Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:53
Petra schreef: 22 jul 2025, 06:27

Als er staat dat je na je (daadwerkelijke fysieke) dood opstaat en dan in hemel als engel bent.
Dan valt dat niet anders te interpreteren dan dat het over het hiernamaals gaat.

Ik zal de teksten onderaan citeren.
Het gaat expliciet om de vraag als een vrouw die weduwe was en met meerdere mannen getrouwd is geweest sterft, wiens vrouw ze dan is in de opstanding.

Daaruit kun je concluderen dat ..het gaat om daadwerkelijk dood gaan, uit de dood opstaan en opstanding. En niet een geestelijke/spirituele dood met spiritueel achtige opstanding.

Mattheüs 22:23–33 (NBV21)
"24 ‘Meester, Mozes heeft gezegd dat als iemand sterft zonder kinderen, zijn broer met de weduwe moet trouwen om voor nageslacht te zorgen voor zijn broer.
25 Nu waren er bij ons zeven broers. De eerste trouwde en stierf, en omdat hij geen kinderen had nagelaten, liet hij zijn vrouw na aan zijn broer.
26 Hetzelfde gebeurde met de tweede en de derde, tot en met de zevende.
27 Als laatste stierf de vrouw.
28 Van wie van de zeven is ze nu in de opstanding de vrouw? Want ze zijn allen met haar getrouwd geweest.’
29 Jezus gaf hun ten antwoord: ‘Jullie dwalen, omdat jullie de Schriften niet kennen en evenmin de macht van God.
30 Want na de opstanding huwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar ze zijn in de hemel als engelen.
31 Hebben jullie dan niet gelezen wat God jullie over de opstanding heeft gezegd?
32 “Ik ben de God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob”? Hij is geen God van doden, maar van levenden.’
33 Toen de mensen dit hoorden, waren ze diep onder de indruk van zijn onderricht.

Marcus 12:18–27 (NBV21)
18 Er kwamen ook Sadduceeën naar hem toe – zij beweren dat er geen opstanding is – en ze stelden hem een vraag:
19 ‘Meester, Mozes heeft ons voorgeschreven dat als iemands broer sterft en een vrouw achterlaat maar geen kinderen nalaat, die man met de weduwe moet trouwen en voor nageslacht moet zorgen voor zijn broer.
20 Er waren eens zeven broers. De eerste trouwde en stierf zonder kinderen na te laten.
21 De tweede trouwde met haar en stierf ook zonder kinderen na te laten, en de derde eveneens.
22 Geen van de zeven liet kinderen na. Als laatste stierf de vrouw.
23 Van wie van hen is ze dan in de opstanding de vrouw? Alle zeven zijn immers met haar getrouwd geweest.’
24 Jezus zei tegen hen: ‘Zit u er niet naast, omdat u zowel de Schriften als de macht van God niet kent?
25 Want als mensen uit de dood opstaan, trouwen ze niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar ze zijn als engelen in de hemel.
26 Wat nu de doden betreft, dat ze opgewekt worden – hebt u in het boek van Mozes bij het verhaal over de braamstruik niet gelezen dat God tegen hem zegt: “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob”?
27 Hij is geen God van doden, maar van levenden. U dwaalt vreselijk!’

Lucas 20:27–40 (NBV21)
27 Toen kwamen er enkele Sadduceeën naar hem toe, mensen die ontkennen dat er een opstanding is.
28 Ze stelden hem een vraag: ‘Meester, Mozes heeft voor ons bepaald dat als iemand die een broer heeft, sterft zonder kinderen na te laten, zijn broer met de weduwe moet trouwen om voor nageslacht te zorgen.
29 Nu waren er zeven broers. De eerste trouwde en stierf kinderloos.
30 De tweede broer trouwde met haar,
31 en ook de derde, en zo alle zeven. Ze lieten geen kinderen na en stierven.
32 Als laatste stierf de vrouw.
33 Wiens vrouw is ze dan bij de opstanding? Alle zeven zijn immers met haar getrouwd geweest.’
34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt,
35 maar zij die waardig bevonden zijn deel te hebben aan de komende wereld en aan de opstanding uit de dood, huwen niet en worden niet uitgehuwelijkt.
36 Ze kunnen immers niet meer sterven, want ze zijn als engelen; en omdat ze uit de dood zijn opgestaan, zijn ze kinderen van God.
37 Dat de doden werkelijk worden opgewekt, heeft ook Mozes al duidelijk gemaakt in het verhaal over de braamstruik, waar hij spreekt over de Heer als de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.
38 Hij is geen God van doden, maar van levenden, want voor hem zijn allen in leven.’
39 Enkele schriftgeleerden zeiden: ‘Meester, wat u zegt is juist.’
Ik lees nergens het woord hiernamaals of iets wat er op lijkt. Ik lees wel iets over opstanding uit de dood. Wat Jezus beschrijft is de mens die uit Geest is geboren. Dat is niet de vleselijke mens. De Sadduceeën in dit gedeelte zijn typische natuurlijke mensen, ze zitten wat te zeuren over dingen als kinderen krijgen. Tja, alleen natuurlijke mensen kunnen kinderen krijgen, dat lijkt me logisch. Geestelijke mensen huwen niet, krijgen geen kinderen, (en hebben dus ook geen seks) en worden ook niet uitgehuwelijkt.
Het klopt dat het woord hiernamaals niet letterlijk wordt genoemd.
Maar de betekenis is toch de na je (hele echte dooie) dood situatie. In Bijbelse gelederen heeft dat woord die betekenis.
En daar gaan die citaten over. Heel echt dood gaan/sterven. Die teksten gaan niet over geestelijk worden.
Heb jij een andere betekenis voor het woord hiernamaals ?
Welke dan ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W
Man/Vrouw: M

