De ijkstok
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: De ijkstok
Dat iemand altijd een ijkstok heeft is gemeten aan de persoonlijke ijkstok, die onjuist kan zijn.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
De persoonlijke ijkstok is altijd onjuist. Als je als natuurlijke mens een man bent, dan is het man-zijn je ijkstok. Dan is een vrouw een niet-man. Als je als natuurlijke mens een hetero bent, dan is het hetero-zijn je ijkstok. Dan is een homo een niet-hetero.
Het creatuurlijke is altijd opgedeeld in deel en tegendeel. Hoe je ook meet, je zult alleen door het meten an sich altijd het veld der polariteiten betreden. De mens die niet met een maat meet begrijpt dat de tegendelen elkaar completeren. Die begrijpt ook de scheppingswijze van God. Scheppen = delen. Daarom omarmt de wijze ook de vrouw als hij een man is: de vrouw maakt hem compleet! Daarom omarmt de wijze als hij hetero is ook de homo: de homo maakt hem compleet!
Wie met een maat meet, die wijst Gods schepping af. Hoe had God ooit een berg kunnen scheppen zonder het dal?!? Hoe had God de nacht kunnen scheppen zonder de dag?
Het grappige is dat bovenstaande gewoon in Genesis 1:4 staat: En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
Het creatuurlijke is altijd opgedeeld in deel en tegendeel. Hoe je ook meet, je zult alleen door het meten an sich altijd het veld der polariteiten betreden. De mens die niet met een maat meet begrijpt dat de tegendelen elkaar completeren. Die begrijpt ook de scheppingswijze van God. Scheppen = delen. Daarom omarmt de wijze ook de vrouw als hij een man is: de vrouw maakt hem compleet! Daarom omarmt de wijze als hij hetero is ook de homo: de homo maakt hem compleet!
Wie met een maat meet, die wijst Gods schepping af. Hoe had God ooit een berg kunnen scheppen zonder het dal?!? Hoe had God de nacht kunnen scheppen zonder de dag?
Het grappige is dat bovenstaande gewoon in Genesis 1:4 staat: En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Wat een gewauwel weer met je overbekende voorvoegsel "niet", borrel te veel op?Tufkah schreef: 25 sep 2025, 20:27 De persoonlijke ijkstok is altijd onjuist. Als je als natuurlijke mens een man bent, dan is het man-zijn je ijkstok. Dan is een vrouw een niet-man. Als je als natuurlijke mens een hetero bent, dan is het hetero-zijn je ijkstok. Dan is een homo een niet-hetero.
En Genesis kun je er beter buiten laten als je nog een klein beetje geloofwaardig wil overkomen. Je op een bijbelboek beroepen om je gelijk door te drukken waarin de schrijver vergat dat er eerst een zon geschapen had moeten worden voordat er licht kon zijn is niet zo slim. Of maakte jouw God zichzelf tijdelijk lichtgevend toen hij constateerde dat het op de aarde nogal donker was en toen snel de zon ging scheppen op de plek waar Hij zich bevond om het uitgestraalde licht van Hem over te nemen? Ik lees daar in Genesis niets over maar de mens is vindingrijk als het om zijn eigen geloof gaat.......
Laatst gewijzigd door J-W op 26 sep 2025, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Daarom Tufkahs advies: meet altijd met twee maten

-
- Man/Vrouw: V
Waarom deemoed ? Kan het niet een hele gezellige vrolijke fijne flow zijn dan ?Leon schreef: 11 sep 2025, 17:54Lijden of genot, genieten of niet-genieten, het valt weg in een leven in de flow. Dan is er alleen het “volgen”, het volgen van een pad of weg dat voldoet aan een oordeelloos leven, geen leven van controle of meten, en angstvallig proberen te voldoen aan een eigen wil, maar een leven van deemoed en naastenliefde.peda schreef: 11 sep 2025, 13:54
Of er in de mystiek een gezaghebbende overall view bestaat over het thema "" Goddelijke Wil'' dat betwijfel ik zeer.
Het willen behoort tot de leefwereld van de natuurlijke mens, de geestelijke mens kent volgens de literatuur geen "" willen "' meer.
De mystieke mens ervaart God, volgens de literatuur Zuiver en Puur en niet in een situatie van God Wil dit of Dat.
Dat laatste is de positieve theologie, daar staat de Geopenbaarde Wil en Bedoeling van God juist wel groots in de schijnwerper.
