Tufkah is wel wedergeboren, en heeft met veel geduld vragen beantwoordt. Maar jij wijst vanwege eigenwijsheid alle antwoorden af.umit schreef: Gisteren, 18:00OK...Ik begrijp het. Ik moet dus op zoek naar een wederomgeborene die mij objectief de essentie van het christendom kan uitleggen. Het wordt mij langzaam duidelijk dat ik hier geen antwoorden ga krijgen.Tufkah schreef: Gisteren, 17:10
Wedergeboren is uit de Geest geboren, en dat staat geheel buiten de Bijbel of geïnstitutionaliseerde religie. Het heeft ook niks van doen met intelligentie, integendeel. Intelligentie is meer een belemmering. Ook hoef je er niet christelijk voor te zijn, toen Jezus die uitspraak deed bestonden er nog geen christenen. (En ook geen moslims)
De Geest schenkt aan wie de Geest wil (genade). Paulus schrijft dat ook ergens in zijn brieven, ook mensen die niks van het Evangelie weten en Jezus niet kennen kan die genade ten deel vallen. Het zou een mooie boel worden, als God mensen uitsluit omdat ze ergens in de rimboe wonen. Of omdat ze niet bijster intelligent zijn.
P.S. Ik ben niet God, dus dwing me niet om te buikspreken voor God. Ik schrijf in eigen woorden zoals de Bijbel het leert. En zoals mijn ervaringen zijn.
maar dan rijst de vraag bij mij: waarom kibbelen jullie jaar en dag met elkaar over dingen waar geen van jullie verstand van heeft?
Ik neem aan dat niemand hier wedergeboren is en dus concrete antwoorden kan geven.
Waarom zoeken jullie niet gewoon zo iemand om deze ingewikkelde vragen op te lossen? want blijkbaar bestaan zulke mensen. of is dat ook niet zo eenvoudig als dat ik het me nu voorstel?
De ijkstok
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: De ijkstok
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
İs chatgpt een wederomgeborene christene? Waarom zou ik het antwoord van chatgpt als waarheid betrachten?Messenger schreef: Gisteren, 18:03Zo iemand? Zoiets als chatgpt kan ingewikkelde vragen over religies ook beantwoorden.umit schreef: Gisteren, 18:00
OK...Ik begrijp het. Ik moet dus op zoek naar een wederomgeborene die mij objectief de essentie van het christendom kan uitleggen. Het wordt mij langzaam duidelijk dat ik hier geen antwoorden ga krijgen.
maar dan rijst de vraag bij mij: waarom kibbelen jullie jaar en dag met elkaar over dingen waar geen van jullie verstand van heeft?
Ik neem aan dat niemand hier wedergeboren is en dus concrete antwoorden kan geven.
Waarom zoeken jullie niet gewoon zo iemand om deze ingewikkelde vragen op te lossen? want blijkbaar bestaan zulke mensen. of is dat ook niet zo eenvoudig als dat ik het me nu voorstel?
-
Nee niet zelfingenomen, eerder zelfverzekerd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Ook al zo eigenwijs. Dat is een vervelende aandoening, ik kom er ook moeilijk los van. Maar dat wil ik nog wel.
-
Je hebt de kritische houding van een ongelovige, en doet je voor als gelovige.
-
Chatgpt is net als Co-pilot een chatrobot.
Met enorm veel kennis en die kun je vragen stellen over bijvoorbeeld overeenkomsten en verschillen tussen diverse geloven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Als jij fouten ziet in mijn visie, waarom hoor ik jou dan niet? Aan de zijlijn roepen dat iemands visie fout is zonder aan te wijzen wat precies is ook lekker makkelijk of niet?
Zeg jij er eens wat van wat aan mijn visie dan fout is?
-
Het gaat nu even niet over de inhoud, het gaat over de vorm. Eigenwijzige opmerkingen, en kritische geluiden duiden niet op een samenwerkende instelling. Dat geeft te denken hoop ik.umit schreef: Gisteren, 18:18Als jij fouten ziet in mijn visie, waarom hoor ik jou dan niet? Aan de zijlijn roepen dat iemands visie fout is zonder aan te wijzen wat precies is ook lekker makkelijk of niet?Leon schreef: Gisteren, 18:07
Het is altijd de ander wiens visie niet op waarheid berust. Dat geeft te denken, of niet?
