Met jou kan ik praten, gewoon als natuurlijke mensen onze aardse dingen doen. En ik zal er in het vervolg om denken als ik op een hark trap of me op de duim sla......Robert Frans schreef: 06 aug 2025, 19:02
Wij zijn niet enkel voor het geestelijke geschapen en dus niet enkel voor het geestelijke bestemd. Wij zijn in ons hart nog altijd hoveniers en timmerlieden, samen met God.
Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel
-
- Man/Vrouw: V
Als je de Bijbel zou volgen zou je Paulus niet naast je neerleggen. Paulus richt zich tot christenen die bezorgd waren over overleden gelovigen. (Zouden zij de terugkeer van Christus missen?) Paulus stelt hen gerust. De doden zullen samen met de levenden op de wolken Jezus tegemoet gaan en voor altijd bij hem zijn.Tufkah schreef: 22 jul 2025, 19:07
Ik volg slechts de Bijbel, en in de Bijbel staat dat het vergankelijke het onvergankelijke niet zal beërven. Al die Lorber-Walsch filosofieën leg ik naast me neer. Alleen wat uit de Geest is doet er toe.
Denk je dat dit de wensnatuur van Paulus’ ego is ?
1 Thessalonicenzen 4:17 (NBV21)
“Daarna zullen wij, die nog in leven zijn en achterbleven, samen met hen worden weggevoerd op de wolken, de Heer tegemoet in de lucht. Zo zullen we altijd bij hem zijn.”
PS. Wel opmerkelijk dat Paulus dacht nog in leven te zijn, bij de wederkomst.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Petra schreef: 30 aug 2025, 08:43Als je de Bijbel zou volgen zou je Paulus niet naast je neerleggen. Paulus richt zich tot christenen die bezorgd waren over overleden gelovigen. (Zouden zij de terugkeer van Christus missen?) Paulus stelt hen gerust. De doden zullen samen met de levenden op de wolken Jezus tegemoet gaan en voor altijd bij hem zijn.Tufkah schreef: 22 jul 2025, 19:07
Ik volg slechts de Bijbel, en in de Bijbel staat dat het vergankelijke het onvergankelijke niet zal beërven. Al die Lorber-Walsch filosofieën leg ik naast me neer. Alleen wat uit de Geest is doet er toe.
“Daarna zullen wij, die nog in leven zijn en achterbleven, samen met hen worden weggevoerd op de wolken, de Heer tegemoet in de lucht. Zo zullen we altijd bij hem zijn.”
Paulus zelf leefde niet meer naar eigen zeggen, hij had de dood zijn prooi ontnomen.
Galaten 2:
Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. Zolang ik nog in dit lichaam ben, leef ik door het geloof in de Zoon van God.
Wat veel mensen maar niet in willen zien, is dat de Bijbel leert om zelf te sterven en te herrijzen in Christus. Zo heeft Jezus het ook geleerd, Ik in de Vader en de Vader in mij en IK in u.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Dat Paulus wel degelijk leefde Naar eigen zeggen had ik geciteerd. “Daarna zullen wij, die nog in leven zijn”….Tufkah schreef: 30 aug 2025, 09:20Petra schreef: 30 aug 2025, 08:43
Als je de Bijbel zou volgen zou je Paulus niet naast je neerleggen. Paulus richt zich tot christenen die bezorgd waren over overleden gelovigen. (Zouden zij de terugkeer van Christus missen?) Paulus stelt hen gerust. De doden zullen samen met de levenden op de wolken Jezus tegemoet gaan en voor altijd bij hem zijn.
Paulus zelf leefde niet meer naar eigen zeggen, hij had de dood zijn prooi ontnomen.
WIJ DIE NOG IN LEVEN ZIJN..
Dus 1. Paulus rekende zichzelf tot de mensen die nog in leven zijn.
2. Paulus schrijft dat de doden opstaan.
3 De doden en de levenden gaan SAMEN op een wolk Jezus tegemoet en zullen altijd bij Jezus zijn.
-
Alleen wat uit de Geest is, is levend.Petra schreef: 30 aug 2025, 10:07Dat Paulus wel degelijk leefde Naar eigen zeggen had ik geciteerd. “Daarna zullen wij, die nog in leven zijn”….Tufkah schreef: 30 aug 2025, 09:20
3 De doden en de levenden gaan SAMEN op een wolk Jezus tegemoet en zullen altijd bij Jezus zijn.
2 Korinthiërs 3:6
Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Maar zij die alleen naar de letter het NT leven zullen de dood vinden. Paulus spreekt dan ook over een overwinning van de dood, maar die is er alleen voor de rechtvaardigen. Degenen die blijven oordelen en de maat nemen blijven naar de letter leven.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Gaat het wel goed met je Tufkah?Tufkah schreef: 30 aug 2025, 12:29Alleen wat uit de Geest is, is levend.Petra schreef: 30 aug 2025, 10:07
Dat Paulus wel degelijk leefde Naar eigen zeggen had ik geciteerd. “Daarna zullen wij, die nog in leven zijn”….
Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Maar zij die alleen naar de letter het NT leven zullen de dood vinden. Paulus spreekt dan ook over een overwinning van de dood, maar die is er alleen voor de rechtvaardigen. Degenen die blijven oordelen en de maat nemen blijven naar de letter leven.
Er worden jou een paar teksten voorgelegd waarin de apostel Paulus het duidelijk over de lichamelijke dood en de lichamelijke opstanding heeft en jij leutert alleen maar wat over geesten en een slechte afloop voor hen die Tufkah oordelen en de maat nemen.
-
Hij schrijft : Wij die nog in leven zijn.Tufkah schreef: 30 aug 2025, 12:29Alleen wat uit de Geest is, is levend.Petra schreef: 30 aug 2025, 10:07
Dat Paulus wel degelijk leefde Naar eigen zeggen had ik geciteerd. “Daarna zullen wij, die nog in leven zijn”….
En die in leven zijn, gaan samen met de doden Jezus tegemoet.
De doden zullen eerst opstaan.
Dat is héél wat anders als wat jij erover verzint.
13 Broeders en zusters, we willen niet dat jullie in onwetendheid verkeren over de mensen die slapen, zodat jullie niet verdrietig zijn zoals de anderen die geen hoop hebben.
14 We geloven dat Jezus gestorven is en weer levend geworden, en daarom geloven we ook dat God de in Jezus ontslapen gelovigen zal meenemen wanneer hij Jezus met een geroep, met de stem van de aartsengel en met de bazuin van God doet neerdalen uit de hemel.
15 Dit zeggen wij jullie op basis van een woord van de Heer: wij die nog leven, wij die overblijven tot de komst van de Heer, zullen de ontslapen gelovigen beslist niet voorgaan.
16 Want de Heer zelf zal bij een roep, bij de stem van de aartsengel en bij de bazuin van God neerdalen uit de hemel, en de doden in Christus zullen eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, de levenden die overblijven, samen met hen op de wolken worden weggenomen in de lucht om de Heer tegemoet te gaan. En zo zullen we altijd bij de Heer zijn.
18 Troost elkaar met deze woorden.
-
Petra schreef: 30 aug 2025, 14:18Hij schrijft : Wij die nog in leven zijn.Tufkah schreef: 30 aug 2025, 12:29
Alleen wat uit de Geest is, is levend.
Paulus spreekt niet over biologisch leven maar over geestelijk leven. De race dient namelijk na de wedergeboorte wel uitgelopen te worden. “Once saved always saved” dat gaat niet op. Het is mogelijk om je geloof te verlaten, de Weg te verlaten, van je geloof af te vallen. Je kunt na het vallen er wel zelf weer naar terugkeren.
De doden die zullen opstaan zijn ook niet de geestelijk doden maar de geestelijk levend gestorvenen.
Er zijn “levende” mensen op de wereld, die dood zijn ofschoon ze leven. Zij staan dus ook niet op, zij blijven gewoon dood. Jezus zegt dan ook “laat de doden hun doden begraven”.
Het is de Zoon in de mens die opstaat. Niet de natuurlijke mens.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
We kunnen er natuurlijk eindeloos over blijven palaveren , maar in Evangelisch verstaan is het alleen de Geest die levend maakt. Nergens zegt Jezus het duidelijker dan in Lucas 9:59-62. Laat de doden de doden begraven. Jezus beschouwde wat ongelovigen 'levend' noemen als dood. Lucas 9:59-62 is mede interessant omdat het eindigt met: " Maar Jezus zeide [tot hem]: Niemand, die de hand aan de ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk Gods."Jon schreef: 30 aug 2025, 14:46Petra schreef: 30 aug 2025, 14:18
Hij schrijft : Wij die nog in leven zijn.
Paulus spreekt niet over biologisch leven maar over geestelijk leven. De race dient namelijk na de wedergeboorte wel uitgelopen te worden. “Once saved always saved” dat gaat niet op. Het is mogelijk om je geloof te verlaten, de Weg te verlaten, van je geloof af te vallen. Je kunt na het vallen er wel zelf weer naar terugkeren.
