Jon schreef: 21 sep 2025, 19:08Leg mij nou eens uit waarom een vrouw haar bh moet laten zien en haar decolletee en zoveel mogelijk vlees moet etaleren om voor vol aan te worden gezien en een man niet? Waarom zou een vrouw zich zo moeten etaleren om een boodschap aan de man te brengen en een man niet?
Dat schrijf ik toch helemaal niet? Vrouwen moeten zelf weten hoe ze zich kleden, behoudens geldende kledingvoorschriften. Jij geeft een negatieve connotatie aan haar kledingkeuze, maar dat is echt je eigen keuze. Waarschijnlijk droeg ze dat jurkje gewoon omdat ze het een mooi jurkje vond en het warm was. Op andere foto's draagt ze weer andere, meer bedekkende kleding.
In een andere topic las ik eens dat jij een vrouw aaanraadde om zich voor de doop een feestelijke jurk aan te trekken en make up op te doen. Ik ben daar maar niet op ingegaan, maar hoe diep zit het seksisme dat we willen dat vrouwen dit zichzelf aandoen? Smeer jij ook make up op je gezicht voordat je je laat dopen? Of als je naar je werk gaat?
Waarom is het seksisme om een vrouw iets aan te raden wat zij wellicht zelf graag doet? Als een vrouw zelf om dergelijke tips vraagt, dan ga ik er vanuit dat zij zulke tips waardeert. Anders zou ze het immers niet vragen. Was ze een man geweest, dan had ik evengoed tips voor hem gegeven. En hoewel ik als man inderdaad geen makeup gebruik, kleedde ik me inderdaad wel extra netjes voor mijn doopsel en later mijn vormsel. Er is echter een situatie waar ook mannen niet ontkomen aan visagie en dat is als ze op televisie moeten verschijnen.
Ook mannen maken zichzelf echter graag mooi of kleden zich feestelijk op passende gelegenheden, maar dan op andere manieren. Het haar extra netjes gekapt, de baard af- of bijgeschoren, het juiste pak het liefst netjes op maat, al dan niet met fraaie das en versierselen, eventuele juwelen zoals kettingen, oorbellen of piercings, het lichaam zo goed mogelijk afgetraind, etc. Je ziet echt wel verschil of een man een goedkoop confectiepak of een duur maatpak draagt. En in vroegere tijden, nog voordat het maatpak gemeengoed werd, droegen ook mannen kleding in allerlei kleuren en stoffen om zo hun afstamming en status te tonen.