umit schreef: 09 nov 2025, 03:17
Dat_beloof_ik schreef: 08 nov 2025, 17:35
Die 'vaststelling' klopt niet. We zijn er en dus kan het leven logischerwijs wel bestaan.
Je redeneert andersom: je begint met een aanname en van daar uit ontken je de feiten.
Accepteer gewoon de feiten en trek daaruit een conclusie.
Dat is eerlijker tegenover jezelf.
We zijn er en dus kan het leven logischerwijs wel bestaan.
Heb je gelijk in.
Het leven, zoals wij dat hier op Aarde kennen, kan er niet altijd zijn geweest.
Stel je gaat naar de bakker om brood te kopen...maar de rij is oneindig lang. Dat betekent dat jij nooit aan de beurt komt.
Maar zodra je aan de beurt bent om brood te kopen, betekent dat automatisch dat de rij niet oneindig lang geweest kan zijn.
Dus is het leven gaandeweg ontstaan.
Aan de andere kant kan het leven niet uit levenloos materiaal ontstaan...simpelweg omdat dat levenloze materiaal die eigenschap niet bezit. Dus is dat een bewijs dat God hier in actie is geweest.
De redenaties van gelovigen bevatten soms de meest vreemde fouten. Zo ook hier bij jou. "Aansluiten in een oneindige rij" wat is dat voor onzin, het is niet mogelijk om aan te sluiten in een oneindige rij. Als je toch kunt aansluiten, is de rij eindig. Je kunt immers alleen aansluiten aan het einde van de rij. Een oneindige rij heeft geen einde, daarom het het ook oneindig...
Daarnaast: als je er van uitgaat dat leven niet kan zijn ontstaan uit levenloos materiaal, dan kan God daar ook niets aan doen. Als hij dat wel kan, dan betekent dit, dat het wel mogelijk is dat leven kan ontstaan uit levenloos materiaal.
Je gaat dus van tegengestelde uitgangspunten uit en kiest maar beleven degene die je het best uitkomt.
Dus ook voor jou geldt: Accepteer gewoon de feiten en trek daaruit een conclusie.
Dat is eerlijker tegenover jezelf.
Er is leven, en dus is het mogelijk dat leven kan ontstaan uit levenloos materiaal. Rest alleen nog de vraag: "hoe?". Ik denk niet dat er een mannetje langs kwam die zei: hokus pokus pas, ik wou dat er leven was.
Je verklaart daarmee niets, je verschuift de discussie van "hoe is het leven ontstaan" naar "hoe is het mannetje ontstaan".
Als je dan stelt dat die er altijd al was, ben je weer bezig met maar eigen believen kiezen uit onverenigbare uitgangspunten.