Dit is wat Islam is.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Jon
Man/Vrouw: M

Re: Dit is wat Islam is.

Bericht door Jon »

Ook maar even hier geplaatst.

De misdadiger die tot inzicht (zelfkennis cq Godskennis) was gekomen was in Zijn sterven dan ook veel dichter bij Jezus dan de goedmens. Die symboliek is m.i. niet voor niets.

Lukas 23
39 En een der kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.
40 Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?
41 En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Hij heeft Jezus aangenomen. De goedmens erkent geen noodzaak om Jezus aan te nemen.

De naam van de “goede dief” naast Jezus aan het kruis was Dimas. Dimas komt uit het Grieks en betekent ‘jongere broer' of 'geliefd kind'.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 04 sep 2025, 12:31
Yours schreef: 04 sep 2025, 10:42
Dag Messenger,

Of ze nu van God komen of door mensen gemaakt zijn: het was/is noodzakelijk dat er geboden/verboden/wetten kwamen/komen, want sinds mensenheugenis wordt er met de vrije wil veel kwaad berokkent.
Met de komst van de bijbel had men enig houvast en werd de basis gelegd voor de diverse wetgevingen ter wereld.
Ik probeer de vrije wil van anderen ongemoeid te laten. Want wie ben ik om een meetlat/ijkstok ten aanzien van anderen te hanteren? Maar zie dus wel dat die vrije wil de oorzaak is van veel ellende in de wereld. Met jouw geloof wordt het er ook echt niet beter op als alles in de ogen van God goed is op basis van die vrije wil. Daarom stel ik jouw geloof en ook andere zaken dan ook echt in vraag. Zoals dat ‘de zonde zo slecht nog niet is’. Kijk, je kunt je gedachten niet voorkomen, maar je kunt wèl voorkomen dat ze bijvoorbeeld vorm krijgen in schrift of een andere openbare vorm.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 04 sep 2025, 13:08
Messenger schreef: 04 sep 2025, 12:31
Met de komst van de bijbel had men enig houvast en werd de basis gelegd voor de diverse wetgevingen ter wereld.
Ik probeer de vrije wil van anderen ongemoeid te laten. Want wie ben ik om een meetlat/ijkstok ten aanzien van anderen te hanteren? Maar zie dus wel dat die vrije wil de oorzaak is van veel ellende in de wereld. Met jouw geloof wordt het er ook echt niet beter op als alles in de ogen van God goed is op basis van die vrije wil. Daarom stel ik jouw geloof en ook andere zaken dan ook echt in vraag. Zoals dat ‘de zonde zo slecht nog niet is’. Kijk, je kunt je gedachten niet voorkomen, maar je kunt wèl voorkomen dat ze bijvoorbeeld vorm krijgen in schrift of een andere openbare vorm.
Het resultaat van wel een oordeel en geen oordeel na het sterven heeft geen enkele betekenis voor het leven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Yours

Bericht door Yours »

2 x geplaatst. Eerste versie verwijderd.
Laatst gewijzigd door Yours op 04 sep 2025, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Yours

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 04 sep 2025, 13:38
Yours schreef: 04 sep 2025, 13:08

Het resultaat van wel een oordeel en geen oordeel na het sterven heeft geen enkele betekenis voor het leven.
Je levensfilm bij sterven in jouw geloof, oftewel je eigen oordeel, heeft denk ik wel degelijk betekenis voor je volgende leven. Als je dat echter verder negeert zonder jezelf er dus rekenschap van te geven, is er feitelijk geen oordeel. En dan kan er gewoon doorgegaan worden met zondigen want ‘God oordeelt niet’ in jouw geloof.
Jon

Bericht door Jon »