Bericht door J-W »

dingo schreef: 22 jul 2025, 19:32
J-W schreef: 22 jul 2025, 19:11

Ik had verwacht dat je zou zeggen dat het niet je bedoeling was je medeforummers(natuurlijke mensen) te kwetsen met meerdere haattoekenningen maar dat was blijkbaar iets te naïef van mij, voor jou nog een brug te ver. In plaats daarvan doe je er nog een schepje boven op, het zich aantrekken van jouw beschuldigingen ligt aan de natuurlijke mens zelf omdat die nog behept zou zijn met een ego, Tufkah als geestelijk mens is onfeilbaar.
Zo zie je maar weer, spreken over de smalle weg en hem daadwerkelijk bewandelen zijn twee totaal verschillende dingen.
Volgens mij heb je er nog geen meter op afgelegd, aan de vruchten herkent men de boom luidt het gezegde.
Er is ook niets mis mee om niet te reageren.
Dat weet ik maar ik laat me echt niet alles gezeggen, als dat verwacht wordt kan ik hier beter vertrekken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 22 jul 2025, 19:33
Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:53

Ik lees nergens het woord hiernamaals of iets wat er op lijkt. Ik lees wel iets over opstanding uit de dood. Wat Jezus beschrijft is de mens die uit Geest is geboren. Dat is niet de vleselijke mens. De Sadduceeën in dit gedeelte zijn typische natuurlijke mensen, ze zitten wat te zeuren over dingen als kinderen krijgen. Tja, alleen natuurlijke mensen kunnen kinderen krijgen, dat lijkt me logisch. Geestelijke mensen huwen niet, krijgen geen kinderen, (en hebben dus ook geen seks) en worden ook niet uitgehuwelijkt.
Maar de betekenis is toch de na je (hele echte dooie) dood situatie. In Bijbelse gelederen heeft dat woord die betekenis.
En daar gaan die citaten over. Heel echt dood gaan/sterven. Die teksten gaan niet over geestelijk worden.
Welke dan ?
Waar Jezus' leer over gaat is dat de mens alleen het Koninkrijk in kan gaan indien hij opnieuw geboren wordt. Het Koninkrijk is geen hiernamaals, het Koninkrijk is een geestelijk Koninkrijk gebaseerd op de liefde van de Vader. En het Koninkrijk is in u , het is innerlijk. (Lukas 17:21) Het heeft ook niks met "na de dood" van doen. In Matt 22 beschrijft Jezus de geestelijke mens omdat de Sadduceeën er geen snars van begrijpen.
Nee, het hiernamaals bestaat helemaal niet. (Tenzij je morgen 23 juli bedoeld.) Het Eeuwige is een domein wat tegenover de Tijd staat. Waar de opnieuw geboren mens woont is in het Eeuwige nu. Maar de opnieuw geboren mens is niet de natuurlijke mens. Anders hoef je ook niet opnieuw geboren te worden zoals Jezus leert in Johannes 3. Mensen lezen het Evangelie slecht. In Joh 3 zegt Jezus ook expliciet dat de opnieuw geboren mens niet weet waar hij naar toe gaat.