-
İk wijs het niet simpelweg af. İk zie grote gaten in zijn uitleg en zijn verhaal in zijn totaliteit loopt gewoon niet. En onderbouwen doet hij ook niet. Hij geeft gewoon zijn mening en wij moeten het maar accepteren.Leon schreef: Gisteren, 18:10Tufkah is wel wedergeboren, en heeft met veel geduld vragen beantwoordt. Maar jij wijst vanwege eigenwijsheid alle antwoorden af.umit schreef: Gisteren, 18:00
OK...Ik begrijp het. Ik moet dus op zoek naar een wederomgeborene die mij objectief de essentie van het christendom kan uitleggen. Het wordt mij langzaam duidelijk dat ik hier geen antwoorden ga krijgen.
Misschien dat dat bij jullie zo goed werkt, maar bij mij werkt dat niet zo.
-
-
Het werkt bij niemand, maar je zoekt de verschillen en niet de overeenkomsten. Dat geeft te denken hoop ik.umit schreef: Gisteren, 18:22İk wijs het niet simpelweg af. İk zie grote gaten in zijn uitleg en zijn verhaal in zijn totaliteit loopt gewoon niet. En onderbouwen doet hij ook niet. Hij geeft gewoon zijn mening en wij moeten het maar accepteren.Leon schreef: Gisteren, 18:10
Tufkah is wel wedergeboren, en heeft met veel geduld vragen beantwoordt. Maar jij wijst vanwege eigenwijsheid alle antwoorden af.
-
Dat je echt en onecht bij Jezus onderscheidt is onderdeel van een ongelovige kritische houding.
-
Mijn antwoorden zijn welonderbouwde kritische opmerkingen. Het moet de lezer motiveren om dingen niet klakkeloos aan te nemen. İk ben geinteresseerd in de waarheid.Leon schreef: Gisteren, 18:22Het gaat nu even niet over de inhoud, het gaat over de vorm. Eigenwijzige opmerkingen, en kritische geluiden duiden niet op een samenwerkende instelling. Dat geeft te denken hoop ik.umit schreef: Gisteren, 18:18
Als jij fouten ziet in mijn visie, waarom hoor ik jou dan niet? Aan de zijlijn roepen dat iemands visie fout is zonder aan te wijzen wat precies is ook lekker makkelijk of niet?
-
Je bent alleen geïnteresseerd in jouw eigen waarheid.umit schreef: Gisteren, 18:31Mijn antwoorden zijn welonderbouwde kritische opmerkingen. Het moet de lezer motiveren om dingen niet klakkeloos aan te nemen. İk ben geinteresseerd in de waarheid.Leon schreef: Gisteren, 18:22
Het gaat nu even niet over de inhoud, het gaat over de vorm. Eigenwijzige opmerkingen, en kritische geluiden duiden niet op een samenwerkende instelling. Dat geeft te denken hoop ik.
-
İk ben een buitenstaander die simpelweg de basis wil weten waar Christendom voor staat. Het enige wat ik tot dusver gekregen heb zijn totaal tegenstrijdige antwoorden. Voor mij zijn de verschillen of overeenkomsten niet relevant. De onderbouwing van een antwoord vind ik belangrijker.Leon schreef: Gisteren, 18:25Het werkt bij niemand, maar je zoekt de verschillen en niet de overeenkomsten. Dat geeft te denken hoop ik.umit schreef: Gisteren, 18:22
İk wijs het niet simpelweg af. İk zie grote gaten in zijn uitleg en zijn verhaal in zijn totaliteit loopt gewoon niet. En onderbouwen doet hij ook niet. Hij geeft gewoon zijn mening en wij moeten het maar accepteren.
-
Och, er is een jouw waarheid en mijn waarheid?