Om zich verder geestelijk te kunnen ontwikkelen moet een mens oordelen. Anders kan er geen sprake zijn van voortschrijdend inzicht.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 04 sep 2025, 14:03
Messenger schreef: 04 sep 2025, 13:38
Je levensfilm bij sterven, oftewel je eigen oordeel, heeft denk ik wel degelijk betekenis voor je volgende leven. Als je dat echter verder negeert zonder jezelf er dus rekenschap van te geven, is er feitelijk geen oordeel. En dan kan er gewoon doorgegaan worden met zondigen want ‘God oordeelt niet’ in jouw geloof.
In de levensschouw/film zie je jezelf door de ogen van iedereen wiens leven je beroerde en sta je in hun schoenen en ervaar je de interactie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De levensschouw is ook een hardnekkig geloof van het ego. Wie van ons is er teruggekeerd uit de dood? (Retorische vraag) Het komt allemaal voort uit het ego (de vorm) dat over de grens van de dood opnieuw in het vlees (de vorm) wil komen.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 04 sep 2025, 17:04 De levensschouw is ook een hardnekkig geloof van het ego. Wie van ons is er teruggekeerd uit de dood? (Retorische vraag) Het komt allemaal voort uit het ego (de vorm) dat over de grens van de dood opnieuw in het vlees (de vorm) wil komen.
Er zijn veel mensen teruggekeerd uit de dood, al kun je dat niet geloven en alle Bijna-Dood-Ervaringen van tafel schuiven.

Omdat alles met elkaar verbonden is, alles één is, is het vanzelfsprekend dat jij een van de vele perspectieven bent. Je kijkt bij de levensschouw eigenlijk door de ogen van God naar jezelf.

Zonder oordeel, maar je ervaart wat je je broeders en zussen hebt aangedaan en wat je voor hen betekend hebt.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 04 sep 2025, 17:25
Tufkah schreef: 04 sep 2025, 17:04 De levensschouw is ook een hardnekkig geloof van het ego. Wie van ons is er teruggekeerd uit de dood? (Retorische vraag) Het komt allemaal voort uit het ego (de vorm) dat over de grens van de dood opnieuw in het vlees (de vorm) wil komen.
Er zijn veel mensen teruggekeerd uit de dood, al kun je dat niet geloven en alle Bijna-Dood-Ervaringen van tafel schuiven.

Omdat alles met elkaar verbonden is, alles één is, is het vanzelfsprekend dat jij een van de vele perspectieven bent. Je kijkt bij de levensschouw eigenlijk door de ogen van God naar jezelf.

Zonder oordeel, maar je ervaart wat je je broeders en zussen hebt aangedaan en wat je voor hen betekend hebt.
Ik heb al eens eerder uitgelegd hoe BDE ervaringen een product van de eigen geest zijn. En er zijn nul komma nul hemeltoeristen teruggekeerd om te vertellen hoe het er aan toe gaat na de fysieke dood. Het is dus niet meer dan een mentaal geloof van 'ik'.

Daarnaast: het is de geestelijke mens die reeds bij leven door de ogen van God ziet. Dat is het non-subjectieve zien. Het is het ego wat dat non-subjectieve zien vervormt. Dan is je spiegel niet helder, zoals men dat noemt. Reflecteer niets en je komt reeds terecht in dat non-subjectieve zien. Dan zie je de wereld zoals die 'is'.

De levensschouw kan niks anders zijn dan het ego die dat als geloof aanneemt. In werkelijkheid is er niks na de dood, de zelf-illusie houdt op te bestaan omdat na de fysieke dood de zintuigelijke waarneming stopt. Dat is dan weer wel een hard feit.....
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 04 sep 2025, 17:51
Messenger schreef: 04 sep 2025, 17:25

Ik heb al eens eerder uitgelegd hoe BDE ervaringen een product van de eigen geest zijn. En er zijn nul komma nul hemeltoeristen teruggekeerd om te vertellen hoe het er aan toe gaat na de fysieke dood. Het is dus niet meer dan een mentaal geloof van 'ik'.

Daarnaast: het is de geestelijke mens die reeds bij leven door de ogen van God ziet. Dat is het non-subjectieve zien. Het is het ego wat dat non-subjectieve zien vervormt. Dan is je spiegel niet helder, zoals men dat noemt. Reflecteer niets en je komt reeds terecht in dat non-subjectieve zien. Dan zie je de wereld zoals die 'is'.