Dat hele hiernamaals is een bedenksel van het ego wat over de grens van de dood wil existeren. Weet je wat een straf zou zijn voor het ego? Over 1 miljoen jaar nog bestaan en je te pletter vervelen in het hiernamaals......dat heet dan weer de hel.... (Vergeet de woorden van Jezus niet: U geschiedde naar uw geloof. Wees voorzichtig met wat je gelooft.)
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

J-W schreef: 22 jul 2025, 19:37
dingo schreef: 22 jul 2025, 19:32
Er is ook niets mis mee om niet te reageren.
Dat weet ik maar ik laat me echt niet alles gezeggen, als dat verwacht wordt kan ik hier beter vertrekken.
Dat is niet wat er van je verwacht wordt. Alles wat je aandacht geeft groeit, zowel positief als negatief.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 23:23
Petra schreef: 22 jul 2025, 19:33

Welke dan ?
Waar Jezus' leer over gaat is dat de mens alleen het Koninkrijk in kan gaan indien hij opnieuw geboren wordt. Het Koninkrijk is geen hiernamaals, het Koninkrijk is een geestelijk Koninkrijk gebaseerd op de liefde van de Vader. En het Koninkrijk is in u , het is innerlijk. (Lukas 17:21) Het heeft ook niks met "na de dood" van doen. In Matt 22 beschrijft Jezus de geestelijke mens omdat de Sadduceeën er geen snars van begrijpen.
In dit topic is het ontwerp niet waar Jezus leer (volgens jouw overtuiging) over gaat, maar waar de drie teksten die ik citeerde over gaan.
Je schrijft daarna dat mensen het evangelie slecht lezen… ik zou zeggen.. begin eens zelf met goed lezen dan.
Lees om te beginnen de drie teksten die ik citeerde
Mattheus 22, Marcus 12 en Lucas 20.

Jezus heeft het NIET over de geestelijke mens maar antwoordt op de vraag wiens vrouw de vrouw zal zijn, na haar sterven. Omdat ze zeven keer getrouwd is geweest omdat ze weduwe werd en 7x met een broer hertrouwde.
Dat is geen mystieke vaagtaal die voor meerdere uitleg vatbaar is. Maar een helder en duidelijk antwoord op een -na de dood- vraag.
-Na de dood- noemen we het hiernamaals.
Laatst gewijzigd door Petra op 23 jul 2025, 05:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 22 jul 2025, 17:04
Verder merk ik op dat de inhoud van het reincarnatiegeloof volgens mij niet thuishoort bij “spreken over de bijbel”. In Christus is de natuurlijke mens met al zijn gehechtheden gestorven. De Opstanding waar Jezus over spreekt is geen opstanding in het vlees. Het reincarnatiegeloof hoort als ik het goed begrijp onder het subforum “geloof, andere vormen”, of “christelijk open forum”.
Jij bakt hem bruin zeg.
De meeste christenen geloven in een opstanding in het vlees.
Er zijn ook zat christenen die op Bijbelse grond in reïncarnatie geloven. Er zijn teksten waar dit op gestoeld is. Dat jij die anders interpreteert kan. Dat jij een andere overtuiging aanhangt kan ook. Maar dan nog is ook de overtuiging van Yours of anderen net zo spreken over de Bijbel als ieder ander.

Als je denkt anderen te mogen verbieden teksten op eigen wijze te interpreteren .. dan gaat die vlieger ook voor jou op.
Hoe vind jij het als je eigen overtuiging niet geuit mag worden als spreken over de Bijbel omdat iemand anders het niet met jouw interpretatie eens is?!
J-W

Bericht door J-W »

