Okee, nou ik help het je hopen.
Geen bonte stoet bezwaren meer van mij.
Okee, nou ik help het je hopen.
Waar staat dat dan?Tufkah schreef: 19 aug 2025, 12:33Allereerst: Jezus predikt nederigheid en gehoorzaamheid. En hij leefde dat ook voor. Maar hij eist dat niet, hij vraagt dat van zijn volgelingen. Niemand is verplicht zijn kruis op te nemen, zichzelf te verloochenen en Jezus te volgen.Dat_beloof_ik schreef: 19 aug 2025, 10:19
Dat is jouw visie. Er zijn ook veel mensen die dat geen hoogmoedswaanzin vinden.
Persoonlijk vind ik in het algemeen het eisen aan anderen van gehoorzaamheid en nederigheid getuigen van hoogmoedswaanzin.
Maar los van de vraag of het nu wel of niet hoogmoedswaanzin vind, ik mis je mening over wat ik stelde:
En mijn opinie over wat je stelde, is dat als je Jezus volgt, dat je juist dán Godsontvankelijk wordt en ook met zekerheid vast stelt dat je God niet bent. Precies zoals het in de Bijbel staat geschreven. Dat is ontvankelijkheid-ervaring.
Sterker: als de zonen van de allerhoogste allemaal een volk krijgen toegewezen, en Yahweh krijgt Israel, is hij zelf dus ook één van de zonen onder wie de volgen worden verdeeld.Jon schreef: 19 aug 2025, 13:35Dat_beloof_ik schreef: 19 aug 2025, 08:04
Jouw gedachte is te begrijpen als je uitgaat van één oppermachtige God.
Maar het is nogal wat om aan te geven dat de gedachte dat iemand God kan zijn niet uit de Bijbel of Koran kunnen stammen (de Tenach noem je niet, maar dat slechts terzijde) en dat een paar miljard mensen dat met je eens zijn.
Want uit alledrie blijkt dat juist niet.
In de Tenach bv staat Deut 32:8 staat dat de allehoogste land toewees aan elk volk en de grenzen bepaalde voor alle volken naar het aantal van de zonen van God.
Dan moeten er dus nogal wat (zonen van ) goden zijn, want er zijn ook een hoop volken. Dat zijn er heel wat en die moeten toch ergens vandaan komen.
Dat kwam de strikt monotheïstische christelijke vertalers niet goed uit, dus die hebben daar 'zonen van Israel' van gemaakt.
Hetzelfde deden de vertalers trouwens in Psalmen 29 en 89 waar in het Hebreeuws staat 'Bni Alim' (zonen der Goden) waar ze dan weer 'kinderen der machtigen' van maakten.
Het is dus zeker geen typische new age gedachte dat er volgende bijbel meer goden zijn, en zelfs staat er in Exodus 12:12 "Want Ik zal in dezen nacht door Egypteland gaan, en alle eerstgeborenen in Egypteland slaan, van de mensen af tot de beesten toe; en Ik zal gerichten oefenen aan al de goden der Egyptenaren, Ik, de HEERE!"
Je ziet, al de mensen die zichzelf god vonden, worden daar door de Joodse God ook als 'goden' aangeduid (het zijn er dus meerdere!).
Het is denk ik uberhaupt niet handig om van een paar miljard mensen te beweren dat je weet hoe ze denken over God. Als er één ding is waar mensen uiteenlopend over denken, is het dat wel.
Een zoon van God is niet God. Zonen van God kan in de Bijbel verwijzen naar mensen, engelen en gevallen engelen. De Statenvertaling heeft in alle door jou genoemde Schriftplaatsen uitstekend correct vertaald. Hierover discussiëren daar besteed ik geen aandacht aan. De natuurlijke mens is net als de gevallen engelen met een ego aangedaan. In hoeverre deze aandoening in voorkomende gevallen in een gevorderd stadium verkeert, of ten halve gekeerd is, tekent zich langzamerhand af in de wereld.
