Jezus' begeertes..

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Jezus' begeertes..

Bericht door Petra »

In Lucas 22:15 spreek Jezus zijn vurige begeerte uit:

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/lukas/22#7

" En toen het uur gekomen was, ging Hij aan tafel aanliggen, en de twaalf apostelen met Hem.
En hij zei tegen hen: Ik heb vurig begeerd (epithumeō) dit Pascha met jullie te eten…"

Jezus genoot, feestte en vierde het leven.
Zijn bediening begon met een feest. Niet met een preek, maar door ervoor te zorgen dat het bruiloftsfeest doorging. Met drank In overvloed.
Vandaar ook Matteüs 11:19
"De Zoon des mensen is gekomen, Hij eet en drinkt, en zij zeggen: Zie, een gulzigaard en wijndrinker, een vriend van tollenaars en zondaars..."
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Man/Vrouw: M

Re: Jezus' begeertes..

Bericht door Leon »

Petra schreef: 08 aug 2025, 10:24 In Lucas 22:15 spreek Jezus zijn vurige begeerte uit:

" En toen het uur gekomen was, ging Hij aan tafel aanliggen, en de twaalf apostelen met Hem.
En hij zei tegen hen: Ik heb vurig begeerd (epithumeō) dit Pascha met jullie te eten…"

Zijn bediening begon met een feest. Niet met een preek, maar door ervoor te zorgen dat het bruiloftsfeest doorging. Met drank In overvloed.
"De Zoon des mensen is gekomen, Hij eet en drinkt, en zij zeggen: Zie, een gulzigaard en wijndrinker, een vriend van tollenaars en zondaars..."
Je vergeet “voordat ik ga lijden”. Jezus weet “de wil van God” is dat Jezus lijdt, Jezus overwint de natuurlijke mens.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Jon

Bericht door Jon »

Ik vind het bijzonder en tegelijkertijd pijnlijk om te zien hoe iemand de meest belangwekkende diepe bijbelteksten aanhaalt zonder ook maar een jota ervan te verstaan. Er zit een dikke stenen muur tussen de natuurlijke mens en de tekst, die zo hoog is dat hij reikt tot in de hemel. Maar er zit ook een deur in die muur. Om die deur te vinden is bekering vereist dwz noodzakelijk. Je innerlijk door God laten beoordelen opdat Hij je kan rechtzetten. Dan wordt een mens innerlijk gecorrigeerd. Dat gebeurt alleen als een mens zegt “Ik wil gecorrigeerd worden”. Dan pas neemt de smalle weg een aanvang. De smalle weg voert uit de wereld, terwijl je als natuurlijke mens wel in de wereld blijft. In het innerlijk wordt dan de geestelijke mens geboren en daarmee wordt ook het (begin van) onderscheidingsvermogen geboren. Het vergt vervolgens vele vele jaren van wandelen met God voor de geestelijke mens om tot volle wasdom te komen.

Onuitsprekelijke vreugde die met niets dat van de wereld is vergelijkbaar is, onuitsprekelijk verdriet dat ook met niets dat van de wereld is vergelijkbaar is. Men verstaat dan Jezus, Zijn onderwijs. De diepgang daarvan. En wat Hij voor ons heeft gedaan aan het kruis.

Ingaan op deze topic heeft verder geen enkele zin. Je kunt wel blijven praten over hoe mooi het is om een kind te krijgen, maar zonder zwanger te willen worden zal het kind nooit geboren worden. Als metafoor uiteraard. Wijzen naar het brood des levens voedt niet. Enkel ervan eten. Gelijkenissen….ook dat wordt dan duidelijk waarom Jezus die gebruikte voor de natuurlijke mens. En waarom Hij anders sprak tot de apostelen dan tot de massa.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 09 aug 2025, 09:03 Men verstaat dan Jezus, Zijn onderwijs. De diepgang daarvan. En wat Hij voor ons heeft gedaan aan het kruis.
Ja. Vertel... Wat heeft Hij voor ons gedaan aan het kruis?