Dat hele hiernamaals is een bedenksel van het ego wat over de grens van de dood wil existeren. Weet je wat een straf zou zijn voor het ego? Over 1 miljoen jaar nog bestaan en je te pletter vervelen in het hiernamaals......
Ik kan me indenken dat jij je in het hiernamaals denkt te gaan vervelen, je verveelt je in dit tijdelijke leven nu al want anders zat je hier niet de hele dag te tikken. En terwijl je alles wat Jezus over een hiernamaals zegt ombuigt naar een verandering in de mens gedurende zijn aardse leven kijk je tegen de eeuwigheid wel aan met jouw aardse tijdsbeleving. In de bijbel die jij zo hoog hebt staat dat bij de Heer 1000 jaren als één dag zijn. Je zou je daarom kunnen voorstellen dat er in het hiernamaals geen tijd bestaat. Na de door jou genoemde 1 miljoen jaar zou het dan zijn alsof je zojuist gearriveerd bent. Jezus sprak graag in raadselen zodat veel van zijn woorden voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn en dat is voor een geïnteresseerde ongelovige het aardige van dit forum, de verschillende meningen te lezen. Wat het hiernamaals betreft staan gelovigen die daar in geloven naar mijn idee minstens even sterk als degenen die een eeuwig leven na de dood bij de Heer verwerpen. Voor mij was Jezus slechts een spiritueel mens die zijn eigen kijk over de invulling van ons leven op aarde had. Je kunt daar warm voor lopen en je kunt het terzijde leggen, de goeie dingen eruit pikkend. In mijn optiek kan echter niemand weten wat er met onze geest na de dood gebeurt, ook Jezus kon dat niet weten. Het blijft daarom zoals ik vaker zeg een geloof. Dat gelovigen elkaar bestrijden met hun eigen uitleg over bijbelteksten is geen nieuws, dat was al zo bij het ontstaan van het christendom en jij bent een duidelijk voorbeeld van een gelovige die die traditie voortzet. Geen ruimte willen geven aan andermans interpretatie terwijl jouw interpretaties voor een ander ook als eigen verzinsels overkomen.
Laatst gewijzigd door J-W op 23 jul 2025, 08:12, 3 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Er bestaat een eindeloze reeks aan gelovigen van velerlei overtuiging die wel degelijk vast vertrouwen op een voortgaand leven na de dood, dus een duidelijk "' hiernamaals ''.
Hoe dit "' hiernamaals "' vervolgens wordt gezien, nieuwe aarde, hemel, reïncarnatie, astrale wereld of hoe ook te noemen, daarover bestaat onderling geen overeenstemming. De hemel van Walsch is een andere hemel als de hemel van de J G om maar een voorbeeld te noemen.
Ook de "' bronnen "" die geraadpleegd worden zijn divers en zelfs wanneer gebruik wordt gemaakt van dezelfde "" bron "" bestaan er nog meerdere interpretaties van dezelfde '' bron-tekst "'. Iedereen gewoon het eigen tuintje, alwaar ontwerp en inrichting afwijken van het tuintje van de buurman of buurvrouw. Steeds maar herhalen dat de tuin bezitter in een verkeerd tuintje zit te "' zwoegen "" schiet ook niet op.
Gewoon in meerdere tuintjes kijken en met elke fatsoenlijke tuinbezitter wat converseren over zijn/ haar specifieke tuintje, is voor mij een leukere
beleving als onophoudelijk roepen dat de ander zijn/ haar tuintje geheel moet gaan omspitten om mee te kunnen doen in de "' vaart der al of niet geestelijke volkeren "'.
Niemand luistert overigens naar de roep van de ander tot complete tuinvernieuwing. Ook weer waar.
Ook bij Tufkah blijft het onduidelijk rond het "' hiernamaals "'.
Het natuurlijke ego sterft bij hem de biologische dood, maar over de "' geestelijke component "" in de mens doet hij geen uitspraak, maar laat het over aan het Tufkah-godsbeeld ( de Vader ).
Jip en Janneke taalgebruik levert veel duidelijkheid over en weer, daarom ook voorkeur voor de Nederlandse namen voor de bomen, bloemen en planten in de tuintjes en niet de namen in het latijn .
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 23 jul 2025, 05:24

In dit topic is het ontwerp niet waar Jezus leer (volgens jouw overtuiging) over gaat, maar waar de drie teksten die ik citeerde over gaan.
Je schrijft daarna dat mensen het evangelie slecht lezen… ik zou zeggen.. begin eens zelf met goed lezen dan.
Lees om te beginnen de drie teksten die ik citeerde
Mattheus 22, Marcus 12 en Lucas 20.

Jezus heeft het NIET over de geestelijke mens maar antwoordt op de vraag wiens vrouw de vrouw zal zijn, na haar sterven. Omdat ze zeven keer getrouwd is geweest omdat ze weduwe werd en 7x met een broer hertrouwde.
Dat is geen mystieke vaagtaal die voor meerdere uitleg vatbaar is. Maar een helder en duidelijk antwoord op een -na de dood- vraag.
-Na de dood- noemen we het hiernamaals.
Ik vind het prima hoor, het hiernamaals-geloof is hardnekkig. Als jij dat in de tekst wil lezen dan is dat zo.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 23 jul 2025, 08:07
Ook bij Tufkah blijft het onduidelijk rond het "' hiernamaals "'.
Het natuurlijke ego sterft bij hem de biologische dood, maar over de "' geestelijke component "" in de mens doet hij geen uitspraak, maar laat het over aan het Tufkah-godsbeeld ( de Vader ).
Over het hiernamaals ben ik niet onduidelijk: dat bestaat niet. Behalve dan als de dag van morgen. Het hiernamaals is een verzinsel van het ego. En het ego is zelf ook een verzinsel van het ego zelf. Zo zit het ego verstrikt in een web van zelfgeschapen verzinsels. De enige uitweg hieruit is het verlaten van het veld der overtuigingen. En dat is zo simpel nog niet, daar heb je het Woord des Koninkrijks voor nodig. Maar het boze neemt het Woord weg uit het hart. Jezus is zelf dit Woord....