De levensschouw kan niks anders zijn dan het ego die dat als geloof aanneemt. In werkelijkheid is er niks na de dood, de zelf-illusie houdt op te bestaan omdat na de fysieke dood de zintuigelijke waarneming stopt. Dat is dan weer wel een hard feit.....
Ik neem het voor kennisgeving aan, jij weet het beste hoe het allemaal in elkaar steekt, jij bent de verheven geestelijke, etcetera etcetera. Jouw 'feiten' en 'harde feiten' zijn voor een ander spirituele prietpraat.
J-W

Bericht door J-W »

.....Daarnaast: het is de geestelijke mens die reeds bij leven door de ogen van God ziet.....
En door welke ogen kijkt Tufkah bij leven?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 04 sep 2025, 17:56

Ik neem het voor kennisgeving aan, jij weet het beste hoe het allemaal in elkaar steekt, jij bent de verheven geestelijke, etcetera etcetera. Jouw 'feiten' en 'harde feiten' zijn voor een ander spirituele prietpraat.
Ik schreef dat de zintuigelijke waarneming stopt bij de dood en dat dat een feit is. Of heb jij wel eens een dode gezien die zintuigelijk waar nam? Jij presenteert een geloof zoals de levensschouw, ik stel er feiten tegen over. En nu begin je weer dat ik verheven zou zijn. De ander in diskrediet brengen (het verheven zijn) is nou juist weer een spiegeling in je eigen geest waardoor je niet helder ziet.
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 04 sep 2025, 12:52 Ook maar even hier geplaatst.

De misdadiger die tot inzicht (zelfkennis cq Godskennis) was gekomen was in Zijn sterven dan ook veel dichter bij Jezus dan de goedmens. Die symboliek is m.i. niet voor niets.

Lukas 23
39 En een der kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.
40 Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?
41 En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Hij heeft Jezus aangenomen. De goedmens erkent geen noodzaak om Jezus aan te nemen.

De naam van de “goede dief” naast Jezus aan het kruis was Dimas. Dimas komt uit het Grieks en betekent ‘jongere broer' of 'geliefd kind'.
Ja dat vind ik ook een interessant voorbeeld.
Vooral vanwege het simpele feit dat deze man helemaal niet het smalle pad heeft gewandeld. Integendeel.
En nada zip moeite deed om geestelijk te zijn of worden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 04 sep 2025, 19:39
........ De ander in diskrediet brengen (het verheven zijn) is nou juist weer een spiegeling in je eigen geest waardoor je niet helder ziet.
Dus mensen, wie Tufkah tegenspreekt of zijn zwakke plekken blootlegt ziet niet helder. En Tufkah kan het weten want die kijkt door de ogen van God (naar eigen zeggen)
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: 04 sep 2025, 20:31
Jon schreef: 04 sep 2025, 12:52 Ook maar even hier geplaatst.

Lukas 23

Vooral vanwege het simpele feit dat deze man helemaal niet het smalle pad heeft gewandeld. Integendeel.

Daar vergis je je in. De misdadiger aan het kruis is aan dat kruis tot inkeer gekomen en heeft Jezus herkend en erkend als zijn Heer. De smalle weg is de weg naar binnen. In je innerlijk. Anders had hij Jezus ook niet als zijn Heer kunnen herkennen en erkennen, want dat kan alleen de geestelijke mens, niet de natuurlijke.
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 04 sep 2025, 20:56
Petra schreef: 04 sep 2025, 20:31

Daar vergis je je in. De misdadiger aan het kruis is aan dat kruis tot inkeer gekomen en heeft Jezus herkend en erkend als zijn Heer. De smalle weg is de weg naar binnen. In je innerlijk. Anders had hij Jezus ook niet als zijn Heer kunnen herkennen en erkennen, want dat kan alleen de geestelijke mens, niet de natuurlijke.
Mwah.. het was in een paar minuten gepiept.
Dat staat vast.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W

Bericht door J-W »

Een super kort smal weggetje, die lacht lacht iedereen uit die er zijn hele leven over heeft gedaan........
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 04 sep 2025, 21:07 Een super kort smal weggetje, die lacht lacht iedereen uit die er zijn hele leven over heeft gedaan........

