Swami Vivekananda 1893
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Berichten: 23128
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Lijden in het Koninkrijk?
Dan zit de lijdende m.i. op een verkeerde locatie.
Lijden is inhaerent aan het deelnemen aan de wereldse onhebbelijkheden.
Dan zit de lijdende m.i. op een verkeerde locatie.
Lijden is inhaerent aan het deelnemen aan de wereldse onhebbelijkheden.
-
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Rotterdam
Re: Swami Vivekananda 1893
Je schijnt te denken dat alle deelnemers hier een metafysische mentale constructie hebben (allemaal anders en wat dan KG zou heten) en dat die dan geen lijden meer hebben. Het zijn juist die constructies die te lijden geven.peda schreef: Gisteren, 15:19 Lijden in het Koninkrijk?
Dan zit de lijdende m.i. op een verkeerde locatie.
Lijden is inhaerent aan het deelnemen aan de wereldse onhebbelijkheden.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
In de wereld van Peda zijn er verschillende koninkrijkjes, in werkelijkheid niet natuurlijk.Leon schreef: Gisteren, 14:55De indruk is dat je allemaal verschillende koninkrijkjes zou kunnen hebben. Dat is dan wel het helemaal niet begrijpen lijkt me.Tufkah schreef: Gisteren, 14:31
Het Koninkrijk geeft inderdaad aan hoe er geleefd zou moeten worden. Immers: het boze is het niet eens met het Koninkrijk. Het boze wil niet dat mensen op zoek gaan naar het Koninkrijk. Er zijn dus ook niet velerlei "" Koninkrijk-hekjes "'. Het enige wat "hek" is, is het boze.
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Ieder lijden is altijd verbonden met een ego/zelf. Maar dat neemt niet weg dat men het lijden van een ander op zich kan nemen, om wat voor reden dan ook. Of dat verstandig is, dat weet ik niet. Het is goed dat het lijden er is voor het ego, anders komt er niks in beweging. Je zou het ook anders kunnen zeggen: lijden is de afwezigheid van liefde in de mens.Leon schreef: Gisteren, 15:34Je schijnt te denken dat alle deelnemers hier een metafysische mentale constructie hebben (allemaal anders en wat dan KG zou heten) en dat die dan geen lijden meer hebben. Het zijn juist die constructies die te lijden geven.peda schreef: Gisteren, 15:19 Lijden in het Koninkrijk?
Dan zit de lijdende m.i. op een verkeerde locatie.
Lijden is inhaerent aan het deelnemen aan de wereldse onhebbelijkheden.
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
-
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Rotterdam
Re: Swami Vivekananda 1893
Misschien is een bonte stoet wensen liefde voor de mens, maar dan is de voorwaarde wel dat je niet te lijden hebt onder jouw bont zijn. Ik wil persoonlijk graag minder bont zijn.Tufkah schreef: Gisteren, 15:49Ieder lijden is altijd verbonden met een ego/zelf. Maar dat neemt niet weg dat men het lijden van een ander op zich kan nemen, om wat voor reden dan ook. Of dat verstandig is, dat weet ik niet. Het is goed dat het lijden er is voor het ego, anders komt er niks in beweging. Je zou het ook anders kunnen zeggen: lijden is de afwezigheid van liefde in de mens.Leon schreef: Gisteren, 15:34
Je schijnt te denken dat alle deelnemers hier een metafysische mentale constructie hebben (allemaal anders en wat dan KG zou heten) en dat die dan geen lijden meer hebben. Het zijn juist die constructies die te lijden geven.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
- Berichten: 2829
- Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Vergeet alle andere Swami's.