De doden die zullen opstaan zijn ook niet de geestelijk doden maar de geestelijk levend gestorvenen.
Er zijn “levende” mensen op de wereld, die dood zijn ofschoon ze leven. Zij staan dus ook niet op, zij blijven gewoon dood. Jezus zegt dan ook “laat de doden hun doden begraven”.
De goede verstaander leest in Lucas 9:59-62 in het zwart-gemaakte tegenwoordigheid van geest. Wat ongelovigen niet beseffen (Ik las er net opmerkingen over op het forum Freethinker) is dat de Bijbel multi-interpretabel is. Petra leest als ongelovige wat anders dan een gelovige die onderweg is.
Ik vertel niks nieuws als ik schrijf dat Jezus overal in vergelijkingen sprak. Tja, als je dan letterlijk gaat lezen, waar ik altijd al tegen waarschuw, dan kom je er niet uit......
-
Tufkah schreef: 30 aug 2025, 15:09We kunnen er natuurlijk eindeloos over blijven palaveren , maar in Evangelisch verstaan is het alleen de Geest die levend maakt. Nergens zegt Jezus het duidelijker dan in Lucas 9:59-62. Laat de doden de doden begraven. Jezus beschouwde wat ongelovigen 'levend' noemen als dood. Lucas 9:59-62 is mede interessant omdat het eindigt met: " Maar Jezus zeide [tot hem]: Niemand, die de hand aan de ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk Gods."Jon schreef: 30 aug 2025, 14:46
De goede verstaander leest in Lucas 9:59-62 in het zwart-gemaakte tegenwoordigheid van geest. Wat ongelovigen niet beseffen (Ik las er net opmerkingen over op het forum Freethinker) is dat de Bijbel multi-interpretabel is. Petra leest als ongelovige wat anders dan een gelovige die onderweg is.
Ik vertel niks nieuws als ik schrijf dat Jezus overal in vergelijkingen sprak. Tja, als je dan letterlijk gaat lezen, waar ik altijd al tegen waarschuw, dan kom je er niet uit......
Precies. Dan houdt het op.
Toevalligerwijs zat ik zelf ook net te lezen op FT-forum. Maar zo te zien is Hier En Nu daar vertrokken. Voor mij is het dan niet interessant meer. Ik vind het een doodse bende daar. Ik houd het geen drie minuten meer vol daar nog te lezen. Dus ik heb die opmerkingen aldaar niet gezien. Ga ze ook niet opzoeken.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Voor wat men doorgaans 'leven' noemt is er een mate van zelfkennis noodzakelijk. De levensenergie in de mens vormt het zogeheten energetisch dubbel. Je eigen levensenergie kun je opmerken (vernemen) indien je ontdaan bent van mentale blokkades. Energetisch gezien is het natuurlijke lichaam aangesloten op de "energiecentrale" die de Schepper heet. Ieder natuurlijk mens wordt ieder moment opnieuw geschapen. Bij je fysieke dood beëindigd de Schepper het energie-contract. Daarom zal je fysieke lichaam ook weer tot stof vergaan en is er voor de natuurlijke mens geen enkele hiernamaals beschikbaar.
Daarom is de natuurlijke mens ook slechts een tijdelijke aangelegenheid en zal het vergankelijke (de natuurlijke mens) het onvergankelijke (dat wat uit de Geest is) niet beërven. Zo simpel ligt dat.
Maar veel mensen hebben geen weet van dat energetisch dubbel, die gaan nog helemaal op in het bestaan als natuurlijke mens. En zijn daarmee gelijkvormig aan de wereld. Dat moeten ze zelf weten natuurlijk, maar de natuurlijke mens is geen standaard.
Daarom is de natuurlijke mens ook slechts een tijdelijke aangelegenheid en zal het vergankelijke (de natuurlijke mens) het onvergankelijke (dat wat uit de Geest is) niet beërven. Zo simpel ligt dat.
Maar veel mensen hebben geen weet van dat energetisch dubbel, die gaan nog helemaal op in het bestaan als natuurlijke mens. En zijn daarmee gelijkvormig aan de wereld. Dat moeten ze zelf weten natuurlijk, maar de natuurlijke mens is geen standaard.
