Inderdaad.
Goede doelen steunen kan ook zonder religie. Humanisten en atheïsten steunen ook goede doelen, daar is geen geloof voor nodig.
Inderdaad.
Verplichte vrijgevigheid vind ik bedenkelijk in spirituele zin.
Er bestaat zelfs zoiets als een Zakat calculator. Maar maatschappelijk gezien is het natuurlijk prachtig als rijke moslims hun zakken legen bij arme mensen.Zakat (ook wel ‘Zakaat’ genoemd) is de derde pilaar van de Islam en vormt dus de basis van het geloof. Het is een verplichte daad van aanbidding, waarbij vermogende moslims een deel van hun bezit uitgeven aan degenen die daarvoor in aanmerking komen (acht categorieën).
Wanneer je een islamitische jaar in het bezit bent geweest van tenminste de Nisab, dien je jouw Zakat te berekenen en deze te betalen. Jouw Zakat-jaar begint op de datum waarop jouw vermogen voor het eerst gelijk of groter was dan de Nisab.
Nisab is het minimale vermogen dat je moet bezitten om Zakatplichtig te zijn. De nisab werd gelijkgesteld door de Profeet (vzmh) aan 85 gram goud of 595 gram zilver. Hedendaags staat 85 gram goud gelijk aan €5.036 (maart 2023). Onze Zakat calculator houdt automatisch rekening met de meest actuele dagkoersen.
In de islam kent men dan weer wel het gaan van "de innerlijke weg". Opmerkelijk dat dat een pad door de woestijn genaamd is, dat wist ik niet. De smalle weg gaat ook door de woestijn.In de Islam respectievelijk de tasawwuf onderscheidt men de wegen van shari’a, tariqah en haqqiqa.
Shari’a omvat de algemene leringen van de Koran en andere bronnen binnen de Islam, de dagelijkse sociale gedragsregels en rituelen, waaronder het gebed en de zgn. vijf zuilen. Het is een geheel van aanwijzingen, voorschriften en verboden die voor de individuele moslim als een gids of wegwijzer dienen. Om in dit leven in de ogen van God/Allah op de juiste manier te leven.
Tariqah betekent ‘pad’ en ook wel ‘orde of broederschap’. Dit woord verwijst naar de innerlijke weg en de al dan niet tijdelijke sociale organisatie die het samen gaan en volgen van een pad met zich meebrengt. In het tasawwuf is het ondenkbaar, dat men de weg naar het realiseren van zijn of haar spirituele idealen alleen zou gaan. Bovendien is die niet voor te stellen zonder de aanwezigheid en leiding van een leraar of sjeikh, het geestelijke hoofd van de tariqah of broederschap. In de dimensie van de tariqah (letterlijk een pad door de woestijn) worden de krachten van de ziel steeds meer tot de Ene of Allah gewend.
Dat is voor de homo’s en de vrouwen in dit land niet te hopen. Maar je hebt reeds gelijk, want de invloed is al enorm toegenomen. De overheid schaft her en der reeds de kerstborrel af en voert de Ramadan in.
Islam betekent onderwerping. Op zich begrijp ik dat wel. Aan de wil van God, niet de eigen wil. Maar hieruit wil ik verder geen generalisaties doen.Jon schreef: 20 aug 2025, 15:55 De islamitische religie vind ik persoonlijk een meer dan afschuwelijke religie.
Zakaat is eigenlijk ook geen vrijgevigheid.
In het christendom zouden we dan zakaat wetticisme noemen. Jezus waarschuwde tegen wetticisme, (de Farizeeën) vrijgevigheid dient vanuit het hart te geschieden.umit schreef: Gisteren, 12:23Zakaat is eigenlijk ook geen vrijgevigheid.
Je moet het eerder zien als een soort belasting alhoewel het niet door de staat beheerd wordt.
Een moslim die zijn religie serieus neemt, zal de zakaat zien als een verplichting en hij zal daarom elk jaar minstens 2,5% van zijn spaargeld braaf afstaan aan de armen.
Een ander, die een vrijer moslim is, zal dat meer zien als vrijgevigheid en het misschien niet elk jaar doen of geen 2,5%.
Dus strikt vanuit de religie heb je gelijk, mag het geen vrijgevigheid genoemd worden.