Alle heil komt van Swami Salami.
https://www.youtube.com/watch?v=qGJHzf50Oq4
Alle heil komt van Swami Salami.
https://www.youtube.com/watch?v=qGJHzf50Oq4
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Onderscheidt jezelf niet van een ander, dan wordt je vanzelf minder bont en val je buiten Peda's bonte stoet.Leon schreef: Gisteren, 15:54Misschien is een bonte stoet wensen liefde voor de mens, maar dan is de voorwaarde wel dat je niet te lijden hebt onder jouw bont zijn. Ik wil persoonlijk graag minder bont zijn.Tufkah schreef: Gisteren, 15:49
Ieder lijden is altijd verbonden met een ego/zelf. Maar dat neemt niet weg dat men het lijden van een ander op zich kan nemen, om wat voor reden dan ook. Of dat verstandig is, dat weet ik niet. Het is goed dat het lijden er is voor het ego, anders komt er niks in beweging. Je zou het ook anders kunnen zeggen: lijden is de afwezigheid van liefde in de mens.
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
-
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Rotterdam
Re: Swami Vivekananda 1893
De niet van zichzelf onderscheiden persoon is er 1 in de bonte stoet, en wordt daarmee onderscheiden. Maar goed dat mag een ander doen dan.Tufkah schreef: Gisteren, 17:13Onderscheidt jezelf niet van een ander, dan wordt je vanzelf minder bont en val je buiten Peda's bonte stoet.Leon schreef: Gisteren, 15:54
Misschien is een bonte stoet wensen liefde voor de mens, maar dan is de voorwaarde wel dat je niet te lijden hebt onder jouw bont zijn. Ik wil persoonlijk graag minder bont zijn.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Dat is het amusante van veel discussies alhier, velen menen dat de geestelijke mens zich verheven voelt omdat hij zich van niemand onderscheidt. De wens om zich te onderscheiden zit er diep in bij de natuurlijke mens, de ik-wereld relatie verbreek je niet zomaar.Leon schreef: Gisteren, 17:44De niet van zichzelf onderscheiden persoon is er 1 in de bonte stoet, en wordt daarmee onderscheiden. Maar goed dat mag een ander doen dan.Tufkah schreef: Gisteren, 17:13
Onderscheidt jezelf niet van een ander, dan wordt je vanzelf minder bont en val je buiten Peda's bonte stoet.
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
-
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Rotterdam
Re: Swami Vivekananda 1893
ja de seks-religie, je onderscheidenTufkah schreef: Gisteren, 20:46Dat is het amusante van veel discussies alhier, velen menen dat de geestelijke mens zich verheven voelt omdat hij zich van niemand onderscheidt. De wens om zich te onderscheiden zit er diep in bij de natuurlijke mens, de ik-wereld relatie verbreek je niet zomaar.Leon schreef: Gisteren, 17:44
De niet van zichzelf onderscheiden persoon is er 1 in de bonte stoet, en wordt daarmee onderscheiden. Maar goed dat mag een ander doen dan.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Ik vraag toch of jij ze kent, niet wat je van andere mensen denkt.peda schreef: Gisteren, 14:18Ik zet "wetten "" zeer bewust tussen aanhalingstekens.
Voor een individuele beschouwer moge er subjectief sprake zijn van onveranderlijke "" Hermetische wetten "', maar een andere beschouwer ervaart van deze "' Hermetische wetten "' niets. Daarom ben ik ook zeer penibel bij gebruik van het woord "' wet "' en hetzelfde geldt bij mij voor gebruik van het woord "" bewijs "'.
-
- Berichten: 23128
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Ik ken de wetten en lever daar vervolgens persoonlijk commentaar op.Tjabber schreef: Vandaag, 06:48Ik vraag toch of jij ze kent, niet wat je van andere mensen denkt.peda schreef: Gisteren, 14:18
Ik zet "wetten "" zeer bewust tussen aanhalingstekens.
Voor een individuele beschouwer moge er subjectief sprake zijn van onveranderlijke "" Hermetische wetten "', maar een andere beschouwer ervaart van deze "' Hermetische wetten "' niets. Daarom ben ik ook zeer penibel bij gebruik van het woord "' wet "' en hetzelfde geldt bij mij voor gebruik van het woord "" bewijs "'.