Die heeft juist heel veel van de onuitsprekelijke Vreugde van de innerlijke bevrijding gemist en de Liefde van de Vader die de lange afstands bewandelaar van de smalle weg heeft gesmaakt. Nochtans is het veel beter in Christus te sterven dan in Adam voort te leven.

1 Korinthe 2:

9 Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
10 Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.
11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.
12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
13 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
16Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 04 sep 2025, 19:39
Messenger schreef: 04 sep 2025, 17:56
Ik schreef dat de zintuigelijke waarneming stopt bij de dood en dat dat een feit is. Of heb jij wel eens een dode gezien die zintuigelijk waar nam? Jij presenteert een geloof zoals de levensschouw, ik stel er feiten tegen over. En nu begin je weer dat ik verheven zou zijn. De ander in diskrediet brengen (het verheven zijn) is nou juist weer een spiegeling in je eigen geest waardoor je niet helder ziet.
Ik spreek over ervaringen van mensen die een BDE hebben ervaren. Volgens jou is een BDE niet waar en jij noemt jouw conclusie ook gelijk een feit. Veel van die mensen weten waar gesprekken over gingen in operatiekamers terwijl ze hun eigen lichaam zagen.
Ook ervaren mensen soms uittredingen. Volgens jou is het een feit dat dit nooit waar is.

Gebruik op zijn minst een disclaimer zoals ik ook doe. Dan kom je niet zo verheven of arrogant over.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Jon schreef: 04 sep 2025, 12:52
De naam van de “goede dief” naast Jezus aan het kruis was Dimas. .
Waar staat dat ?
Volgens mij is dat nergens in der Bijbel terug te vinden.
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 04 sep 2025, 21:49
J-W schreef: 04 sep 2025, 21:07 Een super kort smal weggetje, die lacht lacht iedereen uit die er zijn hele leven over heeft gedaan........

Die heeft juist heel veel van de onuitsprekelijke Vreugde van de innerlijke bevrijding gemist en de Liefde van de Vader die de lange afstands bewandelaar van de smalle weg heeft gesmaakt.
Waarom merken wij daar hier zo weinig van van jullie? Jullie oordelen er even vrolijk op los als de natuurlijke mensen hier.
umit

Bericht door umit »

Vanuit de Islaam is het heel simpel uitgelegd:
Iedereen die het kwade pad verlaat, berouw toont en belooft dat niet meer te doen...of zich bekeert tot gelovige wordt op dat moment volledig verlost van zijn zonden. Dat heeft deze persoon kort voor zijn dood gedaan en was daarom zonder zonden.
Daarom is het voor iedereen zo belangrijk om voor je dood tot bekering te komen als je een kans op de hemel wil maken.
J-W

Bericht door J-W »

umit schreef: 05 sep 2025, 08:13
Iedereen die het kwade pad verlaat, berouw toont en belooft dat niet meer te doen...of zich bekeert tot gelovige wordt op dat moment volledig verlost van zijn zonden. Dat heeft deze persoon kort voor zijn dood gedaan en was daarom zonder zonden.
Daarom is het voor iedereen zo belangrijk om voor je dood tot bekering te komen als je een kans op de hemel wil maken.
Dat lijkt volgens mij heel veel op het vroegere christendom. Tegenwoordig hoor je dat ook gelovigen nog wel eens twijfelen aan het bestaan van een hemel. Wel zo makkelijk, dan is er ook geen hel.
umit

Bericht door umit »

J-W schreef: 05 sep 2025, 09:05
umit schreef: 05 sep 2025, 08:13
Dat lijkt volgens mij heel veel op het vroegere christendom. Tegenwoordig hoor je dat ook gelovigen nog wel eens twijfelen aan het bestaan van een hemel. Wel zo makkelijk, dan is er ook geen hel.
Dat zeg je verkeerd. het niet geloven in een hemel of een hel betekent niet dat het niet bestaat.
Voor jou is het makkelijk ja, omdat je je er niet naar leeft...maar het gevolg is wel dat je na je dood met iets geconfronteerd wordt wat je je hele leven genegeerd hebt...en dat kan dan een klap in je gezicht worden.