Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door peda »

Zelf vind ik de overtuiging dat God Liefde is, ook een aansprekende theologie.
Maar dan ook niet gaan "' sjoemelen "" met het begrip Liefde en bijvoorbeeld het bijvoeglijk naamwoord "' gerechte "" er bij halen.
Rechtvaardige Liefde, of gerechte Liefde, of voorwaardelijke Liefde, of Liefde onder voorbehoud, is weer niet gelijk aan Absolute Liefde.
Denken in termen van Oordeel, Veroordeling, Hel en andere op eeuwige dualiteit ( eeuwige scheiding ) wijzende begrippen, verkleinen m.i. de inhoud van Liefde.
Wanneer een overledene ook na de dood nooit iets van God wil weten, dan is het in mijn optiek wel te begrijpen dat dan "' eigen schuld, dikke bult "" geldt. Tegen de eigen vrije wil in, liefde afdwingen, is niet zuiver. Maar wanneer de overledene na de dood wel uit eigen vrije wil een herkansing ambieert, maar die als inmiddels gestorvene niet krijgt, is het voor mij anders.
Dan is Liefde, wel beperkt door toevoeging van een bijvoeglijk naamwoord.
Derhalve een andere theologie.
Laatst gewijzigd door peda op 11 sep 2025, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon

Bericht door Leon »

ik zie niet in hoe een God van absolue Liefde de wereld zo'n hel laat zijn voor velen, en kom dan niet aan met 'vrije wil' want niemand kiest hiervoor. Dat het allemaal opgelost zou zijn na de dood is nogal een dooddoener.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 11 sep 2025, 10:10
Messenger schreef: 11 sep 2025, 09:00Omdat het opperwezen volgens de verhalen genocide pleegt en mensen eeuwig martelt in de hel. Daar kan ik moeilijk een liefhebbend opperwezen in zien.
Dat martelen in de hel is een islamitisch beeld, dus dat laat ik ook daar. De verhalen uit het Oude Testament zijn echter duizenden jaren oud. Is het dan wel eerlijk om die tijden en culturen naar onze maatstaven te beoordelen?
De bijbel is tot stand gekomen toen de nog jonge en primitieve mensheid nog onderaan de spirituele ladder stond. We zijn niet heel veel opgeschoten sindsdien en de islam loopt nog verder achter naar mijn idee.
Is het wel eerlijk om voor hedendaagse vraagstukken nog altijd de bijbel als maatstaf te hanteren?
Robert Frans schreef: Zou God misschien niet zichzelf kunnen aanpassen, om daarna het volk aan te passen? Ik bedoel: wij in het westen doen ook hele verschrikkelijke dingen, soms ook in Gods naam, maar toch heeft God geduld met ons. Zou dat toen niet anders kunnen zijn geweest?
God hoeft zich niet aan te passen omdat de mens God simpelweg niet begrijpt.
God zal nooit of te nimmer de mens vreselijke dingen laten doen, alleen al omdat God pure liefde is en bovendien almachtig en volmaakt.
Mensen die menen in opdracht van God te handelen zijn flink in de war. God heeft geen hulp nodig.
umit schreef: 11 sep 2025, 09:20Ok...hoe kan je als joodse genocide slachtoffer in liefde en vrede zijn in de hemel als je daar telkens het gezicht van hitler tegenkomt?
Hoe stel jij je dat dan voor? De moordenaar van je hele familie...zonder te moeten boeten voor zijn daden...tezamen met jou vrolijk touwtjespringen op de uitgestrekte eeuwig groene weiden in de hemel?
Robert Frans schreef: Wat een onvoorstelbare dag van verzoening zou dat dan zijn! Hitler die berouwvol zijn afschuwelijke zonden belijdt en vergeving van zijn slachtoffers ontvangt, vol blijdschap dat hij zich blijkbaar op het laatste moment toch nog heeft bekeerd... een groter hemels wonder is nauwelijks denkbaar. Want vergis je niet: in de hemel is iedereen van alle zonden en dus ook van alle wraakzucht bevrijdt.