Dat_beloof_ik schreef: 19 aug 2025, 20:07Waar staat dat dan?Tufkah schreef: 19 aug 2025, 12:33
Allereerst: Jezus predikt nederigheid en gehoorzaamheid. En hij leefde dat ook voor. Maar hij eist dat niet, hij vraagt dat van zijn volgelingen. Niemand is verplicht zijn kruis op te nemen, zichzelf te verloochenen en Jezus te volgen.
En mijn opinie over wat je stelde, is dat als je Jezus volgt, dat je juist dán Godsontvankelijk wordt en ook met zekerheid vast stelt dat je God niet bent. Precies zoals het in de Bijbel staat geschreven. Dat is ontvankelijkheid-ervaring.
Of ze correct zijn is natuurlijk de vraag. Het begint er mee of degene die beweert ontwaakt te zijn inderdaad is ontwaakt.Tufkah schreef: 19 aug 2025, 20:20 ............... Als je ontwaakt bent dan leg je dit soort verbanden.
Leon schreef: 19 aug 2025, 18:58Met de onderlinge verdeeldheid helpen wij de biodiversiteit snel om zeep.Petra schreef: 19 aug 2025, 18:56
Mijn geloof is een mosterdzaadje.
Zonder biodiversiteit was de wereld een andere wereld. Misschien kunnen wij niet zonder. En is het de Beste mogelijke wereld (Theodicee)
https://www.animalrights.nl/een-wolf-ka ... beschouwen.De wolf is niet alleen beschermd in aangewezen gebieden maar in zijn hele verspreidingsgebied, wat inhoudt dat de bescherming ook geldt wanneer de wolf in de nabijheid komt van menselijke nederzettingen. De wolf mag niet belet worden om bepaalde plaatsen tot zijn leefgebied te beschouwen. Het is aan de wolf om zijn leefgebied te kiezen en niet aan de mens.
https://nos.nl/artikel/2578725-probleem ... t-in-stand
Probleemwolf beet kind bij Austerlitz, waarschuwing bossen te mijden blijft in stand
De wolf die eind vorige maand een kind beet in de bossen bij Austerlitz is inderdaad de 'probleemwolf' waarvoor een afschotvergunning is afgegeven. Een DNA-analyse door de Wageningen Universiteit bevestigt dat vermoeden.
https://www.vn.nl/eerst-de-wolf-nu-de-l ... t2dqItA9qpDe wolf is een splijtzwam in de Nederlandse samenleving. Nu bestaat er een grote kans dat er nóg een grote carnivoor terugkeert naar Nederland: de lynx. Goed voor de natuur, minder goed voor het humeur van de samenleving. Is die onvrede te voorkomen?
https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/de- ... -in-europaNiet alleen de wolf is in opmars in West-Europa. Ook zijn kleinere neef de goudjakhals komt onze kant op. Onlangs werd bekend dat op 22 november 2019 in een bos in Drenthe een goudjakhals was vastgelegd op een wildcamera. Is Nederland klaar voor dit ranke roofdier?
Dus “onderlinge verdeeldheid” is verder prima omdat het biodivers is? Of juist niet?Jon schreef: 20 aug 2025, 07:51Leon schreef: 19 aug 2025, 18:58
Met de onderlinge verdeeldheid helpen wij de biodiversiteit snel om zeep.
De schepping als afgod van de goedmens.
https://www.animalrights.nl/een-wolf-ka ... beschouwen.De wolf is niet alleen beschermd in aangewezen gebieden maar in zijn hele verspreidingsgebied, wat inhoudt dat de bescherming ook geldt wanneer de wolf in de nabijheid komt van menselijke nederzettingen. De wolf mag niet belet worden om bepaalde plaatsen tot zijn leefgebied te beschouwen. Het is aan de wolf om zijn leefgebied te kiezen en niet aan de mens.
