Deze redenatie rammelt aan alle kanten.umit schreef: 09 nov 2025, 23:08Bij het definiëren van "het beginpunt" moet de tijd en ruimte factor meegenomen worden.peda schreef: 09 nov 2025, 12:30 Het Kalam kosmologisch argument ( filosofie ) is voor mij wel degelijk een krachtig filosofisch gods-bewijs, maar zoals vaker opgemerkt, is een filosofisch bewijs voor mij niet voldoende om mijn agnostische zienswijze op te geven.
Het uitspelen van de Kalam argumentatie in de discussie, maakt het schaakspel in mijn optiek best wel interessant.
Maar nogmaals een harde filosofische argumentatie is voor mij niet beslissend voor het ja / neen inzake het verlaten van mijn agnosticisme.
Interessant in Kalam vind ik persoonlijk het omgaan met de "" tijd-factor "", ofwel hoe kan er wat "'gebeuren/ oorzaak "" in een domein waarin "' tijd "" geen rol speelt. M.i. is de a-temporele causaliteit, die ook in de wetenschap speelt, geen eenvoudige kost.
Omdat oneindige afhankelijkheid niet mogelijk is ( je kan niet oneindig stappen terug in de tijd)...moet het beginpunt onafhankelijk zijn (dus altijd aanwezig...zonder begin en zonder eind) (tijd factor)
Tevens kan het begin niet iets fysisch zijn, want alles wat fysisch is (een iets) is weer afhankelijk van een voorstadium en daarmee geen echt beginpunt.
Het beginpunt is dus metafysisch (een wetenschappelijk niets).
Alleen zo kan iets uit niets ontstaan. (Ruimte factor)
Bovendien moet het beginpunt een eigen wil hebben...want het is oneindig aanwezig als een wetenschappelijk niets en heeft op t = 0 besloten de big bang te laten plaatsvinden.
Zonder dit beginpunt is ook de big bang niet zo logisch...want het is een oneindig klein ding met oneindige massa die opeens uitelkaar knalt...maar dan vraag je je alsnog af waar dat vandaan komt en wat de oorzaak van die knal was.
Zo kom je uiteindelijk bij God uit.
Ten eerste neem je aan dat beginpunt bij de Big bang ligt. Dan is er daarvoor dus niets. Hoezo is dat zeker?
Dan kom je met je stelling dat de tijd factor van belang is voor het bepalen van dat beginpunt, om vervolgens aan het eind van de alinea te zeggen dat het beginpunt daarvan onafhankelijk is. Dat kan niet, want dat is tegengesteld aan elkaar.
Dan je stukje over fysisch.... Je redeneert daar andersom: je hebt een bepaald uitgangspunt en daar pas je het begin in, waardoor je er van maakt dat je het begin niets fysisch kan zijn. Maar er moet juist wel materie zijn geweest, alles kan niet zomaar ineens uit niets zijn ontstaan, dat is wat jij zelf ook steeds herhaalt. Er was dus ( erg geconcentreerde) materie.
Hoezo moet het beginpunt een eigen wil hebben? Dat is wel erg infantiel geredeneerd. Want als iets een eigen wil heeft, dan moet die wil daarvoor al zijn ontstaan.
Wat je daar schrijft past dus niet in je eigen redenatie.
En vervolgens ga je ineens uit van een klein ding met een grote massa, terwijl je eerder juist stelde dat het begin niets fysisch kon zijn.
Uiteindelijk kom je bij een God uit, maar wel via allerlei niet kloppende bewegingen en interne tegenstellingen. Een ook dit klopt niet: jij stelt de Big bang op t=0. Maar als God er dan al was, was hij er daarvoor ook al. Een dan is de Big bang dus niet het punt waarop t=0.
Accepteer gewoon de feiten en trek daaruit een conclusie.
Dat is eerlijker tegenover jezelf.