Een echt berouw van zulke afschuwelijke zonden, met het besef van wat je hebt aangericht in alle helderheid voor de geest, is al een onvoorstelbare kwelling in zichzelf, dat hier op aarde begint en waar nodig in het vagevuur eindigt. Hoe zou je met jezelf nog kunnen leven, als je zúlke dingen gedaan hebt? Door Gods genade alleen en nooit zonder hoop, nooit zonder de aanstaande vreugde van de verlossing.

Ja, voor ons zijn dit soort dingen nogal eens onbegrijpelijk, maar wij kennen Gods liefde dan ook nog niet ten volle.
Het wordt inderdaad een voor ons onvoorstelbaar moment van verzoening, los van enige bekering. Alle leed, verdriet en pijn wordt door God hersteld en we zien onszelf als spirituele wezens die een rol van een mens hebben 'gespeeld'. Geloof speelt geen enkele rol.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 11 sep 2025, 10:58 ik zie niet in hoe een God van absolue Liefde de wereld zo'n hel laat zijn voor velen, en kom dan niet aan met 'vrije wil' want niemand kiest hiervoor. Dat het allemaal opgelost zou zijn na de dood is nogal een dooddoener.
Wie in de liefde van de Vader leeft, die maakt zich geen zorgen om "de hel". Het valt voor mij te weten dat de zelf-illusie an sich verdwijnt met de fysieke dood. Maar wat er met het zelfgeschapen ego gebeurd? Geen idee. Zijn dat misschien dan demonen?

Het zelfgeschapen ego leeft in deze wereld reeds in een hel wegens de afgescheidenheid van God. Hoeveel "verwarde mensen" lopen er niet rond? Dat staat dan weer wel vast.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 11 sep 2025, 10:31 Zelf vind ik de overtuiging dat God Liefde is, ook een aansprekende theologie.
Maar dan ook niet gaan "' sjoemelen "" met het begrip Liefde en bijvoorbeeld het bijvoeglijk naamwoord "' gerechte "" er bij halen.
Rechtvaardige Liefde, of gerechte Liefde, of voorwaardelijke Liefde, of Liefde onder voorbehoud, is weer niet gelijk aan Absolute Liefde.
Denken in termen van Oordeel, Veroordeling, Hel en andere op eeuwige dualiteit ( eeuwige scheiding ) wijzende begrippen, verkleinen m.i. de inhoud van Liefde.
Wanneer een overledene ook na de dood nooit iets van God wil weten, dan is het in mijn optiek wel te begrijpen dat dan "' eigen schuld, dikke bult "" geldt. Tegen de eigen vrije wil in, liefde afdwingen, is niet zuiver. Maar wanneer de overledene na de dood wel uit eigen vrije wil een herkansing ambieert, maar die als inmiddels gestorvene niet krijgt, is het voor mij anders.
Dan is Liefde, wel beperkt door toevoeging van een bijvoeglijk naamwoord.
Derhalve een andere theologie.
De overtuiging dat God Liefde is, daar heb je weinig aan. Je ziet op dit forum dat mensen dan bijvoeglijke naamwoorden gaan gebruiken. Zoiets als onvoorwaardelijke liefde is een belachelijke uitdrukking. Dat impliceert dat er ook voorwaardelijke liefde zou bestaan. Het is maar gepraat binnen de overtuigingen op niks af.

Beter zou het gesprek er over kunnen gaan hoe de liefde van de Vader te realiseren. Daar gaat het dan weer zelden over ......
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 11 sep 2025, 11:26
Leon schreef: 11 sep 2025, 10:58 ik zie niet in hoe een God van absolue Liefde de wereld zo'n hel laat zijn voor velen, en kom dan niet aan met 'vrije wil' want niemand kiest hiervoor. Dat het allemaal opgelost zou zijn na de dood is nogal een dooddoener.
Wie in de liefde van de Vader leeft, die maakt zich geen zorgen om "de hel". Het valt voor mij te weten dat de zelf-illusie an sich verdwijnt met de fysieke dood. Maar wat er met het zelfgeschapen ego gebeurd? Geen idee. Zijn dat misschien dan demonen?