Probleemwolf beet kind bij Austerlitz, waarschuwing bossen te mijden blijft in stand
De wolf die eind vorige maand een kind beet in de bossen bij Austerlitz is inderdaad de 'probleemwolf' waarvoor een afschotvergunning is afgegeven. Een DNA-analyse door de Wageningen Universiteit bevestigt dat vermoeden.
Na de wolf ook de lynx en de goudjakhals.
https://www.vn.nl/eerst-de-wolf-nu-de-l ... t2dqItA9qpDe wolf is een splijtzwam in de Nederlandse samenleving. Nu bestaat er een grote kans dat er nóg een grote carnivoor terugkeert naar Nederland: de lynx. Goed voor de natuur, minder goed voor het humeur van de samenleving. Is die onvrede te voorkomen?
https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/de- ... -in-europaNiet alleen de wolf is in opmars in West-Europa. Ook zijn kleinere neef de goudjakhals komt onze kant op. Onlangs werd bekend dat op 22 november 2019 in een bos in Drenthe een goudjakhals was vastgelegd op een wildcamera. Is Nederland klaar voor dit ranke roofdier?
De goedmens trekt Partij Voor de Dieren en de “natuur”. Allemaal vegetariër, veganist, weg met de veeteelt en de zuivel; allemaal aan de industriële amandelmelk, sojamelk, de kunstkaas, en de plastic schoenen. Weg met de tarwe en de bloem, wormenmeel is beter.
God gaf de mens de landbouw en de veeteelt als voedsel. De goedmens wijst het af. De goedmens plakt zich vast aan de A12, kookt niet op gas, rijdt niet op benzine, scheidt zijn afval, eet geen vlees, geen kaas, geen melk, draagt geen leer. De goedmens is beter dan alle andere natuurlijke mensen. De goedmens acht zich beter dan God.
Ieder krijgt wat hem toekomt.
Openbaring 6:8 En ik zag, en zie: een grauw paard en die erop zat, zijn naam was de dood, en het rijk van de dood volgde hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel van de aarde om te doden met het zwaard, met honger, met de dood en door de wilde dieren van de aarde.
https://herzienestatenvertaling.nl/teks ... baring/6#9
Je zou ook kunnen sterven. Jezus heeft de wereld overwonnen. Jezus heeft het spel herschreven.Leon schreef: 20 aug 2025, 08:14Dus “onderlinge verdeeldheid” is verder prima omdat het biodivers is? Of juist niet?Jon schreef: 20 aug 2025, 07:51
https://www.animalrights.nl/een-wolf-ka ... beschouwen.
https://www.vn.nl/eerst-de-wolf-nu-de-l ... t2dqItA9qp
https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/de- ... -in-europa
De goedmens trekt Partij Voor de Dieren en de “natuur”. Allemaal vegetariër, veganist, weg met de veeteelt en de zuivel; allemaal aan de industriële amandelmelk, sojamelk, de kunstkaas, en de plastic schoenen. Weg met de tarwe en de bloem, wormenmeel is beter.
God gaf de mens de landbouw en de veeteelt als voedsel. De goedmens wijst het af. De goedmens plakt zich vast aan de A12, kookt niet op gas, rijdt niet op benzine, scheidt zijn afval, eet geen vlees, geen kaas, geen melk, draagt geen leer. De goedmens is beter dan alle andere natuurlijke mensen. De goedmens acht zich beter dan God.
Openbaring 6:8 En ik zag, en zie: een grauw paard en die erop zat, zijn naam was de dood, en het rijk van de dood volgde hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel van de aarde om te doden met het zwaard, met honger, met de dood en door de wilde dieren van de aarde.
Of kan je het oordeel beter opschorten?
