Het lichaam geeft de geest
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Het lichaam geeft de geest
Een hoger doel is slechts een denkbeeld. Wie kent Gods bedoelingen? Misschien is in liefde en vrede leven al voldoende.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Misschien kennen we dat hogere doel of hogere plan niet en denk je dat het niet gaat over de evolutie van onze soort.Leon schreef: 09 aug 2025, 13:28 Wat nog mist is de uitleg over het hogere doel van de ziel. Ik begreep eerder wel dat het dan zou gaan om “ervaring opdoen”. Mogelijk om een “compleet beeld” te krijgen van levensvormen als de (lichamelijke) mens. Exploratie dus als “hoger doel”, mogelijk met nog een subdoel van verbeteren van de kwaliteit van leven van levensvormen als de lichamelijke mens.
De absurditeit van het leven in deze wereld, allerlei lijden na geworpenheid, is echter dusdanig dat ik moeilijk dat “hogere doel” kan onderschrijven als iets anders dan een hypnotische waan waarmee de mens zich zoet houdt. Terwijl tenminste een enorme verontwaardiging op zijn plek is bij een dergelijk beeld van “hogere entiteiten” die spelen met de mens.
Volgens heilige schriften zijn Gods wegen ondoorgrondelijk. De mensheid staat nog onderaan de spirituele ladder. En daar blijven we voorlopig nog wel staan als we onze overtuigingen niet kritisch beschouwen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
grappig dat je het hebt over kritisch beschouwen.Messenger schreef: 09 aug 2025, 14:45Misschien kennen we dat hogere doel of hogere plan niet en denk je dat het niet gaat over de evolutie van onze soort.Leon schreef: 09 aug 2025, 13:28 Wat nog mist is de uitleg over het hogere doel van de ziel. Ik begreep eerder wel dat het dan zou gaan om “ervaring opdoen”. Mogelijk om een “compleet beeld” te krijgen van levensvormen als de (lichamelijke) mens. Exploratie dus als “hoger doel”, mogelijk met nog een subdoel van verbeteren van de kwaliteit van leven van levensvormen als de lichamelijke mens.
De absurditeit van het leven in deze wereld, allerlei lijden na geworpenheid, is echter dusdanig dat ik moeilijk dat “hogere doel” kan onderschrijven als iets anders dan een hypnotische waan waarmee de mens zich zoet houdt. Terwijl tenminste een enorme verontwaardiging op zijn plek is bij een dergelijk beeld van “hogere entiteiten” die spelen met de mens.
Volgens heilige schriften zijn Gods wegen ondoorgrondelijk. De mensheid staat nog onderaan de spirituele ladder. En daar blijven we voorlopig nog wel staan als we onze overtuigingen niet kritisch beschouwen.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Er is een bepaalde -geestelijke- evolutie. Van de natuurlijke mens naar de geestelijke mens is een stapje in die evolutie.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Hoe is dat voor je omgeving, wordt je dan als natuurlijk mens steeds wat meer doorzichtig totdat je een onzichtbare geest bent geworden?Tufkah schreef: 09 aug 2025, 16:01 Er is een bepaalde -geestelijke- evolutie. Van de natuurlijke mens naar de geestelijke mens is een stapje in die evolutie.
-
De absurditeit van het leven die je waarneemt in deze wereld, is de weerspiegeling van onze overtuigingen die we zien in de wereld om ons heen.Leon schreef: 09 aug 2025, 13:28
Edit: ik denk dat we over geworpenheid (Heidegger) een nieuw topic kunnen maken?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
De wereld om ons heen is concreet, het andere is hypothetisch, daar moeten we dus niets mee willen.Messenger schreef: 09 aug 2025, 17:59De absurditeit van het leven die je waarneemt in deze wereld, is de weerspiegeling van onze overtuigingen die we zien in de wereld om ons heen.Leon schreef: 09 aug 2025, 13:28
Edit: ik denk dat we over geworpenheid (Heidegger) een nieuw topic kunnen maken?
of ik iets schrijf over Heidegger, Sartre of Camus weet ik nog niet.
-
Je begrijpt dat het existentialisme een heel ander soort uitgangspunt heeft.Leon schreef: 09 aug 2025, 18:43De wereld om ons heen is concreet, het andere is hypothetisch, daar moeten we dus niets mee willen.Messenger schreef: 09 aug 2025, 17:59
De absurditeit van het leven die je waarneemt in deze wereld, is de weerspiegeling van onze overtuigingen die we zien in de wereld om ons heen.
of ik iets schrijf over Heidegger, Sartre of Camus weet ik nog niet.