Het zelfgeschapen ego leeft in deze wereld reeds in een hel wegens de afgescheidenheid van God. Hoeveel "verwarde mensen" lopen er niet rond? Dat staat dan weer wel vast.
Nee, verstandelijk ben ik ook zover dat ik voorbij de hel kan kijken. Maar ik weet niet hoe het bijvoorbeeld voor de Gazanen is. Lekker makkelijk praten vanuit een luxe-positie.

De reden dat ik toch denk dat sommigen reïncarneren, is omdat ik die lijnen soms gezien heb, en dan kan je het niet meer ont-zien.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

umit schreef: 11 sep 2025, 09:31
Yours schreef: 11 sep 2025, 09:20

Voorzover mijn informatie strekt, dalen engelen in de duistere sferen af om te kijken of er zielen zijn die zich daaraan willen onttrekken. Er gaat namelijk geen ziel verloren. Ze moeten echter wel wìllen vertrekken en zich daarvoor veel moeite moeten getroosten.
Geen ziel gaat verloren? Hoe zit het met Satan? Heeft hij geen ziel? Of wordt hij dan ook gered?
Hoe meer zielen er - uiteindelijk - voor kiezen om de duistere sferen te verlaten, hoe meer de duistere krachten en machten hun invloed verliezen. Die hellen lossen daardoor uiteindelijk helemaal op.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Jon

Bericht door Jon »

umit schreef: 10 sep 2025, 14:40 de duivel en de demonen hebben zowiezo geen leidende rol in de hel, zij zijn juist de gevangene tezamen met de menselijke duivels. De echte dienaars van God, de engelen hebben de leidende rol in de hel. Dat zijn de wachters en de beulen daar...zonder eigen wil, dus zonder genade...puur hun opdracht uitoefenend. Je hebt blijkbaar een valse indruk van de islamitische hel.
Voorzover mijn informatie strekt, dalen engelen in de duistere sferen af om te kijken of er zielen zijn die zich daaraan willen onttrekken. Er gaat namelijk geen ziel verloren. Ze moeten echter wel wìllen vertrekken en zich daarvoor veel moeite moeten getroosten.
Ieder mens die op aarde zijn of haar leven vol-ledig aan God de Vader overgeeft en zich door de Vader aan de voeten van de Zoon laat leggen en de genade hem of haar aangeboden op grond van het Offer van Jezus Christus aan het Levenschenkend kruis, Is de sleutel tot het Koninkrijk. Dat wil zeggen, de Vader legt de volgeling van Jezus aan de voeten van de Zoon en deze opent vervolgens jouw levensboek. Daarin leest Hij ook alles over alle mensen die je in jouw leven bent tegengekomen, en ook alles over jouw gehele voorgeslacht. Zelfs hen die jij zelf niet hebt gekend.

Die jij zelf niet hebt gekend daar kun jij op aarde niets voor doen, maar directe overleden familieleden die vast zitten in de zogenaamde “hemelsferen”, die kunnen via jouw bewustzijn worden vrijgesproken. Dit gebeurt niet door jou, dit gebeurt door Jezus Christus, maar jij fungeert daarin wel als mede-advocaat. Je overleden familielid wordt constant aangeklaagd door de duivel, en Jezus Christus in jou spreekt hem met jouw hulp - met altijd uitsluitend erkenning van de Waarheid - vrij. Niet op basis van leugens dus maar de Waarheid en niets dan de Waarheid. Dit kun je uitsluitend “doen” (geestelijke strijd) wanneer je Jezus Christus, de Zoon van God, hebt aangenomen als jouw persoonlijke Verlosser en Hij heeft mogen sterven voor jóuw zonden. Zo niet, dan ben en blijf je nutteloos voor Gods Koninkrijk.