Daar las ik gisteren een m.i. passende term voor: “naïef anarchisme”.Leon schreef: 20 aug 2025, 08:14 Mij maakt het niet uit. Een “failed world” is geen schande. We komen toch allemaal thuis![]()
De opdracht om goed met de schepping om te gaan geldt ook voor gelovigen niet alleen voor aanhangers van de Partij van de Dieren.Jon schreef: 20 aug 2025, 07:51
Het is de vraag maar of het pleit 2000 jaar geleden beslecht is. De wereld (de grot) overwinnen kon voor die tijd ook reeds, anders zou Plato's grot duimzuigen zijn geweest. Dan zou Lao Tse met zijn uitspraak "Zijn en niet-zijn brengen elkaar voort" deze ook uit zijn duim hebben gezogen.Jon schreef: 20 aug 2025, 09:06
Het pleit is ruim 2000 jaar geleden reeds beslecht. Er is vonnis gewezen en het goede nieuws in de gehele wereld bekend gemaakt.
Het probleem is dat je natuurlijke mensen hebt met enig inzicht (zoals ik) en vleesgeworden Woord (zoals misschien velen naast Jezus). Maar precies gaan benoemen of aanwijzen wie wel en wie niet lijkt me onbegonnen werk.Tufkah schreef: 20 aug 2025, 12:46 Jezus is volgens de Bijbel het vleesgeworden Woord welke reeds vanaf "den beginne" door God wordt gesproken. God begon dus niet pas na de kruisdood van Jezus te spreken.
Plato, Lao Tse, Boeddha, Zarathustra en anderen hadden weet van 'dat' buiten de wereld. Zij leefden voor de fysieke Jezus, waaruit blijkt dat de kennis van de andere wereld reeds voor de geboorte van de fysieke Jezus bekend was. Het Woord/Zoon is dan ook i.m.o. niet een van de 3 personen, maar de werkende uitspraak van God in de mens, welke vanaf dat "In den beginne" aanwezig was in de mens. Zodoende kon ook iemand als Plato reeds lang voor de geboorte van de fysieke Jezus uit de grot ontsnappen (de wereld overwinnen).
Plato was een gewoon mens zoals wij allen, dat is helder. Jezus was dus niet zoals Plato, Boeddha enz. Jezus was het vleesgeworden Woord, anders zou de Bijbel onzin schrijven. Plato, Boeddha enz waren voor de geboorte van de fysieke Jezus reeds bevrijdt door het Woord, dat was mijn punt naar Jon toe, die lijkt te suggereren dat het pleit pas 2000 jaar geleden is beslecht.
P.S. Lao Tse heeft vermoedelijk nooit bestaan. Maar zijn wijsheid past naadloos in die van Jezus.
Wat wel eens ter discussie staat is dat pas sedert de kruisdood van Jezus er redding mogelijk is. Dan zouden alle miljoenen mensen van voor het jaar 29 er naast grijpen. Ik ben die opinie niet toegedaan. Het Woord werd reeds gesproken vanaf het begin, wanneer dat begin ook geweest moge zijn. Jezus zegt dat zelf ook: Ik ben eer Abraham was.Leon schreef: 20 aug 2025, 15:38Het probleem is dat je natuurlijke mensen hebt met enig inzicht (zoals ik) en vleesgeworden Woord (zoals misschien velen naast Jezus). Maar precies gaan benoemen of aanwijzen wie wel en wie niet lijkt me onbegonnen werk.Tufkah schreef: 20 aug 2025, 12:46 Jezus is volgens de Bijbel het vleesgeworden Woord welke reeds vanaf "den beginne" door God wordt gesproken. God begon dus niet pas na de kruisdood van Jezus te spreken.
Plato, Lao Tse, Boeddha, Zarathustra en anderen hadden weet van 'dat' buiten de wereld. Zij leefden voor de fysieke Jezus, waaruit blijkt dat de kennis van de andere wereld reeds voor de geboorte van de fysieke Jezus bekend was. Het Woord/Zoon is dan ook i.m.o. niet een van de 3 personen, maar de werkende uitspraak van God in de mens, welke vanaf dat "In den beginne" aanwezig was in de mens. Zodoende kon ook iemand als Plato reeds lang voor de geboorte van de fysieke Jezus uit de grot ontsnappen (de wereld overwinnen).
