Het ego, “nafs” bij moslims dus zoals jij me liet weten, kan wel degelijk sterven. Het bleek mijn ‘Dag des Oordeels’. Daardoor werd ik dus van het zelf verlost: het betekende o.a. het einde van de dualiteit waarin ik altijd geleefd had.umit schreef: 04 sep 2025, 15:31Ik begin te begrijpen wat je bedoelt. Datgene wat jij labelt met ego noemen wij "nafs". Dat kan helaas niet sterven. Elk mens heeft het van de geboorte tot de dood. sommigen lukt het om het tot een minimum te beperken, maar de nafs zal altijd aan je trekken omdat het een intrinsiek attribuut is van ons menselijkheid. je kunt inderdaad met je onderwerping aan God en met liefde en barmhartigheid je nafs beperken. dat hebben we ook.Yours schreef: 04 sep 2025, 15:04 Het ego zal altijd rechtvaardiging van zichzelf voor bepaalde daden die niet in de haak zijn, zoeken. Daar is het een ego voor. Dat is dan echter niet meer de bedoeling. Liefde en barmhartigheid dienen op nummer 1 en 2 te staan. Daarnaast is tot het uiterste inzet door goede daden ten behoeve van anderen nodig: de naastenliefde dus in de praktijk brengen, waarbij je ‘jezelf’ feitelijk vergeet. Dus manifest maken dat je je in de praktijk naar het beeld en de gelijkenis van God probeert te vormen. Dan zou het ego kunnen sterven en word je via het kruis van Jezus wedergeboren in de Geest. En besef je (ook) dat je (weer) in spirituele eenheid met God leeft.
Dat van wedergeboorte hebben wij ook zoiets dergelijks:
Als je berouw toont voor je slechte daden en oprecht bij God om vergeving vraagt en daarbij belooft dat niet meer te gaan doen, worden je slechte daden (minpunten) gewist tot op het niveau van een pasgeborene. Je begint dan weer met een schone lei. je bent dan niet echt wedergeboren, maar je begint dan opnieuw met het verzamelen van minpunten.
Het was een puur persoonlijk gebeuren; ik weet nog dat ik ‘verbaasd’ was dat de wereld om me heen gewoon doordraaide.
Het was dus een persoonlijke verlossing: een gebeurtenis die grote invloed op mijn leven kreeg, ook omdat de personen om mij heen dus gewoon dezelfde bleven. Er ging voor mij echter een tot dan ongeziene wereld open. Een wereld die echter niet met de stoffelijke zintuigen gezien kan worden. Daar heeft Tufkah het altijd over. Met weinig succes tot dusver omdat als je het niet zelf kunt ‘zien’, het niet te begrijpen is voor het verstand. Dus laat ik dat dan ook voor wat het is.