Overigens lukt dit niet bij ieder overleden familielid. Het is niet aan jou of mij of een overledene verlost wordt ja dan nee. En daarom is het van het hoogste belang dat jij als natuurlijke mens niet “verbonden” bent met “iedereen”. De gelovige moet eerst zelf verlost en bevrijd zijn en kan en mag (en wil) zich niet opnieuw verbinden met de natuurlijke mens. Lucas 14:26: "Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader en zijn moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn". Wat met “haat” is vertaald betekent op de tweede plaats zetten maar het gaat veel dieper dan dat. Je wordt apart gezet. Wie zijn natuurlijke familieleden meer liefheeft dan Jezus Christus, de Zoon van God, kan niets voor hen betekenen.

En daarom strijdt Satan met zijn demonen op aarde tegen de geestelijke mens, want de geestelijke mens (de Zoon) is op basis van het Evangelie de sleutel tot het Koninkrijk.

De duivel heeft de “Kerk” in zijn macht door de sleutels voor Katholieken te verbergen in het Vaticaan. De Rooms Katholiek moet eerst langs de paus. De volgeling van Jezus heeft met de paus niets te schaften. Ook niet met de dogma’s van het instituut. De duivel en zijn demonen heeft het dan ook niet op de Kerk (let op, mét hoofdletter, het ego van de homo nomous) gemunt maar op de volgelingen van Jezus, de geestelijke mens, de mensen van de Weg. Overigens bevindt de geestelijke mens zich ook binnen het RK instituut. Ook deze wordt van oudsher vervolgd door datzelfde insituut.

Ieder mens die zich vol-ledig geeft aan God, is potentieel een enorme aanslag op het rijk van de duisternis, de zogenaamde “hemelsferen”. Daarom richt de duivel met zijn demonen zich tegen de geestelijke mens. Ook en juist onder gebruik van een christelijke dekmantel.
Laatst gewijzigd door Jon op 11 sep 2025, 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
J-W

Bericht door J-W »

Zo te lezen woedt er een grote oorlog tussen de duivel met zijn demonen en de geestelijke mensen om hen in zijn macht te krijgen.
Blij dat ik daar buiten sta, aan mij heeft hij niets en mocht hij mij al in zijn bezit hebben dan is het goed vertoeven bij hem :)
Laatst gewijzigd door J-W op 11 sep 2025, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 11 sep 2025, 14:16 Zo te lezen wordt er een grote oorlog tussen de duivel met zijn demonen en de geestelijke mensen om hen in zijn macht te krijgen.
Blij dat ik daar buiten sta :)
De duivel kan de geestelijke mens niet in zijn macht krijgen. Enkel de natuurlijke mens. De geestelijke mens is wat hem in de weg staat….. Daarom wil hij de geestelijke mens ook zo graag weg hebben.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
peda

Bericht door peda »

