Oorzaak en Gevolg
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
Jon
- Man/Vrouw: M
Re: Oorzaak en Gevolg
Verkeerde topic.
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
Tufkah
Re: Trump maakt Amerika weer groot!
Heel simpel, met je eigen oordeel zul je geoordeeld worden. Rechtvaardiger kan het niet.Messenger schreef: 05 apr 2023, 17:28Maar daar komt een oordeel bij kijken. Want wie of wat bepaalt of iets 'verkeerd' dan wel 'goed' gedaan is?Yours schreef: 05 apr 2023, 17:19
‘Oordeel’ vind ik geen passend/correct woord in dezen.
Ik denk aan/voel meer voor de term ‘goedmaken wat (in het onbewustzijn) verkeerd is gedaan’.
Hoe groot is de kans dat toeval niet bestaat?
-
Messenger
Jijzelf met je geweten inderdaad. Sommigen hebben geen geweten, wat Yours dwars zit volgens mij en zij toch iets van een oordeel of afrekening nodig lijkt te vinden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Tiberius Claudius
Mij komt dat helemaal niet zo rechtvaardig over.
Mensen vinden zichzelf namelijk maar hoogst zelden een echte schurk.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
peda
De bijbel tekst gaat niet over zelf-oordeling, maar over het oordelen van anderen.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 10:48Mij komt dat helemaal niet zo rechtvaardig over.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 10:19
Heel simpel, met je eigen oordeel zul je geoordeeld worden. Rechtvaardiger kan het niet.
Dan nog is de interpretatie een lastige, omdat theologisch main-stream met de tekst interpretatie ook niet wordt bedoeld dat "' oordelen "" in het maatschappelijk verkeer helemaal niet zou mogen.
Dan was rechtspraak onmogelijk, of het kiezen van een politieke partij, of de keuze voor een godsdienst etc.
Kortom het theologische thema "oordelen "' van anderen, het is weer de bekende liniaal.
-
umit
Volgens mij bedoelde Tufkah dat helemaal niet zo.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 10:48Mij komt dat helemaal niet zo rechtvaardig over.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 10:19
Heel simpel, met je eigen oordeel zul je geoordeeld worden. Rechtvaardiger kan het niet.
Wat hij volgens mij ermee bedoelt is dat zoals jij anderen oordeelt en behandelt...zo wordt jij ook door God geoordeelt en behandeld.
Anders gezegd, als jij altijd eerst de negatieve in de mensen ziet en geen empathie voor de ander kunt hebben enz. zul jij ook zo door God behandeld worden.
-
Tiberius Claudius
Het klopt wat je schrijft;peda schreef: 23 okt 2025, 11:15De bijbel tekst gaat niet over zelf-oordeling, maar over het oordelen van anderen.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 10:48
Dan nog is de interpretatie een lastige, omdat theologisch main-stream met de tekst interpretatie ook niet wordt bedoeld dat "' oordelen "" in het maatschappelijk verkeer helemaal niet zou mogen.
Dan was rechtspraak onmogelijk, of het kiezen van een politieke partij, of de keuze voor een godsdienst etc.
Kortom het theologische thema "oordelen "' van anderen, het is weer de bekende liniaal.
Het lijkt me ook een soort dreigement.
PS.
Ik denk dat je op de verkeerde hebt gereageerd.
-
peda
Tiberius is een belangrijke forum deelnemer, dus niet de verkeerde waarna ik een reactie verstuur.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 12:08Het klopt wat je schrijft;peda schreef: 23 okt 2025, 11:15
De bijbel tekst gaat niet over zelf-oordeling, maar over het oordelen van anderen.
PS.
Regelmatig ben ik het met jouw commentaar wel eens, maar dat neemt niet weg dat ik heel veel metafysische verhalen wel binnen stap en niet buiten het verhaal blijf staan.
Instappen en meedoen met een verhaal, wil bij mij niet zeggen dat ik het over de volle breedte eens ben met de boodschap van een verhaal.
Instappen = voor mij niet gelijk aan eens zijn met...
-
Tiberius Claudius
Je streelt mijn ijdelheid, het moet nu wel haast een goede dag worden.peda schreef: 23 okt 2025, 12:15Tiberius is een belangrijke forum deelnemer, dus niet de verkeerde waarna ik een reactie verstuur.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 12:08
Het klopt wat je schrijft;
PS.