-
Dat iets bij voorbaat niet relevant is voor je, betekent dat je vooringenomen bent. Je wijst iedere onderbouwing af. Je wil je alleen superieur voelen en helemaal niet weten waar Christendom voor staat. Wees nou eens eerlijk over jezelf!umit schreef: Gisteren, 18:38İk ben een buitenstaander die simpelweg de basis wil weten waar Christendom voor staat. Het enige wat ik tot dusver gekregen heb zijn totaal tegenstrijdige antwoorden. Voor mij zijn de verschillen of overeenkomsten niet relevant. De onderbouwing van een antwoord vind ik belangrijker.Leon schreef: Gisteren, 18:25
Het werkt bij niemand, maar je zoekt de verschillen en niet de overeenkomsten. Dat geeft te denken hoop ik.
-
Misschien…wat niet wil zeggen dat dat goed is.
-
Waarom ga jij niet inhoudelijk in op mijn reacties? İk hoor graag wat jij van dit alles vindt. Want dat jij het vaak niet eens bent met mij, dat is me duidelijk. Helaas hoor ik alleen maar korte sneren van je dat ik eigenwijs enzo ben, maar meer ook niet. Vind ik jammer.
-
Je wilt alleen maar inhoudelijke discussie omdat je zo geprogrammeerd bent om je zo goed te willen voelen. Ik doe daar niet aan mee.umit schreef: Gisteren, 18:45Waarom ga jij niet inhoudelijk in op mijn reacties? İk hoor graag wat jij van dit alles vindt. Want dat jij het vaak niet eens bent met mij, dat is me duidelijk. Helaas hoor ik alleen maar korte sneren van je dat ik eigenwijs enzo ben, maar meer ook niet. Vind ik jammer.
-
Sinds wanneer is het iets slechts om om meer inhoud in een discussie te vragen. Als dat wat jij te melden hebt op waarheid baseerd is, heb je toch niks te vrezen? Waarom zo schuw?Leon schreef: Gisteren, 18:47Je wilt alleen maar inhoudelijke discussie omdat je zo geprogrammeerd bent om je zo goed te willen voelen. Ik doe daar niet aan mee.umit schreef: Gisteren, 18:45
Waarom ga jij niet inhoudelijk in op mijn reacties? İk hoor graag wat jij van dit alles vindt. Want dat jij het vaak niet eens bent met mij, dat is me duidelijk. Helaas hoor ik alleen maar korte sneren van je dat ik eigenwijs enzo ben, maar meer ook niet. Vind ik jammer.
-
Ow en over inhoudelijk gesproken...als ik inhoudelijk mag reageren op het eigenlijke onderwerp van jouw thread:
Een ijkstok is een objecieve eenheid voor een bepaalde maat.
Het maakt niet uit wie de ijkstok in handen neemt. De maat is altijd hetzelfde.
Wat jij hier beschrijft is een maatstok die eenieder voor zichzelf ontwikkelt. Exact het tegenovergestelde van een ijkstok.
Wat jij hier beschrijft is een maatstok die eenieder voor zichzelf ontwikkelt. Exact het tegenovergestelde van een ijkstok.
-
Leon doet er goed aan zijn geestelijk leven te beschermen door geen vestandelijke twistgesprekken te voeren met moslims en andere verrstandsgelovigen. En jij doet er m.i. goed aan jouzelf te houden bij jouw Koran en je (voorlopig nog) niet bezig te houden met de Bijbel. Jij hebt het nodig dat je eerst door jouw eigen Koran tot het inzicht komt dat Jezus de Zoon van God en het Woord van God is. Voor een kritische moslim Koranlezer is dat mogelijk, ofschoon hij in de problemen zal komen met zijn eigen islamitische geestelijken wanneer hij dit aankaart.umit schreef: Gisteren, 18:52Sinds wanneer is het iets slechts om om meer inhoud in een discussie te vragen. Als dat wat jij te melden hebt op waarheid baseerd is, heb je toch niks te vrezen? Waarom zo schuw?Leon schreef: Gisteren, 18:47
Je wilt alleen maar inhoudelijke discussie omdat je zo geprogrammeerd bent om je zo goed te willen voelen. Ik doe daar niet aan mee.