Voor de natuurlijke mens is er sowieso niks na de dood, dat leert de Bijbel. Voor mij als natuurlijke mens uiteraard ook niet. Maar op dit forum blijft steeds maar de focus op natuurlijke mens. De ene natuurlijke mens beweert dat hij God is, de andere natuurlijke mens wil reïncarneren, enz enz. Zo blijft het forum natuurlijk wel levendig, dat dan weer wel. Maar naar het hiernamaals gaat niemand, de eerste hemeltoerist is nog steeds niet gesignaleerd.

Onderwijl leert Jezus dat er een nieuwe mens geboren moet worden, maar dan uit Geest. En die nieuwe mens weet niet waar hij vandaan komt en ook niet waar hij naar toe gaat. De opnieuw geboren mens zal dan ook nooit in het hiernamaals geloven. Je hebt natuurlijk wel wedergeboren christenen, maar dat is wat anders. Je kunt jezelf nooit tot wedergeboren benoemen, je wordt immers uit de Geest zelf geboren.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 23 jul 2025, 09:50

Onderwijl leert Jezus dat er een nieuwe mens geboren moet worden, maar dan uit Geest. En die nieuwe mens weet niet waar hij vandaan komt en ook niet waar hij naar toe gaat.
Dat is precies wat ik schrijf over de Tufkah overtuiging.
De nieuwe ( geestelijke ) mens weet niet waar hij naar toe gaat. , zo de Tufkah overtuiging.
Jij gebruikt alleen latijn en ik probeer het in Jip en Janneke.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 23 jul 2025, 09:35
Ik vind het prima hoor, het hiernamaals-geloof is hardnekkig. Als jij dat in de tekst wil lezen dan is dat zo.
Je ontwijkt de vraag. Het gaat er hier niet om wat Petra of een ander over het hiernamaals gelooft maar over de uitspraak van Jezus over het leven na de dood van de meerdere malen getrouwde weduwe.
J-W

Bericht door J-W »

..........Voor de natuurlijke mens is er sowieso niks na de dood, dat leert de Bijbel. Voor mij als natuurlijke mens uiteraard ook niet. Maar op dit forum blijft steeds maar de focus op natuurlijke mens. De ene natuurlijke mens beweert dat hij God is, de andere natuurlijke mens wil reïncarneren, enz enz. Zo blijft het forum natuurlijk wel levendig, dat dan weer wel. Maar naar het hiernamaals gaat niemand, de eerste hemeltoerist is nog steeds niet gesignaleerd........
Je vergeet jezelf te noemen, de wil van de natuurlijke mens Tufkah die gelooft als een geestelijk mens in een gestorven lichaam te leven (maar het maar niet wil lukken dat hier uit te stralen) . En de nog steeds niet gesignaleerde hemeltoeristen, tja, nu je als geestelijk opnieuw geboren mens dat goedkope argument gaat gebruiken om de uitspraak van Jezus over een hiernamaals te weerleggen val je bij mij met jouw geloof helemaal door de mand. Wanneer iemand niet van zijn reis terugkeert zegt dat immers niets over het al of niet bestaan van zijn reisdoel, wij blijven er alleen onwetend van hoe het er daar uit ziet.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 23 jul 2025, 10:02

Onderwijl leert Jezus dat er een nieuwe mens geboren moet worden, maar dan uit Geest. En die nieuwe mens weet niet waar hij vandaan komt en ook niet waar hij naar toe gaat.
Dat is precies wat ik schrijf over de Tufkah overtuiging.
De nieuwe ( geestelijke ) mens weet niet waar hij naar toe gaat. , zo de Tufkah overtuiging.
Jij gebruikt alleen latijn en ik probeer het in Jip en Janneke.
Exact. Daarom is het alleen de natuurlijke mens die in het hiernamaals gelooft. Of zoals in 1 Korintiërs 50:50 staat: dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven.
Nee, niet zo de Tufkah overtuiging, zo heeft Jezus het ons medegedeeld. En ik beaam wat Jezus ons heeft medegedeeld.
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 23 jul 2025, 12:03