Regelmatig ben ik het met jouw commentaar wel eens, maar dat neemt niet weg dat ik heel veel metafysische verhalen wel binnen stap en niet buiten het verhaal blijf staan.
Instappen en meedoen met een verhaal, wil bij mij niet zeggen dat ik het over de volle breedte eens ben met de boodschap van een verhaal.
Instappen = voor mij niet gelijk aan eens zijn met...
Ik ben dol op oude verhalen en ik interesseer me meestal in hun wordingsgeschiedenis.
Job lijkt me pure fantasie maar ook een verhaal dat vermoedelijk ouder is dan het Bijbelse,
net zo als het Zondvloed verhaal dat in Gilgamesh Epos voorkomt.
Het verhaal van Koning Achab en de wijngaard van Naboth lijkt me een historische kern te bevatten.
Merkwaardigerwijs bevat ook het verhaal van Sneeuwwitje een historische kern, of de Gebr. Grimm dat wisten weet ik niet.
-
Tufkah
Het doet er dan ook niet toe wat je zelf vindt , wellicht oordelen misdadigers zichzelf inderdaad als 'goed' ? Maar dat is dan een oordeel over jezelf.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 10:48Mij komt dat helemaal niet zo rechtvaardig over.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 10:19
-
Tufkah
Wat jij schrijft bedoelde Tufkah ook niet. God oordeelt in het geheel niet. Het oordeel is aan de Zoon gegeven en de Zoon zegt dat hij zal oordelen met je eigen oordeel. Waarmee de Zoon te kennen geeft zelf ook niet te oordelen. Dat klopt ook wel, want de Zoon doet niets uit Zichzelf en doet wat Hij de Vader ziet doen.umit schreef: 23 okt 2025, 11:17Volgens mij bedoelde Tufkah dat helemaal niet zo.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 10:48
Wat hij volgens mij ermee bedoelt is dat zoals jij anderen oordeelt en behandelt...zo wordt jij ook door God geoordeelt en behandeld.
Anders gezegd, als jij altijd eerst de negatieve in de mensen ziet en geen empathie voor de ander kunt hebben enz. zul jij ook zo door God behandeld worden.
Waarmee ieder mens het oordeel geheel in eigen hand heeft. Resumerend: de Vader geeft het oordeel aan de Zoon en de Zoon geeft het oordeel (over zichzelf) aan het individu.
-
Tiberius Claudius
Volgens je eigen bewering neemt God dan dat oordeel van de misdadiger over.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 12:44Het doet er dan ook niet toe wat je zelf vindt , wellicht oordelen misdadigers zichzelf inderdaad als 'goed' ? Maar dat is dan een oordeel over jezelf.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 10:48
Of ga je weer jezelf tegenspreken?
-
peda
Hallo Tufkah,Tufkah schreef: 23 okt 2025, 12:49Wat jij schrijft bedoelde Tufkah ook niet. God oordeelt in het geheel niet. Het oordeel is aan de Zoon gegeven en de Zoon zegt dat hij zal oordelen met je eigen oordeel. Waarmee de Zoon te kennen geeft zelf ook niet te oordelen. Dat klopt ook wel, want de Zoon doet niets uit Zichzelf en doet wat Hij de Vader ziet doen.umit schreef: 23 okt 2025, 11:17
Volgens mij bedoelde Tufkah dat helemaal niet zo.
Waarmee ieder mens het oordeel geheel in eigen hand heeft. Resumerend: de Vader geeft het oordeel aan de Zoon en de Zoon geeft het oordeel (over zichzelf) aan het individu.
Deze Tufkah visie over Vader, Zoon, individu en Oordeel, is volledig in strijd met de leerstukken van de abrahamitische godsdiensten, waar bij allen juist het Goddelijk Oordeel een belangrijke geloofspositie inneemt. Dat het Goddelijk Oordeel aldaar in vele varianten wordt uitgewerkt, neemt niet weg dat het Goddelijk Oordeel een dominante plaats inneemt in de onderlinge leerstukken.
Ook het leerstuk "" Alverzoening "" kent in de abrahamitische optiek geen Messenger-weg richting Hemel-opname.
Het Goddelijk-Oordeel en de bekende lange liniaal qua invulling.
