Geeft niks hoor.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:30Die had ik in mijn drift even overgeslagen.Messenger schreef: Vandaag, 10:25
En niet te vergeten met een rolband zoals op Schiphol "Mind your step!"![]()
Sorry hoor.

Geeft niks hoor.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:30Die had ik in mijn drift even overgeslagen.Messenger schreef: Vandaag, 10:25
En niet te vergeten met een rolband zoals op Schiphol "Mind your step!"![]()
Sorry hoor.
Uiteraard kende Jezus geen mis.Alpha schreef: Gisteren, 17:05 Bedankt voor je reactie.
Nee, ik citeer slechts de teksten, die jij kan invullen.
Ik toon dat ecclesia gemeente betekend, geen kerk!
Eucharistie is een kerkelijke term, die aantoonbaar niet is begrepen.
Jezus kende geen “heilige mis”.
Het avondmaal vierde Jezus met zijn discipelen, die later werden gezalfd met de heilige geest.
Mattheüs 26:
26 Terwijl ze verder aten, nam Jezus een brood. Hij sprak een zegen uit, brak het en gaf het aan de discipelen. Hij zei: ‘Neem dit en eet. Dit betekent mijn lichaam.’
27 Toen nam hij een beker. Hij sprak een dankgebed uit en gaf hun de beker, terwijl hij zei: ‘Drink hier allemaal uit,
28 want dit betekent mijn “bloed van het verbond”, dat voor velen vergoten zal worden om zonden te vergeven. NWV.
De gebruikte symboliek wordt duidelijk niet begrepen.
Het brood kan niet letterlijk zijn lichaam betekenen, de wijn kan niet letterlijk zijn bloed betekenen.
Wanneer het letterlijk zou zijn, zouden zij Gods gebod hebben overtreden.
Het is voor joden niet toegestaan om mensenvlees te eten of bloed te drinken.
......
Paulus doelde beslist niet op gnostische en Judese stromingen.
Hij is persoonlijk door Jezus ter correctie geroepen en was daarna een oprechte, fanatieke volgeling van Jezus.
Gezien de grote kloof tussen de leringen van de gnostische en de Bijbelse evangeliën zal hij daar niet in trappen.
De gnostiek is geënt o.a. op filosofie geënt.
Paulus mening daarop was deze:
Kolossenzen 2:
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus. HSV.
8 Weest op uw hoede, zorgt dat ge u niet laat meeslepen door waardeloze, bedrieglijke theorieën, puur menselijke bedenksels, die de machten van
van de kosmos verheerlijken maar Christus bestrijden. WB.
8 Past op, dat niemand u meesleept door de wijsbegeerte of ijdele drogredenen, die op de overlevering der mensen zijn gegrond, of op de leerbeginselen der wereld, maar niet op Christus. PC.
En dat terwijl in de bijbel zelf (Jesaja 45 vers 5 t/m 7) de verantwoording van het kwaad door God zelf wordt aanvaard.peda schreef: Vandaag, 11:33 Het punt is wel dat de JG nog geloven in het bestaan van de gevallen engel met de naam Lucifer of wel Satan.
De "booswicht", door mensen verzonnen was een ideale zondebok waarmee de mens de eigen verantwoordelijkheid kon ontlopen. "De duivel nam bezit van mij en liet me dit alles doen."Peda schreef: Deze '' booswicht "' inspireert de mensen met slechte, God-onwelgevallige slogans die vele mensen prettig in de oren klinken en dus volgen en God staat het de "' booswicht "' toe om zijn onheil over de aarde uit te spreiden.
Er is geen 'bedoelde weg', God heeft geen voorkeur welke weg de mens bewandelt vanwege de vrije wil.Peda schreef: De oplossing wordt in het laatste bijbel boek ook gegeven, namelijk God schakelt op het door Hem voorbestemde moment uiteindelijk de "' booswicht "' uit en na deze uitschakeling zijn de mensen die dan bevrijd zijn van de slechte inspiratie, volledig in staat om de door God Bedoelde Weg te bewandelen.
De Jg wachten al zo lang als ze er zijn en gaat nog wel even duren en uiteindelijk nooit gebeuren.Peda schreef: Voor de JG is het dus het wachten op het moment dat God gaat ingrijpen en de "' booswicht "" uitschakelt. Dat ingrijpen wordt door de JG volgers wel als dichtbij gezien, zo althans hun boodschap. God geeft immers uitleg aan wie Hij Wil en dat is het B L.
Voor diegenen die niet geloven in het bestaan van de "' booswicht "" is het een stuk lastiger om te geloven in een goede afloop.
In de procestheologie wordt zelfs helemaal geen garantie gegeven dat het goed afloopt, aldaar kan het experiment "' schepping "" best wel mislukken.
Kortom meerdere toekomst-opties.