Leon schreef: 22 aug 2025, 10:48Hdet streven *moet* gelijksgezindheid blijven, en niet de verdeeldheid die conflicten geeft. Geef mij aan hoe uit verdeeldheid een conflictloze samenleving kan komen, en ik hou mijn mond verder.peda schreef: 22 aug 2025, 10:32 In wezen verloopt het ijkstok topic volgens het trajekt bekend uit de "' geloofsovertuigingen "'.
Ook daar wil niemand meelopen in de bonte stoet van velerlei overtuigingen, maar meent men dat de eigen "' geloofsovertuiging "' de Enig Juiste is en daarmede superieur aan de dwaal-overtuigingen die anderen er op na houden.
Een treffend voorbeeld hiervan is Alpha met zijn JG-BL- geloofsovertuiging.
Omdat de Juiste Eigen Overtuiging superieur wordt gezien, is er de grote motivatie om de "' dwalers "' die de verdeeldheid veroorzaken te bekeren tot de Juiste Eigen Overtuiging, opdat de bonte stoet verandert in een Optocht van Gelijkgezinden. Weg met de kwalijke verdeeldheid.
Het werkelijke conflict is tussen de geestelijke mens en de natuurlijke mens binnenin ieder individu. Dat is dan ook de plaats waar het conflict “uitgevochten” moet worden, wat bij cq binnenin Godsontvankelijke mensen gebeurt bij het gaan van de Weg. Dát is de smalle weg met de nauwe poort. En dat is de plek waar het beslechte pleit (Koninkrijk Gods) (zich) gerealiseerd moet worden.
De natuurlijke mens projecteert het conflict dat in werkelijkheid alleen maar binnenin zichzelf op te lossen is, op de buitenwereld. Het resultaat dagelijks op nu.nl
Het lijkt nog niet tot sommigen door te dringen dat de termen “de geestelijke mens” en “de natuurlijke mens” de gespleten toestand beschrijft waarmee iedere sterveling is aangedaan. De natuurlijke mens (het ego, Paulus noemt het de oude mens) voelt zich aangesproken en afgewezen door de term “geestelijke mens”. En zet die emotie om in een projectie op de ander (zichzelf afzetten tegen). Dat is een natuurlijke keuze van de natuurlijke mens die de mens onontvankelijk maakt voor God. Daarmee houdt hij zijn eigen gebondenheid aan de wereld in stand. In plaats van te willen sterven strijdt de natuurlijke mens voor zijn leven. Om te kunnen sterven aan de natuurlijke mens hebben we de Ander (de Zoon) nodig. Die maakt dan IN ons scheiding tussen de natuurlijke en de geestelijke mens. Dat is pijnlijk. Maar ook vreugdevol.
Marcus 8:
34 En tot Zich geroepen hebbende de schare met Zijn discipelen, zeide Hij tot hen: Zo wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.
35 Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven zal verliezen, om Mijnentwil, en om des Evangelies wil, die zal hetzelve behouden.