De overtuigings-bestrijding van kerkelijke geloofsorganen behoort tot het werk van de natuurlijke mens.
Mij is geen mystiek geschrift bekend dat zich in concreto bezig houdt met het promoten of afwijzen van specifieke positieve theologie overtuigingen ( de kerkelijke geloofs-beleving ).
Een moslim-soefist ( mysticus ) die zich keert tegen de RK Kerk ken ik niet en een mysticus met christelijke achtergrond die zich keert tegen de paus of tegen de islam ken ik ook niet. Bestrijders van positieve theologie zijn er over en weer bij de vleet, maar bestrijders zijn geen mystici ( naar lectuur lezing ) maar natuurlijken met een naar eigen overtuiging bijzondere spirituele missie in de wereld.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef: 11 sep 2025, 11:09 De bijbel is tot stand gekomen toen de nog jonge en primitieve mensheid nog onderaan de spirituele ladder stond. We zijn niet heel veel opgeschoten sindsdien en de islam loopt nog verder achter naar mijn idee.
Is het wel eerlijk om voor hedendaagse vraagstukken nog altijd de bijbel als maatstaf te hanteren?
Niet altijd. Meestal wordt daartoe het Evangelie aangeraden en in katholiek verstaan ook als het meest gezaghebbend binnen de Bijbel gezien. Maar de Bijbel kan ons zo wel een soms vrij confronterende spiegel voorhouden. En juist in hele concrete verhalen weten mensen vaak universele, geestelijke waarheden te vinden, veel meer nog dan in traktaten of essay's. De Bijbel is niet braaf en lieflijk, omdat zij over de strijd tegen de zonde gaat en over verlossing uit die spiraal van geweld en hoogmoed. Ze leert ons zo ook verder en dieper te kijken dan onze eigen maatstaven alleen, juist door uit een tijd te komen waarin het leven nog extreem rauw en onverbiddelijk was.
God hoeft zich niet aan te passen omdat de mens God simpelweg niet begrijpt.
God zal nooit of te nimmer de mens vreselijke dingen laten doen, alleen al omdat God pure liefde is en bovendien almachtig en volmaakt.
Mensen die menen in opdracht van God te handelen zijn flink in de war. God heeft geen hulp nodig.
God heeft ons überhaupt niet nodig. Zelfs het offer van Christus had Hij niet nodig om ons te vergeven. Hij handelt nooit uit noodzaak, maar uit liefde. Hij laat ons meewerken aan zijn schepping en zijn heilshandelingen, omdat liefde graag deelt en we zo een diepe band met Hem smeden. Soms is Hij een harde leermeester, als Hij na talloze waarschuwingen ons de gevolgen van de zonde laat dragen. Liefde is niet altijd lieflijk. Maar vaker is Hij een barmhartige herder, die ons leidt naar grazige weiden waar we tot rust kunnen komen.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Of God de mens niet nodig heeft, dat valt te bezien. Zoals de mens God kent in de openbaring, kent God ook Zichzelf in de openbaring. God spiegelt zijn Wezen in de mens.

2 Korinthiërs 3:18 En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

Eén liefde, één aanschouwen.
Jon

Bericht door Jon »

Dit klopt.ik heb twee natuurlijke familieleden in de hel. De ene zit daar vrijwillig. Haar ego is te groot om haar eigenwilligheid op te geven en zij geniet nog steeds van de zonden waar zij op aarde ook van genoot. Zoals kwaadspreken over ons gezin en vele valse beschuldigingen. Dit is wel een ernstig geval hoor, daar duik ik ook niet verder in, maar ze is nog helemaal exact hetzelfde als voordat ze stierf . Je kunt niet dezelfde Advocaat die naar jou toe komt om je bij te staan valselijk beschuldigen. Daarom zalig is hij die gestorven is voordat hij sterft. De keel (wat geluid produceert) van de betreffende mevrouw was bij leven reeds een hel. Er kwamen alleen maar helse woorden uit. Laster, over haar eigen kinderen en hun aanhang. Stoken tussen echtelieden ook.

De tweede was rijk bij leven (en enorm gierig) maar loopt nu op straat blikjes te verzamelen om aan eten te komen. Laatst gaf ik hem wat geld zodat hij brood kon kopen. Daarna nooit meer gezien. Hij heeft bij leven ook hele erge dingen gedaan aan een van zijn kinderen. Mijn vader was een van zijn kinderen. En de dame uit het eerste voorbeeld was mijn vaders moeder (ik heb haar nooit “oma” kunnen noemen, was geen relatie mee mogelijk, was en bleef onbereikbaar voor het goede, zat overigens lange tijd vast in de Maasbachsekte). Beiden waren van elkaar gescheiden.