Concrete theologische God-uitspraken zijn positieve theologie uitspraken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Dat kan, maar voor mij is dit niet 'passend'Petra schreef: 26 sep 2025, 08:52Waarom deemoed ? Kan het niet een hele gezellige vrolijke fijne flow zijn dan ?Leon schreef: 11 sep 2025, 17:54
Lijden of genot, genieten of niet-genieten, het valt weg in een leven in de flow. Dan is er alleen het “volgen”, het volgen van een pad of weg dat voldoet aan een oordeelloos leven, geen leven van controle of meten, en angstvallig proberen te voldoen aan een eigen wil, maar een leven van deemoed en naastenliefde.
-
In ieder geval is het duidelijk dat DE IJKSTOK niet bestaat.
Dat iedere naar een ijkstok bevraagde, gaarne de eigen ijkstok als DE IJKSTOK zou willen zien is zo klaar als een klontje.
Of het nu de "" geestelijke mens "" is die naar eigen zeggen zonder ijkstok door het leven trekt , of om de juistheid van welke overtuiging ook, ieder individu kan wel middels een eigen axioma aantonen dat zijn/ haar eigen kijk de enige juiste kijk is.
De bekende zeer lange liniaal van juiste kijkers, ofwel de bonte stoet, waar iedere overtuigde naar eigen interpretatie geen deel van uitmaakt.
Het mooie is in mijn optiek de enorme veelkleurigheid qua inzichten, die allen op GG recht van spreken hebben.
Van de koninkrijkzaal van Alpha tot aan de geestelijke mens van Tufkah, elk axioma is uit mijn zicht welkom.
-
Ik zou hier ook agnostisch zijn. IJkstok heeft m.i. te maken met persoonlijke voorkeuren maar ook moraliteit. Rationeel is heel goed te bepalen welke moraliteit DE moraliteit is. Immanuel Kant heeft een mooi begin gemaakt, en dit is te koppelen aan een universele waarheid, namelijk dat regels en normen niet contradictoir moeten zijn voor het beoogde doel.peda schreef: 26 sep 2025, 11:56In ieder geval is het duidelijk dat DE IJKSTOK niet bestaat.
Dat iedere naar een ijkstok bevraagde, gaarne de eigen ijkstok als DE IJKSTOK zou willen zien is zo klaar als een klontje.
Of het nu de "" geestelijke mens "" is die naar eigen zeggen zonder ijkstok door het leven trekt , of om de juistheid van welke overtuiging ook, ieder individu kan wel middels een eigen axioma aantonen dat zijn/ haar eigen kijk de enige juiste kijk is.
De bekende zeer lange liniaal van juiste kijkers, ofwel de bonte stoet, waar iedere overtuigde naar eigen interpretatie geen deel van uitmaakt.
Het mooie is in mijn optiek de enorme veelkleurigheid qua inzichten, die allen op GG recht van spreken hebben.
Van de koninkrijkzaal van Alpha tot aan de geestelijke mens van Tufkah, elk axioma is uit mijn zicht welkom.
Dat je bijvoorbeeld een balans tussen tegenstrijdige belangen, een soort ecologisch evenwicht, als optimaal kan beschouwen is mij wel duidelijk. Dit blijft echter een persoonlijke kwestie (smalle weg) omdat je vanuit de hoogste moraal niets bij anderen kunt afdwingen.
-
Inderdaad "het beoogde doel ""Leon schreef: 26 sep 2025, 12:11Ik zou hier ook agnostisch zijn. Ijkstok heeft m.i. te maken met persoonlijke voorkeuren maar ook moraliteit. Rationeel is heel goed te bepalen welke moraliteit DE moraliteit is. Immanuel Kant heeft een mooi begin gemaakt, en dit is te koppelen aan een universele waarheid, namelijk dat regels en normen niet contradictoir moeten zijn voor het beoogde doel.peda schreef: 26 sep 2025, 11:56
In ieder geval is het duidelijk dat DE IJKSTOK niet bestaat.
In de theologie speelt de Rechtvaardigheid van God een belangrijke rol.
Maar wat is het door God beoogde Doel van de Rechtvaardigheid.
Daarover lopen de visies onderling uiteen.
Het is inderdaad mooi om theoretisch te spreken over "" het beoogde doel "" waarbij rond de invulling van het "" beoogde doel "" in de praktijk weer een waaier aan verschillende invullingen naar voren komen.