Omdat het voor mij geen "' wetten "' zijn maar zingevings-uitgangspunten, wijs ik vervolgens op de subjectiviteit.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Maar dan ken je slechts de ideeën ervan.peda schreef: Vandaag, 09:24Ik ken de wetten en lever daar vervolgens persoonlijk commentaar op.
Omdat het voor mij geen "' wetten "' zijn maar zingevings-uitgangspunten, wijs ik vervolgens op de subjectiviteit.
-
- Berichten: 23128
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Ik ben dan ook geen persoonlijk ( metafysisch ) ervaringsdeskundige, dat verkondig ik bij voortduring.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
-
- Berichten: 23128
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Wanneer er meerdere qua antwoord verschillende visies zijn rond een zelfde onderwerp, dan is gebruiken van het woord
"' subjectiviteit "' toch niet zo vreemd.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Hoezo zijn het verschillende visies, in plaats van onbegrip?peda schreef: Vandaag, 10:03Wanneer er meerdere qua antwoord verschillende visies zijn rond een zelfde onderwerp, dan is gebruiken van het woordTjabber schreef: Vandaag, 09:36
Maar waarom dan zo stellig over de subjectiviteit ervan?
Niet weten is ook een hele verlossing
"' subjectiviteit "' toch niet zo vreemd.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, als je allemaal verschillende verhalen hoort, kan je niet zomaar zeggen wat waar is en lijken het verschillende even waardevolle visies.
Er is echter wel daadwerkelijk een manier om erachter te komen, maar dat kost wel wat. Woorden stoppen hier een beetje hihihi
-
- Berichten: 23128
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Uiteraard kunnen visies met elkaar worden vergeleken en onderling gewaardeerd.Tjabber schreef: Vandaag, 10:15Hoezo zijn het verschillende visies, in plaats van onbegrip?peda schreef: Vandaag, 10:03
Wanneer er meerdere qua antwoord verschillende visies zijn rond een zelfde onderwerp, dan is gebruiken van het woord
"' subjectiviteit "' toch niet zo vreemd.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, als je allemaal verschillende verhalen hoort, kan je niet zomaar zeggen wat waar is en lijken het verschillende even waardevolle visies.
Er is echter wel daadwerkelijk een manier om erachter te komen, maar dat kost wel wat. Woorden stoppen hier een beetje hihihi
Maar ook die waardering is m.i. weer subjectief omdat een goede ijk-stok ontbreekt.
Wanneer Tjabber een kraal in de ketting een hoge waardering geeft, geeft een ander aan diezelfde kraal een lage waardering. Kortom de weging van de kralen valt subjectief anders uit en daarom blijft er ook altijd verschil in visie en verschil in waardering van een visie ( = ketting ).
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
De ijk-stok is de stilte in jezelf, hoe goed ken je die?peda schreef: Vandaag, 10:22Uiteraard kunnen visies met elkaar worden vergeleken en onderling gewaardeerd.Tjabber schreef: Vandaag, 10:15
Hoezo zijn het verschillende visies, in plaats van onbegrip?
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, als je allemaal verschillende verhalen hoort, kan je niet zomaar zeggen wat waar is en lijken het verschillende even waardevolle visies.
Er is echter wel daadwerkelijk een manier om erachter te komen, maar dat kost wel wat. Woorden stoppen hier een beetje hihihi
Maar ook die waardering is m.i. weer subjectief omdat een goede ijk-stok ontbreekt.
Wanneer Tjabber een kraal in de ketting een hoge waardering geeft, geeft een ander aan diezelfde kraal een lage waardering. Kortom de weging van de kralen valt subjectief anders uit en daarom blijft er ook altijd verschil in visie en verschil in waardering van een visie ( = ketting ).
