?
Tjabber schreef: Vandaag, 10:53
Tjabber schreef: Vandaag, 08:56 te dom om te snappen en dan maar op de man spelen. Grote jongen!
Nee dat is niet wat er staat.

Begrijpend lezen vriend ;)
Freerk

Bericht door Freerk »

Er is al eerder de vraag gesteld wat je wilt met deze draad.
Ik stel hem opnieuw: wat wil je hier bereiken, bespreken, delen?
En mogen wij je daar op bevragen? Kritisch reageren?
Hoe sta je daar in?