-
In spirituele zin is FT niet interessant, men is daar tegen het geloof. Ook levensbeschouwing is er niet aan de orde. Geloof en levensbeschouwing hangen m.i. nauw samen. Zelfkennis is Godskennis luidt een oud adagium en daar sta ik volledig achter.Jon schreef: 30 aug 2025, 15:16
Toevalligerwijs zat ik zelf ook net te lezen op FT-forum. Maar zo te zien is Hier En Nu daar vertrokken. Voor mij is het dan niet interessant meer. Ik vind het een doodse bende daar. Ik houd het geen drie minuten meer vol daar nog te lezen. Dus ik heb die opmerkingen aldaar niet gezien. Ga ze ook niet opzoeken.
-
Ja. Helemaal mee eens. Er zit daar geen beweging in. Het is als een sloot. Stilstaand water. Dat gaat rotten als er geen levend water bij komt en er geen stroming meer is. Uiteindelijk verdwijnt dan ook de zuurstof en sterft alle leven af. Als ik daar lees heb ik metaforisch dezelfde beleving als wanneer ik tijdens een wandeling in de buurt zo’n sloot tegenkom die niet is uitgebaggerd. Het stinkt een uur in de wind en ik loop daar snel aan voorbij. FT is geestdodend. Vind ik. Bah.Tufkah schreef: 30 aug 2025, 15:22In spirituele zin is FT niet interessant, men is daar tegen het geloof. Ook levensbeschouwing is er niet aan de orde. Geloof en levensbeschouwing hangen m.i. nauw samen. Zelfkennis is Godskennis luidt een oud adagium en daar sta ik volledig achter.Jon schreef: 30 aug 2025, 15:16
-
Zo, die zit, en jij bent je gal weer eventjes kwijt Jon.Jon schreef: 30 aug 2025, 15:53Ja. Helemaal mee eens. Er zit daar geen beweging in. Het is als een sloot. Stilstaand water. Dat gaat rotten als er geen levend water bij komt en er geen stroming meer is. Uiteindelijk verdwijnt dan ook de zuurstof en sterft alle leven af. Als ik daar lees heb ik metaforisch dezelfde beleving als wanneer ik tijdens een wandeling in de buurt zo’n sloot tegenkom die niet is uitgebaggerd. Het stinkt een uur in de wind en ik loop daar snel aan voorbij. FT is geestdodend. Vind ik. Bah.Tufkah schreef: 30 aug 2025, 15:22
In spirituele zin is FT niet interessant, men is daar tegen het geloof. Ook levensbeschouwing is er niet aan de orde. Geloof en levensbeschouwing hangen m.i. nauw samen. Zelfkennis is Godskennis luidt een oud adagium en daar sta ik volledig achter.
Wel een GeloofsGesprek onwaardige reactie en dat van een wedergeboren geestelijk mens..........brrrrrrrt.
-
Paulus houdt de Thessalonicensen voor dat ze godvruchtig moeten leven in tegenstelling tot de heidenen. Ook spreekt hij hen moed in om niet zoals de heidenen te treuren om hun doden maar in gedachten te houden dat zij die in Christus ontslapen zijn bij Jezus zijn, net zoals iedereen na zijn dood door het geloof het eeuwige leven in het hiernamaals zal beërven.Jon schreef: 30 aug 2025, 14:46Petra schreef: 30 aug 2025, 14:18
Hij schrijft : Wij die nog in leven zijn.
Logisch dat een dominee en dus ook zijn volgelingen die persoonlijk niet in een hiernamaals gelooft alles naar zichzelf toe interpreteert.
De overleden familleden waar de Thessalonicensen zich zorgen over maakten waren natuurlijk nog gewoon in leven maar slechts geestelijk dood ook al rept Paulus in genoemde brief met geen enkel woord over een geestelijke dood. Daar moet dan weer een tekst uit een andere brief van stal voor worden gehaald...........
Ik geloof om andere redenen dan jullie ook niet in een hiernamaals maar ik ga me niet in allerlei bochten wringen om recht te praten wat krom is.
Laatst gewijzigd door J-W op 30 aug 2025, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Sjonge.. we gaan van …er staat wat anders als wat er staat. Met levenden die dood zijn en doden die levend zijn. Naar het FT de maat nemen..
De bonte stoet wordt steeds Bonter
De bonte stoet wordt steeds Bonter
-
Waarbij je je af kunt vragen.. wat is de hemel. En wat is een engel. Heeft een engel een fysiek lichaam of is het een onstoffelijke entiteit?
Wat is het dan van een mens wat na de dood in de hemel vertoeft ?