Nee, je moet dat anders zien. Jezus waarschuwt voor wetticisme. dus dingen die vrijwillig gedaan of gegeven worden (dus vanuit het hart) wat door de individu gereduceerd wordt tot "Do's and Don'ts".Tufkah schreef: Gisteren, 12:28In het christendom zouden we dan zakaat wetticisme noemen. Jezus waarschuwde tegen wetticisme, (de Farizeeën) vrijgevigheid dient vanuit het hart te geschieden.umit schreef: Gisteren, 12:23
Je moet het eerder zien als een soort belasting alhoewel het niet door de staat beheerd wordt.
Een moslim die zijn religie serieus neemt, zal de zakaat zien als een verplichting en hij zal daarom elk jaar minstens 2,5% van zijn spaargeld braaf afstaan aan de armen.
Een ander, die een vrijer moslim is, zal dat meer zien als vrijgevigheid en het misschien niet elk jaar doen of geen 2,5%.
Dus strikt vanuit de religie heb je gelijk, mag het geen vrijgevigheid genoemd worden.
Vrije moslims zijn verstandiger mijn inziens.
Christenen zien de tiende uit de Bijbel als een soort belasting, wat betekent 10% geven van je inkomen als offer aan God, vaak via de kerk.Tufkah schreef: Gisteren, 12:28In het christendom zouden we dan zakaat wetticisme noemen. Jezus waarschuwde tegen wetticisme, (de Farizeeën) vrijgevigheid dient vanuit het hart te geschieden.umit schreef: Gisteren, 12:23
Wetticisme is het rijtje do's en don'ts. Dat is geïnstitutionaliseerd. Ik las net het SGP programma. https://nos.nl/artikel/2580882-sgp-wil- ... rostitutie Dat is een mooi voorbeeld van wetticisme.umit schreef: Gisteren, 12:40Nee, je moet dat anders zien. Jezus waarschuwt voor wetticisme. dus dingen die vrijwillig gedaan of gegeven worden (dus vanuit het hart) wat door de individu gereduceerd wordt tot "Do's and Don'ts".Tufkah schreef: Gisteren, 12:28
In het christendom zouden we dan zakaat wetticisme noemen. Jezus waarschuwde tegen wetticisme, (de Farizeeën) vrijgevigheid dient vanuit het hart te geschieden.
Anders gezegd: vanuit religie vrijwillig, maar door persoon gereduceerd tot regel of wet.
Dus de zakaat valt hier niet onder, want de zakaat is verplicht vanuit de religie zelf. er wordt in dit geval niets vrijwilligs gereduceerd tot wet.
het is het omgekeerde: het is een wet wat door de individu niet zo nauw genomen wordt.
Inderdaad, in vroegere tijden was de zakaat of het christelijke equivalent daarvan een praktische toepassing in wereldse zin. In die zin zou ik er in vroegere tijden ook een voorstander van zijn geweest. Maar een wit voetje bij Allah of God haal je er niet mee wegens het verplichte karakter. Anno 2025 betalen we belasting aan de staat die voor de armen zorgt (Zo hoort het althans te zijn) Maar het betalen van belasting heeft ook geen spirituele uitwerking.Maria K schreef: Gisteren, 12:57Christenen zien de tiende uit de Bijbel als een soort belasting, wat betekent 10% geven van je inkomen als offer aan God, vaak via de kerk.Tufkah schreef: Gisteren, 12:28
In het christendom zouden we dan zakaat wetticisme noemen. Jezus waarschuwde tegen wetticisme, (de Farizeeën) vrijgevigheid dient vanuit het hart te geschieden.
Het werd gebruikt voor de tempel, priesters en armen.
Vandaag zien veel gelovigen het als een manier om hun geloof praktisch te uiten.
In het oude Israel (en ook elders) waren de religieuse leiders staatshoofd.
Tot voor een paar eeuwen geleden ook hier in het westen en nu nog in islamitische landen.
Dan is de zakaat, net als vroeger de tiende, heel praktisch als er in een land waar geen belasting wordt betaald, wat door de regering wordt bepaald en/of er geen zorg voor de armen en zwakkeren is, zoals bij ons de premieheffingen voor volksverzekeringen.