Als ik jou zo lees krijg ik het idee dat je zelf een heleboel moet doen, alsof Jezus voor Jan Joker die lijdensweg heeft ondergaan. Hoezo moet jij (of wie dan ook) een lijdensweg doorlopen, als Jezus het allemaal al voor je gedaan heeft.

https://debijbel.nl/bijbel/NBV21/ROM.5/Romeinen-5

18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven.

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: 09 aug 2025, 09:27
Jon schreef: 09 aug 2025, 09:03 Men verstaat dan Jezus, Zijn onderwijs. De diepgang daarvan. En wat Hij voor ons heeft gedaan aan het kruis.
Ja. Vertel... Wat heeft Hij voor ons gedaan aan het kruis?

Als ik jou zo lees krijg ik het idee dat je zelf een heleboel moet doen, alsof Jezus voor Jan Joker die lijdensweg heeft ondergaan. Hoezo moet jij (of wie dan ook) een lijdensweg doorlopen, als Jezus het allemaal al voor je gedaan heeft.

https://debijbel.nl/bijbel/NBV21/ROM.5/Romeinen-5

18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven.

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.

“Niemand komt tot de Vader dan door Mij” zegt Jezus. Johannes 14:6. “Mij” is aanwezig in het Hier en Nu.

‘Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid. Johannes getuigt van Hem en heeft geroepen: Híj was het van Wie ik zei: Deze Die na mij komt, is vóór mij geworden, want Hij was er eerder dan ik. En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade. Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.’
‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭11‬-‭18‬ ‭HSV‬‬
https://bible.com/bible/1990/jhn.1.11-14.HSV
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef: 08 aug 2025, 10:24 " En toen het uur gekomen was, ging Hij aan tafel aanliggen, en de twaalf apostelen met Hem.

Hoewel het best waar kan zijn wat je zegt (we lezen in het Evangelie daar verder niet veel over), vind ik de aanhaling van Lucas 22,15 in deze context wel wat ongepast. Daar spreekt Hij het intense verlangen uit om met zijn meest getrouwen samen te zijn op de vooravond van zijn lijden, om hen de voeten te wassen, zijn lichaam en bloed met hen te delen in de gedaanten van brood en wijn en hen het gebod van de liefde te geven. Het was dus een plechtige, zeer beladen avond waar veel op het spel stond. Veel andere vertalingen vertalen het wat oude woord 'begeren' hier met 'verlangen'. Beiden betekenen ongeveer hetzelfde, maar begeerte heeft toch een andere connotatie dan verlangen.

Dit vers nu aanhalen als bewijs dat Hij een levensgenieter zou zijn komt dan nogal bevreemdend over. Je bent niet meteen een vrolijke Frans die het er eens goed van neemt, als je op de vooravond van je executie ernaar verlangt nog eenmaal je geliefden te zien. Zelfs de meest zwaarmoedige persoon zal dat verlangen wel kennen. Er zijn namelijk verschillende soorten verlangens, die je niet zomaar op één hoop kan gooien. Je had wellicht beter gewoon de bruiloft van Kana zelf kunnen aanhalen, hoewel Jezus ook daar geen specifieke emoties worden toegeschreven. De evangelieën schrijven zelfs vrij summier over zijn emoties, dus veel wat je erin leest komt voort uit je eigen beeld van Hem.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Het heeft zo zijn redenen dat de Evangeliën vrij summier schrijven over de emoties van Jezus. Begeerte is een van de sterkste emoties van de natuurlijke mens. Dit aan Jezus toeschrijven is een beetje misbruik maken van het Evangelie. In de navolging ontdoen we ons juist van begeerte, dan is het mal om te veronderstellen dat Jezus begeertes had.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 09 aug 2025, 09:47
Petra schreef: 08 aug 2025, 10:24 " En toen het uur gekomen was, ging Hij aan tafel aanliggen, en de twaalf apostelen met Hem.