Theorie en praktijk, waarbij de DE invulling in mijn optiek nooit uniform gevolgd wordt.
DE = een persoonlijke de.
-
Ieder doel is denkbaar, en verschillende belangen, maar dat bijvoorbeeld een op leugen en/of moord gerichte samenleving een consistente samenleving kan zijn is gewoon niet waar. Als iedereen zou moorden of bedriegen viel de samenleving als los zand uit elkaar. Een consistente samenleving is een universeel doel.peda schreef: 26 sep 2025, 12:17Inderdaad "het beoogde doel ""Leon schreef: 26 sep 2025, 12:11
Ik zou hier ook agnostisch zijn. Ijkstok heeft m.i. te maken met persoonlijke voorkeuren maar ook moraliteit. Rationeel is heel goed te bepalen welke moraliteit DE moraliteit is. Immanuel Kant heeft een mooi begin gemaakt, en dit is te koppelen aan een universele waarheid, namelijk dat regels en normen niet contradictoir moeten zijn voor het beoogde doel.
Het is inderdaad mooi om theoretisch te spreken over "" het beoogde doel "" waarbij rond de invulling van het "" beoogde doel "" in de praktijk weer een waaier aan verschillende invullingen naar voren komen.
Theorie en praktijk,
-
Een op leugen/ moord gerichte samenleving is inderdaad niet mijn persoonlijke favoriete samenleving, maar ik verbind daaraan persoonlijk niet DE SAMENLEVING uitspraken. Het persoonlijk favoriete ( ofwel bias, de zeker weten overtuiging ) bepaalt de eigen kijk op een onderwerp.Leon schreef: 26 sep 2025, 12:19Ieder doel is denkbaar, en verschillende belangen, maar dat bijvoorbeeld een op leugen en/of moord gerichte samenleving een consistente samenleving kan zijn is gewoon niet waarpeda schreef: 26 sep 2025, 12:17
Inderdaad "het beoogde doel ""
Theorie en praktijk,
Maar elk onderwerp is weer maatschappelijk gezien in beweging ( Panta Rhei)
Zo is er een groeiende beweging van visionairen die vinden dat "' mensenrechten "" moeten worden gerelativeerd , omdat er in de praktijk van de"' mensen rechten "" volop misbruik gemaakt wordt. Mijn wil is wet = niet gelijk aan mensenrechten, zo deze visionairen.
Dus mensenrechten met beperking, mogelijkerwijze weer een Panta Rhei.
-
Je maakt het moeilijk waar het makkelijk kan. Het veld der overtuigingen is gewoon verkeerd.peda schreef: 26 sep 2025, 12:28Een op leugen/ moord gerichte samenleving is inderdaad niet mijn persoonlijke favoriete samenleving, maar ik verbind daaraan persoonlijk niet DE SAMENLEVING uitspraken. Het persoonlijk favoriete ( ofwel bias, de zeker weten overtuiging ) bepaalt de eigen kijk op een onderwerp.Leon schreef: 26 sep 2025, 12:19
Ieder doel is denkbaar, en verschillende belangen, maar dat bijvoorbeeld een op leugen en/of moord gerichte samenleving een consistente samenleving kan zijn is gewoon niet waar
Zo is er een groeiende beweging van visionairen die vinden dat "' mensenrechten "" moeten worden gerelativeerd , omdat er in de praktijk van de"' mensen rechten "" volop misbruik gemaakt wordt. Mijn wil is wet = niet gelijk aan mensenrechten, zo deze visionairen.
-
Ik maak het juist makkelijk, behalve uiteraard voor diegenen die "" gemakkelijk "" niet in hun credo hebben.Leon schreef: 26 sep 2025, 13:28Je maakt het moeilijk waar het makkelijk kan. Het veld der overtuigingen is gewoon verkeerd.peda schreef: 26 sep 2025, 12:28
Een op leugen/ moord gerichte samenleving is inderdaad niet mijn persoonlijke favoriete samenleving, maar ik verbind daaraan persoonlijk niet DE SAMENLEVING uitspraken. Het persoonlijk favoriete ( ofwel bias, de zeker weten overtuiging ) bepaalt de eigen kijk op een onderwerp.
Doe binnen de Nederlandse wet, datgene wat jou persoonlijk bevalt, dat is mijn credo.
Niet moeilijk het volgen van de eigen overtuiging , maar juist makkelijk, althans in mijn optiek.