Een kort en bondig beginpunt van 2 minuten voor jouw persoonlijke zoektocht: https://youtu.be/DKJwqsSlx0I?si=6hlP6jheK1mOmqDJ
Hier een langer stuk van het gesprek met dezelfde voormalige moslim, die zelfs imam was: https://youtu.be/LAteYnoxXL0?si=FJPMxCHGuAwH_5iY
En https://youtu.be/WjUXd4qW9mg?si=UChjfSVVn_ms0UcF
De Koran is niet het woord van de ware God. Maar er staan wel enkele dingen in de Koran die een oprechte waarheidzoeker op het juiste spoor kunnen brengen. Sporen van de Waarheid zijn in alle religies te vinden. Zelfs in de islam, hoe antichristelijk die religie ook is.
Je twistgesprekken kun je het beste voeren met Sam Shamoun. Hij is een ex-moslim, spreekt vloeiend Arabisch, en vindt het fantastisch om met oprechte waarheidzoekers onder moslims en joden te discussiëren. Hij is daarin zeer bekwaam en begaafd, het schijnt zijn roeping.
Hierbij een voorproefje:
https://youtu.be/NbceatcJs9A?si=cWhUUPJivSKOYTsj
Sam Shamoun heeft diverse YouTube kanalen via welke je met hem contact op kunt nemen en al jouw twistpunten kunt voorleggen. Ik zal die kanalen opzoeken en daarna hier voor jou plaatsen Umit.
Laatst gewijzigd door Jon op 08 sep 2025, 19:31, 5 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Mocht je je groepen voelen, Umit, om met Sam Shamoun te discussiëren over Jezus en de Bijbel en de Koran, dan kun je hem vinden op de volgende YouTube kanalen,
Shamounian Explains
https://youtube.com/shorts/CKSsg8EZvlk? ... GodXTQM1P1
Towards Jesus
https://youtube.com/shorts/m_bJyaBYQ4I? ... q5P-e1EWK_
P.S. Sam heeft een katholiek verstaan en gaat derhalve uit van God de Zoon. Het onderscheid tussen God en Woord van God is naar mijn mening nu even van minder belang. Fine tunen kan later altijd nog. Sam legt m.i. een sterke brug naar Jezus voor sterk op het verstand gerichte moslims.
Hij heeft nog meer YT kanalen, o.a. .
Christ over all.
En: Essence of Faith
Shamounian Explains
https://youtube.com/shorts/CKSsg8EZvlk? ... GodXTQM1P1
Towards Jesus
https://youtube.com/shorts/m_bJyaBYQ4I? ... q5P-e1EWK_
P.S. Sam heeft een katholiek verstaan en gaat derhalve uit van God de Zoon. Het onderscheid tussen God en Woord van God is naar mijn mening nu even van minder belang. Fine tunen kan later altijd nog. Sam legt m.i. een sterke brug naar Jezus voor sterk op het verstand gerichte moslims.
Hij heeft nog meer YT kanalen, o.a. .
Christ over all.
En: Essence of Faith
Laatst gewijzigd door Jon op 09 sep 2025, 00:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Sommigen hier denken daar anders over, en wie ben ik om hen die werkelijkheid te ontnemen.umit schreef: Gisteren, 19:05 Ow en over inhoudelijk gesproken...als ik inhoudelijk mag reageren op het eigenlijke onderwerp van jouw thread:
Dat hele schoenen-verhaal gaat over de ijkstok, met een schoenenmaat. Dat hele bonte-stoet-verhaal gaat over ieder zijn eigen waarheid. Dat hele tuinhekjes-verhaal, gaat over allemaal netjes naast elkaar een andere werkelijkheid.
Ik noem het ongewenste verdeeldheid, maar sta hierin alleen. Men noemt het gewenste diversiteit.
Als ik me richt op samenwerken laat ik het zo, want hun identiteit is op sommige aannames gebaseerd.