-
Tufkah
Ik zie dat je er weinig van begrijpt, dus ik ga er niet nader op in.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 13:07Volgens je eigen bewering neemt God dan dat oordeel van de misdadiger over.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 12:44
Het doet er dan ook niet toe wat je zelf vindt , wellicht oordelen misdadigers zichzelf inderdaad als 'goed' ? Maar dat is dan een oordeel over jezelf.
Of ga je weer jezelf tegenspreken?
-
Tufkah
Ik volg dan ook datgene wat Jezus ons heeft geleerd.peda schreef: 23 okt 2025, 13:41Hallo Tufkah,Tufkah schreef: 23 okt 2025, 12:49
Wat jij schrijft bedoelde Tufkah ook niet. God oordeelt in het geheel niet. Het oordeel is aan de Zoon gegeven en de Zoon zegt dat hij zal oordelen met je eigen oordeel. Waarmee de Zoon te kennen geeft zelf ook niet te oordelen. Dat klopt ook wel, want de Zoon doet niets uit Zichzelf en doet wat Hij de Vader ziet doen.
Deze Tufkah visie over Vader, Zoon, individu en Oordeel, is volledig in strijd met de leerstukken van de abrahamitische godsdiensten, waar bij allen juist het Goddelijk Oordeel een belangrijke geloofspositie inneemt. Dat het Goddelijk Oordeel aldaar in vele varianten wordt uitgewerkt, neemt niet weg dat het Goddelijk Oordeel een dominante plaats inneemt in de onderlinge leerstukken.
Ook het leerstuk "" Alverzoening "" kent in de abrahamitische optiek geen Messenger-weg richting Hemel-opname.
Het Goddelijk-Oordeel en de bekende lange liniaal qua invulling.
Johannes 5:22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven.
De Vader oordeelt niemand. Het oordeel is aan de Zoon. En wat zegt de Zoon?
Matteüs 7:1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.
Volgens mij is het klip en klaar: de Vader oordeelt niemand en heeft het oordeel aan de Zoon gegeven, de Zoon die zegt dat ieder mens met het oordeel waarmee hij oordeelt geoordeeld zal worden. Mensen die oordelen liggen zelf onder het oordeel. De remedie? Wees oordeelloos. Dan ben je niet God, maar dan ben je als God, want God blijkt niet te oordelen volgens het Evangelie.
-
umit
klip en klaar dat het tegenstrijdig is ja.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 14:28
Ik volg dan ook datgene wat Jezus ons heeft geleerd.
Johannes 5:22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven.
De Vader oordeelt niemand. Het oordeel is aan de Zoon. En wat zegt de Zoon?
Matteüs 7:1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.
Volgens mij is het klip en klaar: de Vader oordeelt niemand en heeft het oordeel aan de Zoon gegeven, de Zoon die zegt dat ieder mens met het oordeel waarmee hij oordeelt geoordeeld zal worden. Mensen die oordelen liggen zelf onder het oordeel. De remedie? Wees oordeelloos. Dan ben je niet God, maar dan ben je als God, want God blijkt niet te oordelen volgens het Evangelie.
De vader oordeelt niet, heeft al het oordeel aan de zoon gegeven wat volgens de drie-eenheid ook God is, dus hij oordeelt wel.
en wat betreft "want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden" hoef je er ook geen professor voor te zijn.
Het betekent dat in het hiernamaals met jou zo om wordt gegaan zoals jij met anderen ook omgaat.
Als jij rechtvaardig bent, zul je ook rechtvaardigheid ontvangen. Als jij mensen negatief beoordeelt, zul jij dat zelf ook ervaren.
Je wordt dus wel degelijk geoordeeld worden.
-
peda
Hallo Tufkah,
Zulks is duidelijk het Tufkah-geloof, waar ik mij overigens niet tegen afzet, maar wel de verschillen toon met de main -stream opvattingen in de abrahamitische godsdiensten.
Een Oordeel-loze God, die jij op het Tufkah-netvlies hebt, is een aparte positie op de zeer lange geloofs-ladder.
Zulks is duidelijk het Tufkah-geloof, waar ik mij overigens niet tegen afzet, maar wel de verschillen toon met de main -stream opvattingen in de abrahamitische godsdiensten.
