Het heeft niks met fanatisme van doen. En nog minder met dogmatiek. Het is juist dat hiernamaals wat een dogma is geworden binnen het kerkendom. Maar het gaat wel tegen de woorden van Jezus zelf in.....Yours schreef: 22 jul 2025, 12:08Je bent zelf vader……Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:53 Tja, alleen natuurlijke mensen kunnen kinderen krijgen, dat lijkt me logisch. Geestelijke mensen huwen niet, krijgen geen kinderen, (en hebben dus ook geen seks) en worden ook niet uitgehuwelijkt.
Dit is een verloochening van je eerdere leven als natuurlijke mens: als echtgenoot en met name als vader van je kinderen.
Het fanatisme/de dogmatiek waarmee je mensen hier benadert die niet aan je huidige normen voldoen, komt niet begripvol over. En zet hen in een bepaald hok, waardoor tot verbinding komen steeds moeilijker wordt.
Daar was die Jezus van 20 eeuwen geleden geheel anders in: die verbond zich met velen en toonde in zijn doen en laten begrip voor de mensen om hem heen. Hij begreep tevens dat het moederschap voor vrouwen èn het vaderschap voor mannen een bijzonder mooie manier is om (te leren) lief te hebben: seksualiteit speelt daar een bijzondere verbindende rol in.
Herlees Lukas 20: 34-36 uit de HSV dan ook nog eens:Lukas 20
34. En Jezus antwoordde en zei tegen hen: De kinderen van deze wereld trouwen en worden ten huwelijk gegeven,
35. maar zij die het waard geacht zijn die toekomstige wereld te verkrijgen, en de opstanding uit de doden, zullen niet trouwen en ook niet ten huwelijk gegeven worden.
36. Want zij kunnen niet meer sterven, omdat zij gelijk zijn aan engelen. En zij zijn kinderen van God, omdat zij kinderen van de opstanding zijn.
En ik herhaal het nog maar eens: ik volg Jezus en niet kerkelijke dogma.