Hoewel het best waar kan zijn wat je zegt (we lezen in het Evangelie daar verder niet veel over), vind ik de aanhaling van Lucas 22,15 in deze context wel wat ongepast. Daar spreekt Hij het intense verlangen uit om met zijn meest getrouwen samen te zijn op de vooravond van zijn lijden, om hen de voeten te wassen, zijn lichaam en bloed met hen te delen in de gedaanten van brood en wijn en hen het gebod van de liefde te geven. Het was dus een plechtige, zeer beladen avond waar veel op het spel stond. Veel andere vertalingen vertalen het wat oude woord 'begeren' hier met 'verlangen'. Beiden betekenen ongeveer hetzelfde, maar begeerte heeft toch een andere connotatie dan verlangen.
Precies daarom heb ik het zo geqoute. Imo is het onterecht dat het woord begeerte een negatieve connotatie heeft!!!
Robert Frans

Petra schreef: 09 aug 2025, 10:39Precies daarom heb ik het zo geqoute. Imo is het onterecht dat het woord begeerte een negatieve connotatie heeft!!!
Volgens mij heb ik het woord negatief niet gebruikt, dus dat is je eigen connotatie geweest. Het is niet zo dat het ene verlangen minder zou zijn dan het andere, want elke emotie heeft haar plaats. Ook emoties die wij om goede of minder goede redenen als negatief beschouwen. Maar het is wel belangrijk om die verschillen te beseffen. Het verlangen dat Jezus bij het laatste avondmaal had, was van een heel andere orde dan het verlangen bij een bruiloft, of het verlangen naar lekker eten en drinken. Als je wilt bewijzen dat Jezus een levensgenieter zou zijn geweest, dan moet je wel met voorbeelden komen waarin hij inderdaad verlangens op dat gebied voor zichzelf vervulde.
Vrede en alle goeds
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 09 aug 2025, 10:07 Het heeft zo zijn redenen dat de Evangeliën vrij summier schrijven over de emoties van Jezus. Begeerte is een van de sterkste emoties van de natuurlijke mens. Dit aan Jezus toeschrijven is een beetje misbruik maken van het Evangelie. In de navolging ontdoen we ons juist van begeerte, dan is het mal om te veronderstellen dat Jezus begeertes had.
Ik heb de tekst niet geschreven, slechts geciteerd.
Er staat dat Jezus zelf zei dat hij vurig begeerd.
Om te veronderstellen dat dat iets verkeerds zou zijn lijkt mij maller.

Leon

Bericht door Leon »

Petra schreef: 09 aug 2025, 11:32
Tufkah schreef: 09 aug 2025, 10:07 Het heeft zo zijn redenen dat de Evangeliën vrij summier schrijven over de emoties van Jezus. Begeerte is een van de sterkste emoties van de natuurlijke mens. Dit aan Jezus toeschrijven is een beetje misbruik maken van het Evangelie. In de navolging ontdoen we ons juist van begeerte, dan is het mal om te veronderstellen dat Jezus begeertes had.

Dat was een begeerte uit voorzien lijden, dan zijn niet ineens alle begeertes goed.
Petra

Bericht door Petra »

Leon schreef: 09 aug 2025, 11:39

Dat was een begeerte uit voorzien lijden, dan zijn niet ineens alle begeertes goed.
Ik zeg niet dat alle begeertes goed zijn. Ik zeg dat begeerte niet per definitie fout is. En dat onderbouw ik met deze tekst.
Leon

Bericht door Leon »

Petra schreef: 09 aug 2025, 11:41
Leon schreef: 09 aug 2025, 11:39

Ik zeg niet dat alle begeertes goed zijn. Ik zeg dat begeerte niet per definitie fout is. En dat onderbouw ik met deze tekst.
Begeerte is in de bijbeltekst iets van de natuurlijke mens, we weten hoe het afloopt.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De juiste vertaling is 'verlangen'. De begrippen begeren en verlangen zijn weer context afhankelijk.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Petra