Nee, niet zo de Tufkah overtuiging, zo heeft Jezus het ons medegedeeld. En ik beaam wat Jezus ons heeft medegedeeld.
Nee. Hier spreekt wel degelijk De Tufkah overtuiging.
Wat Jezus heeft medegedeeld over na de dood.. heb ik geciteerd. In drie teksten nog wel.
Maar die .. lees je niet /lap je aan je laars en gooit vervolgens een eigen Tufkah mening er overheen.
Jij maakt er van dat het over een geestelijke dood gaat. Terwijl er in al die teksten klip en klaar over biologische doden wordt gesproken.
En soit hoor.. dikke prima als je je eigen overtuiging volgt. Die is idd hardnekkig. En ook dat mag.
Maar het is niet wat er in die teksten staat.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

welles-nietes-welles-nietes.

De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is
Yours

Bericht door Yours »

Die uit de geest geboren zijn, die weten niet waar ze na de fysieke dood heen gaan.
Maar de anderen wel aan de hand van de door Petra geciteerde teksten: die gaan/komen als engelen naar/in de hemelen.

Wie zal er beter af zijn, is dan de volgende vraag…….ik denk dat dat degenen zijn die er zich als fijnstoffelijk/astrale engel gewaar van zijn in de hemelen te zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 23 jul 2025, 12:03
............Nee, niet zo de Tufkah overtuiging, zo heeft Jezus het ons medegedeeld. En ik beaam wat Jezus ons heeft medegedeeld.
Jezus heeft ons, jou, helemaal niets medegedeeld. Jezus sprak 2000 jaar geleden tot wat mensen in een heel andere tijd, in een heel andere samenleving en onder geheel andere omstandigheden. Hij zal niet eens geweten hebben dat een aantal van zijn uitspraken genoteerd werden, in een verhaal verwerkt en later in boekvorm zouden worden uitgegeven. Had Hij dat geweten dan had Hij zijn hemelvaart wel uitgesteld om alles te kunnen beoordelen op juist- en duidelijkheid, ook voor in het jaar 2025.
Wat jij beaam is dus je eigen interpretatie van zijn woorden, jouw overtuiging, niets meer en niets minder.
J-W

Bericht door J-W »

25 Want als mensen uit de dood opstaan, trouwen ze niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar ze zijn als engelen in de hemel.
Jezus had om Tufkah te plezieren en een eind aan die hardnekkige dwaling van natuurlijke mensen te maken ook kunnen zeggen dat er helemaal geen lichamelijke opstanding is maar dat deed Hij dus niet. Hij gaf uitleg aan een probleem dat men bij een opstanding zag aankomen.
Of deze uitspraak serieus genomen moet worden moet ieder voor zichzelf uitmaken maar Jezusvolgers kunnen hier naar mijn idee niet omheen.
Laatst gewijzigd door J-W op 23 jul 2025, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

J-W schreef: 23 jul 2025, 20:27

Jezus had om Tufkah te plezieren ook kunnen zeggen dat er helemaal geen lichamelijke opstanding is maar dat deed Hij dus niet. Hij gaf uitleg aan een probleem dat men bij een opstanding zag aankomen.
Iets anders kan ik er niet van maken. Of deze uitspraak serieus genomen moet worden moet ieder voor zichzelf uitmaken maar Jezusvolgers kunnen hier naar mijn idee niet omheen.
Tufkah zou, om Jezus te plezieren, zich eens moeten gaan verdiepen in de tradities en uitgangspunten van apocalyptische joden, zoals de mensen in de tijd van Jezus. Die zien geest en lichaam onafscheidelijk. Als er een opstanding is, dan kan dat volgens alleen maar doordat de geest het lichaam weer tot leven heeft gewekt.
De gescheiden geest en lichaam is een idee van veel latere datum.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 23 jul 2025, 18:44 welles-nietes-welles-nietes.

De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is
Je blijft maar steeds de zelfde fout maken, en ik (en niet alleen ik) heb je daar al vaker op gewezen. De Geest weet nou juist wel waar hij vandaan komt en waar hij naar toegaat !! Maar de toehoorder, in dit geval Nicodemus die niet uit de geest geboren is, weet het niet. Nicodemus begrijpt de woorden van Jezus niet. Het gaat dus om de onwetendheid van Nicodemus !! De Bijbeltekst is zonder toelichting inderdaad niet echt duidelijk.