Plato was een gewoon mens zoals wij allen, dat is helder. Jezus was dus niet zoals Plato, Boeddha enz. Jezus was het vleesgeworden Woord, anders zou de Bijbel onzin schrijven. Plato, Boeddha enz waren voor de geboorte van de fysieke Jezus reeds bevrijdt door het Woord, dat was mijn punt naar Jon toe, die lijkt te suggereren dat het pleit pas 2000 jaar geleden is beslecht.
P.S. Lao Tse heeft vermoedelijk nooit bestaan. Maar zijn wijsheid past naadloos in die van Jezus.
Wie heeft jou dat wijsgemaakt? Christenen weten wel beter. De mensen vóór Jezus konden behouden worden door hun geloof en zijn nu dus net als alle anderen ná Jezus bij Hem in de hemel waar Hij aan de rechterhand van zijn Vader zit. Daar bestaat binnen het christendom geen twijfel over voor zover mijn kennis gaat.Tufkah schreef: 20 aug 2025, 16:24
Wat wel eens ter discussie staat is dat pas sedert de kruisdood van Jezus er redding mogelijk is. Dan zouden alle miljoenen mensen van voor het jaar 29 er naast grijpen.
Ik lees nergens dat met zekerheid is vast te stellen dat je niet God bent. Evenmin over godsontvankelijkheid. Dat is wat jij er van maakt.Tufkah schreef: 19 aug 2025, 20:20
1 Korinthiërs 2:9
Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
Deze vers gaat over Godsontvankelijkheid. Dat heeft God bereid voor hen die Hem liefhebben.
En dan wat het volgen van Jezus betreft: Markus 12:30-31
30. En gij zult den Heere uw God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede, aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod groter dan deze.
Even een simplificatie: wie Jezus volgt, zichzelf verloochent , zijn naasten liefheeft , die voldoet aan het dubbelgebod. Dan wordt de mens Godsontvankelijk zoals in 1 Korinthiërs 2:9 omschreven.
De praktijk omhelst natuurlijk wel wat meer, maar God liefhebben en de zelfverloochening die vallen samen. Als je ontwaakt bent dan leg je dit soort verbanden.
Maar hij eist dat niet, hij vraagt dat van zijn volgelingen. Niemand is verplicht zijn kruis op te nemen.
Ok. De Godsontvankelijkheid staat gewoon 1 Korinthiërs 2:9. Of jij het daar nu mee eens bent of niet.Dat_beloof_ik schreef: 20 aug 2025, 17:42Ik lees nergens dat met zekerheid is vast te stellen dat je niet God bent. Evenmin over godsontvankelijkheid. Dat is wat jij er van maakt.Tufkah schreef: 19 aug 2025, 20:20
1 Korinthiërs 2:9
Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
Deze vers gaat over Godsontvankelijkheid. Dat heeft God bereid voor hen die Hem liefhebben.
En dan wat het volgen van Jezus betreft: Markus 12:30-31
30. En gij zult den Heere uw God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede, aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod groter dan deze.
Even een simplificatie: wie Jezus volgt, zichzelf verloochent , zijn naasten liefheeft , die voldoet aan het dubbelgebod. Dan wordt de mens Godsontvankelijk zoals in 1 Korinthiërs 2:9 omschreven.
De praktijk omhelst natuurlijk wel wat meer, maar God liefhebben en de zelfverloochening die vallen samen. Als je ontwaakt bent dan leg je dit soort verbanden.
In Korinthe staat niets anders dan dat God mensen beloont die in hem geloven, met zaken waarvan ze nog nooit hebben gehoord. Waarschijnlijk heeft de schrijver hiermee willen zeggen dat de mensen met onvoorstelbare gaven wordt beloond.