Bericht door Petra »

Volgens de Bijbel die ik citeer is de juiste vertaling vurige begeerte.
Er staat ook in het Grieks letterlijk: begeerte.
Hetzelfde Griekse woord wordt in de Bijbel vaker gebruikt. Ook bij de vertalingen waar in het in de meeste Bijbels wél met begeerte vertaald wordt.(Meestal in negatieve zin). maar in dit geval is het Jezus die begeerd. En is het niet in negatieve zin bedoeld.
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: 09 aug 2025, 14:47 Volgens de Bijbel die ik citeer is de juiste vertaling vurige begeerte.
Hetzelfde Griekse woord wordt in de Bijbel vaker gebruikt. Ook bij de vertalingen waar in het in de meeste Bijbels wél met begeerte vertaald wordt.(Meestal in negatieve zin). maar in dit geval is het Jezus die begeerd. En is het niet in negatieve zin bedoeld.
Ach, ik had Yours er al eens op gewezen dat The Passion of the Christ van een andere Orde is, maar dat had geen zin. (viewtopic.php?p=480892#p480892 ) Diverse mensen hebben het jou ook geprobeerd uit te leggen, Robert Frans en Tufkah. Maar zolang het willen winnen van een discussie het doel blijft valt het allemaal op rotsgrond. En dan krijg je afgrijselijke openingsberrichten als van dit topic. En als er dan toch nog een enkel bericht op terugkomt, zoals van RF en Tufkah, het valt naast de Weg. Dat Jezus voor Zijn lijden zou willen vreten, zuipen en feesten, dat is typisch een gedachte van de atheïstische natuurlijke mens. Ik schrijf er in dit geval maar atheïstische bij want zelfs een gemiddelde naruurlijke mens zou zoiets niet snel zeggen.
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 09 aug 2025, 19:04
............. Ik schrijf er in dit geval maar atheïstische bij want zelfs een gemiddelde natuurlijke mens zou zoiets niet snel zeggen.
En maar volhouden dat de geestelijke mens opnieuw geboren is, beter af is dan een natuurlijke mens, niet oordeelt maar het oordeel aan de Vader overlaat. Wat ben ik blij geen schijnheilige gelovige te zijn maar een atheïstisch natuurlijk mens met al zijn fouten en gebreken, niet vrij van wat natuurlijke begeertes maar wel zo eerlijk. Jezelf recht in de spiegel kunnen aankijken wordt aangenomen als een redelijke maatstaf, geen gesmijt met of geschuil achter bijbelteksten.
Robert Frans

Petra schreef: 09 aug 2025, 14:47 Volgens de Bijbel die ik citeer is de juiste vertaling vurige begeerte.
Moderne vertalingen houden het dus bij 'vurig verlangen'. Nu maakt dat op zich niet veel uit, omdat begeerte ongeveer hetzelfde betekent. De kwestie is mijns inziens dan ook niet of begeerte goed of fout zou zijn, want geen enkele emotie is uitsluitend goed of uitsluitend fout. De kwestie is dat één en dezelfde emotie verschillende lagen en nuances kan hebben en je in je openingspost dat niet lijkt te onderkennen. Je gebruikt Lucas 22,15 in die post om aan te tonen dat Jezus van het leven zou genieten, terwijl het daar om iets heel anders gaat. Het gaat er dan niet om of begeerte goed of fout zou zijn, maar dat er sprake is van verschillende soorten begeerten ofwel verlangens. Stel dat Jezus nooit lekker eten of een vrouw zou hebben begeert, dan nog zou dat niet conflicteren met zijn begeerte in Lucas 22.