De bekende metafoor van de passende schoenen, vanuit mijn inbreng alom bekend.
Trek nooit door anderen aanbevolen, zelf niet passende , spirituele of andere schoenen aan de voeten. Kreupel door het eigen leven lopen, is m.i. niet aan te bevelen.
-
Kijk naar de wereld om je heen. Zie je niet dat die al op leugen, bedrog en moord gericht is?Leon schreef: 26 sep 2025, 12:19 Ieder doel is denkbaar, en verschillende belangen, maar dat bijvoorbeeld een op leugen en/of moord gerichte samenleving een consistente samenleving kan zijn is gewoon niet waar. Als iedereen zou moorden of bedriegen viel de samenleving als los zand uit elkaar. Een consistente samenleving is een universeel doel.
Die samenlevingen die we nu in onze wereld ervaren zijn consistent in liegen, bedriegen en moorden. En het houdt elkaar in stand.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Het ging erom dat er overtuigingen zijn over wat de juiste mensenrechten zijn, dan maak je het dus complex. Als mensen instaat zouden zijn voorbij hun overtuigingen te kijken verdwijnt de complexiteit.peda schreef: 26 sep 2025, 13:36Ik maak het juist makkelijk, behalve uiteraard voor diegenen die "" gemakkelijk "" niet in hun credo hebben.Leon schreef: 26 sep 2025, 13:28
Je maakt het moeilijk waar het makkelijk kan. Het veld der overtuigingen is gewoon verkeerd.
Doe binnen de Nederlandse wet, datgene wat jou persoonlijk bevalt, dat is mijn credo.
Niet moeilijk het volgen van de eigen overtuiging , maar juist makkelijk, althans in mijn optiek.
Trek nooit door anderen aanbevolen, zelf niet passende , spirituele of andere schoenen aan de voeten. Kreupel door het eigen leven lopen, is m.i. niet aan te bevelen.
-
De “checks & balances” houden de maatschappij bij elkaar, niet leugen, bedrog en moord. Als die verloren gaan is het een “failed state” en moreel bankroet.Messenger schreef: 26 sep 2025, 13:58Kijk naar de wereld om je heen. Zie je niet dat die al op leugen, bedrog en moord gericht is?Leon schreef: 26 sep 2025, 12:19 Ieder doel is denkbaar, en verschillende belangen, maar dat bijvoorbeeld een op leugen en/of moord gerichte samenleving een consistente samenleving kan zijn is gewoon niet waar. Als iedereen zou moorden of bedriegen viel de samenleving als los zand uit elkaar. Een consistente samenleving is een universeel doel.
Die samenlevingen die we nu in onze wereld ervaren zijn consistent in liegen, bedriegen en moorden. En het houdt elkaar in stand.
-
Voorbij de eigen overtuigingen ( bias ) kijken, lijkt mij persoonlijk een bijkans onmogelijke opgave.Leon schreef: 26 sep 2025, 14:28Het ging erom dat er overtuigingen zijn over wat de juiste mensenrechten zijn, dan maak je het dus complex. Als mensen instaat zouden zijn voorbij hun overtuigingen te kijken verdwijnt de complexiteit.peda schreef: 26 sep 2025, 13:36
Ik maak het juist makkelijk, behalve uiteraard voor diegenen die "" gemakkelijk "" niet in hun credo hebben.
Ik zie het reeds op dit forum, waar ook in mijn optiek niemand voorbij de eigen overtuiging kijkt.
Persoonlijke uitspraken dat de eigen bias reeds voorbij het veld der overtuigingen ligt, neem ik ter kennis, maar volg die zienswijze niet.
Iedereen wandelt m.i. op het eigen gekozen "' smalle pad "" met eigen passend wandelschoeisel.
Wanneer de voeten niet passen in een door anderen aanbevolen "" smalle pad wandeling "" dan wordt gekozen voor een een eigen
""smal pad "". Daarom ook in mijn visie zeer vele "" smalle paden "", maar niemand op het "" Smalle-Pad ".
Althans ik kan niet beoordelen of iemand op het "'Smalle-Pad "" wandelt. Zoals bekend volg ik niemands eigen "' het enig juiste smalle pad "" roem.