De hemel is vooral een staat van zijn. Men is totaal vereenigd met God in een intieme liefdes relatie, waarvan het huwelijk maar een bleek voorbeeld is. Men schaart dezelde natuur met God door adoptie. Je bent dus zelf God in een manier van spreken. Je bent dus gelukkig op een manier die wij helemaal niet Kunnen voorstellen.
Een engel is een geheel geestelijk wezen, net als God die ook geheel geestelijk is. Een engel is louter een persoon die inteligentie an een wil heeft. Er zijn ontelbaar veel engelen. Iedere engel is een geheel apart wezen en is total anders dan andere engelen, omdat zij geesten zijn, die zich niet kunnen voorplanten, zoals mensen. Er is daarom geen ras van engelen.
Zo zullen wij in de hemel als engelen zijn. Wij zijn een familie maar huwelijken en voortplanten is voor de aarde alleen.Voor de algemene opstanding zijn mensen in de hemel louter als zielen, dus hoofdzaakelijk geestig. Pas met de opstanding bij het laatste oordeel krijgen wij ons lichaam weer, dat een vergeestelijk lichaam zal zijn, volmaakt en niet ondehevig aan kwalen. Wij zullen hetzelfde lichaam hebben zoals Jesus na Zijn dood. Ook zal de aarde geheel vernieuw worden, zodat hemel en aarde geheel een eenheid zijn.
Lang niet iedereen gaat naar de hemel. Bij het laatse oordeel zijn er twee soorten mensen. Een soort zegt tot God, “mag uw wil geschiede” en dat is de hemel. Aan het ander soort zegt God “Mag uw wil geschiede": en dat is de hel.
Wat is het dan van een mens wat na de dood in de hemel vertoeft ?
De hemel is vooral een staat van zijn. Men is totaal vereenigd met God in een intieme liefdes relatie, waarvan het huwelijk maar een bleek voorbeeld is. Men schaart dezelde natuur met God door adoptie. Je bent dus zelf God in een manier van spreken. Je bent dus gelukkig op een manier die wij helemaal niet Kunnen voorstellen.
Een engel is een geheel geestelijk wezen, net als God die ook geheel geestelijk is. Een engel is louter een persoon die inteligentie an een wil heeft. Er zijn ontelbaar veel engelen. Iedere engel is een geheel apart wezen en is total anders dan andere engelen, omdat zij geesten zijn, die zich niet kunnen voorplanten, zoals mensen. Er is daarom geen ras van engelen.
Zo zullen wij in de hemel als engelen zijn. Wij zijn een familie maar huwelijken en voortplanten is voor de aarde alleen.Voor de algemene opstanding zijn mensen in de hemel louter als zielen, dus hoofdzaakelijk geestig. Pas met de opstanding bij het laatste oordeel krijgen wij ons lichaam weer, dat een vergeestelijk lichaam zal zijn, volmaakt en niet ondehevig aan kwalen. Wij zullen hetzelfde lichaam hebben zoals Jesus na Zijn dood. Ook zal de aarde geheel vernieuw worden, zodat hemel en aarde geheel een eenheid zijn.
Lang niet iedereen gaat naar de hemel. Bij het laatse oordeel zijn er twee soorten mensen. Een soort zegt tot God, “mag uw wil geschiede” en dat is de hemel. Aan het ander soort zegt God “Mag uw wil geschiede": en dat is de hel.
-
Tuurlijk wel. Jezus wilde iedereen redden en God wil dat iedere knie buigt.Kattekliek schreef: 04 sep 2025, 08:57
Als je niet gelooft dat het hen zal lukken .. dan geloof je dat ze kunnen falen.
Maar hm echt geloof in hun kracht is dat dan niet.
-
Jij suggereert dat de aarde vernieuwd zal worden maar Paulus zegt dat zij als Jezus terugkomt met Hem ook naar de hemel zullen gaan. Beiden kan niet volgens mij.Kattekliek schreef: 04 sep 2025, 08:57
......... Wij zullen hetzelfde lichaam hebben zoals Jezus na Zijn dood. Ook zal de aarde geheel vernieuw worden, zodat hemel en aarde geheel een eenheid zijn.
-
Petra
Jezus wilde iedereen redden en God wil dat iedere knie buigt.
Als je niet gelooft dat het hen zal lukken .. dan geloof je dat ze Kunnen falen.
Christus sprak meer over de hel dan de hemel! En Zijn woorden waren niet mis.
Matt 25:31-45 Het laatste oordeel: De geiten links, de schapen rechts. De geiten gaan naar de hel, de schapen naar de hemel.