In het geestelijk leven kan dit nogal van belang zijn. In de Schrift wordt gewaarschuwd voor ongeregelde begeerten, met de opdracht jezelf daar in te beheersen, ook als je plezier maakt en van het goede leven geniet. Daarmee worden dan dus niet álle begeerten bedoeld, maar wel begeerten die je gemakkelijk in een staat van doodzonde kunnen brengen. Jezelf op een feest flink bezatten is leuk, totdat je iemand omver rijdt. Uitgebreide maaltijden houden is heerlijk, maar niet als daardoor andere mensen honger moeten lijden. Humor is een weldadig medicijn, tenzij het je cynisch en spotziek maakt. Hoewel die valse begeerten voor ieder mens anders kunnen zijn, worden ze goed samengevat in de zeven hoofdzonden: hoogmoed, hebzucht, lust, jaloezie, vraatzucht, woede en luiheid.

Was Jezus een vrolijke levensgenieter of een strenge asceet? In de evangelieën kom je voor beide ideeën wel bevestigende verzen tegen; het lijkt er meer op dat voor beide karakters plaats kan zijn in de kerk. Het feit alleen al dat we vier evangelieën hebben, geeft aan dat we Jezus niet zomaar in één karakterschets kunnen vangen. En daar geen van deze evangelieën überhaupt een uitgebreide karakterschets geeft, kun je dat als teken zien dat het ook niet aan ons is om zo'n schets te maken. Het Evangelie zegt wat het te zeggen heeft en alleen dat is echt van belang.
Vrede en alle goeds
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: 08 aug 2025, 10:24 In Lucas 22:15 spreek Jezus zijn vurige begeerte uit:

Voor mij is deze post het ultieme bewijs van de heilige wijsheid van Jezus’ gebod om geen paarlen voor de zwijnen te werpen. Mattheus 7:6. En een goede illustratie waarom in de kerk bijbelstudie is voorbehouden aan de gemeente van gelovigen.

Deze topic is niet eens paarlen voor de zwijnen werpen maar zwijnen (niet Petra persoonlijk maar de natuurlijke mens die geen begrip maar ook geen respect heeft voor de Zoon en de bijbel) die onwetend (?) paarlen grijpen, ze voor de voeten van gelovigen gooien en ze dan in hun gezicht vertrappen. Om zowel de gelovige als de ongelovige tegen deze zonde te beschermen heeft Jezus de discipelen geboden geen paarlen voor de zwijnen te werpen.Achter onwetend zet ik een vraagteken. Dat hoop ik dan, het kan ook een opzettelijk propageren van hedonisme zijn waar Jezus en de bijbel voor misbruikt wordt, dat laat ik aan de Heer.

Ongelovigen menen vaak dat een gelovige niet zou mogen oordelen. De gelovige echter mag niet alleen maar moet zelfs oordelen, zegt Jezus o.a. dus in Mattheus 7:6. De gelovige moet alleen wel weten wanneer en hoe te oordelen.

Deze forumrubriek heet “spreken over de bijbel”. Ik begrijp denk ik de goede intenties waarmee dit is opgezet. Er is tot het uiterste gegaan om alle mogelijke drempels voor ongelovigen weg te halen om mee te doen op het forum. Een mooie intentie waarvan dit topic voor mij wel het failliet aantoont. Het enige verschil met Freethinker is nog dat hier nog gesproken kan worden en wordt over Jezus en de inhoud van de bijbel. Zodra daar misbruik van gemaakt wordt door ongelovigen (en nogmaals ik weet en beoordeel niet of dat Petra dit doet), is het forum nog verder afgegleden dan Freethinker. Christenen die hierop in blijven gaan begeven zich op zeer glad ijs. Zwijgen is wat rest.

Een uitstekende samenvatting en stukje bijbelstudie voor gelovigen over oordelen. Overigens is de spreker (een mogelijk irritant karakter maar wel iemand die het Woord zeer scherp rechtsnijdt) in dit geval katholiek.

https://youtu.be/UYClBG_BgOU?si=WRUJO16GaXzxwDoO
Leon

Bericht door Leon »

Jon schreef: 10 aug 2025, 11:21

Voor mij is deze post het ultieme bewijs van de heilige wijsheid van Jezus’ gebod om geen paarlen voor de zwijnen te werpen. Mattheus 7:6. En een goede illustratie waarom in de kerk bijbelstudie is voorbehouden aan de gemeente van gelovigen.