-
- Berichten: 23128
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Maar de ijk-stok in jezelf is subjectief.Tjabber schreef: Vandaag, 10:24De ijk-stok is de stilte in jezelf, hoe goed ken je die?peda schreef: Vandaag, 10:22
Uiteraard kunnen visies met elkaar worden vergeleken en onderling gewaardeerd.
Maar ook die waardering is m.i. weer subjectief omdat een goede ijk-stok ontbreekt.
Wanneer Tjabber een kraal in de ketting een hoge waardering geeft, geeft een ander aan diezelfde kraal een lage waardering. Kortom de weging van de kralen valt subjectief anders uit en daarom blijft er ook altijd verschil in visie en verschil in waardering van een visie ( = ketting ).
Iedereen beschikt wel over een ijkstok in zichzelf ( geweten ) maar die gewetens zijn het onderling niet met elkaar eens ( subjectiviteit ).
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Ik heb het over stilte in jezelf, niet de herrie in jezelf.peda schreef: Vandaag, 10:29Maar de ijk-stok in jezelf is subjectief.
Iedereen beschikt wel over een ijkstok in zichzelf ( geweten ) maar die gewetens zijn het onderling niet met elkaar eens ( subjectiviteit ).
Laatst gewijzigd door Tjabber op 07 jul 2025, 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 23128
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Zoals gezegd, zegt stilte in mijzelf, mij niets.Tjabber schreef: Vandaag, 10:31Ik heb het over stilte in jezelf, niet de herrie in jezelf.peda schreef: Vandaag, 10:29
Maar de ijk-stok in jezelf is subjectief.
Iedereen beschikt wel over een ijkstok in zichzelf ( geweten ) maar die gewetens zijn het onderling niet met elkaar eens ( subjectiviteit ).
Ik ben ook geen stilte-ervarings-deskundige. Mijn hersenen produceren altijd "' energie-golven "' dat betekent dat mijn hersenen altijd aktief zijn en nooit in een volkomen rusttoestand verkeren. Maar jij hebt wellicht een ander beeld bij stilte-in-jezelf en dat noem ik dan weer subjectief.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Liefde is niet subjectief.peda schreef: Vandaag, 10:37Zoals gezegd, zegt stilte in mijzelf, mij niets.
Ik ben ook geen stilte-ervarings-deskundige. Mijn hersenen produceren altijd "' energie-golven "' dat betekent dat mijn hersenen altijd aktief zijn en nooit in een volkomen rusttoestand verkeren. Maar jij hebt wellicht een ander beeld bij stilte-in-jezelf en dat noem ik dan weer subjectief.
Wanneer wij beide leven zien lijden, voelen wij beide hetzelfde. Alleen sadisten, mensen met trauma (niet zwart-wit natuurlijk), voelen bij dat leed het tegenovergestelde. Dat is geen subjectiviteit, maar polariteit (1 van de 7 wetten), de manipulatie van realiteit tot illusie.
Denk je ook dat je stilte in je hersenen zou kunnen ervaren?
-
- Berichten: 2859
- Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
- Man/Vrouw: V
Re: Swami Vivekananda 1893
Je bent een hoop herrie aan het maken vanuit de stilte in jezelf, Tjabber.Tjabber schreef: Vandaag, 10:31Ik heb het over stilte in jezelf, niet de herrie in jezelf.peda schreef: Vandaag, 10:29
Maar de ijk-stok in jezelf is subjectief.
Iedereen beschikt wel over een ijkstok in zichzelf ( geweten ) maar die gewetens zijn het onderling niet met elkaar eens ( subjectiviteit ).
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 jul 2025, 16:57
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
Ervaar je mijn woorden als herrie?
Herrie is incoherentie dus dat moet je dan kunnen laten zien
Is het incoherentie in mijn woorden of is het alles verdovende harmonie?
Laatst gewijzigd door Tjabber op 07 jul 2025, 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.