[Joh.3:8] De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Toelichting:
[5] Want zie de wind waait waar hij wil, en u hoort het suizen, maar u weet ondanks dat niet, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Zo gaat het nu ook als u met iemand spreekt, die uit de geest komt. U ziet en hoort hem wel, maar omdat hij op zijn geestelijke manier met u spreekt, begrijpt en verstaat u het niet en ook niet waar, wat hij zegt, vandaan komt, en wat hij daarmee bedoelt. Maar omdat u een rechtschapen wijze bent, zal het u op het juiste moment gegeven worden om die dingen in u op te nemen en te begrijpen.
[10] Ik zeg u: De geest, die in en uit zichzelf geest is, is de enige, die weet wat de geest is en hoe zijn leven er uit ziet! Het vlees is echter alleen maar een buitenste bast en weet niets van de geest, tenzij de geest het aan het omhulsel, de bast, openbaart; uw geest wordt echter nog te veel door uw vlees beheerst en afgeschermd en het kent hem daarom niet. Eens zal uw geest echter, zoals Ik u dat al gezegd heb, vrij worden; dan zult u ons getuigenis begrijpen en aannemen!'
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/19/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 23 jul 2025, 20:34
Tufkah schreef: 23 jul 2025, 18:44 welles-nietes-welles-nietes.

Je blijft maar steeds de zelfde fout maken, en ik (en niet alleen ik) heb je daar al vaker op gewezen. De Geest weet nou juist wel waar hij vandaan komt en waar hij naar toegaat !! Maar de toehoorder, in dit geval Nicodemus die niet uit de geest geboren is, weet het niet. Nicodemus begrijpt de woorden van Jezus niet. Het gaat dus om de onwetendheid van Nicodemus !! De Bijbeltekst is zonder toelichting inderdaad niet echt duidelijk.

Doe geen moeite Inktvlam. Jezus verteld het aan Nicodemus, maar in vers 8 zegt Jezus dat iedereen die uit de Geest is geboren niet weet waar hij naar toe gaat. Wie dus wél weet waar hij naar toe gaat (het hiernamaals) is duidelijk niet opnieuw geboren. Dat zie je ook in deze 'discussie' de natuurlijke mens kijkt steeds maar tegen de fysieke dood aan. Wat uit de Geest geboren is kan helemaal niet dood, dat snap je zelf toch ook wel? Dat is de kern van het Evangelie: het is de Geest die levend maakt en niet het natuurlijk lichaam.

Wie de wereld heeft leren kennen, heeft het lichaam gevonden. Maar wie het lichaam gevonden heeft, de wereld is hem niet waardig.

In 2 Korinthiërs 4:18 staat het zo:

Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.

En wat zien we in deze wereld? Dat zijn de natuurlijke mensen! Die zijn maar tijdelijk. De dingen die men niet ziet, die zijn eeuwig, dat is wat uit de Geest is. Maar hou vooral vast aan het tijdelijke leven en denk dat je dat na je dood kunt voortzetten. Klachten zijn er nooit van natuurlijke mensen, want die vergaan tot stof......
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 23 jul 2025, 23:26
...........Doe geen moeite Inktvlam. Jezus verteld het aan Nicodemus, maar in vers 8 zegt Jezus dat iedereen die uit de Geest is geboren niet weet waar hij naar toe gaat. Wie dus wél weet waar hij naar toe gaat (het hiernamaals) is duidelijk niet opnieuw geboren. Dat zie je ook in deze discussie' de natuurlijke mens kijkt steeds maar tegen de fysieke dood aan. Wat uit de Geest geboren is kan helemaal niet dood, dat snap je zelf toch ook wel? Dat is de kern van het Evangelie: het is de Geest die levend maakt en niet het natuurlijk lichaam...............
Volgens jouw logica ben jij dan ook niet uit de Geest geboren. Jij weet immers net als anders-gelovenden waar je naar je fysieke dood heen gaat? Jij weet zeker dat er geen hiernamaals is en dat dood dood is. Jij hebt je geestelijke eeuwigheid aan het einde van je smalle weg in dit leven al beleefd en die sterft met jouw dood. Voor jou geen "beloning" bij de Heer die alle tranen zal afwissen, jij hebt dat allemaal nu al ondervonden. Alles wat in de bijbel over het hiernamaals wordt gezegd slaat volgens jou op de periode na je wedergeboorte hier op aarde. Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen maar jij zal het wel zo ervaren, jouw wedergeboorte en jouw eeuwige leven zonder zonden in het heden. Niets op tegen. Maar jouw geest vergelijken met de geest waar Jezus het over heeft, die niet weet waar hij heengaat, die vlieger gaat voor jou dus niet op, jij weet precies wat er met jouw geest gebeurt na je dood, die gaat nergens heen. Jouw gepraat over wel dood en niet dood, al of niet geboren uit de Geest, je gestorven ego valt voor een normaal denkend mens daarom onder je bekende gewauwel. Op zich ook wel weer begrijpelijk, praten op een forum van uitsluitend natuurlijke mensen over het niet-zijn van God of het niet-zijn van de mens is niet eenvoudig, met name wanneer men elke uitspraak van Jezus of Paulus onder die noemer wil onderbrengen en op dwingende wijze aan natuurlijke deelnemers wil opleggen. Het eeuwige NU van jou.
Yours