Ofschoon de betreffende dame kwaadwillend is en was, hebben we allen van haar gehouden. Bij leven is er kosten noch moeite gespaard om goed te doen aan haar. Het werd altijd afgewezen. Bracht mijn vader haar door mijn moeder vers klaargemaakt avondeten (en ging haar dat éérst brengen vóórdat hij zelf aan zijn eten begon), dan smeet zij dat in de vuilnisbak. Om een voorbeeld te noemen. Constateerde men in het ziekenhuis ondervoeding, werd de familie beschuldigd van nalatigheid. Sprong zij in de plomp om zich daaruit te laten redden door de politie, loog zij dat ze de hele kerst alleen had gezeten, terwijl ze bij ons thuis was geweest. Politie gelooft zo’n “arme oude vrouw” direct, en sommeerde de familie naar het bureau te komen. Als misdadigers.

Dit is een extreem voorbeeld, maar het komt voor. Sommige mensen willen niet geholpen worden.

Onthechting van de natuurlijke mens door de zelfontlediging is van het hoogste belang.
Petra

Bericht door Petra »

Ja. Maar dan moet je wel heel egocentrisch denken.
Velen maken zich dan ook geen zorgen om zichzelf maar om hun geliefden. En sommigen zelfs verder dan dat .. hun naasten. En sommigen zelfs nog verder dan dat.. die maken zich zorgen om de hele mensheid.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Robert Frans

Leon schreef: 11 sep 2025, 10:58ik zie niet in hoe een God van absolue Liefde de wereld zo'n hel laat zijn voor velen, en kom dan niet aan met 'vrije wil' want niemand kiest hiervoor.
Blijkbaar wel, anders zouden we deze wereld niet zo creëren. Want al die hoogmoed, al dat geweld, al die uitbuiting is onze eigen keuze. Ook die van jou en mij, als we goedkope spullen kopen die door kinderen in fabrieken worden gemaakt. We weten heel goed wat nodig is om een echt rechtvaardige, liefdevolle wereld te creëren. Maar we moeten het wel willen.
Vrede en alle goeds
Leon

Bericht door Leon »

Robert Frans schreef: 11 sep 2025, 21:18
Leon schreef: 11 sep 2025, 10:58ik zie niet in hoe een God van absolue Liefde de wereld zo'n hel laat zijn voor velen, en kom dan niet aan met 'vrije wil' want niemand kiest hiervoor.
Blijkbaar wel, anders zouden we deze wereld niet zo creëren. Want al die hoogmoed, al dat geweld, al die uitbuiting is onze eigen keuze. Ook die van jou en mij, als we goedkope spullen kopen die door kinderen in fabrieken worden gemaakt. We weten heel goed wat nodig is om een echt rechtvaardige, liefdevolle wereld te creëren. Maar we moeten het wel willen.
Kom nou toch, kies je ervoor om als Palestijn geboren te worden en in Gaza te wonen? Nee toch? Je doet alsof alles een keuze is. Misschien dat er keuzes geweest zijn in vorige levens, maar ik denk niet dat je daarin gelooft. Ik een klein beetje. Maar dan nog heb ik het met hen te doen. Niemand verdient dat soort leed. Mijn hart bloedt. Hoe erg moet niet het verraad aan Christus zijn geweest dan. Ze weten dan niet wat ze doen/deden. Zelf als ik alleen om mijn eigen levenslot moet denken, om niet hetzelfde lot in een volgend leven te moeten ondergaan is het moeilijk.
Robert Frans