Overigens betreft de tekst uit Marcus een gebod. Niks vriendelijk vragen dus, zoals je suggereerde:Maar hij eist dat niet, hij vraagt dat van zijn volgelingen. Niemand is verplicht zijn kruis op te nemen.
dingo schreef: 20 aug 2025, 09:16De opdracht om goed met de schepping om te gaan geldt ook voor gelovigen niet alleen voor aanhangers van de Partij van de Dieren.Jon schreef: 20 aug 2025, 07:51
https://www.animalrights.nl/een-wolf-ka ... beschouwen.
https://www.vn.nl/eerst-de-wolf-nu-de-l ... t2dqItA9qp
https://www.rootsmagazine.nl/nieuws/de- ... -in-europa
De wolf die waarschijnlijk eerder door mensen gevoerd is en daardoor geen afstand houdt, mag en zal worden afgeschoten.
Het aantal veganisten is zeer beperkt, het aantal vegetariërs stijgt wel. En dat is niet zo raar als je kijkt hoe onze veeteelt en zuivel een bio-industrie zijn geworden waaraan zowel het welzijn van de dieren, biodiversiteit als uiteindelijk van de mens zelf wordt opgeofferd.
En het rijden op fossiele brandstoffen doet schade aan de mens en de planeet in zijn totaal. Je lijkt te vergeten dat er voor de Tweede Wereldoorlog er al elektrische auto's in bedrijf waren. Maar ook toen al waren de oliebedrijven oppermachtig en dat is niet minder geworden.
Tufkah schreef: 20 aug 2025, 16:24
De uniciteit van Jezus is dan weer dat het Woord zelf in het vlees is gekomen.
We zijn het eens dat we het oneens zijn. Het gaat mij om de sprekende werkzaamheid van het Woord, welke vanaf het begin is geweest.Jon schreef: 20 aug 2025, 21:56Tufkah schreef: 20 aug 2025, 16:24
De uniciteit van Jezus is dan weer dat het Woord zelf in het vlees is gekomen.
Het pleit is tweeduizend jaar geleden beslecht. Jezus heeft in Zijn dood en opstanding alle machten en krachten in de geestelijke wereld die de mensheid gevangen hielden ten toon gesteld en overwonnen.
Kolossenzen 2:13-15
13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;
14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;
15 En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.
Wie of waar Plato is, of Boeddha, of Lao Tze, of Confucius, vind ik persoonlijk even interessant als de vraag of tante Ko is gereïncarneerd als kleinzoon Kees of de BDE van Piet of Klaas. Bij mijn weten en naar mijn ervaring is er onder de hemel geen enkele andere naam gegeven door welke wij zalig zouden worden dan die van Jezus Christus.
Handelingen 4: 8-13.
10 Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israël, dat door den Naam van Jezus Christus, den Nazarener, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem, zeg ik, staat deze hier voor u gezond.
11 Deze is de Steen, Die van u, de bouwlieden, veracht is, Welke tot een hoofd des hoeks geworden is.
12 En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
13 Zij nu, ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes, en vernemende, dat zij ongeleerde en slechte mensen waren, verwonderden zich, en kenden hen, dat zij met Jezus geweest waren.
14 En ziende den mens bij hen staan, die genezen was, hadden zij niets daartegen te zeggen.
15 En hun geboden hebbende uit te gaan buiten den raad, overlegden zij met elkander,
Waarbij opgemerkt dat het woord “slecht” in vers 13 een oud Nederlands woord is voor “gewoon”, “eenvoudig”. Net als het woordje “gemeen” vroeger ook “gewoon” betekende, zoals “algemeen”. Degenen die dit zeggen waren de priesters en het hoofd van de tempel tegenover de “leken” (de “slechte” dwz gewone mensen , Petrus en Johannes). De gelovige heeft dus geen priester nodig en ook geen Plato nodig.