Een Oordeel-loze God, die jij op het Tufkah-netvlies hebt, is een aparte positie op de zeer lange geloofs-ladder.
-
Inktvlam
Het oordeel is inderdaad aan de Zoon, omdat de Vader zich openbaart in de Zoon. De Zoon is het Woord en voert het woord. “... en het Woord was God” (Joh.1:1). “Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien …” (Joh.1:14).
Maar wat zegt Jezus over het oordeel? “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag, de jongste dag in het hiernamaals)” (Joh.12:47-48). Je oordeelt in feite jezelf. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. Het is dan ook niet zo dat God iemand naar de hel of hemel stuurt. De hel of hemel bouwt de mens geleidelijk in zichzelf op. In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21). Je moet dat koninkrijk geleidelijk in jezelf tot wasdom laten komen.
Maar wat zegt Jezus over het oordeel? “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag, de jongste dag in het hiernamaals)” (Joh.12:47-48). Je oordeelt in feite jezelf. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. Het is dan ook niet zo dat God iemand naar de hel of hemel stuurt. De hel of hemel bouwt de mens geleidelijk in zichzelf op. In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21). Je moet dat koninkrijk geleidelijk in jezelf tot wasdom laten komen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
Dat_beloof_ik
O, fantastisch, dan is mijn oordeel dat alle blanken naar de hemel gaan.
Als dat is waar ik mee geoordeeld ga worden...
Dan moet hij dat zeggen. Wat hij nu schrijft is heel wat anders.umit schreef: 23 okt 2025, 11:17Volgens mij bedoelde Tufkah dat helemaal niet zo.Tiberius Claudius schreef: 23 okt 2025, 10:48
Met "ja maar jij bedoelt dat" kun je alles achteraf recht praten.
Des te beter dus: alle blanken gaan naar de hemel.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 12:49 Het oordeel is aan de Zoon gegeven en de Zoon zegt dat hij zal oordelen met je eigen oordeel. Waarmee de Zoon te kennen geeft zelf ook niet te oordelen. Dat klopt ook wel, want de Zoon doet niets uit Zichzelf en doet wat Hij de Vader ziet doen.
Overigens oordeelt Jezus wel, ik heb het nog eens onderstreept. Het zijn je eigen woorden.
Of begrijpen geestelijke mensen hun eigen woorden niet?
-
Tufkah
umit schreef: 23 okt 2025, 14:43
De vader oordeelt niet, heeft al het oordeel aan de zoon gegeven wat volgens de drie-eenheid ook God is, dus hij oordeelt wel.
Die drie-eenheid is een verzinsel van de kerk, daar stoor ik me niet aan. Alleen de woorden van Jezus tellen in deze kwestie.
-
Tufkah
Het is gebaseerd op het Evangelie en daarmee op de boodschap van de Zoon. Iedere exegese is mensenwerk, zo ook mijn exegese.peda schreef: 23 okt 2025, 14:49 Hallo Tufkah,
-
J-W
Tufkah schreef: 23 okt 2025, 17:14
Die drie-eenheid is een verzinsel van de kerk, daar stoor ik me niet aan......
Niet jokken Tufkah, je stoort je er wel aan dat de christelijke kerken in de drie-eenheid geloven anders liet je het wel rusten zoals het een mysticus betaamt en sloofde je je niet elke dag uit om het op een forum ongevraagd te pas en te onpas te weerleggen. Dus geef maar toe, voor jou echt een halszaak. Ik vermoed dat het jouw ego is dat jij het niet kunt uitstaan als iemand het niet met jouw geloof eens is en dat je daar nooit vanaf komt.
-
umit
jij denkt echt slim te zijn he?Dat_beloof_ik schreef: 23 okt 2025, 16:42O, fantastisch, dan is mijn oordeel dat alle blanken naar de hemel gaan.Tufkah schreef: 23 okt 2025, 10:19 Heel simpel, met je eigen oordeel zul je geoordeeld worden. Rechtvaardiger kan het niet.
Als dat is waar ik mee geoordeeld ga worden...
ons kan je makkelijk voor de gek houden...en daar kom je ook heus mee weg.
maar denk je echt dat je God ook voor de gek kunt houden?
God kent jou beter dan jij jezelf.
m.a.w. jij gaat anderen dus voortrekken of benadelen gebaseerd op huidskleur en ras? dus onrechtvaardig?