Lucas 16 De rijke vrek en Lazarus. De vrek in eeuwige ellende, Lazarus in de boezem van Mozes
Johannes 15 Christus is de wijnstok, wij de takken. Als de takken niet in Christus verblijven, verdorren zij en worden zij wegegooid en verbrand
Matt 5: 27-30 Als je hand of voet je ergert, kap het af! Beter verminkt naar de hemel te gaan dan geheel gaaf naar de hel
1 Corinthians 6: 9-10 Paulus preekt zeer helder over de ernstige zonden die de hel verdienen.
God heeft de vurige wens dat niemand naar de hel zou gaan. Daarom waarschuwt hij er zo vaak over. Maar God heeft ons geschapen in zijn beeld. Dat betekent dat wij vrij zijn en een vije wil hebben. God geeft ons een uitnodiging om naar de hemel te gaan. Mar omdat je een vrije wil hebt kan je dat afslaan. God is geen dwingeland. Hij kan niet iemand dwingen Hem lief te hebben. Dat is een contradictie in termio.
Hel is een verschrikkelijke realiteit. Het is een staat van totale afwending van God. De pijn die dat geeft is onbeschijflijk. Daarom woorden zoals eeuwig vuur, een zee van vuur enz gebruikt. De realiteit is veel erger!
J-W
Jij suggereert dat de aarde vernieuwd zal worden maar Paulus zegt dat zij als Jezus terugkomt met Hem ook naar de hemel zullen gaan. Beiden kan niet volgens mij.
De hemel is niet zo zeer een plaats als een staat van zijn-geheel verenigd met God. Maar het is ook een plaats, niet alleen geestelijk maar ook materieel. Wij zijn mensen, niet engelen die louter geestelijk zijn. Het lichaam is deel van onze essentie en het lichaam is goed, net zoals het universum. Door God geschapen. Niets dat is goed gaat verloren.
Reeds de profeet Isaias zag dat 65:17
Zie ik zal een nieuwe hemel en een nieuwe aaqrde scheppen en de vorige dingen zal men niet herinneren
2 Petrus 3:13
Maar we kijken uit naar de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde die hij heeft beloofd, een wereld vervuld met Gods gerechtigheid.
Jezus wilde iedereen redden en God wil dat iedere knie buigt.
Als je niet gelooft dat het hen zal lukken .. dan geloof je dat ze Kunnen falen.
Christus sprak meer over de hel dan de hemel! En Zijn woorden waren niet mis.
Matt 25:31-45 Het laatste oordeel: De geiten links, de schapen rechts. De geiten gaan naar de hel, de schapen naar de hemel.
Lucas 16 De rijke vrek en Lazarus. De vrek in eeuwige ellende, Lazarus in de boezem van Mozes
Johannes 15 Christus is de wijnstok, wij de takken. Als de takken niet in Christus verblijven, verdorren zij en worden zij wegegooid en verbrand
Matt 5: 27-30 Als je hand of voet je ergert, kap het af! Beter verminkt naar de hemel te gaan dan geheel gaaf naar de hel
1 Corinthians 6: 9-10 Paulus preekt zeer helder over de ernstige zonden die de hel verdienen.
God heeft de vurige wens dat niemand naar de hel zou gaan. Daarom waarschuwt hij er zo vaak over. Maar God heeft ons geschapen in zijn beeld. Dat betekent dat wij vrij zijn en een vije wil hebben. God geeft ons een uitnodiging om naar de hemel te gaan. Mar omdat je een vrije wil hebt kan je dat afslaan. God is geen dwingeland. Hij kan niet iemand dwingen Hem lief te hebben. Dat is een contradictie in termio.
Hel is een verschrikkelijke realiteit. Het is een staat van totale afwending van God. De pijn die dat geeft is onbeschijflijk. Daarom woorden zoals eeuwig vuur, een zee van vuur enz gebruikt. De realiteit is veel erger!
J-W
Jij suggereert dat de aarde vernieuwd zal worden maar Paulus zegt dat zij als Jezus terugkomt met Hem ook naar de hemel zullen gaan. Beiden kan niet volgens mij.
De hemel is niet zo zeer een plaats als een staat van zijn-geheel verenigd met God. Maar het is ook een plaats, niet alleen geestelijk maar ook materieel. Wij zijn mensen, niet engelen die louter geestelijk zijn. Het lichaam is deel van onze essentie en het lichaam is goed, net zoals het universum. Door God geschapen. Niets dat is goed gaat verloren.