-
Je hoeft alleen maar aan te nemen dat overtuigingen uit een illusie komen, en dat het ego die illusie is. Zo moeilijk is dat niet. Jezelf met een grote korrel zout nemen.peda schreef: 26 sep 2025, 14:40Voorbij de eigen overtuigingen ( bias ) kijken, lijkt mij persoonlijk een bijkans onmogelijke opgave.Leon schreef: 26 sep 2025, 14:28
Het ging erom dat er overtuigingen zijn over wat de juiste mensenrechten zijn, dan maak je het dus complex. Als mensen instaat zouden zijn voorbij hun overtuigingen te kijken verdwijnt de complexiteit.
Ik zie het reeds op dit forum, waar ook in mijn optiek niemand voorbij de eigen overtuiging kijkt.
Persoonlijke uitspraken dat de eigen bias reeds voorbij het veld der overtuigingen ligt, neem ik ter kennis, maar volg die zienswijze niet.
Iedereen wandelt m.i. op het eigen gekozen "' smalle pad "" met eigen passend wandelschoeisel.
Wanneer de voeten niet passen in een door anderen aanbevolen "" smalle pad wandeling "" dan wordt gekozen voor een een eigen
""smal pad "". Daarom ook in mijn visie zeer vele "" smalle paden "", maar niemand op het "" Smalle-Pad ".
Althans ik kan niet beoordelen of iemand op het "'Smalle-Pad "" wandelt. Zoals bekend volg ik niemands eigen "' het enig juiste smalle pad "" roem.
-
Zelf is mijn standpunt geenszins dat het ego een 100 % illusie is.Leon schreef: 26 sep 2025, 15:32Je hoeft alleen maar aan te nemen dat overtuigingen uit een illusie komen, en dat het ego die illusie is. Zo moeilijk is dat niet. Jezelf met een grote korrel zout nemen.peda schreef: 26 sep 2025, 14:40
Voorbij de eigen overtuigingen ( bias ) kijken, lijkt mij persoonlijk een bijkans onmogelijke opgave.
Dat bij het ego wel degelijk sprake is van "' gedeeltelijke illusie "" dat wordt m.i. hard bewezen door het grote aantal verschillende overtuigingen die de mensen onderling sieren en niet allen waar kunnen zijn. Maar gedeeltelijke illusie = niet 100 % illusie en verschil in overtuiging in de wereld = niet gelijk aan een illusiewereld
-
Zolang je je bedenkt dat als iets tijdelijk is, dat het dan tijdelijk waar is. En zo’n “moment” heel kort duurt en de aaneengeregen momenten (tijd) een soort van continuïteit (en verandering) geven in de tijd. Maar dat de “rivier” op geen enkel moment bepaald is.peda schreef: 26 sep 2025, 15:41Zelf is mijn standpunt geenszins dat het ego een 100 % illusie is.Leon schreef: 26 sep 2025, 15:32
Je hoeft alleen maar aan te nemen dat overtuigingen uit een illusie komen, en dat het ego die illusie is. Zo moeilijk is dat niet. Jezelf met een grote korrel zout nemen.
Dat bij het ego wel degelijk sprake is van "' gedeeltelijke illusie "" dat wordt m.i. hard bewezen door het grote aantal verschillende overtuigingen die de mensen onderling sieren en niet allen waar kunnen zijn. Maar gedeeltelijke illusie = niet 100 % illusie en verschil in overtuiging in de wereld = niet gelijk aan een illusiewereld
-
Wat je schrijft is de selfulfiling prophecy, waar het ego in leeft. Het ego gelooft in zichzelf en is emotioneel gebonden aan zichzelf. Het ego is daarmee zelf een (mentale) overtuiging. Het geloof van het ego in zichzelf houdt het ego in stand, dat is een gesloten cirkel.peda schreef: 26 sep 2025, 15:41
Zelf is mijn standpunt geenszins dat het ego een 100 % illusie is.
Het ego is dan ook gelijkvormig aan de wereld, want in de wereld is het ego opgedaan.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Niemand lijkt te komen tot een erkenning van de beperkingen. In tegendeel, ze graven zich in in verdedigen van de waarde van een ego. Waarom in hemelsnaam? Mogelijk moet ik persoonlijk ophouden met “advocaat” spelen. Het roept waarschijnlijk juist aversie op, en geen spoortje van uitgesteld oordeel.Tufkah schreef: 26 sep 2025, 17:07Wat je schrijft is de selfulfiling prophecy, waar het ego in leeft. Het ego gelooft in zichzelf en is emotioneel gebonden aan zichzelf. Het ego is daarmee zelf een (mentale) overtuiging. Het geloof van het ego in zichzelf houdt het ego in stand, dat is een gesloten cirkel.peda schreef: 26 sep 2025, 15:41
Zelf is mijn standpunt geenszins dat het ego een 100 % illusie is.