Bericht door Yours »

Dat_beloof_ik schreef: 23 jul 2025, 20:33
J-W schreef: 23 jul 2025, 20:27

Jezus had om Tufkah te plezieren ook kunnen zeggen dat er helemaal geen lichamelijke opstanding is maar dat deed Hij dus niet. Hij gaf uitleg aan een probleem dat men bij een opstanding zag aankomen.
Iets anders kan ik er niet van maken. Of deze uitspraak serieus genomen moet worden moet ieder voor zichzelf uitmaken maar Jezusvolgers kunnen hier naar mijn idee niet omheen.
Tufkah zou, om Jezus te plezieren, zich eens moeten gaan verdiepen in de tradities en uitgangspunten van apocalyptische joden, zoals de mensen in de tijd van Jezus. Die zien geest en lichaam onafscheidelijk. Als er een opstanding is, dan kan dat volgens alleen maar doordat de geest het lichaam weer tot leven heeft gewekt.
De gescheiden geest en lichaam is een idee van veel latere datum.
De geest die het lichaam weer tot leven wekt als dat fysieke lichaam eenmaal gestorven is: het is en blijft een merkwaardige gedachte dat men dat dacht/denkt. Er blijven uiteindelijk gewoon alleen maar botten over als de fysieke dood een feit is. Maar als dat bij leven binnen het gevoel zo aangevoeld wordt, dan wordt dat blijkbaar met het verstand klakkeloos zo over genomen.

Hier is waarschijnlijk ook de ‘fysieke’ opstanding van Jezus zo’n 2000 jaar geleden op gebaseerd. Maar dat ‘opstaan’ is en blijft nu eenmaal onmogelijk als de fysieke dood is ingetreden en daarbij het zilveren koord is verbroken. Het is de ziel/geest/het fijnstoffelijke astrale lichaam wat na die scheiding gewoon verder gaat. Dàt is wat Maria Magdalena en vele anderen na Jezus’ dood van Hem hebben aanschouwd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 23 jul 2025, 23:26
Inktvlam schreef: 23 jul 2025, 20:34 Je blijft maar steeds de zelfde fout maken, en ik (en niet alleen ik) heb je daar al vaker op gewezen. De Geest weet nou juist wel waar hij vandaan komt en waar hij naar toegaat !! Maar de toehoorder, in dit geval Nicodemus die niet uit de geest geboren is, weet het niet. Nicodemus begrijpt de woorden van Jezus niet. Het gaat dus om de onwetendheid van Nicodemus !! De Bijbeltekst is zonder toelichting inderdaad niet echt duidelijk.
Doe geen moeite Inktvlam. Jezus verteld het aan Nicodemus, maar in vers 8 zegt Jezus dat iedereen die uit de Geest is geboren niet weet waar hij naar toe gaat. Wie dus wél weet waar hij naar toe gaat (het hiernamaals) is duidelijk niet opnieuw geboren. Dat zie je ook in deze 'discussie' de natuurlijke mens kijkt steeds maar tegen de fysieke dood aan. Wat uit de Geest geboren is kan helemaal niet dood, dat snap je zelf toch ook wel? Dat is de kern van het Evangelie: het is de Geest die levend maakt en niet het natuurlijk lichaam.
Wat uit de geest geboren is, kan niet dood, zeg je. Maar toch komt er ooit een eind aan ons lichamelijke bestaan hier op aarde. Maar waar ben je dan als er geen hiernamaals is? Met je beweringen zit je in een hopeloze spagaat. De geest weet wel waar ie heen gaat. De mens die wedergeboren wordt door water (reiniging van de ziel door deemoed) en geest (vers 5) weet waar hij heen gaat en wel naar het koninkrijk Gods (vers 3 en 5).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.