Zo zal er dan ook met jou omgegaan worden...en denk maar niet dat het in je voordeel is.
ik probeerde helemaal niks recht te praten. Ik dacht dat Tiberius die opmerking van Tufkah verkeerd had opgevat...maar Tiberius had juist gelijk...Het is juist Tufkah die blijkbaar niet weet waar hij het over heeft.Dat_beloof_ik schreef: 23 okt 2025, 16:42Dan moet hij dat zeggen. Wat hij nu schrijft is heel wat anders.umit schreef: 23 okt 2025, 11:17 Volgens mij bedoelde Tufkah dat helemaal niet zo.
Met "ja maar jij bedoelt dat" kun je alles achteraf recht praten.
Dus het was al goedgekomen zonder deze inbreng van jou...maar toch bedankt.
Nogmaals voor alle duidelijkheid:Dat_beloof_ik schreef: 23 okt 2025, 16:42
Des te beter dus: alle blanken gaan naar de hemel.
Overigens oordeelt Jezus wel, ik heb het nog eens onderstreept. Het zijn je eigen woorden.
Of begrijpen geestelijke mensen hun eigen woorden niet?
Veel mensen vatten deze vers op alsof Jezus over ons gaat oordelen en niet God...maar de vers is juist heel duidelijk.Johannes 5:30
Ik kan van Mijzelf niets doen. Zoals Ik hoor, oordeel Ik en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
Jezus zegt hier dat hij uit zichzelf niets kan doen. Hij kan niet in onze hart kijken, dus hij kan niet rechtvaardig over ons oordelen.
De volgende zin benadrukt dat zelfs. Hij zegt: "Zoals ik hoor, oordeel ik." Daarmee bedoelt hij dat hij alleen kan oordelen over datgene wat hij met zijn oren (en ogen) waarneemt.
Dus hij hoort beide kanten...overweegt dat...en neemt een rechtvaardig oordeel. Precies zoals wij mensen dat ook horen te doen.
Als er dan iets verborgen wordt wat het oordeel duidelijk kan veranderen, dat kan hij niet weten.
Hij zegt hiermee dus dat zijn oordeel slechts het oordeel van een mens is en dus een verkeerd oordeel kan zijn als er verborgen zaken aan de orde zijn.
Anders verwoord zegt hij: "ik ben slechts een mens, dus ik kan slechts oordelen als een mens omdat ik het verborgene niet kan weten."
Jezus kan dus helemaal niet over ons oordelen...dat doet God zelf.
-
Tufkah
Dat zegt Jezus helemaal niet, Jezus is de Waarheid , dus die kent per definitie het verborgene. Ik denk dat het een slecht idee is om de Jezus uit de Koran te verwisselen met de echte Jezus.umit schreef: 24 okt 2025, 08:47
Jezus zegt hier dat hij uit zichzelf niets kan doen. Hij kan niet in onze hart kijken, dus hij kan niet rechtvaardig over ons oordelen.
De volgende zin benadrukt dat zelfs. Hij zegt: "Zoals ik hoor, oordeel ik." Daarmee bedoelt hij dat hij alleen kan oordelen over datgene wat hij met zijn oren (en ogen) waarneemt.
Dus hij hoort beide kanten...overweegt dat...en neemt een rechtvaardig oordeel. Precies zoals wij mensen dat ook horen te doen.
Als er dan iets verborgen wordt wat het oordeel duidelijk kan veranderen, dat kan hij niet weten.
Hij zegt hiermee dus dat zijn oordeel slechts het oordeel van een mens is en dus een verkeerd oordeel kan zijn als er verborgen zaken aan de orde zijn.
Anders verwoord zegt hij: "ik ben slechts een mens, dus ik kan slechts oordelen als een mens omdat ik het verborgene niet kan weten."
-
umit
OK. verklaar wat bedoeld wordt met "zoals ik hoor, oordeel ik."Tufkah schreef: 24 okt 2025, 09:49Dat zegt Jezus helemaal niet, Jezus is de Waarheid , dus die kent per definitie het verborgene. Ik denk dat het een slecht idee is om de Jezus uit de Koran te verwisselen met de echte Jezus.umit schreef: 24 okt 2025, 08:47