Leon schreef: 11 sep 2025, 21:34Kom nou toch, kies je ervoor om als Palestijn geboren te worden en in Gaza te wonen? Nee toch? Je doet alsof alles een keuze is. Misschien dat er keuzes geweest zijn in vorige levens, maar ik denk niet dat je daarin gelooft. Ik een klein beetje. Maar dan nog heb ik het met hen te doen. Niemand verdient dat soort leed. Mijn hart bloedt. Hoe erg moet niet het verraad aan Christus zijn geweest dan. Ze weten dan niet wat ze doen/deden. Zelf als ik alleen om mijn eigen levenslot moet denken, om niet hetzelfde lot in een volgend leven te moeten ondergaan is het moeilijk.
Ik doel meer op hoe wij als mensheid de wereld creëren, allerlei steeds grotere machtsstructuren in stand houden en onrecht gewoon laten begaan. En hoe wij als rijke mensen onze welvaart bouwen op al dat onrecht en daar volstrekt onverschillig onder blijven. Zo had er al lang en breed vrede kunnen zijn in Israël. Er zijn immers meerdere serieuze pogingen ondernomen met een legitieme tweestatenoplossing, maar steeds weigeren beide partijen. Ze verkiezen hun trots, hoogmoed en vergeldingsdrang steeds weer boven nederigheid, vergevingsgezindheid en rechtvaardigheid, omlijst met allerlei complexe verhalen over waarom die keuze terecht zou zijn. En de wereld kijkt gewoon toe.

Als individu kun je natuurlijk niet alle wereldproblemen oplossen en heb je inderdaad niet in alles keuze. Maar ook binnen je beperkingen kun je altijd kiezen voor rechtvaardigheid, liefde en compassie. Kun je altijd kiezen de offers ervoor te brengen die daarvoor nodig zijn en die vaak ook helemaal niet zo groot hoeven te zijn. We zijn bewust als kwetsbare mensen in een wereld gezet die niet om ons draait, zodat onze keuzes betekenis hebben en we leren onvoorwaardelijk lief te hebben. Dat is niet altijd leuk, dat is soms verschrikkelijk moeilijk en pijnlijk, maar daarom nog geen kwaad. Wat wij ermee doen, bepaald of iets kwaad is of niet.

Alles wat wij als mensheid willen, kunnen we in deze wereld krijgen. Maar we moeten het wel willen.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 11 sep 2025, 20:19

Velen maken zich dan ook geen zorgen om zichzelf maar om hun geliefden. En sommigen zelfs verder dan dat .. hun naasten. En sommigen zelfs nog verder dan dat.. die maken zich zorgen om de hele mensheid.
Ik kan geen enkel mens van zijn of haar ego afhelpen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 11 sep 2025, 23:06
Petra schreef: 11 sep 2025, 20:19

Ook nergens voor nodig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 11 sep 2025, 23:06
Het lijkt me ook verstandiger eerst aan je eigen ego te werken voordat je je druk ga maken om het ego van anderen ;)
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 11 sep 2025, 13:57
Die jij zelf niet hebt gekend daar kun jij op aarde niets voor doen, maar directe overleden familieleden die vast zitten in de zogenaamde “hemelsferen”, die kunnen via jouw bewustzijn worden vrijgesproken. Dit gebeurt niet door jou, dit gebeurt door Jezus Christus, maar jij fungeert daarin wel als mede-advocaat. Je overleden familielid wordt constant aangeklaagd door de duivel, en Jezus Christus in jou spreekt hem met jouw hulp - met altijd uitsluitend erkenning van de Waarheid - vrij.
..
Overigens lukt dit niet bij ieder overleden familielid. Het is niet aan jou of mij of een overledene verlost wordt ja dan nee. En daarom is het van het hoogste belang dat jij als natuurlijke mens niet “verbonden” bent met “iedereen”. De gelovige moet eerst zelf verlost en bevrijd zijn en kan en mag (en wil) zich niet opnieuw verbinden met de natuurlijke mens.
Kijk aan. Hierin verschilt jouw -geestelijke mens- overtuiging enorm met die van Tufkah.
Bij jou is er een hiernamaals met hemelse sferen. Waar overleden worden aangeklaagd. En kun jij zelfs overledenen helpen om te worden vrijgesproken. Gebeurt dat dan na je dood of tijdens je leven?