Deze topic is niet eens paarlen voor de zwijnen werpen maar zwijnen (niet Petra persoonlijk maar de natuurlijke mens die geen begrip maar ook geen respect heeft voor de Zoon en de bijbel) die onwetend (?) paarlen grijpen, ze voor de voeten van gelovigen gooien en ze dan in hun gezicht vertrappen. Om zowel de gelovige als de ongelovige tegen deze zonde te beschermen heeft Jezus de discipelen geboden geen paarlen voor de zwijnen te werpen.Achter onwetend zet ik een vraagteken. Dat hoop ik dan, het kan ook een opzettelijk propageren van hedonisme zijn waar Jezus en de bijbel voor misbruikt wordt, dat laat ik aan de Heer.

Ongelovigen menen vaak dat een gelovige niet zou mogen oordelen. De gelovige echter mag niet alleen maar moet zelfs oordelen, zegt Jezus o.a. dus in Mattheus 7:6. De gelovige moet alleen wel weten wanneer en hoe te oordelen.

Deze forumrubriek heet “spreken over de bijbel”. Ik begrijp denk ik de goede intenties waarmee dit is opgezet. Er is tot het uiterste gegaan om alle mogelijke drempels voor ongelovigen weg te halen om mee te doen op het forum. Een mooie intentie waarvan dit topic voor mij wel het failliet aantoont. Het enige verschil met Freethinker is nog dat hier nog gesproken kan worden en wordt over Jezus en de inhoud van de bijbel. Zodra daar misbruik van gemaakt wordt door ongelovigen (en nogmaals ik weet en beoordeel niet of dat Petra dit doet), is het forum nog verder afgegleden dan Freethinker. Christenen die hierop in blijven gaan begeven zich op zeer glad ijs. Zwijgen is wat rest.

Een uitstekende samenvatting en stukje bijbelstudie voor gelovigen over oordelen. Overigens is de spreker (een mogelijk irritant karakter maar wel iemand die het Woord zeer scherp rechtsnijdt) in dit geval katholiek.

Het is Petra’s “sport” om tegen heilige huisjes te trappen. Als het goed is staat het huis stevig, en houdt ze er alleen zere tenen aan over.
Jon

Bericht door Jon »

Leon schreef: 10 aug 2025, 12:15
Jon schreef: 10 aug 2025, 11:21

Het is Petra’s “sport” om tegen heilige huisjes te trappen. Als het goed is staat het huis stevig, en houdt ze er alleen zere tenen aan over.

Daar gaat het helemaal niet om. Ook jij begrijpt er duidelijk niets van. Maar goed, ik zie een hoger nut van het bestaan van de mogelijkheid om te doen wat Petra doet, wat een flinke stap verder gaat dan atheïsme. Dat nut is dan weer een parel die ik hier en nu in zijn oester laat.

Het is nog wel even iets anders om een ander evangelie te gaan brengen. Zoals deze topic. Dan ben je verder van Huis dan een atheïst.

Ik doe er verder het zwijgen toe in dit topic. Dus het heeft geen nut meer op mijn bericht te reageren.
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 10 aug 2025, 12:49

.......Daar gaat het helemaal niet om. Ook jij begrijpt er duidelijk niets van. .....................
Alleen geestelijke mensen, of mensen die zichzelf geestelijk noemen zoals die op dit forum te vinden zijn, hebben de wijsheid in pacht.
Piet

Bericht door Piet »

Goed gesproken.
Piet

Bericht door Piet »

Mee eens. Begeerte is een neutraal begrip, er kan ten goede of ten kwade begeert worden.
Yours

Bericht door Yours »

Bijzonder dat 2 echte bijbelvolgers hier zo verschillend in staan.
Jon veroordeelt Petra, terwijl Piet het met haar eens is.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens