Mentaal geloof of geloof in het hart.
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Karma: 'universele' wet of onzin?
Geloof = gemoedsrust. Alleen mentaal geloof jaagt angst aan, want dan bedenken mensen allerlei toekomstscenario's zoals de hel. Geloof is dan ook een vertrouwen op de liefde van de Vader.
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
-
Dat is jouw geloof.Tufkah schreef: Gisteren, 10:04 Geloof = gemoedsrust. Alleen mentaal geloof jaagt angst aan, want dan bedenken mensen allerlei toekomstscenario's zoals de hel. Geloof is dan ook een vertrouwen op de liefde van de Vader.
In veel geloven bestaat/bestond dat geloof helemaal niet.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Het klopt dat gelovigen alles behalve een uniforme massa is. Als ik het bekijk aan de hand van de gelovigen die ik ken (allen christelijk) dan is 80-90 % een mentaal gelovige. Voor een mentaal gelovige hangt altijd het zwaard van Damocles (het oordeel) boven het hoofd. Dan heb je geen gemoedsrust. Wie verzonken is in God houdt zich daar niet (meer) mee bezig, dan is het God Zelf die de gemoedsrust schenkt.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:06Dat is jouw geloof.Tufkah schreef: Gisteren, 10:04 Geloof = gemoedsrust. Alleen mentaal geloof jaagt angst aan, want dan bedenken mensen allerlei toekomstscenario's zoals de hel. Geloof is dan ook een vertrouwen op de liefde van de Vader.
-
Verzonken in God.Tufkah schreef: Gisteren, 10:10Het klopt dat gelovigen alles behalve een uniforme massa is. Als ik het bekijk aan de hand van de gelovigen die ik ken (allen christelijk) dan is 80-90 % een mentaal gelovige. Voor een mentaal gelovige hangt altijd het zwaard van Damocles (het oordeel) boven het hoofd. Dan heb je geen gemoedsrust. Wie verzonken is in God houdt zich daar niet (meer) mee bezig, dan is het God Zelf die de gemoedsrust schenkt.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:06
Dat is jouw geloof.
Dat lijkt me iets voor iemand die is gedrogeerd met een middel als Paddo's.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Voor jou is het niks. Jij als atheïst gaat binnenkort dood en dan is alles afgelopen. Voor mij is God hartstocht, waarbij vergeleken verliefdheid zoals mensen dat kennen slechts een flauwe afspiegeling is.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:16Verzonken in God.Tufkah schreef: Gisteren, 10:10
Het klopt dat gelovigen alles behalve een uniforme massa is. Als ik het bekijk aan de hand van de gelovigen die ik ken (allen christelijk) dan is 80-90 % een mentaal gelovige. Voor een mentaal gelovige hangt altijd het zwaard van Damocles (het oordeel) boven het hoofd. Dan heb je geen gemoedsrust. Wie verzonken is in God houdt zich daar niet (meer) mee bezig, dan is het God Zelf die de gemoedsrust schenkt.
-
Geniet dan nu maar van die hartstocht want als je dood bent is het naar eigen zeggen ook voor jou afgelopen, weg met de ingebeelde liefde, het was blijkbaar een leuke bezigheid in je leven maar verder van weinig nut voor anderen.Tufkah schreef: Gisteren, 10:21Voor jou is het niks. Jij als atheïst gaat binnenkort dood en dan is alles afgelopen. Voor mij is God hartstocht, waarbij vergeleken verliefdheid zoals mensen dat kennen slechts een flauwe afspiegeling is.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:16
Verzonken in God.
-
Dit soort opmerkingen in de categorie 'die van mij beter is beter/groter, dragen niets bij een een discussie als je er geen element in legt waarbij je de gesprekspartner overtuigt (dus niet alleen maar jezelf bevestigt).Tufkah schreef: Gisteren, 10:21Voor jou is het niks. Jij als atheïst gaat binnenkort dood en dan is alles afgelopen. Voor mij is God hartstocht, waarbij vergeleken verliefdheid zoals mensen dat kennen slechts een flauwe afspiegeling is.Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:16
Verzonken in God.
-
Is er nog een ander geloof dan mentaal geloof?Tufkah schreef: Gisteren, 10:04 Geloof = gemoedsrust. Alleen mentaal geloof jaagt angst aan, want dan bedenken mensen allerlei toekomstscenario's zoals de hel. Geloof is dan ook een vertrouwen op de liefde van de Vader.
Het tegengestelde van mentaal is fysiek, heb je dan fysiek geloof?
Wat is het verschil tussen mentaal geloof en fysiek geloof?
Volgens is geloof per definitie mentaal.
Als iets namelijk fysiek duidelijk is, dan is het geen geloof maar een feit van algemene bekendheid.
-
Jij zult het wel weten als ongelovige zijnde.
-
Mentaal en fysiek is geen echte tegenstelling. Natuurlijke mens en geestelijke mens al meer, maar dan binnen het mens zijn. Mentaal slaat op denken voor jezelf. Geestelijk meer uit vertrouwen op “God”.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Ik beschouw het mentale domein (het denken c.q. de gedachten) als een afdeling van de natuurlijke mens. Maar de natuurlijke mens heeft van nature geen enkele notie van wat 'geestelijk' is. Je hoort mensen wel eens zeggen dat ze nog "jong van geest" zijn. Dat is volstrekt belachelijk.Leon schreef: Gisteren, 12:46Mentaal en fysiek is geen echte tegenstelling. Natuurlijke mens en geestelijke mens al meer, maar dan binnen het mens zijn. Mentaal slaat op denken voor jezelf. Geestelijk meer uit vertrouwen op “God”.
De natuurlijke mens en de geestelijke mens is wel een tegenstelling. De (paulinische) geestelijke mens is een nieuwe / vernieuwde mens. Uit het zaad wat gezaaid is (er is een natuurlijk lichaam gezaaid) wordt de nieuwe, geestelijke mens opgewekt. Wat er al in zat (de geestelijke mens) is ontkiemd uit het zaad (de natuurlijke mens).
Alleen natuurlijke mensen geloven in het hiernamaals e.d. omdat zij nog tegen de horizon van de fysieke dood aankijken. Wie het geestelijk leven kent die vertrouwt op God.
-
Ik bedoelde te zeggen: Volgens mij is geloof per definitie mentaal.
Als je denkt dat het anders is, mag je dat best inhoudelijk uitleggen in plaats van zo te doen.
Je zou ook gewoon antwoord en uitleg kunnen geven op de vragen:
Is er nog een ander geloof dan mentaal geloof?
-
Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 13:30Ik bedoelde te zeggen: Volgens mij is geloof per definitie mentaal.
Als je denkt dat het anders is, mag je dat best inhoudelijk uitleggen in plaats van zo te doen.
Je zou ook gewoon antwoord en uitleg kunnen geven op de vragen:Is er nog een ander geloof dan mentaal geloof?
Het begrip "mentaal geloof" zegt het toch zelf al? Mentaal geloof wil zeggen dat het geloof als een gedachte in je hoofd zit. Volgens jou is geloof per definitie mentaal. Dan vraag ik mij af wat je hier eigenlijk komt doen? Veel belangstelling voor het geloof an sich heb je dan niet.
-
Tot mijn verbazing zijn er forumdeelnemers die denken dat geloof louter in je hoofd zit. Er zijn echter allerlei verzen die aangeven dat het geloof vooral met hart beleden dient te worden. Jezus heeft notabene zelf aangegeven dat het Woord des Koninkrijks in het hart gezaaid is. (Matt 13:19). Of Rom 10:10 "met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid". Gewoon een paar voorbeeldjes hè.
Uiteraard zijn er wel "hoofdgelovigen" , maar zij zijn niet de maat der dingen. Letterlijk lezenden zullen er altijd wel zijn. Geloven doe je met je hart en ziel, zodat je denken en je gevoelswereld hervormt kan worden. Geloof is daarmee ook een "beweging". Mentaal gelovigen komen nooit in "beweging" , die blijven dag-in, dag-uit hetzelfde denken en zeggen.
Uiteraard zijn er wel "hoofdgelovigen" , maar zij zijn niet de maat der dingen. Letterlijk lezenden zullen er altijd wel zijn. Geloven doe je met je hart en ziel, zodat je denken en je gevoelswereld hervormt kan worden. Geloof is daarmee ook een "beweging". Mentaal gelovigen komen nooit in "beweging" , die blijven dag-in, dag-uit hetzelfde denken en zeggen.
-
Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.Tufkah schreef: Gisteren, 14:54Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 13:30
Ik bedoelde te zeggen: Volgens mij is geloof per definitie mentaal.
Je zou ook gewoon antwoord en uitleg kunnen geven op de vragen:
Het begrip "mentaal geloof" zegt het toch zelf al? Mentaal geloof wil zeggen dat het geloof als een gedachte in je hoofd zit. Volgens jou is geloof per definitie mentaal. Dan vraag ik mij af wat je hier eigenlijk komt doen? Veel belangstelling voor het geloof an sich heb je dan niet.
Maar als jij geen mentaal geloof hebt, zoals je stelde, wat voor geloof is dat dan?
Iets dat niet als gedachte in je hoofd zit, maar wat dan wel?
Dat fascineert mij en daarom ben ik hier en stel ik deze vraag.
-
Re: Mentaal geloof of geloof in het hart.
Bij mentaal geloof ben je alleen. Dat lijkt me duidelijk. Alleen in je eigenste uppie.Tufkah schreef: Gisteren, 15:07 Tot mijn verbazing zijn er forumdeelnemers die denken dat geloof louter in je hoofd zit. Er zijn echter allerlei verzen die aangeven dat het geloof vooral met hart beleden dient te worden. Jezus heeft notabene zelf aangegeven dat het Woord des Koninkrijks in het hart gezaaid is. (Matt 13:19). Of Rom 10:10 "met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid". Gewoon een paar voorbeeldjes hè.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Maar dat laatste is toch juíst wat jij doet hier? Als dat je kader is om een ander te oordelen dan leg je het oordeel nu toch zelf helder over je eigen verschijning hier heen.Tufkah schreef: Gisteren, 15:07 Tot mijn verbazing zijn er forumdeelnemers die denken dat geloof louter in je hoofd zit. Er zijn echter allerlei verzen die aangeven dat het geloof vooral met hart beleden dient te worden. Jezus heeft notabene zelf aangegeven dat het Woord des Koninkrijks in het hart gezaaid is. (Matt 13:19). Of Rom 10:10 "met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid". Gewoon een paar voorbeeldjes hè.
Inhoudelijk: het geloven met hart en ziel is beeldspraak. Je hart is niets meer of minder dan een onderdeel van het lichaam wat bloed rondpompt.
Je ziel is vele malen complexer omdat niemand ooit een ziel heeft gezien.
-
Het geloof is hartstocht.Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 15:32Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.Tufkah schreef: Gisteren, 14:54
Maar als jij geen mentaal geloof hebt, zoals je stelde, wat voor geloof is dat dan?
-
Van gedachten wisselen met iemand die het hart als een onderdeel van het lichaam wat bloed rondpompt ziet, is uitermate problematisch. Dat je schrijft en denkt als een natuurlijke mens is mij reeds duidelijk. Maar ook jij hebt toch gevoelens?Freerk schreef: Gisteren, 16:17Maar dat laatste is toch juíst wat jij doet hier? Als dat je kader is om een ander te oordelen dan leg je het oordeel nu toch zelf helder over je eigen verschijning hier heen.Tufkah schreef: Gisteren, 15:07 Tot mijn verbazing zijn er forumdeelnemers die denken dat geloof louter in je hoofd zit. Er zijn echter allerlei verzen die aangeven dat het geloof vooral met hart beleden dient te worden. Jezus heeft notabene zelf aangegeven dat het Woord des Koninkrijks in het hart gezaaid is. (Matt 13:19). Of Rom 10:10 "met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid". Gewoon een paar voorbeeldjes hè.
Inhoudelijk: het geloven met hart en ziel is beeldspraak. Je hart is niets meer of minder dan een onderdeel van het lichaam wat bloed rondpompt.
Je ziel is vele malen complexer omdat niemand ooit een ziel heeft gezien.
-
- Man/Vrouw: V
Dan moet je eerst omschrijven wat jij in deze samenhang onder hartstocht verstaat.Tufkah schreef: Gisteren, 17:06Het geloof is hartstocht.Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 15:32
Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.
(Als het kan graag iets uitgebreider dan het eerdere antwoord dat ook nog eens bij de afsplitsing in het ‘Karma-topic’ is achter gebleven).
Laatst gewijzigd door Yours op 19 jul 2025, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Dat kan, ik wil graag aannemen dat het geloof voor jou hartstocht is.Tufkah schreef: Gisteren, 17:06Het geloof is hartstocht.Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 15:32
Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.
Maar realiseer je je dan wel dat hartstocht iets mentaals is?
-
Dat laat zich niet omschrijven anders dan in woorden. Met het begrip "liefdesextase" weet je nog steeds niks. Het is ervaringsgeloof waarin God Zichzelf openbaart. En dan begrijp je ook waar de Bijbel over gaat. Ik kan wel een vers aanwijzen zo van: "daar staat het!", maar dat zegt iemand zonder die ervaring niks.
-
Yours schreef: Gisteren, 17:20Dan moet je eerst omschrijven wat jij in deze samenhang onder hartstocht verstaat.
(Als het kan graag iets uitgebreider dan het eerdere antwoord dat ook nog eens bij de afsplitsing in het ‘Karma-topic’ is achter gebleven).

Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Dat is dus niet het geval, dat is alleen zo in het paradigma van de natuurlijke mens c.q. de atheïst. De natuurlijke mens heeft geen weet van meer dan het discursieve denken. En als de natuurlijke mens zoiets als hartstocht voelt voor een andere mens dan doet hij dat af als iets wat het lichaam veroorzaakt.Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 17:28Dat kan, ik wil graag aannemen dat het geloof voor jou hartstocht is.
Maar realiseer je je dan wel dat hartstocht iets mentaals is?
Enfin, ik ga het naturalistische geloof hier niet uitleggen. Dat is het topic niet. Het topic is geloven met het hart.
-
Tufkah schreef: Gisteren, 17:29Dat laat zich niet omschrijven anders dan in woorden. Met het begrip "liefdesextase" weet je nog steeds niks. Het is ervaringsgeloof waarin God Zichzelf openbaart. En dan begrijp je ook waar de Bijbel over gaat. Ik kan wel een vers aanwijzen zo van: "daar staat het!", maar dat zegt iemand zonder die ervaring niks.Yours schreef: Gisteren, 17:20
Dan moet je eerst omschrijven wat jij in deze samenhang onder hartstocht verstaat.
Galaten 2:20 en Johannes 3:16 zegt inderdaad niks voor wie de ervaring niet heeft. Een afbeelding evenmin, maar soms zegt een plaatje net iets meer dan woorden.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)