Zie ik zal een nieuwe hemel en een nieuwe aaqrde scheppen en de vorige dingen zal men niet herinneren
Maar we kijken uit naar de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde die hij heeft beloofd, een wereld vervuld met Gods gerechtigheid.
-
Het blijft dus eigenlijk onduidelijk wat er met een nieuwe aarde en een nieuwe hemel bedoeld wordt.Kattekliek schreef: 08 sep 2025, 07:29
Een bekende gedachtegang is dat bij Jezus wederkomst de graven geopend zullen worden en het eindoordeel zal plaatsvinden. Met het eigen lichaam zou iedereen dan voor eeuwig naar de hemel gaan of elders. De aarde zou dan ophouden te bestaan. Voor elke zienswijze over een vernieuwing zijn wel wat passende bijbelteksten te vinden. De vraag blijft hoe weet je wat de juiste interpretatie is.
-
Gods wil dat wij vrij kunnen kiezen is vele malen sterker dan zijn wil dat we voor Hem kiezen. Hij wil niet dat ook maar één iemand verloren gaat inderdaad, maar Hij wil nog veel meer niet dat ook maar één iemand gedwongen in de hemel wordt opgenomen. Mochten er toch mensen zijn die het duister van de hel verkiezen boven het licht van de hemel, dan is dat niet Gods falen, maar blijft dat een volledige, consequente uitwerking van zijn voornemen. Vrijheid is voor Hem duidelijk vele malen belangrijker dan veiligheid of zelfs geluk.Petra schreef: 04 sep 2025, 20:39Tuurlijk wel. Jezus wilde iedereen redden en God wil dat iedere knie buigt.
Als je niet gelooft dat het hen zal lukken .. dan geloof je dat ze kunnen falen.
Laatst gewijzigd door Robert Frans op 08 sep 2025, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrede en alle goeds
-
Niet zozeer ophouden te bestaan, maar met het hele universum verenigd worden met de hemel, eveneens in verheerlijkte, onvergankelijke staat. Maar inderdaad, hoe dat er precies uit zal zien is voor ons nog niet geheel duidelijk, omdat God daarover niet alles heeft geopenbaard. In vele paradijsverhalen en bijbelse visioenen komen echter wel beelden naar voren van een wereld vol verbeelding, schoonheid, oneindige mogelijkheden, vrede en bovenal Gods directe, tastbare aanwezigheid.J-W schreef: 08 sep 2025, 08:42Het blijft dus eigenlijk onduidelijk wat er met een nieuwe aarde en een nieuwe hemel bedoeld wordt.
Een bekende gedachtegang is dat bij Jezus wederkomst de graven geopend zullen worden en het eindoordeel zal plaatsvinden. Met het eigen lichaam zou iedereen dan voor eeuwig naar de hemel gaan of elders. De aarde zou dan ophouden te bestaan.
Het kan echter helpen om bij het mediteren over de hemel, of de nieuwe hemel en aarde, je niet zozeer te richten op onze behoeften en hoe die daar vervuld zouden worden. De kern van de hemel is immers de zalige aanschouwing van God, de bron van alle geluk, schoonheid en liefde, waarin we steeds verder doordringen en daardoor steeds meer van Hem ontvangen. Al het andere komt daaruit voort.
Vrede en alle goeds
-
Volgens Islaam in chronologische volgorde:J-W schreef: 08 sep 2025, 08:42
Het blijft dus eigenlijk onduidelijk wat er met een nieuwe aarde en een nieuwe hemel bedoeld wordt.
Een bekende gedachtegang is dat bij Jezus wederkomst de graven geopend zullen worden en het eindoordeel zal plaatsvinden. Met het eigen lichaam zou iedereen dan voor eeuwig naar de hemel gaan of elders. De aarde zou dan ophouden te bestaan. Voor elke zienswijze over een vernieuwing zijn wel wat passende bijbelteksten te vinden. De vraag blijft hoe weet je wat de juiste interpretatie is.
Jezus komt op aarde en strijdt tegen de antichrist (Dajjal);
De antichrist wordt gedood;
Jezus sterft daarna een normale dood;
de aarde vergaat;
een tijd lang gebeurt er niks;
Dag des Oordeels. iedereen staat op uit het graf en en het oordeel begint.
-
Sorrt Robert, maar wat je hier schrijft slaat als een tang op een varken.
Heeft God jou niet gedwongen geschapen? of heeft hij jou eerst om je toestemming gevraagd?
Je deed je ogen open en besefte dat je hier op deze ellendige wereld vast zat of niet? of heb je ermee ingestemd?
Dan als God jou gedwongen op deze wereld met ellende zetten kan...waarom kan God jou dan niet in de Hemel dwingen waar het vele malen aangenamer is?
Hij wil niet dat ook maar één iemand verloren gaat? dus als iemand verloren gaat, is dat buiten Zijn wil om? of heeft Hij daar geen macht over?
Waarom zijn wij met de erfzonde opgezadeld waar wij niks voor kunnen doen? in Galaten 6:5 staat toch duidelijk dat niemand de zonden van anderen dragen kan? waarom wordt in het geval van Adam hier een uitzondering op gemaakt? (bij Jezus trouwens ook, maar dat is een ander verhaal) Als Adam een fout gemaakt heeft, laat hem dan toch boeten daarvoor? waarom moeten wij daaronder lijden?
De mens is in alle opzichten vele malen zwakker dan de engelen...maar Sterkte is voor God niet relevant...Hij heeft immers geen hulp nodig...wat wel relevant is dat wij vrijwillig zelf ervoor kiezen om God te dienen.
En die vrije wil maakt de mens een schepsel hoger in rang dan de engelen.
En om een ware vrije wil te verkrijgen, moet er tevens de keus voor de slechte ook daadwerkelijk bestaan, anders is er geen echte vrije wil.
En degene die die slechte keuze nemen, moet daar ook voor verantwoordelijk worden gesteld.
Daarom heeft God ook het kwade geschapen....en daarom een hemel en hel.
Het is simpelweg noodzakelijk voor het hebben van een vrije wil.
Gedwongen in de hemel opgenomen? denk ja voordat je wat roept. waarom is dat zo erg? en waarom zou God dat niet doen?Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 09:47 Gods wil dat wij vrij kunnen kiezen is vele malen sterker dan zijn wil dat we voor Hem kiezen. Hij wil niet dat ook maar één iemand verloren gaat inderdaad, maar Hij wil nog veel meer niet dat ook maar één iemand gedwongen in de hemel wordt opgenomen.
Heeft God jou niet gedwongen geschapen? of heeft hij jou eerst om je toestemming gevraagd?
Je deed je ogen open en besefte dat je hier op deze ellendige wereld vast zat of niet? of heb je ermee ingestemd?
Dan als God jou gedwongen op deze wereld met ellende zetten kan...waarom kan God jou dan niet in de Hemel dwingen waar het vele malen aangenamer is?
Hij wil niet dat ook maar één iemand verloren gaat? dus als iemand verloren gaat, is dat buiten Zijn wil om? of heeft Hij daar geen macht over?
Waarom zijn wij met de erfzonde opgezadeld waar wij niks voor kunnen doen? in Galaten 6:5 staat toch duidelijk dat niemand de zonden van anderen dragen kan? waarom wordt in het geval van Adam hier een uitzondering op gemaakt? (bij Jezus trouwens ook, maar dat is een ander verhaal) Als Adam een fout gemaakt heeft, laat hem dan toch boeten daarvoor? waarom moeten wij daaronder lijden?
Het is toch buiten de wil van God om zeg je toch net? God wil het niet maar toch zijn er mensen die de hel verkiezenRobert Frans schreef: 08 sep 2025, 09:47 Mochten er toch mensen zijn die het duister van de hel verkiezen boven het licht van de hemel, dan is dat niet Gods falen, maar blijft dat een volledige, consequente uitwerking van zijn voornemen.
Het gaat niet om dat het belangrijker is. God heeft de engelen geschapen zonder die vrijheid. De engelen hebben geen vrije wil...ze zijn gewoon robots die God dienen...ze kunnen geen nee zeggen.Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 09:47 Vrijheid is voor Hem duidelijk vele malen belangrijker dan veiligheid of zelfs geluk.
De mens is in alle opzichten vele malen zwakker dan de engelen...maar Sterkte is voor God niet relevant...Hij heeft immers geen hulp nodig...wat wel relevant is dat wij vrijwillig zelf ervoor kiezen om God te dienen.
En die vrije wil maakt de mens een schepsel hoger in rang dan de engelen.
En om een ware vrije wil te verkrijgen, moet er tevens de keus voor de slechte ook daadwerkelijk bestaan, anders is er geen echte vrije wil.
En degene die die slechte keuze nemen, moet daar ook voor verantwoordelijk worden gesteld.
Daarom heeft God ook het kwade geschapen....en daarom een hemel en hel.
Het is simpelweg noodzakelijk voor het hebben van een vrije wil.