Het ego is dan ook gelijkvormig aan de wereld, want in de wereld is het ego opgedaan.
-
Het vergt van de mens een persoonlijke inspanning om te onderzoeken waaruit het ego bestaat. Een mens dient zelf te onderzoeken of en waar hij oordeelt en anderen de maat neemt. Zelf zijn medemens te vergeven en uiteraard ook eerlijk en oprecht daar in zijn. Je dient zelf die ontwaakte liefde innerlijk te voelen. Enz enz.Leon schreef: 26 sep 2025, 19:03Niemand lijkt te komen tot een erkenning van de beperkingen. In tegendeel, ze graven zich in in verdedigen van de waarde van een ego. Waarom in hemelsnaam? Mogelijk moet ik persoonlijk ophouden met “advocaat” spelen. Het roept waarschijnlijk juist aversie op, en geen spoortje van uitgesteld oordeel.Tufkah schreef: 26 sep 2025, 17:07
Wat je schrijft is de selfulfiling prophecy, waar het ego in leeft. Het ego gelooft in zichzelf en is emotioneel gebonden aan zichzelf. Het ego is daarmee zelf een (mentale) overtuiging. Het geloof van het ego in zichzelf houdt het ego in stand, dat is een gesloten cirkel.
Maar overtuigingen helpen daar niet echt bij. Gaande de ontwikkelingen zul je andere meningen ontwikkelen. Je meningen veranderen als je onder invloed van het boze staat dan wel onder invloed van de liefde van de Vader staat. Zwartwit gesteld kun je je laten aantrekken door het boze c.q. zelfziuht. Of je laat je aantrekken door de liefde van de Vader, ook al weet je nog niet wat die liefde concreet is.
En uiteraard vindt de natuurlijke mens zelf ook niet dat hij een zelf-illusie is. En omdat hij dat vindt (overtuiging!) blijft dat ook zo.
-
En zo blijft de natuurlijke mens gelukkiger dan de geestelijke mens ooit was of zal worden.Tufkah schreef: 26 sep 2025, 20:02
En uiteraard vindt de natuurlijke mens zelf ook niet dat hij een zelf-illusie is. En omdat hij dat vindt (overtuiging!) blijft dat ook zo.
En voor de volgers van de negatieve theologie is er ook nog niet eens een hiernamaals ter compensatie, hun illusie is dat na de dood alles op houdt. Geen God, geen Jezus en geen Paulus, helemaal niets. Alle mooie vooruitzichten die zij hun volgelingen voorhielden sloegen op de periode tussen hun wedergeboorte en hun dood, het verblijf in de bruiloftszaal waar het stilletjes is, met weinigen niet-zijn, zodat de natuurlijke mens blij is elders te vertoeven.
-
En waarom is wat jij schrijft geen “overtuiging” maar een waarheid? Hoe kan je dat ontdekken?Tufkah schreef: 26 sep 2025, 20:02Het vergt van de mens een persoonlijke inspanning om te onderzoeken waaruit het ego bestaat. Een mens dient zelf te onderzoeken of en waar hij oordeelt en anderen de maat neemt. Zelf zijn medemens te vergeven en uiteraard ook eerlijk en oprecht daar in zijn. Je dient zelf die ontwaakte liefde innerlijk te voelen. Enz enz.Leon schreef: 26 sep 2025, 19:03
Niemand lijkt te komen tot een erkenning van de beperkingen. In tegendeel, ze graven zich in in verdedigen van de waarde van een ego. Waarom in hemelsnaam? Mogelijk moet ik persoonlijk ophouden met “advocaat” spelen. Het roept waarschijnlijk juist aversie op, en geen spoortje van uitgesteld oordeel.
Maar overtuigingen helpen daar niet echt bij. Gaande de ontwikkelingen zul je andere meningen ontwikkelen. Je meningen veranderen als je onder invloed van het boze staat dan wel onder invloed van de liefde van de Vader staat. Zwartwit gesteld kun je je laten aantrekken door het boze c.q. zelfziuht. Of je laat je aantrekken door de liefde van de Vader, ook al weet je nog niet wat die liefde concreet is.