1 Timotheüs 2: 5-6
1 Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
Na Zijn dood en nederdaling in het dodenrijk heeft Jezus de rechtvaardig bevonden zielen uit het dodenrijk bevrijd en met zich meegenomen. Dat is voor mij niet alleen een geloof maar ook een persoonlijk ervaringsfeit, dat ik verder voor me houd. Maar daar kan Plato ook tussen gezeten hebben en Boeddha. Met dergelijke vragen (wie wel en wie niet van alle mensen uit een ver verleden) houd ik mij persoonlijk niet bezig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellevaart_van_Christus
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Volgens mij denk jij dat ik schrijf dat alle mensen gerechtvaardigd zijn. Maar dat is niet wat ik schrijf en ook niet wat de Bijbel zegt. Wat ik met Paulus en Petrus zeg is dat Jezus alle machten en krachten in de geestelijke wereld onttroond heeft. Dat betekent niet dat dit in ieder individu ook reeds het geval is cq geactualiseerd is (vrije wil immers).Tufkah schreef: 20 aug 2025, 23:12We zijn het eens dat we het oneens zijn. Het gaat mij om de sprekende werkzaamheid van het Woord, welke vanaf het begin is geweest.Jon schreef: 20 aug 2025, 21:56
Het pleit is tweeduizend jaar geleden beslecht. Jezus heeft in Zijn dood en opstanding alle machten en krachten in de geestelijke wereld die de mensheid gevangen hielden ten toon gesteld en overwonnen.
Kolossenzen 2:13-15
13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;
14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;
15 En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.
Wie of waar Plato is, of Boeddha, of Lao Tze, of Confucius, vind ik persoonlijk even interessant als de vraag of tante Ko is gereïncarneerd als kleinzoon Kees of de BDE van Piet of Klaas. Bij mijn weten en naar mijn ervaring is er onder de hemel geen enkele andere naam gegeven door welke wij zalig zouden worden dan die van Jezus Christus.
Handelingen 4: 8-13.
10 Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israël, dat door den Naam van Jezus Christus, den Nazarener, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem, zeg ik, staat deze hier voor u gezond.
11 Deze is de Steen, Die van u, de bouwlieden, veracht is, Welke tot een hoofd des hoeks geworden is.
12 En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
13 Zij nu, ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes, en vernemende, dat zij ongeleerde en slechte mensen waren, verwonderden zich, en kenden hen, dat zij met Jezus geweest waren.
14 En ziende den mens bij hen staan, die genezen was, hadden zij niets daartegen te zeggen.
15 En hun geboden hebbende uit te gaan buiten den raad, overlegden zij met elkander,
Waarbij opgemerkt dat het woord “slecht” in vers 13 een oud Nederlands woord is voor “gewoon”, “eenvoudig”. Net als het woordje “gemeen” vroeger ook “gewoon” betekende, zoals “algemeen”. Degenen die dit zeggen waren de priesters en het hoofd van de tempel tegenover de “leken” (de “slechte” dwz gewone mensen , Petrus en Johannes). De gelovige heeft dus geen priester nodig en ook geen Plato nodig.
1 Timotheüs 2: 5-6
1 Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
Na Zijn dood en nederdaling in het dodenrijk heeft Jezus de rechtvaardig bevonden zielen uit het dodenrijk bevrijd en met zich meegenomen. Dat is voor mij niet alleen een geloof maar ook een persoonlijk ervaringsfeit, dat ik verder voor me houd. Maar daar kan Plato ook tussen gezeten hebben en Boeddha. Met dergelijke vragen (wie wel en wie niet van alle mensen uit een ver verleden) houd ik mij persoonlijk niet bezig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellevaart_van_Christus
Ik denk dat als je moeite hebt met onderlinge verdeeldheid dat je daar zelf al een stap kunt zetten om dat te verminderen.Leon schreef: 19 aug 2025, 18:11
Uiteindelijk wil God, denk ik, toch wat anders dan een bonte bende, het zal zeker niet het einddoel zijn. Moet dat ook niet zo zijn, zoveel verdeeldheid.