En daarom is het van het hoogste belang dat jij als natuurlijk mens niet verbonden bent met iedereen. Schrijf je. Ik zie dat hoogste belang niet zo. Ik denk dat hoe belangrijker jij jouw taak als mede-advocaat vindt, hoe hoger dat belang is. Maar sja.. als je jouw taak zo hoog acht, is dan niet je ego aan het woord?
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 11 sep 2025, 19:16
Dit klopt.ik heb twee natuurlijke familieleden in de hel. De ene zit daar vrijwillig. Haar ego is te groot om haar eigenwilligheid op te geven en zij geniet nog steeds van de zonden waar zij op aarde ook van genoot. Zoals kwaadspreken over ons gezin en vele valse beschuldigingen. Dit is wel een ernstig geval hoor, daar duik ik ook niet verder in, maar ze is nog helemaal exact hetzelfde als voordat ze stierf .
Tufkah schrijft de vingers blauw dat er voor de geestelijke mens niks is na de dood. En dat er geen hemeltoerisme is.
Kennelijk bestaat er volgens jou wel een hiernamaals en doe je ook nog aan hel- toerisme. Kom je er vaak op bezoek om even te kijken hoe het gaat?
J-W

Bericht door J-W »

ik heb twee natuurlijke familieleden in de hel............
Ik vroeg me even af of zij wel eens contact met jou op nemen om je te waarschuwen voor het bestaan van de hel in het hiernamaals maar moest gelijk denken aan een gelijkenis van Jezus waarin Abraham tegen de rijke man in de hel zei:

Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen. En hij zeide: Neen, vader Abraham, maar zo iemand van de doden tot hen heenging, zij zouden zich bekeren. Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen. (Luk 16:19-21)
Laatst gewijzigd door J-W op 12 sep 2025, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: 12 sep 2025, 07:31
Dit klopt.ik heb twee natuurlijke familieleden in de hel. De ene zit daar vrijwillig. Haar ego is te groot om haar eigenwilligheid op te geven en zij geniet nog steeds van de zonden waar zij op aarde ook van genoot. Zoals kwaadspreken over ons gezin en vele valse beschuldigingen. Dit is wel een ernstig geval hoor, daar duik ik ook niet verder in, maar ze is nog helemaal exact hetzelfde als voordat ze stierf .
Tufkah schrijft de vingers blauw dat er voor de geestelijke mens niks is na de dood. En dat er geen hemeltoerisme is.
Kennelijk bestaat er volgens jou wel een hiernamaals en doe je ook nog aan hel- toerisme. Kom je er vaak op bezoek om even te kijken hoe het gaat?
Integendeel. Ik schrijf hetzelfde als Tufkah. Zowel voor de geestelijke als de natuurlijke mens is geen hiernamaals. Enkel Hier en Nu maals.

De wereld zit niet zo in elkaar als jij denkt. Bezoeken doe ik niks of niemand. Na de wedergeboorte komt het Koninkrijk in het zien. Niet als vage “astrale” voorstellingen of visioenen. Maar als Realiteit. Die wordt je geopenbaard wanneer de Vader dat wil. De natuurlijke mens kan het niet zien, omdat hij niet weet wat voor zijn aangezicht is. Hemel en hel zijn hier en nu op aarde aanwezig in de natuurlijke mens. Het Koninkrijk van God is aanwezig in de wederomgeborenen en staat daar buiten. In het Koninkrijk van God is geen goed en kwaad en dus geen hemel en hel. In de natuurlijke mens regeert het koninkrijk der hemelen. In de geestelijke mens regeert het Koninkrijk van God. Sterven aan het ego is dus een zielsverhuizing. Die kan slechts plaatsvinden in het Hier en Nu, in je eigen binnenste, onzichtbaar, in het verborgene.

De natuurlijke mens gaat nergens naartoe. De geestelijke mens weet niet waar hij vandaan komt en niet waar hij naartoe gaat.

Thomasevangelie

5 Jezus sprak: "Herken wat voor uw aangezicht is, en wat verborgen is voor u zal u duidelijk worden. Want niets is verborgen wat niet geopenbaard zal worden.